Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

40+ vuotiaat hoikat, mikä teidän painoindeksi on?

Vierailija
28.07.2026 |

Täällä kun on aina näitä "yli 40-vuotiaat hoikat naiset, kuinka pysytte hoikkina?" tyyppisiä aloituksia niin olisi kiva tietää mikä koetaan hoikaksi. Olen itse joskus vastannut kyselyyn ja painoindeksini on 18.5.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko että painoindeksi kertoo kehon rasvapitoisuuden? 

Vierailija
22/48 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

69 v. 
23

Ollut aina synnytyksistä huomimatta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoikka = bmi alle 20

Ei ole, alle 25 on vielä suht hoikka. Toki riippuu ruumiinrakenteestakin.

25 on normaalipainon ylärajalla. Aika surullista että sitä nykyään pidetään hoikkana.

Joo. Jollain ruumiinrakenteella/hyvällä lihasmäärällä joku bmi 20-21 voi ehkä vielä olla silmämääräisesti hoikka, mutta ainakin bmi 22-23 ja yli ei todellakaan. Normaalipainoinen on eri kuin hoikka. 

Vierailija
24/48 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

19,6. Enkä ole mitenkään laiha tässä painossa.

N45

Vierailija
25/48 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomautan ihan tästä välistä yleisellä tasolla, että postmenopausaalisella naisella terveyden kannalta paras BMI on 23-27. 

Kyllä, suositus on >25. Mutta 60 vuotta täytettyä suositus on >30, joten siinä voi yhtenä yönä muuttua normaalipainoiseksi.

Ei takuulla ole tuollaista suositusta.

Vierailija
26/48 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bmi 20. Lihasta löytyy ja ihmisten mielestä olen luiseva. Tiedä tuosta sitten.

Vierailija
27/48 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hoikkaa väkeä. Minulla BMI 23. Pituus 163 cm ja paino 61 kg. 

Vierailija
28/48 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et oo hoikka

Vierailija
29/48 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko pitää painoindeksin olla, jotta kylkiluut näkyy?

Vierailija
30/48 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. En ehdi mitään paino indeksejä tuijottamaan. On sen verran aktiivista tämä mun elämä. Ymmärrän jos olet läski ja ehdit miettimään tälläisiä asioita. Siinähän sitä kertyy kun istuu tietokoneella ja miettii turhia asioita. Rasvamakkata vaan kasvaa samalla. 

Vierailija
31/48 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaisi määritellä, mitä kukin/aloittaja hoikkuudella tarkoittaa ja minkä merkityksen sille antaa.

Vierailija
32/48 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

20,5.

N50

Vierailija
33/48 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kannattaisi määritellä, mitä kukin/aloittaja hoikkuudella tarkoittaa ja minkä merkityksen sille antaa.

Itse määritän hoikan sellaiseksi että kehossa ei pullistele läskit oikein mistään kohtaa. Keho on sellainen sirohko. On totta että ihmiset näkevät normaalipainoiset nykyisin hoikkina, sillä ylipainoisia on niin paljon.  Jos joudun kuvailemaan ihmistä ulkonäön suhteen niin yleensä joko tosi laiha, hoikka, normipainoinen (voi olla vähän pyöreyttäkin), pyöreä tai sitten ylipainoinen ja vaarallisen ylipainoinen tai tosi "iso" ihminen.

Itse olen normaalipainon keskiarvoa vähän kevyempi ja miellän itseni hoikaksi ja näin minua kuvailee muutkin. Painoindeksi 21.

Vierailija
34/48 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ketju oli hoikille 40+- vuotiaille,  joten tottakai on hoikkaa väkeä. Miksi muuten sinä normaalipainoisena osallistuit?

Vierailija
35/48 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoikka = bmi alle 20

Ei ole, alle 25 on vielä suht hoikka. Toki riippuu ruumiinrakenteestakin.

25 on normaalipainon ylärajalla. Aika surullista että sitä nykyään pidetään hoikkana.

Joo. Jollain ruumiinrakenteella/hyvällä lihasmäärällä joku bmi 20-21 voi ehkä vielä olla silmämääräisesti hoikka, mutta ainakin bmi 22-23 ja yli ei todellakaan. Normaalipainoinen on eri kuin hoikka. 

Olen pieniluinen, melko lyhyt ja lihaksia on, kun olin bmi 22 koko ajan joku kommentoi miten hoikka olen.

Nyt bmi 23 enää ei. 

Vierailija
36/48 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoikka ei ole lääketieteellisesti tarkasti määritelty käsite, kuten normaali- tai alipaino. Se on kuvaileva sana ruumiinrakenteesta.

Yleensä hoikalla tarkoitetaan henkilöä, jolla on suhteellisen vähän kehon rasvakudosta ja vartalo näyttää kapealta tai sirolta suhteessa pituuteen. Painoindeksi voi olla täysin normaalialueella!

BMI:n perusteella voisi hyvin karkeasti ajatella näin:

alle 18,5 = alipaino

18,5–20/21 = usein ulkoisesti hoikka

20–25 = normaalipaino, jonka sisällä ihminen voi olla hoikka, keskikokoinen tai lihaksikas

25–30 = ylipaino BMI-luokituksessa

Vierailija
37/48 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoikka = bmi alle 20

Ei ole. Tuolla painolla itseltäni ainakin loppuu menkat. = Epäterve psino. Been there, done that. 20-21 on ok. 

Menkat tullu since 13 v ja painoindeksi ei ole koskaan ollut yli 20 paitsi raskaana. Siihen tuleeko menkat vaikuttaa paljolti moni muu asia kuin paino.

Vierailija
38/48 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomautan ihan tästä välistä yleisellä tasolla, että postmenopausaalisella naisella terveyden kannalta paras BMI on 23-27. 

Kyllä, suositus on >25. Mutta 60 vuotta täytettyä suositus on >30, joten siinä voi yhtenä yönä muuttua normaalipainoiseksi.

Tämä ei pidä paikkaansa yleisenä suosituksena. BMI yli 30 tarkoittaa edelleen lihavuutta BMI-luokituksessa. Ei siis ole niin, että 60-vuotispäivänä BMI 29,9 muuttuisi yhdessä yössä ”normaalipainoksi” 😅

Todennäköisesti kirjoittaja on sekoittanut kaksi asiaa: ikääntyneiden hieman korkeampi tavoite-BMI ja lihavuuden BMI-raja 30.

Vierailija
39/48 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse määritän hoikan sellaiseksi että kehossa ei pullistele läskit oikein mistään kohtaa. Keho on sellainen sirohko. On totta että ihmiset näkevät normaalipainoiset nykyisin hoikkina, sillä ylipainoisia on niin paljon.  Jos joudun kuvailemaan ihmistä ulkonäön suhteen niin yleensä joko tosi laiha, hoikka, normipainoinen (voi olla vähän pyöreyttäkin), pyöreä tai sitten ylipainoinen ja vaarallisen ylipainoinen tai tosi "iso" ihminen.

Itse olen normaalipainon keskiarvoa vähän kevyempi ja miellän itseni hoikaksi ja näin minua kuvailee muutkin. Painoindeksi 21.

Hoikka voi olla myös olematta siro. Sirous tarkoittaa luuston rakennetta, joka ei muutu miksikään lihoessa tai laihtuessa. 

Vierailija
40/48 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoikka = bmi alle 20

Ei ole. Tuolla painolla itseltäni ainakin loppuu menkat. = Epäterve psino. Been there, done that. 20-21 on ok. 

Menkat tullu since 13 v ja painoindeksi ei ole koskaan ollut yli 20 paitsi raskaana. Siihen tuleeko menkat vaikuttaa paljolti moni muu asia kuin paino.

Äläpä puhu asioista, joista et mitään ymmärrä. Itselläni myös alkoi tulla välivuotoja, kun painoindeksi oli alle 22. Kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia ja joillakin keho tarvitsee enemmän rasvaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä