Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miettiikö kukaan maallemuuttoa?

Vierailija
28.07.2026 |

Toisessa ketjussa maaseutu miellettiin kuoleviksi aavekaupungeiksi/kyliksi tyhjine liikehuoneistoineen, mutta onko kukaan miettinyt kaupungista maallemuuttoa? Tekisitkö näin jos se olisi taloudellisesti mahdollista?

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi pari päivää sitten, kun kymmenkunta tulevaa huippuosaajaa pompotteli koripalloa ja muutenkin elämöi viereisellä parkkipaikalla n. klo 22 aikoihin.

Vaan eivätkö soitakin menevää musaa? Alkaa menojalkaa vipattaa sinullakin. Öögailet verhon raosta ja mietit jo vetäväsi leopardilegginsejä jalkaan?

Vierailija
82/104 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä. Minun olisi taloudellisesti mahdollista muuttaa minne tahansa, mutta viihdyn Helsingin keskustassa. Täällä on kaikki palvelut kävelyetäisyyden päässä, enkä tarvitse edes autoa.

Mitkä ihmeen palvelut? Samat palvelut löytyvät mistä tahansa kaupungista ja oikeastaan myös maaseudulta.

Kyllä maalla kulttuuritarjonta on heikompaa kuin kaupungeissa. Se on sitten eri asia kaipaatko teatteria tai oopperaa, minä kaipaan eli minulle sillä on väliä. Ei palvelujen tarve ole yhden totuuden asia, toisille riittää prisma ja Tokmanni, toiset haluavat oopperaan ja kolmas lätkäotteluun. Ja kaikkea siltä väliltä, osan voi saada maaseudulta yhtä hyvin kuin kaupungista ja osaa taas ei maalta löydy mistään. 

Montako kertaa viikossa käyt oikeasti teatterissa tai oopperassa? Jos tätä tapahtuu vaikka pari kertaa kuukaudessa niin miksi tämä olisi maaseudulla asuville jotenkin mahdottomuus ajella lähikaupunkiin samaan tapahtumaan? Ei maaseudulla asuminen tarkoita mitään täyttä eristäytymistä ja erakoitumista kaikesta metsän keskelle.

Sivusta kommentoin, että helppous ja huolettomuus on se juttu. Vihaan kaikkea sellaista mistä tulee prosessi ja tuosta tulisi jo useampi:

1. Auton hankkiminen

2. Auton pitäminen (huollot, katsastukset) 

3. Auton ajaminen ja sen tuomat virvokerajoitteet

Tämä verrattuna siihen, että voin kävellä/mennä sporalla/ottaa uberin ja nauttia väliajalla mitä haluan tai mennä esityksen jälkeen ravintolaan.

No tulihan tuostakin oma prosessinsa, jos oopperakäynti tarkoittaakin oopperan lisäksi kännien vetämistä ja ravintolaa. Autoileville voi olla helpotus, että pääsee nopeasti ja tehokkaasti kotiin omalla aikataulullaan eikä tarvitse tuijotella julkisten aikatauluja.

Ensinnäkin, viinin juonti ruuan yhteydessä ei ole sama asia kuin kännäys. Toisekseen, miksi tuijottaisin julkisen liikenteen aikatauluja kun voin kävellä oopperalta kotiin. 

Kylläpä tämä oopperharrastus yhdistettynä haluun asua kaupungissa on mennyt monella tunteisiin. Ei siitä nyt noin paljon tarvitse pahastua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin jo. Kiitos etätöiden. En ole katunut hetkeäkään. Helsingin jälkeen tuntuu, että nyt asun taas Suomessa. 

Vierailija
84/104 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä. Minun olisi taloudellisesti mahdollista muuttaa minne tahansa, mutta viihdyn Helsingin keskustassa. Täällä on kaikki palvelut kävelyetäisyyden päässä, enkä tarvitse edes autoa.

Mitkä ihmeen palvelut? Samat palvelut löytyvät mistä tahansa kaupungista ja oikeastaan myös maaseudulta.

Kyllä maalla kulttuuritarjonta on heikompaa kuin kaupungeissa. Se on sitten eri asia kaipaatko teatteria tai oopperaa, minä kaipaan eli minulle sillä on väliä. Ei palvelujen tarve ole yhden totuuden asia, toisille riittää prisma ja Tokmanni, toiset haluavat oopperaan ja kolmas lätkäotteluun. Ja kaikkea siltä väliltä, osan voi saada maaseudulta yhtä hyvin kuin kaupungista ja osaa taas ei maalta löydy mistään. 

Montako kertaa viikossa käyt oikeasti teatterissa tai oopperassa? Jos tätä tapahtuu vaikka pari kertaa kuukaudessa niin miksi tämä olisi maaseudulla asuville jotenkin mahdottomuus ajella lähikaupunkiin samaan tapahtumaan? Ei maaseudulla asuminen tarkoita mitään täyttä eristäytymistä ja erakoitumista kaikesta metsän keskelle.

Sivusta kommentoin, että helppous ja huolettomuus on se juttu. Vihaan kaikkea sellaista mistä tulee prosessi ja tuosta tulisi jo useampi:

1. Auton hankkiminen

2. Auton pitäminen (huollot, katsastukset) 

3. Auton ajaminen ja sen tuomat virvokerajoitteet

Tämä verrattuna siihen, että voin kävellä/mennä sporalla/ottaa uberin ja nauttia väliajalla mitä haluan tai mennä esityksen jälkeen ravintolaan.

No tulihan tuostakin oma prosessinsa, jos oopperakäynti tarkoittaakin oopperan lisäksi kännien vetämistä ja ravintolaa. Autoileville voi olla helpotus, että pääsee nopeasti ja tehokkaasti kotiin omalla aikataulullaan eikä tarvitse tuijotella julkisten aikatauluja.

Sporat kulkevat varsin usein ja aina voi ottaa uberin.

Vierailija
85/104 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla ei ole bussipysäkkejä eikä kaikkia tarvittavia kauppoja, joten normaali ihminen ei voi asua maalla.

Mitä te näistä kaupoista jatkuvasti oikein ostelette? Varsinkin nyt kun on jatkuvasti uutisoitu ettei suomalaiset edes kuluta.

Itse lihansyöjänä ostan joka päivä lihaa. Maalla ei ole lihakauppoja, marketista pitäisi ostaa muoviin käärittyä lihaa. Kengät haluan myös ehdottomasti sovittaa kaupassa ennen ostoa. Vaatteita voin tilata netistä mutta kenkiä en. Kaupungista löytyy myös suutari, pyörähuolto ja muita arkisia hyödyllisiä palveluja.

Ja tietysti kaikki ihanat puistot ja rannat, torit ja markkinat, ulkoilmatapahtumat, yhteisöllisyys. Maalla näivettyisin.

Vierailija
86/104 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa palvelu mitä ihminen käyttää liki päivittäin on ruokakauppa. Ja hesulissa tuo tarjonta on oikeastaan surkealla tasolla. 

En ole ikinä ymmärtänyt tätä päivittäin ruokakaupassa ravaamista. Asun kaupungissa ja suoritan silti ruokaostot kerran viikkoon autolla, ettei tarvitse olla päivittäin hakemassa yksitellen jotain jogurttipurkkia. 

Mutta mistä tiedät tänään mitä haluat ylihuomenna syödä? Itse käyn varsinkin kesäisin joka päivä vähintään kerran, yleensä useamminkin.

ohis

Syön joka päivä esim. kasviksia ja hedelmiä, kaurapuuroa, kanaa, kalaa tai muuta proteiinia, maitotuotteita jne. Kun on selkeä ruokavalio, niin ei joka päivä tarvitse arpoa kaupassa mitä ihmettä sitä söisi.

Itse en kyllä haluaisi syödä mitään viikon vanhaa kalaa. Enkä juoda viikon vanhaa maitoa. Suurin osa hedelmistäkin pilaantuu viikossa. Leivänkin kohdalla arvostan tuoreutta.

Ohis

Vierailija
87/104 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisen vihamielisiä täällä ollaan niitä kohtaan jotka eivät halua asua maalla, vaan viihtyvät mieluummin kaupungissa. Erityisesti halu asua Helsingissä näyttää menevän yli hilseen. Eikö tänne siis haluttu eriäviä mielipiteitä, pelkkää samanmielisyyttä vain?

Vierailija
88/104 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellisen vihamielisiä täällä ollaan niitä kohtaan jotka eivät halua asua maalla, vaan viihtyvät mieluummin kaupungissa. Erityisesti halu asua Helsingissä näyttää menevän yli hilseen. Eikö tänne siis haluttu eriäviä mielipiteitä, pelkkää samanmielisyyttä vain?

No on nämä oopperat ja jokapäivä kaupassa juoksemiset vähän hölmöjä perusteita asua kaupungissa.

Vierailija
89/104 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei kertakaikkiaan vaan mene jakeluun tällainen elämäntyyli. Vähän kuin asuisi jossain vanhain/vammaistenhoivakodissa jossa tuetaan itsenäistä asumista. Mitä te tällaisissa ydinkeskustoissa asuvat ihmiset teette vapaa-ajallanne ajankuluksi? 

Vierailija
90/104 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla ei ole bussipysäkkejä eikä kaikkia tarvittavia kauppoja, joten normaali ihminen ei voi asua maalla.

Mitä te näistä kaupoista jatkuvasti oikein ostelette? Varsinkin nyt kun on jatkuvasti uutisoitu ettei suomalaiset edes kuluta.

Itse lihansyöjänä ostan joka päivä lihaa. Maalla ei ole lihakauppoja, marketista pitäisi ostaa muoviin käärittyä lihaa. Kengät haluan myös ehdottomasti sovittaa kaupassa ennen ostoa. Vaatteita voin tilata netistä mutta kenkiä en. Kaupungista löytyy myös suutari, pyörähuolto ja muita arkisia hyödyllisiä palveluja.

Ja tietysti kaikki ihanat puistot ja rannat, torit ja markkinat, ulkoilmatapahtumat, yhteisöllisyys. Maalla näivettyisin.

Miten niin maalla ei ole lihakauppoja? Kenkiä tulee ostettua pari kertaa vuodessa. Suutaria en ole tarvinnut koskaan kuten en mitään pyörähuoltoakaan. Pyörän kun voi huoltaa oikein hyvin itsekin.

Vierailija
91/104 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on nämä oopperat ja jokapäivä kaupassa juoksemiset vähän hölmöjä perusteita asua kaupungissa.

Voi olla, mutta eikö ihminen saa elää omanlaistaan elämää? En minä ainakaan vedä hernettä nenään siitä että joku elää erilaista elämää, eihän siinä olisi mitään järkeä! 

Vierailija
92/104 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa palvelu mitä ihminen käyttää liki päivittäin on ruokakauppa. Ja hesulissa tuo tarjonta on oikeastaan surkealla tasolla. 

En ole ikinä ymmärtänyt tätä päivittäin ruokakaupassa ravaamista. Asun kaupungissa ja suoritan silti ruokaostot kerran viikkoon autolla, ettei tarvitse olla päivittäin hakemassa yksitellen jotain jogurttipurkkia. 

Mutta mistä tiedät tänään mitä haluat ylihuomenna syödä? Itse käyn varsinkin kesäisin joka päivä vähintään kerran, yleensä useamminkin.

ohis

Syön joka päivä esim. kasviksia ja hedelmiä, kaurapuuroa, kanaa, kalaa tai muuta proteiinia, maitotuotteita jne. Kun on selkeä ruokavalio, niin ei joka päivä tarvitse arpoa kaupassa mitä ihmettä sitä söisi.

Itse en kyllä haluaisi syödä mitään viikon vanhaa kalaa. Enkä juoda viikon vanhaa maitoa. Suurin osa hedelmistäkin pilaantuu viikossa. Leivänkin kohdalla arvostan tuoreutta.

Ohis

No ei ihme, että syöminen ja ostosten teko on niin hankalaa. Tietenkin se huonoiten säilyvä kala syödään ensimmäisenä ja miten ihmeessä saat vaikka omenat pilaantumaan viikossa? Osa hedelmistä vaatii jopa kotona kypsyttelyä kuten päärynät tai kiivit. 

Vierailija
93/104 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei kertakaikkiaan vaan mene jakeluun tällainen elämäntyyli. Vähän kuin asuisi jossain vanhain/vammaistenhoivakodissa jossa tuetaan itsenäistä asumista. Mitä te tällaisissa ydinkeskustoissa asuvat ihmiset teette vapaa-ajallanne ajankuluksi? 

En ole lainaamasi, mutta kysymykseen on helppo vastata. Käyn taidenäyttelyissä, teatterissa, baletissa, konsereteissa, kävelylenkeillä rannassa, kuntosalilla, ravintoloissa jne. Täällä tekemistä riittää.

Vierailija
94/104 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä et kykene ymmärtämään sitä että kaikkien elämä ei ole samanlaista kuin sinun, vaan on erilaisia mielenkiinnon kohteita? Mahtaa olla vaikea elämä. 

Mutta itse keskustassa asuvana saan kyllä vapaa-aikani kulumaan kävelyillä, kahviloissa ja ravintoloissa, joskus menen pelaaman golfia tai tennistä, joskus käyn teatterissa tai oopperassa. Luen paljon, siihen puistot ovat ihania paikkoja kesällä, joskus menen elokuviin. Tähän päälle vielä bänditouhu vie aika paljon aikaa. Varmaan vääränlaisia harrastuksia sinun mielestäsi?

Vierailija
95/104 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä et kykene ymmärtämään sitä että kaikkien elämä ei ole samanlaista kuin sinun, vaan on erilaisia mielenkiinnon kohteita? Mahtaa olla vaikea elämä. 

Mutta itse keskustassa asuvana saan kyllä vapaa-aikani kulumaan kävelyillä, kahviloissa ja ravintoloissa, joskus menen pelaaman golfia tai tennistä, joskus käyn teatterissa tai oopperassa. Luen paljon, siihen puistot ovat ihania paikkoja kesällä, joskus menen elokuviin. Tähän päälle vielä bänditouhu vie aika paljon aikaa. Varmaan vääränlaisia harrastuksia sinun mielestäsi?

Luuleeko joku, että maaseudulla ei voi kävellä luonnossa, ei ole rantoja, ei voi lukea kirjoja, ei voi perustaa bändiä jne? Pienemmistä keskustoistakin löytyy kyllä ravintoloita ja kahviloita.  

Vierailija
96/104 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monesti ajatellut maastamuuttoa.

Vierailija
97/104 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuleeko joku, että maaseudulla ei voi kävellä luonnossa, ei ole rantoja, ei voi lukea kirjoja, ei voi perustaa bändiä jne? Pienemmistä keskustoistakin löytyy kyllä ravintoloita ja kahviloita.  

Vähintään kunnan ylläpitämä kuntosalikin löytyy kyllä joka paikkakunnalta keskustasta, yleensä vielä joku kaupallinenkin sali. 

Vierailija
98/104 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en väittänyt että ei voisi, sanojen suuhun laittaminen on surkeaa argumentaatiota. Kysyttiin mitä siellä keskustassa asuvat tekevät, ja vastasin siihen. Ilmeisesti vastaus ei miellyttänyt ja edelleen elän väärin kun en halua täältä maaseudulle. 

Vierailija
99/104 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi ruokaa ja vaatteita. Maalla ei ole kaikkia eri ruokakauppoja eikä vaatekauppoja tai hypermarketteja kuten Prismaa.

Kuka ostaa vaatteensa kaupasta, kun netti on keksitty? Kaverit asuu Helsingissä, ei osta sieltä mitään kivijalkakaupoista.

Normaali ihminen ei voi ostaa netistä vaatteita, koska niitä ei voi sovittaa ennen kun niitä ostaa, joten se tulee kalliiksi (ja turhaa työtä) lähettää ne vaatteet takaisin, kun ne ei sovi tai tunnu hyvältä.

Miellän itseni varsin normaaliksi ja pystyn silti ostamaan suurimman osan vaatteista netistä. Farkut ja kengät ovat hankalimpia, mutta niistä on luottomerkit, joita voi ostaa samassa koossa kuin ennenkin (eikä näitä edes useimmiten ole kivijalassa tarjolla) - ja jotain tavallisia t-paitoja yms löydän kyllä omien mittojen ja kokotaulukoiden perusteella.

Vierailija
100/104 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on sinun harrastuksiasi, jatkuvaa rahan kuluttamista ja palvelusta toiseen kävelyä. Maaseudulla asuvilla kiinnostuksen kohteet on erit, eikä niitä oopperoita ja kahviloita kaivata, kun voi hoitaa omaa kasvimaata, marjastaa/sienestää, liikkua luonnossa ja mitä nyt kukin tekee. Voi sitä mieltä avartaa toiseenkin suuntaan, ettei elämä pyöri kaikilla samoissa uomissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän