Miettiikö kukaan maallemuuttoa?
Toisessa ketjussa maaseutu miellettiin kuoleviksi aavekaupungeiksi/kyliksi tyhjine liikehuoneistoineen, mutta onko kukaan miettinyt kaupungista maallemuuttoa? Tekisitkö näin jos se olisi taloudellisesti mahdollista?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä. Minun olisi taloudellisesti mahdollista muuttaa minne tahansa, mutta viihdyn Helsingin keskustassa. Täällä on kaikki palvelut kävelyetäisyyden päässä, enkä tarvitse edes autoa.
Mitkä ihmeen palvelut? Samat palvelut löytyvät mistä tahansa kaupungista ja oikeastaan myös maaseudulta.
Maalla ei ole bussipysäkkejä eikä kaikkia tarvittavia kauppoja, joten normaali ihminen ei voi asua maalla.
Mitä te näistä kaupoista jatkuvasti oikein ostelette? Varsinkin nyt kun on jatkuvasti uutisoitu ettei suomalaiset edes kuluta.
Esimerkiksi ruokaa ja vaatteita. Maalla ei ole kaikkia eri ruokakauppoja eikä vaatekauppoja tai hypermarketteja kuten Prismaa.
Kuka ostaa vaatteensa kaupasta, kun netti on keksitty? Kaverit asuu Helsingissä, ei osta sieltä mitään kivijalkakaupoista.
Normaali ihminen ei voi ostaa netistä vaatteita, koska niitä ei voi sovittaa ennen kun niitä ostaa, joten se tulee kalliiksi (ja turhaa työtä) lähettää ne vaatteet takaisin, kun ne ei sovi tai tunnu hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä. Minun olisi taloudellisesti mahdollista muuttaa minne tahansa, mutta viihdyn Helsingin keskustassa. Täällä on kaikki palvelut kävelyetäisyyden päässä, enkä tarvitse edes autoa.
Mitkä ihmeen palvelut? Samat palvelut löytyvät mistä tahansa kaupungista ja oikeastaan myös maaseudulta.
Kyllä maalla kulttuuritarjonta on heikompaa kuin kaupungeissa. Se on sitten eri asia kaipaatko teatteria tai oopperaa, minä kaipaan eli minulle sillä on väliä. Ei palvelujen tarve ole yhden totuuden asia, toisille riittää prisma ja Tokmanni, toiset haluavat oopperaan ja kolmas lätkäotteluun. Ja kaikkea siltä väliltä, osan voi saada maaseudulta yhtä hyvin kuin kaupungista ja osaa taas ei maalta löydy mistään.
Montako kertaa viikossa käyt oikeasti teatterissa tai oopperassa? Jos tätä tapahtuu vaikka pari kertaa kuukaudessa niin miksi tämä olisi maaseudulla asuville jotenkin mahdottomuus ajella lähikaupunkiin samaan tapahtumaan? Ei maaseudulla asuminen tarkoita mitään täyttä eristäytymistä ja erakoitumista kaikesta metsän keskelle.
Enhän minä sanonut että se mahdottomuus on, sanoin vain että maalla kulttuuritarjonta on heikompi. Enkä myöskään sanonut että maalla asuminen olisi erakoitumista ja maailmasta eristäytymistä, eli jos ei nyt laitettaisi sanoja suuhun kiitos.
Minusta ainakin on mukavaa kun ei tarvitse ajaa kaikkialle vaan suurimman osan elämää voi suorittaa kävellen, vaikkapa Lopelta olisi aika ikävä kävellä oopperaa katsomaan. Tämä olisi pitänyt tietysti tarkentaa, se on totta.
Ooppera ja ooppera. Tavan ihminen ei välitä pätkän vertaa jostain oopperasta. Suurin osa ei käy elämänsä aikana yhden yhtä kertaa oopperassa. Itse olen käynyt muutaman kerran ja silloinkin Savonlinnan Oopperajuhlien näytöksessä.
Fiksut, omilla aivoillaan ajattelevat miettivät tuota muuttoa ja kaikkeista fiksuimmat myös toteuttavat tuon muuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa palvelu mitä ihminen käyttää liki päivittäin on ruokakauppa. Ja hesulissa tuo tarjonta on oikeastaan surkealla tasolla.
En ole ikinä ymmärtänyt tätä päivittäin ruokakaupassa ravaamista. Asun kaupungissa ja suoritan silti ruokaostot kerran viikkoon autolla, ettei tarvitse olla päivittäin hakemassa yksitellen jotain jogurttipurkkia.
Mutta mistä tiedät tänään mitä haluat ylihuomenna syödä? Itse käyn varsinkin kesäisin joka päivä vähintään kerran, yleensä useamminkin.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Fiksut, omilla aivoillaan ajattelevat miettivät tuota muuttoa ja kaikkeista fiksuimmat myös toteuttavat tuon muuton.
Eli enemmistö maailman ihmisistä on mielestäsi tyhmiä, koska kaupungeissa asuu nykyään enemmistö. Aika hupaisa yritys itsensä korostamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Muutettiin jo vuosi sitten lasten koulun takia. Asuminen ja eläminen on halvempaa, työmatkat pitemmät, harrastukset halvempia (paitsi jääkiekko) ja täällä puhutaan vain suomea. Kauppa, kirjasto ja koulu on 2 km päässä kotoa.
Muutimme myös maalle 15 vuotta sitten Espoosta. Kauppa ja koulu molemmat nyt 0,5 km päässä kotoa ja muut palvelut ja lasten harrastukset sitten lähikaupungissa. Oma auto tarvitaan, julkisia ei juuri ole. Pieneen kyläkouluun olemme olleet tyytyväisiä, opetus on hyvätasoista ja opettajat tuntevat kaikki koulun lapset (ja vanhemmatkin melkein) nimeltä ja esikoulu on samassa pihapiirissä, tosin pieni koulu ei sovi välttämättä kaikille, riippuu paljon lapsesta.
Turvallista on mutta lapsille ehkä vähän tylsää, hyviä vapaa-ajanviettopaikkoja ei teineille juuri ole, tosin en tiedä, onko niitä missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä maalla kulttuuritarjonta on heikompaa kuin kaupungeissa. Se on sitten eri asia kaipaatko teatteria tai oopperaa, minä kaipaan eli minulle sillä on väliä. Ei palvelujen tarve ole yhden totuuden asia, toisille riittää prisma ja Tokmanni, toiset haluavat oopperaan ja kolmas lätkäotteluun. Ja kaikkea siltä väliltä, osan voi saada maaseudulta yhtä hyvin kuin kaupungista ja osaa taas ei maalta löydy mistään.
Montako kertaa viikossa käyt oikeasti teatterissa tai oopperassa? Jos tätä tapahtuu vaikka pari kertaa kuukaudessa niin miksi tämä olisi maaseudulla asuville jotenkin mahdottomuus ajella lähikaupunkiin samaan tapahtumaan? Ei maaseudulla asuminen tarkoita mitään täyttä eristäytymistä ja erakoitumista kaikesta metsän keskelle.
Enhän minä sanonut että se mahdottomuus on, sanoin vain että maalla kulttuuritarjonta on heikompi. Enkä myöskään sanonut että maalla asuminen olisi erakoitumista ja maailmasta eristäytymistä, eli jos ei nyt laitettaisi sanoja suuhun kiitos.
Minusta ainakin on mukavaa kun ei tarvitse ajaa kaikkialle vaan suurimman osan elämää voi suorittaa kävellen, vaikkapa Lopelta olisi aika ikävä kävellä oopperaa katsomaan. Tämä olisi pitänyt tietysti tarkentaa, se on totta.Ooppera ja ooppera. Tavan ihminen ei välitä pätkän vertaa jostain oopperasta. Suurin osa ei käy elämänsä aikana yhden yhtä kertaa oopperassa. Itse olen käynyt muutaman kerran ja silloinkin Savonlinnan Oopperajuhlien näytöksessä.
Ei tarvitse suuttua, minähän puhuin vain omista mieltymyksistä joihin kuuluu ooppera. Eikös siitä ollut tässä kysymys, mitä mieltä on maallemuutosta? Vai pitäisikö olla sanomatta mielipidettään jos se poikkeaa valtavirrasta?
Vierailija kirjoitti:
Muutettiin jo vuosi sitten lasten koulun takia. Asuminen ja eläminen on halvempaa, työmatkat pitemmät, harrastukset halvempia (paitsi jääkiekko) ja täällä puhutaan vain suomea. Kauppa, kirjasto ja koulu on 2 km päässä kotoa.
Joutuvatko lapset kävelemään aina tuon 2 km kouluun vai meneekö bussi?
En koska asun maalla, kuulle muuttoa harkitsen kunhan elon muskipaska antaa mulle kehittyneen avaruusaluksen ja hyvät matkarahat plus eväät.
20-vuotias tyttäreni joutui menemään Kiukaisiin Turusta erääseen tilaisuuteen. Ihmetykseksemme sinne ei ollut minkäänlaista joukkoliikennettä.
Lopulta onneksi kyyti järjestyi yhden 80-vuotiaan herrasmiehen mukana, joka oli menossa samaan tilaisuuteen.
Uskomatonta, että Suomessa on paikkakuntia, joiden (edes) keskustoihin ei pääse joukkoliikenteellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ooppera on hauska juttu. Käymme joskus oopperassa, mutta aina ulkomailla vaikka asumme Helsingissä. Ei sinne vaan tule lähdettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli enemmistö maailman ihmisistä on mielestäsi tyhmiä, koska kaupungeissa asuu nykyään enemmistö. Aika hupaisa yritys itsensä korostamiseksi.
No eihän tuosta nyt ole epäilystäkään etteikö ihmiset olisi tyhmiä
Vierailija kirjoitti:
2018 muutin enkä ole katunut. Helsingin Kaartinkaupungista Pirkanmaalle keskelle ei mitään. Nyt omaa tonttia melkein Kulosaaren verran, ja silti jäi tästä muutosta säästötilille yli puoli milliä. Nyt sen Kaartinkaupungin asunnon käypä myyntiarvo on noin puolet siitä mitä minä sain.
M56
Ja laskee vain sen kämpän arvo kun väestö vaihtuu työttömiin mustiin ja muslimeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti suuri enemmistö on tyhmiä ja itsekkäitä. Tuhotaan maapalloa ja hohotetaan idiootin naurua päälle. Kaikkein hölmöimmät keksivät sotiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ainakin on mukavaa kun ei tarvitse ajaa kaikkialle vaan suurimman osan elämää voi suorittaa kävellen, vaikkapa Lopelta olisi aika ikävä kävellä oopperaa katsomaan. Tämä olisi pitänyt tietysti tarkentaa, se on totta.
Lopellakin toimii kesäteatteri ja kunnan sivujen mukaan tänään olisi tarjolla sello/viulumusiikkia, 4.8. esiintyy oopperalaulaja Cynthia Makris. Aino Kallaksen runoja ja elämää käsitteleviä tapahtumia näkyy myös olevan kalenterissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuosta nyt ole epäilystäkään etteikö ihmiset olisi tyhmiä
Se on totta. Mutta en kyllä lähtisi maalaisia sanomaan yhtään sen fiksummiksi, yhtä tyhmiä ollaan asuttiin sitten maalla tai kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalla ei ole bussipysäkkejä eikä kaikkia tarvittavia kauppoja, joten normaali ihminen ei voi asua maalla.
Mitä te näistä kaupoista jatkuvasti oikein ostelette? Varsinkin nyt kun on jatkuvasti uutisoitu ettei suomalaiset edes kuluta.
Esimerkiksi ruokaa ja vaatteita. Maalla ei ole kaikkia eri ruokakauppoja eikä vaatekauppoja tai hypermarketteja kuten Prismaa.
Kuka ostaa vaatteensa kaupasta, kun netti on keksitty? Kaverit asuu Helsingissä, ei osta sieltä mitään kivijalkakaupoista.
Normaali ihminen ei voi ostaa netistä vaatteita, koska niitä ei voi sovittaa ennen kun niitä ostaa, joten se tulee kalliiksi (ja turhaa työtä) lähettää ne vaatteet takaisin, kun ne ei sovi tai tunnu hyvältä.
Kyllä ne yleensä sopii, jos tietää kokonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei löydy samoja kulttuuripalveluita eikä ravintoloita.
eri
Löytyy sieltä yleensä ainakin ABC. Monelle se riittää vallan mainiosti.
ABC-asemat ovat kyllä kaupungeissa. Maalla on autioituneita ja suljettuja Teboileja.
Vierailija kirjoitti:
tottakai. siellä on naamojen värikin puhtaanvalkea. ja ihan parasta on se hiljaisuus, luonto villipetoineen ja muine eläimineen. sekä tietysti harva asutus, koska vihaan ihmisiä niiden valtavan typeryyden takia. onneksi ne tyhmimmät asustelee kaupungeissa ja saavat siellä pysyäkin.
Ei juttu ole naaman väri vaan se että on samanlaiset arvot. Mehmet voi olla sitä mieltä että lapsen raiskaaminen on ok, siinä ei ihonvärillä ole mitään väliä.
Lähinnä tuo pätee kulttuuripalveluihin. Oopperassa ei paljon voi käydä kuin Helsingissä.