Järkyttävä sotku hotellin aamiaispöydässä – ketjupäällikkö kommentoi
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012167371.html
"Nainen seurasi paheksuen viereisen pöydän touhuja."
Mieli on pahoittunut taas kerran, kun lapsiperheeltä on jäänyt pöytä sottaiseksi.
Voi voi.
On se kuitenkin hyvä, että meillä on näitä ilmiantajia DDR/Stasi-tyyliin.
Tekijöiden kuvat ja nimet esiin! Voidaan sitten joukolla kivittää porukka torilla.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin ollut tarjoilija tuolla aamiaisella niin olisin todellakin maininnut perheelle että siivoavat jälkensä. Suomessa ihmiset ei uskalla puuttua mihinkään epäkohtiin.
Sä ulkoistaisit itsesi työstä tuolla tavoin. Aluksikin russuttaisit asiakkaille, esimiehen mielestä ei hyvä ja toisekseen, mitäs siivottavaa sulle jäisi jos asiakkaat siivoaisivat puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tyyli on muuten ihan perisuomalainen tapa, että katsotaan, että hinnan maksaneena sopii myös sotkea mielin määrin. Ulkomailla hotelleissa en ole tuollaista ikinä nähnyt hotelliravintolassa, että sapuskaa olisi joka paikassa. Mutta varmaan niissä suomalaisten suosimissa sitten voi olla.
Joillain aasialaisilla on "tapana" sotkea ihan urakalla, mikä on mielestäni erikoista. En valitettavasti osaa määritellä kansalaisuutta (Aasia on aika laaja käsite) vai onko sitten kyse siitä, että ovat tottuneet elämään elämää, jossa aina joku muu korjaa heidän jälkensä.
Samanlaisia sotkuja olen heidän jäljiltään nähnyt Euroopassa hotellien aamiaispöydissä. Ja keväällä Pariisissa ravintolassa viereisen pöydän porukka (aasialaistaustaisia) tiputteli lattialle katkaravunpyrstöjä, käytettyjä lautasliinoja, leivän reunoja ja kaiken huipuksi purkivat jotain ostoksiaan ja tiputtivat niistäkin turhat paperit ja kassit lattialle. Ihan hirveä siivo. Tarjoilijakin jähmettyi hetkeksi heidän pöytänsä ääressä, katseemme kohtasivat ja pyöräytimme silmiämme.
Vierailija kirjoitti:
Oliko ihan JÄRRKYTTÄVÄ SOTKU?
Pari meloninpalaa ja lautasliinaa pudonnut lattialle lapsiperheeltä. On voinut jäädä huomaamattakin. Yksi puoliksisyöty leipäpala. Normaalia.
Sotkua enemmän ihmettelen näitä kyyliä. Ja kyylän kitinöitä julkaisevia toimittajantekeleitä.
Sulle ehkä normaalia aamiaistamista, mutta mulle ei. Huomaa sivistystason.
Olikohan tässä pointtina nimenomaan lapsiperhe. Olisiko kuvaaja ottanut kuvia ja valittanut jos olisi ollut jostain muusta ihmisryhmästä ja heidän tekemisistään kyse. Ai muut ihmisryhmät ei sotke? No todellakin sotkevat. Oliko jutun pointtina saada lapsiperheet pois hotelleista ja hotellien kassavirtojen heikentyminen vai mikä. En nimittäin ymmärrä jutun uutiskynnyksen ylittymistä ellei sitten julkaistavista jutuista ole todellinen huutava pula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko ihan JÄRRKYTTÄVÄ SOTKU?
Pari meloninpalaa ja lautasliinaa pudonnut lattialle lapsiperheeltä. On voinut jäädä huomaamattakin. Yksi puoliksisyöty leipäpala. Normaalia.
Sotkua enemmän ihmettelen näitä kyyliä. Ja kyylän kitinöitä julkaisevia toimittajantekeleitä.
Me muut ihmettelemme sitä, että lattialle heitetty ruoka on niin monen kirjoittajan mielestä normaalia.
Pari meloninpalaa? Niitä on neljä meloninpalaa lattialla, lisäksi siellä on kaksi lautasliinaa. Kuinka joku kehtaa päästää ja jättää pöydän tuohon kuntoon tilassa, jossa ovat hotellin muutkin asiakkaat ruokailemassa? Aika sokea saa olla, jos noita ei huomaa.
Lattialla oleva ruoka on kyllä ainakin mulle liikaa. Se on ihmisten ravinnoksi tarkoitettua, se on kasvatettu jossain ja sitä on kuljetettu ympäri maailmaa, joku on sen melonin paloitellut ja asettanut kauniisti tarjolle. Ymmärrä kyllä, että joskus ruokaa voi tipahtaa lattialle, itselleni käy joskus niin, joskus kotonakin, mutta nostan sen heti ylös. Ruoka ei ole leikkikalu tai jotain, jota saa heitellä miten tykkää.
Ravintolat pyrkivät vähentämään ruokahävikkiä ja siihen pitäisi myös asiakkaiden osallistua. Ei hotelliaamiaisella ole tarkoitus haalia kaikkea mahdollista pöytään ja jättää osa syömättä. Tuota pöytää katsellessa tulee mieleen, että nämä aamiaistajat ovat väkeä, joilla on todellista paljon korkeammat ajatukset itsestään ja merkityksestään. Se ilmenee heillä sellaisena käytöksenä, että kun tässä nyt istutaan herroiksi hotellin aamiaispöydässä, niin pitäähän alemmalle väestönosalle antaa jotain työtä sotkujen siivoamisessa. Tämä oman arvon ja erinomaisuuden väärinarviointi on valitettavan yleistä myös työpaikkojen lounasruokaloissa ja kahvihuoneissa.
S...tanan porsastelijat.
En pidä edes ihmisinä olentoja jotka jättävät tuollaisen sotkun jälkeensä. Maailman syöpä
No tällaista ääriliberaalia minä minä minä kulttuuria on haluttu äärivasemmiston toimesta. Jokainen saa olla mitä haluaa <3 Käytöstavat ja muiden kunnioittaminen on tunkkaista ja vanhanaikaista äärioikeistolaisuusultrafasismia.
Vierailija kirjoitti:
Olikohan tässä pointtina nimenomaan lapsiperhe. Olisiko kuvaaja ottanut kuvia ja valittanut jos olisi ollut jostain muusta ihmisryhmästä ja heidän tekemisistään kyse. Ai muut ihmisryhmät ei sotke? No todellakin sotkevat. Oliko jutun pointtina saada lapsiperheet pois hotelleista ja hotellien kassavirtojen heikentyminen vai mikä. En nimittäin ymmärrä jutun uutiskynnyksen ylittymistä ellei sitten julkaistavista jutuista ole todellinen huutava pula.
Lisään vielä että itse hotelliaamiaisella siivoamme kyllä jälkemme, viemme astiat keräykseen ja pyyhin pöydän. Silti en ymmärrä uutiskynnyksen ylittymistä tuossa jutussa. Matkailemme paljon ja olen nähnyt jos jonkinlaista ruokailijaa. Olemme matkalla nauttimassa, emme kyttäämässä muiden toimia ja pahoittamassa mieliämme muiden tekemisten vuoksi. Hotellihuoneet jätämme siistiin kuntoon, mutta jos joku muu ei, en siitä mieltäni pahoittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omilta jäljiltä pöytä näyttää siltä ettei siinä ole edes ruokailtu. Tuo on sikailua!
Muista kuitenkin ottaa ne lääkkeet, ennen kuin poksahdat raivoissasi!
Sikailijaperheen edustaja ilmoittautui. Wt on wt, kommentoinnissakin.
Huhhuh mitä sikailua. Normaalia lapsiperheeltä, mutta me kyllä siivotaan pöytää eikä jätetä tuon näköiseksi...
Vierailija kirjoitti:
En pidä edes ihmisinä olentoja jotka jättävät tuollaisen sotkun jälkeensä. Maailman syöpä
Pikkuisen suhteellisuudentajua näihin raivonpuuskiin, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
No tällaista ääriliberaalia minä minä minä kulttuuria on haluttu äärivasemmiston toimesta. Jokainen saa olla mitä haluaa <3 Käytöstavat ja muiden kunnioittaminen on tunkkaista ja vanhanaikaista äärioikeistolaisuusultrafasismia.
No niin. Tästäkin saatiin likainen, sotkeva äärivihervasemmistokommarijengi vs. siisti, tapoja, perinteitä ja arvoja vaaliva oikeisto-juttu.
Olihan tuossa sotkua, mutta… Saattoihan kyseessä olla esim. tosi väsyneet vanhemmat, sairaan lapsen vanhemmat tai kehitysvammaisen lapsen vanhemmat, jotka siivoaa lapsen sotkuja jatkuvasti. Ei kaikilla ehkä ole voimavaroja edes miettiä sitä sotkua mikä pöytään jää. Se on helppo tuomita kun näkee vaan kuvan, muttei tiedä tarinaa taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tyyli on muuten ihan perisuomalainen tapa, että katsotaan, että hinnan maksaneena sopii myös sotkea mielin määrin. Ulkomailla hotelleissa en ole tuollaista ikinä nähnyt hotelliravintolassa, että sapuskaa olisi joka paikassa. Mutta varmaan niissä suomalaisten suosimissa sitten voi olla.
Joillain aasialaisilla on "tapana" sotkea ihan urakalla, mikä on mielestäni erikoista. En valitettavasti osaa määritellä kansalaisuutta (Aasia on aika laaja käsite) vai onko sitten kyse siitä, että ovat tottuneet elämään elämää, jossa aina joku muu korjaa heidän jälkensä.
Samanlaisia sotkuja olen heidän jäljiltään nähnyt Euroopassa hotellien aamiaispöydissä. Ja keväällä Pariisissa ravintolassa viereisen pöydän porukka (aasialaistaustaisia) tiputteli lattialle katkaravunpyrstöjä, käytettyjä lautasliinoja, leivän reunoja ja kaiken huipuksi purkivat jotain ostoksiaan ja tiputtivat niistäkin turhat paperit ja kassit lattialle. Ihan hirveä siivo. Tarjoilijakin jähmettyi hetkeksi heidän pöytänsä ääressä, katseemme kohtasivat ja pyöräytimme silmiämme.
Jaahas, nyt siis kaikki aasialaisetkin ovat sikoja?
Myös ne japanilaiset, jotka korjaavat roskansa stadioneilla pelien jälkeen?
Aamiainen hotellissakin pitäisi olla listalta tilattava, ei mitään noutopöytää. Menuusta voisi valita puurot, munakkaat, kahvit ja muut. Tilaisi sen minkä söisi ja mitä haluaisi. Noutopöydät ovat niin turhia.
Järkyttynyt vauvapalsta on tuomionsa antanut.
Kaikki lapsiperheet ovat äärivassarikommareita ja sikoja, samoin aasialaiset.
Kiva.
Joo ei ole kyllä ihan asiallisesti ruokailtu tuossa pöydässä. Mutta paheksun kyllä kuvan ottajaa ja sen julkaisijaakin.
Jos pöydässä on ruokaillut useampi lapsi, niin kyllä sitä hävikkiä helposti tuon verran jää kuin pöydässä on. Mutta tuo vesimeloniporsastelu on kyllä ollut ihan jäätävää.
Mitä tulee jälkien siivoamiseen ravintolassa, niin tässä on selvösti kahta koulukuntaa. Olen itse ollut töissä lapsiperheidenkin suosimassa ruokailupaikassa, ja mun mielestä ravintolan palveluun kuuluu se, että siivotaan esim. muruset pöydältä ja pöydän alta. Jos seurueeseen kuului syöttötuolissa ruokaileva lapsi, niin oikein mielellään sai jättää syöttötuolin paikalleen siihen pöydän päähän minun siivottavakseni. Asiakkaan vastuulle kuuluu sit isommat sotkut siivota itse tai pyytää apua, jos itse siivoaminen ei onnistu (limsamuki kaatuu pöydälle, lautanen kippaa syliinjne.), että saadaan lisäsotkut ehkäistyä heti. Lisäksi olettaisin, että lattialle ruokaa paiskovalle lapselle annetaan ruokaa vain pieniä määriä kerrallaan, ja jos/kun ruokaa lattialle päätyy muuten, kuin vahingossa toistuvasti, kyseisenlainen toiminta estetään. Mut tiedän, että mulla oli työkavereita, joiden mielestä asiakkaan olisi pitänyt tulla hakemaan harja ja sihveli ja rätti ja siivota itse. Mun mielestä siis koko ajatus oli ihan älytön.
Ravintolassa käydessäni edelleen opetan lapsilleni, että ensin otetaan vähän ja sit lisä, jos on vielä nälkä ja tykkää. Ja häpeän silmät päästäni joka kerta, kun jo aika isot lapset unohtaa tämän ja ottaa kunnon satsin jotain hyväksi luulemaansa ja sit se ei maistukaan tai sitä onkin liikaa. Mutta sellaista se opettelu kai on. En kuitenkaan itse syö väkisin tai pakota lapsiakaan siihen, koska se ei ole tervettä toimintaa. En ole myöskään mikään jätemylly, eli en syö lapsieni rääpimää ruokaa. Jotain siistejä jämiä voin syödä, jos olisin ottamassa kyseisentyyppistä ruokaa muutenkin. Jos multa tippuu ravintolassa haarukasta joku pieni palanen, niin en ala sitä ryömiä pöydän alta itse. Jos rähmin ja tiputan vaikka kokonaisen sämpylän tai aterimen, nostan sen. Ei meiltä kuitenkaan tietenkään pöytä jää tuohon kuntoon koskaan, ja on tuo jo asiatonta keneltä tahansa (jos nyt tulis vaikka joku lapsen kiinnipitotilanne kesken aamiaisen, mikä estää siivoamisen, niin eihän sille mitään voi, mut poikkeukset poikkeuksina).
Vierailija kirjoitti:
Aamiainen hotellissakin pitäisi olla listalta tilattava, ei mitään noutopöytää. Menuusta voisi valita puurot, munakkaat, kahvit ja muut. Tilaisi sen minkä söisi ja mitä haluaisi. Noutopöydät ovat niin turhia.
Sinä selkeästi olet ihminen, jolla ei ole minkäänlaisia rajoitteita ruokailun suhteen. Noutopöydät on just ihania, kun voi valita ruokansa sen mukaan, miltä se näyttää. Kaikki, mikä on nimetty samaksi, ei ole samanlaista.
Vierailija kirjoitti:
Olihan tuossa sotkua, mutta… Saattoihan kyseessä olla esim. tosi väsyneet vanhemmat, sairaan lapsen vanhemmat tai kehitysvammaisen lapsen vanhemmat, jotka siivoaa lapsen sotkuja jatkuvasti. Ei kaikilla ehkä ole voimavaroja edes miettiä sitä sotkua mikä pöytään jää. Se on helppo tuomita kun näkee vaan kuvan, muttei tiedä tarinaa taustalla.
Niin nykyäänhän kaikkea perseilyä puolustellaan jollain 'taustatarinalla'. Häiriköivät kakarat on nepsylapsia, hupisaikutus johtuu paskasta työnantajasta, persaukisuus johtuu siitä että muut ei anna tarpeeksi rahaa...ja varastaa ja huiputtaa saa, koska paska hallitus. Ja paskat rikkaat. Kyyylllä, aivan varmasti tähän sotkemiseenkin löydetään joku puolustus. Ai niin, ei ole voimavaroja, sehän se olikin.
Koko nykymaailma on ihan perseestä. Tuntuu että suurimmalle osalle väkeä ei millään ole mitään väliä.