Suuret perheet tulee yhteiskunnalle tosi kalliiksi!!!
Laskin tuossa ihan huvikseni että paljon viereisessä talossa asuva perhe saa rahaa yhteiskunnalta. Jo pelkät lapsilisät ja kuntalisä tekee heille jo lähes 2000 euroa!!! Siihen sitten päälle vielä sisarkorotukset ja kotihoidontuki.... Ihan järjetöntä! En kyllä enää yhtään ihmettele että miten heillä oli varaa rakentaa uusi iso talo ja vain mies käy töissä. Johan tuolla summalla tekee vaikka mitä! Harva nainen edes tienaa töissä olemalla tuollaisia määriä kuukaudessa rahaa.
En ole kateellinen vaan hiukan kyllä ihmettelen tuollaista systeemiä. Pitäisi olla joku katto tai jotain, että jos lapsia on esim. yli 4 niin silloin ei enää maksettaisi lapsilisää yms.
Kommentit (69)
tienaamastani palkasta käteen eli veroja ei menisi niin paljoa kuin nyt ja maksaisin itse lasteni koulutukset ja terveydenhoitopalvelut. Jos niin kävisi Suomessakin (johon ollaan onneksi pikkuhiljaa menossa) niin ei yksikään lestaperhe voisi enää tehdä lapsisarjatuotantona. Varmasti koko usko häviäsii pikkuhiljaa SUomesta tai ainakin ehkäisy tulisi sallituksi.
tienaamastani palkasta käteen eli veroja ei menisi niin paljoa kuin nyt ja maksaisin itse lasteni koulutukset ja terveydenhoitopalvelut. Jos niin kävisi Suomessakin (johon ollaan onneksi pikkuhiljaa menossa) niin ei yksikään lestaperhe voisi enää tehdä lapsisarjatuotantona. Varmasti koko usko häviäsii pukkuhiljaa SUomesta tai ainakin ehkäisy tulisi sallituksi.
Vain mies töissä, eikä missään huippupaikassa. Silti heillä on valtava talo ja lapsilla paljon uutta tavaraa. Mistä lie sitten se raha tulee jos ei osaksi yhteiskunnalta? Jos mies tienaa noin 2000 euroa käteen kuussa niin ei sillä rahalla kyllä rakenneta suuria taloja ja elätetä esim. 12 henkistä perhettä. Kyllä sillon rahaa tulee aika paljon yhteiskunnalta, vai mitä?
Perheet joissa on useita lapsia valittavat että kuinka rahat eivät riitä kaikkeen mitä tarvittaisiin. Että on todella tiukkaa yms. Valittavat että kuinka yhteiskunnan pitäisi antaa vielä enemmän tukia että pärjäisivät sitten paremmin. MITÄ IHMETTÄ? Onko pakko tehdä niitä lapsia kuin jossain tehtaassa? Jos tekee sen valinnan että haluaa ja saa vaikka seitsemän lasta niin pitäähän se nyt tajuta että rahat eivät ehkä riitä sitten kaikkeen mahdolliseen? Miksi yhteikunnan pitäisi maksaa tämmöisestä?
eli siihen tarvitsisi työssäkäyvän tienata noin 2300e (nto). Ei siis yhtään hullummin. Ja päälle vielä todennäköiset kotihoidontuet.
Mikä ihme teillä niitä lestoja vastaan on? Eikös Suomessa ole uskonnonvapaus? Ja kaikki muut suurperheet (niitäkin on, uskokaa pois!) ovat sitten rohkeita, kun ovat uskaltaneet tehdä paljon lapsia?
Ja mitä tulee siihen, että suurperhe on jokaisen oma valinta, eikä sitä siksi pitäisi tukea, niin niinhän on useimmiten yksilapsisuuskin (lapsettomuudesta kärsivät asia erikseen), joten miksi sitäkään sitten pitäisi tukea? Lapsilisät vaan pois kaikilta, niinkö?
Itse olen todella tyytyväinen noihin lapsilisiin ja olen sanonut monelle ihmiselle, että miten hyvin meillä täällä asiat ovat. Silti ne siis tulevat tarpeeseen, enkä haluaisi niistä luopua, mutta jos ne vietäisiin, niin sillehän ei sitten mitään mahda, olisi opittava elämään vielä säästeliäämmin (ja muutettava pienempään asuntoon). Jokainen tekee valintojaan itse, me halusimme useamman lapsen, tietäen kyllä, että emme pysty tarjoamaan samanlaista elintasoa, kun jos meillä olisi 1 lapsi. Silti en ikinä vaihtaisi tätä tilannettamme muuksi, vaikka välillä tiukkaa onkin. Lapset saavat ruokaa, vaatteita ja huvituksiakin joskus (jos pelkästään tuota taloudellista puolta ajatellaan).
se 5 äiti
p.s hullua verrata noiden todella monilapsisten perheiden saamia lapsilisiä työtuloihin. Jos olisit 1 lapsen kanssa ja tulot olisivat se n. 2000 euroa, niin jäisihän sitä rahaa aivan erilailla kun jos niitä lapsia on 12. Ei ne lapset pyhällä hengellä elä.
Suuri perhe saisi jopa asumistukea isohkoon omakotitaloon??? Ja melko uuteen sellaiseen... Ei kyllä mitään järkeä!
Kaikki rahat yksinhuoltajille - he eivät saakaan vasta kun vaan KOROTETUT lapsilisät, elatusmaksut, todennäköisesti tukea asumiseen jne.
Miksi ei samalla sitten hyväksyttäisi sitä, että toiset nyt vaan jäävät kokonaan lapsettomiksi - jos ei lapsia tulee " luonnollisia reittejä" käyttäen, ei samalla logiikalla ajateltuna, tarvitsisi myöskään tukea lapsettomuushoitoja (nekin maksavat helposti useampia tuhansia euroja / hlö).
Puhumattakaan siitä, että maailmasta loppuu kohta suomalaiset, jos ei heitä joku tee tänne lisää ;-)
Tuli tästä mieleen, että Suomelan viime numerossa esiteltiin ihana ulkouima-allas terasseineen ja saunatynnyreineen. Systeemi oli rakennettu jättikokoisen, uuden omakotitalon pihalle. Ja perheeseen kuului nuoripari sekä viisi(!) pientä lasta. Väkisin tuli mieleen, että mitähän se mies tekee työkseen vai onkohan sukumiljoonia takana. Mutta ehkä tosiaan sitten keskituloisillakin on varaa vaikka mihin, kun yhteiskunta tulee suurperheitä vastaan...? Itse olen kuvitellut, että vain tosi rikkailla on ylipäänsä varaa elättää iso perhe!
Ei katkera, mutta kuitenkin ;P
Puhumattakaan siitä, että maailmasta loppuu kohta suomalaiset, jos ei heitä joku tee tänne lisää ;-)
Itse saattaisin jopa ollakin niin kamala, että jos jostain pitäisi säästää, kiristäisin lapsettomuushoitojen maksamisperusteita (esim. ainoastaan täysbiologisia lapsia tuettaisiin ja loput rahat kanavoitaisiin adoptiolle) ja yksinhuoltajakorotuksetkin on toisinaan kyseenalaisia. Suurperhettä voidaan tukea, mutta rajansa siinäkin: ei se ole lastenkaan etu, että perhekoko ylittää 10 henkeä nykyaikana, kun verkostojakaan ei enää ole (lapset jää heitteille).
Mitähän vielä provoilisin :D
Jos perhe saa tukia noin 2000 euroa kuussa niin kyllähän sillä summalla nyt lyhentää ihan mieletöntäkin asuntolainaa!!!!!!! Voi siis joko ostaa taikka rakennuttaa ison omakotitalon. Ja sitten jos mies tienaa käteen vaikka 1500-3000 euroa kuukaudessa niin kyllä sillä summalla maksaa syömiset ja vaatehankinnat yms. Ihan varmasti! Ja tuon 2000 euroa tienaa sellaset perheet joissa useita lapsia ja on kuntalisää ja sisaruskorotusta, kotihoidontukea, lapsilisää jne. menee helposti ylikin tuon 2000 euroa kuussa... Että sitä saa tavallaan rahat yhteiskunnalta sen uuden talon maksamiseen???
Vierailija:
eläkevakuutuksen muodossa eikä tulevat veronmaksajat!
missä on itketty, ettei kodinhoitajia saa ? kiinnostaisi tietää...
Itse en ois edes halunnut ketään vierasta ihmistä " järjestelemään" paikkoja ja vahtimaan lapsia. Ihan olen itse pärjännyt.
Kodinhoitaja olis hyvä siinä tilanteessa kun on joku lääkäri yms.. eikä mies pääse juuri silloin tulemaan töistä kotiin.
Meillä ei ole koskaan ollut kodinhoitajaa. mie on pystynyt järjestämään aina niin että on kotona sen ajan kun joko käyn itse jossakin tai käytän jotakin lapsista. Monesti myös naapurin kanssa jätetään osa lapsista toisillemme niin ei tarvi ottaa kaikkia mukaan.
Vierailija:
ettei ole heidän huusholliinsa kodinhoitajia vahtimaan pentuja, siivoamaan, laittamaan ruokaa ja leipomaan kanelipullaa!
Ettäkö pitäisi vielä kiittää jossain vaiheessa siitä kun lestat ovat tehneet niin paljon lapsia ja he hoitavat minua vanhempana??? Ja että heidän ansiostaan suomesta ei lopu suomalaiset... HALOO...
eli mieheltä jää 2000/kk käteen, lapsilisiä vajaa 2000e, iso talo, kaksi autoa, lapset kohtuudella puettuja. Eletään kädestä suuhun.
En tiedä miten pärjätään. Pakko kai ajatella, että mihin kaikkeen teillä kuluu sellaiseen, jota meillä ei edes haaveilla..
kuin 4 lasta korkeintaan mukaan, eli sama vaikka lapsia 4 tai 20.
Toisekseen harva saa, kun miehen bruttotulot lasketaan.
Kummatkin käyvät töissä ja siten elätetään perheemme ilman muita tukia. Mutta rehellisesti voin sanoa, että kahden pienituloisen taloudessa nuo lapsilisät ovat tarpeen. Pärjätään, mutta ylimääräisiä ei jää, eikä noilla juhlita. 1 auto ja 160 neliöä asuintilaa (niistä neliöistä voisi tietysti tinkiä). Meillä ei olisi mitään mahdollisuutta maksaa lainoja vain toisen tuloilla, joten kummankin on pakko olla töissä, toivottavasti työpaikat saamme pitää.
Ehkä emme ole sellainen suureperhe, jota ap tarkoitti, lapsia on vaan puolet siitä kymmenestä:)