Suuret perheet tulee yhteiskunnalle tosi kalliiksi!!!
Laskin tuossa ihan huvikseni että paljon viereisessä talossa asuva perhe saa rahaa yhteiskunnalta. Jo pelkät lapsilisät ja kuntalisä tekee heille jo lähes 2000 euroa!!! Siihen sitten päälle vielä sisarkorotukset ja kotihoidontuki.... Ihan järjetöntä! En kyllä enää yhtään ihmettele että miten heillä oli varaa rakentaa uusi iso talo ja vain mies käy töissä. Johan tuolla summalla tekee vaikka mitä! Harva nainen edes tienaa töissä olemalla tuollaisia määriä kuukaudessa rahaa.
En ole kateellinen vaan hiukan kyllä ihmettelen tuollaista systeemiä. Pitäisi olla joku katto tai jotain, että jos lapsia on esim. yli 4 niin silloin ei enää maksettaisi lapsilisää yms.
Kommentit (69)
tehdä kymmenen lasta ja saada lapsilisää niin maaaahdottoman paljon ettei meinaa tietää mihin ne rahat laittaa
Kolme lasta kuluttaa samanverran kuin 10. Oletko todella tätä mieltä?
Yhden lapsen pianotunnit maksavat 200 vuodessa ja kymmenen 2000 vuodessa. Yhden pojan jääkiekkoharrastus maksaa 350 euroa talvessa ja viiden pojan 1750 euroa.
Meillä viisihenkisen perheen ruokalasku on 600 euroa kuukaudessa ja kymmenhenkisen perheen lasku on epäilemättä melkein kaksinkertainen eli ainakin 1000 euroa.
Meille riittää Ford Mondeon farmari, mutta suurperheen pitää hankkia melkein kaksi kertaa Mondeon hintainen kulkupeli.
Meille riittää 5h+k/250 000, mutta suurperhe tarvitsee ehkä 7h+k/350 000. Asumiskustannuksetkin ovat sitten jo aivan eri luokkaa (vesi, sähkö). Matkapuhelimia saattaa olla 10 kappaletta...
Mulla on 6lasta joista 5:stä saan vielä elatusmaksutkin, yht. n.700¿... Mieti mihin mä mahdan kaikki rahani oikein sijoittaa...
eläkevakuutuksen muodossa eikä tulevat veronmaksajat!
kun syntyvä lapsi olisi liikaa perheessä......
Kun niin paljon löytyy äitejä jolla lähes kymmenen lasta ;) Mutta oikeesti kyllä noi suuret perheet näyttää pärjäävän aika hyvin vaikka äiti on kotona hoitamassa niitä seitsemää taikka kymmentä lastaan! Ei ainakaan ulospäin näy että rahasta olisi tiukkaa! Ja miten voisi ollakkaan jos tukia tulee pari tonnia joka kuukausi tilille.... Ja sen päälle tietty miehen tulot.
voisihan Suomessakin olla käytössä se sama systeemi niinkuin monissa muissakin maissa, että mitä enemmän lapsia, sen enemmän työntekijä saa palkkaa.
vauvansängyistä, sittereistä tai istuimista kai ei voi olla kyse, sillä niitä saa puoli-ilmaiseksi muutenkin ihan sille yhdellekin lapselle. Uskotteko te tosissaan, että jos ostaa lenkkarit ekalle lapselle, niillä samoilla kengillä kävelee vielä viideskin lapsi huolimatta siitä oliko tyttö vai poika? Kuinka moni teistä itse laittaisi päälle toppavaatteet, jotka on olleet kymmenen talvea käytössä jo ennen teitä, vuoroin miehillä ja vuoroin naisilla?
Sen tarkoituksena on kannustaa ihmisiä tekemään enemmän lapsia. Useimmat tekevät sen 1-2 lasta eikä heitä tarvitse siihen erityisemmin yhteiskunnan taholta kannustaa. Sitten kun perhe miettii niitä neljännen tai viidennen hankkimista niin viesti että Suomi toivoo heidän tekevän ne lapset, ja kannustaa siihen taloudellisesti, merkinnee jo jotain.
Vierailija:
Minä olen ihemetellyt miksi lapsilisät on porrastettu niin, että ensimmäisestä saa vähiten ja oliko se nyt neljännestä (viidennestä?) jne. suurimman summan
kyllähän se eka lapsi yleensä kalleimmaksi tulee, kun pitää ostaa kaikki tarvikkeet.
Elologisempaa olisi että yhdessä perheessä on kymmenen lasta kuin että kymmenessä perheessä on yksi lapsi. Ymmärtänet itsekin miksi.
Vierailija:
Mitä enemmän lapsia sitä suurempi rasite luonnolle. En ymmärrä nykyaikana isoja perheitä, maailmassa on jo nyt liikaa ihmisiä.
Yksi lapsi elättää noin 1,5 aikuista työikäisenä. Meillä on kolme lasta joten meidän lapset elättää vielä 2.5 lapsetonta työikäisinä. Olisitte kiitollisia lapsettomat ja yhdenlapsen perheet kun joku jaksaa vääntää teillekin niitä elättäjiä.
Itse ainakin ostan laadukkaita kenkiä just sen takia että ne kestää.
niitä voi kierrättää monella lapsella. Alennusmyynneistä aina ostan.
esim. goretexin tai kangaroosin kenkiä. Joskus olen kirpparilta ostanut kyseisiä kenkiä. eimitään järkeä ostaa prisman 15 euron lenkkareita jotka kestää ehkä yhden kuukauden.
mutta optimaalisessa tilanteessa alla oleva on kyllä varmasti aivan totta.
Vierailija:
lapsi on tienannut 35 ikävuoteen mennessä verorahoina takaisin kaikki ne tuet, mitä hänelle on annettu! Sen jälkeen loput on extraa!
Eli kaikki tulee takaisin mitä annetaan lapsille!!
lapsi asuu kotona vielä nelikymppisenäkin ei ole koskaan ollut vakituisessa työssä eikä ole opiskellut mitään ammattia korkeintaan nostellut työttömyyspäivärahaa.
Että esim. kymmenestä lapsesta vain osa menee töihin ja loput nauttii vain yhteiskunnan tuista ja jatkaa samaa tyyliä ja tekee paljon lapsia. Jos ajatellaan että käyttää julkisia palveluita, terveyspalveluja yms. niin kyllähän se kalliiksi tulee! Mutta eniten näissä suurissa perheissä tuottaa huolta juuri tuo ekologisuus!!! Mitä järkeä tehdä useita lapsia kun vähempikin kyllä pitäisi riittää??? Maapallo alkaa natista liitoksistaan kun porukka vaan vääntää lisää lapsia ja kuluttaa hirveitä määriä luontoa eri tavoilla :(
Muualla europassa ei ole varaa tehdä kymmenlapsisia perheitä, koska vanhemmat joutuvat itse maksamaan lastensa koulutuksen. Suomi tukee lestoittumista ja lestaperheenlapsistahan ei tule veronmaksajia vaan uusia kotiäitejä sekä pimeänä rakennusliikkeissä töissäolevia miehiä. Kyllä suomalaisten silmien pitäisi aueta huomaamaan tälläiset tökeryydet.
Uskomaton olet!!!! Tee hitto ite niitä lapsia niin saat yhtä paljon valtiolta rahaa, niin huomaat mihin se raha oikeasti riittää!!
Mieti nyt hiukan mitä puhut. Taidat olla vielä hiukan lapsi itsekin.
Voi kiesus...
Oletko ottanut selvää mitä muualla Euroopassa maksetaan lapsiperheille. Esim. Saksassa ja Ranskassa meidän 4 lapsinen perhe " tienaisi" tuplasti Suomeen verrattuna. Ja näin on ilmeisesti useimmissa länsi-Euroopan maassa. Ystävä perhe oli Saksassa ja ihmettelivät että miten suomalaiset tosiaan luulevat että täällä se lapsiperheiden tuki on parempi kuin muualla.
lasten koulutukset ym. Suomessa verovaroin tuetut ilmaiset palvelut. Eli siellä tarvitsee MAKSAA vain OMIEN lasten koulutukset ym. ei lestaperheiden!!!!!!!!!!!!!!!
mutta totuus on, että harmittaa itseäkin, kun raha menee ruokaan ja kulutukseen. Mitään ei jää, niinkuin monilla yksilapsisilla-rahat laitetaan säästöön.
Toisaalta kuule, parhaimmillani hoidin 7 alle kouluikäistä kotona ja sain suuret rahat n. 350e heistä kaikista yhteensä, kun miehen brutto 3000e. Silloin itketti eriarvoisuus naapurin äitiin nähden, jolla oli ura ja kun lapsi syntyi hän sai äippärahaa 940e/ kk. (äippärahaahan ei tienata/säästetä itse)
Nyt olen 37v. ja nyt työelämässä unelmieni työpaikassa lopunikääni ja yhteiskunnalta saamme lapsilisät. Nehän loppuvat kun lapsi 17v, joten vaikka lapsista vielä paljon kuluja lapsilisät laskeneet reippaasti.
Sain elämältä ihanan perheen, lapset ja " uran" ja kaikenlisäksi olen tyytyväinen ja onnellinen. Se on tärkeämpää sinulle ap. ja minulle, ja meille kaikille. Olla tyytyväinen. Silloin voi olla onnellinen, eivätkä naapurien rahat ja asiat tunnu niin isoilta.
Haluaisin vielä tässä sanoa, että ainakin itse olen kokenut niin, että ison perheen kummajaisuus on raskain taakka jonka olen lasten takia kantanut. Ikävät puheet, aivottomana synnytyskoneena pitäminen, asiattomat naapurit, intiimiyden loukkaukset. Joten toivon, että
mahdollisimman moni ei enää lisäisi muiden taakkaa.