Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä opiskelit 40+ ikäisenä?

Vierailija
28.07.2026 |

Kannattiko, ts. saitko koulutusta vastaavaa työtä? Tai hyödyttikö se uralla muuten, miten?

Itse taas kohta vuoden päivät ollut työttömänä, eikä oikein vielä viitsisi jäädä odottelemaan eläkettä.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain toisess a keskustelussa käskettiin maisteria opiskella yamk-tutkinto. Onko se edes mahdollista, kun niissä on listattuna vain amk-koulutuksia, joilla voi hakea?

Onko joku maisteri käynyt yliopistopohjalta yamk:n?

Voi jos koulutusala soveltuu ja on riittävä työkokemus.

Vierailija
22/42 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väittelin tohtoriksi 33v ja sain professorin viran 37v.

Sen jälkeen ohjannut useita satoja maisteriksi ja kymmenkunta tohtoriksi.

Etkä siltikään ole oppinut ymmärtämään lukemaasi. Aika hurjaa.

T. Amis

Tottapuhuen en enää jaksaisi lukea opiskelijoiden graduja.

Mikään ei ole tylsempää. Pitäisi jo päästä eläkkeelle. 

Tiputa ne jollekin AI:lle. AI:lla ne on tehtykin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En opiskellut mitään sen jälkeen, kun täytin 16. Hyvin pärjäsin eläkeikään asti ja töitä riitti.

Vierailija
24/42 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin ylemmät AMK-opinnot johtamisesta ja olen hyötynyt koulutuksesta nykyisessä työssäni. Sain mm. vakituisen esihenkilöpestin määräaikaisuuksien sijaan. 
Nyt harkitsen isännöitsijä- opintoja omaksi iloksi ja tulevaisuuden varalle.. 

Vierailija
25/42 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Amis

Tiputa ne jollekin AI:lle. AI:lla ne on tehtykin.

No niin mää teenkin, mutta pakko on silti itse vähän lukea että tajua mistä on kyse vaikka AI:llä tietenkin ne arvioin.

Vierailija
26/42 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Amis

Mitä opiskelit 40+ ikäisenä?

Vierailija
27/42 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenopettajan pedagogiset opinnot ja erityisopettajan pätevyyden.

Vierailija
28/42 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japania ja kiinaa C2 tasolle asti. Ehkä Suomen ainoana, jolla on n. 10000 kirjoitusmerkin tietämys. (Yliopiston käynyt kiinalainen tuntee n.6000 merkkiä). Kolmen vuosikymmenen tietopohja molemmista kulttuuresta.

-M

Vierailija
29/42 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa opiskella heti lukion jälkeen kunnollinen yliopistotutkinto, jolla on arvoa työmarkkinoilla. Muuten joutuu koko elämänsä tekemään toinen toistaan turhempia opintokokonaisuuksia. 

Sen päälle kannattaa päivittää osaamistaan ja aina kannattaa opiskella esimerkiksi kieliä.

30/42 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajamaan huvipuistolaitteita 😎 Ja sitä oon tehny jo monenmonta kesää 🎢🎡🎠😍 

Vierailija
31/42 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööriksi, aikuiskoulutus. Sain ensin töitä teknisenä dokumentoijana keskisuuresta firmasta ja sittemmin suunnittelutöitä pienestä firmasta. En kerro minkä alan insinööri tai tarkenna enempää työtehtäviäni, sillä en halua tulla tunnistetuksi. Alalla on työttömyyttä, joten minulla kävi melkoinen tuuri siinä, että sain "oikeita" insinöörin töitä. 

Vierailija
32/42 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirakoulussa mikä koiran joku varasti.  Helvetten .  Lisäkoulutuksia ja kursseja , yrityskurssi , matkoja, täydennyskoulutuksia, raamattukoulu, ravintola alan harjoitusta , messuja, snorklausta , verenluovutusta, joku varasti meiltä TV ja rikkoi Mooses käskyt älä varasta .  ( Huomaatte kun vanhenette että nuorisolle on uudempi  koulutus etkä enää osaakaan kuin he ) .   Lukion ATK kertaus ja kieliopintoja lukiossa aikuisten. 

Vierailija
33/42 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinan kieli lukiossa . No järkyttävää mutta helppoa sittenkin.  Budhalaisuutta siellä tyrkytetään , patsaita ja budhan virtaavaa vettä eli henkiä.  

Vierailija
34/42 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva on ammatissa minkä ensin opiskeli . Moni on opiskellut 2-3 ammattia . 

Vierailija
35/42 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin omaan ammattiin liittyviä opintoja mm. avoimessa AMK:ssa ja myöhemmin uuden ammatin. 

Vierailija
36/42 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junnuna kävin amiksen joka oli ihan pakkopullaa. Nyt aikuisena olen opiskellut kolme ammattitutkintoa ja yhden tekniikan erikoisammattitutkinnon työn ohella. Tänä vuonna päättyi lähiesimiestutkinto. Eläkkeelle alle 10v, nyt taitaa olla kursseja pidemmät opinnot takana ja jokaisesta on ollut uralla hyötyä.

Vierailija
37/42 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työvoimakoulutuksessa vuoden myös ja yritin jotai työtä mut meni seki ohi. Lopulta pitäs olla joku alan Amk tutkinto jotta mahikset olis. Tiedä sit onko Suomessa mitään töitä minulle ainakaan  sillä alalla koska tekoäly vie paljon hommia. 

Enempi se on omasta päästä kii mitä voi tai haluaa opiskella. Ja minne pääsee sisälle. Ite en hae mihkään korkeakouluihin. 

Vierailija
38/42 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun laskutaitojeni mukaan 33 ja 37 eivät kumpikaan ole yli 40.

Vierailija
39/42 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata kiinnittää huomiota siihen mitä muut ovat joskus aiemmin opiskelleet, vaan siihen, mikä sinua hyödyttäisi juuri nyt. Lähes alalta kuin alalta valmistuu opiskelijoita, joista toiset menestyvät, toiset eivät. 

Hmm, ehkä kuitenkin lähihoitajaopinnoista työllistyy todennäköisemmin kuin  arkeologiasta. Etenkin kun puhutaan jo keski-ikäisistä. 

Onko tosiaan niin, ettei jo nelikymppinen ap voinut mitenkään tietää tuota ilman aloittamaansa ketjua ja sinun vastaustasi? Aika vaikea uskoa. Jatkuvasti palstalle tulee aloituksia, joissa kysellään, mitä pitäisi opiskella, ihan kuin kukaan ei seuraisi uutisia. 

Jos minä olen menestynyt opiskelemalla geologiaa nelikymppisenä ja saanut heti vakityön, siitä tiedosta ei ole mitään hyötyä ap:lle. Siitäkään ei ole hyötyä, jos kerron, että opiskelin geologiaa, ja olen sen jälkeen ollut 10 vuotta työttömänä. Kummassakin tapauksessa hän itse saattaa menestyä geologina. 

Lähihoitajiakin on työttöminä. Niin voi käydä myös ap:lle, tai olla käymättä. 

Vierailija
40/42 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden kielen kuusikymppisrnä. Toki alkeet osannut jo aiemmin mutta ulkomaille muuton myötä opettelin kielen paremmin. Matkaa sujuvaan on vielä mutta selviän arjesta hyvin ja pystyn keskusteleman paikallisten kanssa. Suurimman kynnyksen ylitin kun selvisin myös puhelinkeskustelusta:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi