Saako tästä puhua: Oodin tilanne
Eihän se ilmeisesti mikään kirjasto ole, vaan hälinä- ja viihdekeskus narkkariongelmalla maustettuna.
Itseäni ei lehtijuttujen perusteella kyllä yhtään kiinnosta käydä siellä.
Ajatuksia?
Kommentit (73)
On se hienoa että paraatipaikalle rakennetaan arkkitehtuuripalkinnonkin voittanut upea rakennus joka luovutetaan pohjasakan käyttöön samantien. Olen alkanut vihaamaan suomea ihan tosissani. Ei ole enää minun paikkani. Veromoraali ei ole minulla koskaan ole ollut näin matalalla. Käyn töissä lähinnä mielenterveyteni ja itsekunnioitukseni vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vessat maksullisiksi 2 euroa per asiakas ja vartija valvoo ettei yhdellä kolikolla mene koko Kurvin liiga niin johan rauhoittuu.
Hesarin äskettäisen artikkelin mukaan iso osa vessassa kävijöistä ei pese käsiään saippualla. Vartija voisi valvoa myös tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän sen pitänyt mikään kirjasto ollakaan, vaan monitoimikeskus ja kansalaisten olohuone. Ei siellä ole kirjojakaan.
Kai siellä nyt joku perussetti kirjoja on?
Perussetti ruiskuja ja neulojako.?
Vierailija kirjoitti:
No eihän sen pitänyt mikään kirjasto ollakaan, vaan monitoimikeskus ja kansalaisten olohuone. Ei siellä ole kirjojakaan.
En ole käynyt, mutta tämän ketjun perusteella meno kuvaa hyvin normaalia helsinkiläistä toimintaa. Aktiivista kaupunkilaiskulttuuria. Jos ei tykkää, voi muuttaa landelle.
Vierailija kirjoitti:
Marxismi on saavuttanut tason, jossa kirjastoksi kutsutussa paikassa ei ole kirjoja tai ainakaan kukaan "asiakas" ei ole kiinnostunut niistä.
Eikös Marx nimenomaan kehottanut, että "Tartu kirjaan, työläinen"?
Vierailija kirjoitti:
Vietän Oodissa paljon aikaa, enkä koe häiritseväksi, että näin suuressa kirjastossa on elämää. Oodissa kun on myös tarkoituksellisesti vapaa-ajan tilaa, luotu mahdollisuuksia tapahtumille yms. Ja kirjastot kun ovat jokaisen kulttuuritila niin sinne ovat kaikki tervetulleita (kunhan osataan käyttäytyä). Jos haluaa rauhallisemman kirjaston, jossa ei ole niin paljoa "hälinää", niin niitäkin löytyy. Rohkeasti tutustumaan ja nauttimaan kirjastoista! Toki Oodissakin on rauhallisia alueita missä viettää aikaa jos siltä tuntuu.
Mielipiteesi on väärä sillä se ei palvele AP:n poliittisia tarkoitusperiä. Sinun tulee olla kauhistunut ja peloissasi vain AP:n toivomalla tavalla sekä unohtaa sujuvasti viime aikojen satunnaisiin vastaantulijoihin kohdistuneet katupuukotukset.
Vierailija kirjoitti:
Minun kokemukseni perusteella turistit siellä eniten häiritsee.
Joo no, jos turisti on joku uusi kiertoilmaus näille sanonko mille.
Vierailija kirjoitti:
Rakennushan oli oodi 100-vuotiaalle Suomelle vuonna 2017.
Aika kuvaava monumentti Suomesta vuonna 2026!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kauan mene, kun Oodin infosta jaetaan ilmaisia ruiskuja ja neuloja. 😎
Ja aloittelijoille oppaat.
Asun Helsingissä ja olen käynyt siellä tasan kaksi kertaa. Eihän se mikään kirjasto ole, vaan yleinen hengailumesta. Liian meluisa ja levoton omaan makuuni.
En tiedä mistä on kyse. Aina kun itse olen käynyt, siellä on ollut ihan rauhallista. Lapseni kävivät Ressun lukion ja sikäläiset kävivät hyppytunneilla ja muuten siellä opiskelemassa. Tuskin olsiivat käyneet, jos ei siellä olisi rauhallista.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä on kyse. Aina kun itse olen käynyt, siellä on ollut ihan rauhallista. Lapseni kävivät Ressun lukion ja sikäläiset kävivät hyppytunneilla ja muuten siellä opiskelemassa. Tuskin olsiivat käyneet, jos ei siellä olisi rauhallista.
Varmaan joo. Kävin viime kesänä oodissa kahteen kertaan, nimittäin ensimmäisen ja viimeisen. Luulin että se olisi hieno mutta olikin tosiaan oikein näköisteos nykysuomesta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä on kirjoja ylimmässä kerroksessa. Rauhaton paikka tosin sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vietän Oodissa paljon aikaa, enkä koe häiritseväksi, että näin suuressa kirjastossa on elämää. Oodissa kun on myös tarkoituksellisesti vapaa-ajan tilaa, luotu mahdollisuuksia tapahtumille yms. Ja kirjastot kun ovat jokaisen kulttuuritila niin sinne ovat kaikki tervetulleita (kunhan osataan käyttäytyä). Jos haluaa rauhallisemman kirjaston, jossa ei ole niin paljoa "hälinää", niin niitäkin löytyy. Rohkeasti tutustumaan ja nauttimaan kirjastoista! Toki Oodissakin on rauhallisia alueita missä viettää aikaa jos siltä tuntuu.
Samaa mieltä. Lähellä on kuitenkin yliopiston kirjasto, jossa voi rauhassa opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joo. Kävin viime kesänä oodissa kahteen kertaan, nimittäin ensimmäisen ja viimeisen. Luulin että se olisi hieno mutta olikin tosiaan oikein näköisteos nykysuomesta.
Kesällä ei olla käyty eli siitä en tiedä. Lukuvuosien aikaan on ollut aina ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Lähellä on kuitenkin yliopiston kirjasto, jossa voi rauhassa opiskella.
Yliopiston kirjasto on tosiaan sentään vielä järkevä ja vastaa nimeään. Oodissa meno kuin viidakossa ja kirjoja tai lukurauhaa tai edes ihmisiä jotka olisivat kiinnostuneita lukemaan muita kuin isokokoisia kuvakirjoja ei ole nimeksikään. Puhelin ja some siellä näyttää kiinnostavan niitä joilla on malttia istua edes lyhyeksi hetkeksi alas ja olla mölyämättä.
Tykkäsin käydä kirjastoissa silloin kun niissä piti olla hiirenhiljaa. Siinä oli hienoa tunnelmaa kun ihmiset hiljaisina etsivät itselleen luettavaa pitkistä kirjahyllyistä. En kaipaa mitään mölyä täynnä olevaa olohuonetta. En käsitä kuka sellaista edes kaipaisi!
Olen käynyt muutaman kerran tuttavani kanssa. Ala-aulassa koululaisporukoita joille opettajat selostivat kovalla äänellä( toki ymmärrän sen) asioita, samoin turistiryhmiä oppaineen. Kyllä yläkerrassa saa katsella kirjoja rauhassa, mutta kun menen yksin kirjastoon, en missään nimessä mene Oodiin. Joudun jonkinlaiseen paniikkitilaan tuossa puuhamaassa, mielestäni kirjasto ei ole paikka jossa hääräillään ja hosutaan ympäriinsä. Odotan kauhulla Rikhardinkadun kirjaston tulevaa remonttia, toivottavasti sen annetaan pitää perinteinen roolinsa.
Kyllä, ja narkkaritkin ovat äänioikeutettuja kansalaisia.