Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

40+ vuotiaat hoikat, mikä teidän painoindeksi on?

Vierailija
28.07.2026 |

Täällä kun on aina näitä "yli 40-vuotiaat hoikat naiset, kuinka pysytte hoikkina?" tyyppisiä aloituksia niin olisi kiva tietää mikä koetaan hoikaksi. Olen itse joskus vastannut kyselyyn ja painoindeksini on 18.5.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bmi 20. Lihasta löytyy ja ihmisten mielestä olen luiseva. Tiedä tuosta sitten.

Mä olen sua hoikempi ja olen kuulemma ihanan naisellisen muotoinen. Paino ei tosiaan kerro juuri mitään.

Vierailija
42/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoikka ei ole lääketieteellisesti tarkasti määritelty käsite, kuten normaali- tai alipaino. Se on kuvaileva sana ruumiinrakenteesta.

Yleensä hoikalla tarkoitetaan henkilöä, jolla on suhteellisen vähän kehon rasvakudosta ja vartalo näyttää kapealta tai sirolta suhteessa pituuteen. Painoindeksi voi olla täysin normaalialueella!

BMI:n perusteella voisi hyvin karkeasti ajatella näin:

alle 18,5 = alipaino

18,5–20/21 = usein ulkoisesti hoikka

20–25 = normaalipaino, jonka sisällä ihminen voi olla hoikka, keskikokoinen tai lihaksikas

25–30 = ylipaino BMI-luokituksessa

Kiitos fiksusta ja asiapitoisesta kommentista! Samaa meinasin tulla tänne kirjoittamaan, että hoikkuus on visuaalinen vaikutelma, joka syntyy ruumiinrakenteesta. Minuakin on esim. lääkäri kuvaillut tekstissä hoikaksi, kun bmi on ollut 24. Ja hoikalta näytinkin sen ansiosta että minulla oli/on tiimalasivartalo, jossa sopivasti lihasta (ja hyvä ryhti). Joku keskivartalostaan pyöreämpi ei samassa painossa ehkä näyttäisi niin hoikalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 55 ja bmi on nyt 23, mikä on lihavin, mitä olen koskaan ollut. Liityin pari viikkoa sitten kuntosalille ja alan laihduttaa, en tunne oloani hyväksi näin. Olin nuorena 18 - 19 ja se oli minusta hyvä.

Vierailija
44/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko pitää painoindeksin olla, jotta kylkiluut näkyy?

Mulla näkyi kylkiluut, kun esim. nostin kädet ylös kun bmi oli 20 mutta nyt kun bmi on 18.7 ne paistaa ihon läpi ihan normaalissa asennossakin.

Vierailija
45/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

18,7. Oon kylläkin jo 55-vuotias.

Vierailija
46/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

22,43. Paino kertynyt lantiolle ja rintaan, muuten pieni. Lantionympärys 98, rinnanympärys 96 ja vyötärö 67.

Vierailija
47/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama kuin kaksikymppisellä hoikalla.

Vierailija
48/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoikka = bmi alle 20

Ei ole, alle 25 on vielä suht hoikka. Toki riippuu ruumiinrakenteestakin.

25 on normaalipainon ylärajalla. Aika surullista että sitä nykyään pidetään hoikkana.

Joo. Jollain ruumiinrakenteella/hyvällä lihasmäärällä joku bmi 20-21 voi ehkä vielä olla silmämääräisesti hoikka, mutta ainakin bmi 22-23 ja yli ei todellakaan. Normaalipainoinen on eri kuin hoikka. 

Ihmisillä on erilaisia ruumiinrakenteita.

Vierailija
49/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko pitää painoindeksin olla, jotta kylkiluut näkyy?

Mulla näkyi kylkiluut, kun esim. nostin kädet ylös kun bmi oli 20 mutta nyt kun bmi on 18.7 ne paistaa ihon läpi ihan normaalissa asennossakin.

Ikä 50. BMI 21,5 ja kylkiluut näkyy kun seison suorassa.Tiimalasivartalo.

Hoikaisi olen itseni mieltänyt ja hoikaksi kuvailee juuri esim lääkärit tekstiinsä jne... Hoikkahan tosiaan on vain kuvaileva sana ja siksi sille ei voi tavallaan määrittää tiettyä BMI:tä.