Miettiikö kukaan maallemuuttoa?
Toisessa ketjussa maaseutu miellettiin kuoleviksi aavekaupungeiksi/kyliksi tyhjine liikehuoneistoineen, mutta onko kukaan miettinyt kaupungista maallemuuttoa? Tekisitkö näin jos se olisi taloudellisesti mahdollista?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä. Minun olisi taloudellisesti mahdollista muuttaa minne tahansa, mutta viihdyn Helsingin keskustassa. Täällä on kaikki palvelut kävelyetäisyyden päässä, enkä tarvitse edes autoa.
Mitkä ihmeen palvelut? Samat palvelut löytyvät mistä tahansa kaupungista ja oikeastaan myös maaseudulta.
Ainoa palvelu mitä ihminen käyttää liki päivittäin on ruokakauppa. Ja hesulissa tuo tarjonta on oikeastaan surkealla tasolla.
En ole ikinä ymmärtänyt tätä päivittäin ruokakaupassa ravaamista. Asun kaupungissa ja suoritan silti ruokaostot kerran viikkoon autolla, ettei tarvitse olla päivittäin hakemassa yksitellen jotain jogurttipurkkia.
Mutta mistä tiedät tänään mitä haluat ylihuomenna syödä? Itse käyn varsinkin kesäisin joka päivä vähintään kerran, yleensä useamminkin.
ohis
Syön joka päivä esim. kasviksia ja hedelmiä, kaurapuuroa, kanaa, kalaa tai muuta proteiinia, maitotuotteita jne. Kun on selkeä ruokavalio, niin ei joka päivä tarvitse arpoa kaupassa mitä ihmettä sitä söisi.
Haluaisin todellakin pois pääkaupunkiseudulta mutta vain sen verran maalle, että olisi kuitenkin julkista liikennettä ja edes se lähikauppa, josta saisi "pakolliset" tuoretuotteet, kun melkein kaiken muun voi tilata netistä.
Ainoa, mikä estää, on miehen työpaikka, jossa joku neropatti voi hetkenä minä hyvänsä keksiä, että kuuden vuoden toimivan etätyöjärjestelyn jälkeen tarvitaankin lähipöhinää, vaikka paikkojakaan ei ole enää kuin murto-osalle väestä. Sadan kilometrin päivittäinen työmatka per suunta ei ole realismia, joten täällä nyt sitten kökitään paikassa, jossa ollaan vain pakon sanelemana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli raskausdiabetes, asuin Tampereella ja kävin kontrolleissa Taysissa. Siellä tapasin muita samanlaisia ja jäin miettimään, että osalla oli pitkä matka kontrolleihin. Yksikin oli Urjalasta. Mietin usein, jos menen Urjalan ohi, että silläkin ihmisellä oli pitkä matka sitten synnyttämään.
Hoivapaikoissa tosin voi nykyään käydä toisinkin päin, mikä toki on väärin. Tiedän yhden, joka oli ikänsä asunnot Rovaniemellä ja joutui saattohoitoon hyvin kauaksi pikkupaikkakunnalle kauas omaisista. Hyvinvointialueet aiheuttaa paljon huonoa.
Kokeile asumista Helsingissä ja kummastu, kun synnytyksen alkaessa paikalliset sairaalat ovat täynnä ja sinut ohjataan Lahteen. Jos asuisit Hollolassa, olisi matka synnyttämään paljon lyhyempi.
Jestas! Tuollaista en tiennytkään. On varmaan tuon hyvinvointialueuudistuksen syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä. Minun olisi taloudellisesti mahdollista muuttaa minne tahansa, mutta viihdyn Helsingin keskustassa. Täällä on kaikki palvelut kävelyetäisyyden päässä, enkä tarvitse edes autoa.
Mitkä ihmeen palvelut? Samat palvelut löytyvät mistä tahansa kaupungista ja oikeastaan myös maaseudulta.
Ainoa palvelu mitä ihminen käyttää liki päivittäin on ruokakauppa. Ja hesulissa tuo tarjonta on oikeastaan surkealla tasolla.
En ole ikinä ymmärtänyt tätä päivittäin ruokakaupassa ravaamista. Asun kaupungissa ja suoritan silti ruokaostot kerran viikkoon autolla, ettei tarvitse olla päivittäin hakemassa yksitellen jotain jogurttipurkkia.
Vaatisi pirun tarkkaa suunnittelua ostosten suhteen jos pitäisi ostaa kerralla koko viikon ruuat. Kaippa se onnistuisi etenkin jos on pakastin käytössä, mutta musta on ihan kiva käydä kaupassa useamman kerran viikossa ja vähänkös sitä mukaan tarttuu puhtaita heräteostoksiakin.
Itsellä suurin rajoittavat tekijä asuinpaikan suhteen on vielä kotona asuvat lapset ja harrastukseni. Suomessa tietyn tyylisuunnan karateseuroja on vain rajallisessa määrässä kaupunkeja. Kovin kauas treenipaikasta ei kiinnosta muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä tahansa kaupungin keskustassa on kaikki palvelut kävelyetäisyydessä eikä tarvitse edes keskustaa, jos on kauppakeskus lähellä.
Mutta Helsinki on ainoa kaupunki Suomessa jossa keskusta on on kunnollista korttelikaupunkia ja pääosin vanhempaa arkkitehtuuria. Tämä saa ainakin minut pysymään täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mistä tiedät tänään mitä haluat ylihuomenna syödä? Itse käyn varsinkin kesäisin joka päivä vähintään kerran, yleensä useamminkin.
ohis
Syön joka päivä esim. kasviksia ja hedelmiä, kaurapuuroa, kanaa, kalaa tai muuta proteiinia, maitotuotteita jne. Kun on selkeä ruokavalio, niin ei joka päivä tarvitse arpoa kaupassa mitä ihmettä sitä söisi.
Okei, ei toimisi minulla. En pysty mitenkään ennustamaan tänään haluanko huomenna wingsejä ja kierreperunoita vai savulohta ja basmatiriisiä.
Viimeksi pari päivää sitten, kun kymmenkunta tulevaa huippuosaajaa pompotteli koripalloa ja muutenkin elämöi viereisellä parkkipaikalla n. klo 22 aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatisi pirun tarkkaa suunnittelua ostosten suhteen jos pitäisi ostaa kerralla koko viikon ruuat. Kaippa se onnistuisi etenkin jos on pakastin käytössä, mutta musta on ihan kiva käydä kaupassa useamman kerran viikossa ja vähänkös sitä mukaan tarttuu puhtaita heräteostoksiakin.
No eipä tämä mitään pirun tarkkaa suunnittelua vaadi, kun joka päivälle tietää tarvitsevansa ruokaa, lisäksi kotiin on kerätty hieman kotivaraa. Pakastimeen menee ehkä pakastevihanneksia pussillinen, niin on tuoreiden kasvisten lisäksi jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tottakai. siellä on naamojen värikin puhtaanvalkea. ja ihan parasta on se hiljaisuus, luonto villipetoineen ja muine eläimineen. sekä tietysti harva asutus, koska vihaan ihmisiä niiden valtavan typeryyden takia. onneksi ne tyhmimmät asustelee kaupungeissa ja saavat siellä pysyäkin.
Ei juttu ole naaman väri vaan se että on samanlaiset arvot. Mehmet voi olla sitä mieltä että lapsen raiskaaminen on ok, siinä ei ihonvärillä ole mitään väliä.
Kyllä sillä ihonvärilläkin on paljon merkitystä enimmille ihmisille, mutta nykyään on paljon sellaisia itsekkäitä, tekopyhiä, pelkurimaisia ja poliittisesti korrekteja maahammuuttovastaisia jotka sanoo, että vain arvoilla ja käytätytymisellä on väliä, koska ne ei uskalla myöntää, että ihonvärillä ja ulkonäöllä on myös väliä. Ihonväri on ihan yhtä tärkeä kuin arvot ja käyttäytyminen. Eihän Suomi tunnu yhtään Suomelta jos täällä on täynnä ei-suomalaisen näköisiä.
Mietin ja aionkin tehdä sen 3 vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä maalla kulttuuritarjonta on heikompaa kuin kaupungeissa. Se on sitten eri asia kaipaatko teatteria tai oopperaa, minä kaipaan eli minulle sillä on väliä. Ei palvelujen tarve ole yhden totuuden asia, toisille riittää prisma ja Tokmanni, toiset haluavat oopperaan ja kolmas lätkäotteluun. Ja kaikkea siltä väliltä, osan voi saada maaseudulta yhtä hyvin kuin kaupungista ja osaa taas ei maalta löydy mistään.
Montako kertaa viikossa käyt oikeasti teatterissa tai oopperassa? Jos tätä tapahtuu vaikka pari kertaa kuukaudessa niin miksi tämä olisi maaseudulla asuville jotenkin mahdottomuus ajella lähikaupunkiin samaan tapahtumaan? Ei maaseudulla asuminen tarkoita mitään täyttä eristäytymistä ja erakoitumista kaikesta metsän keskelle.
Sivusta kommentoin, että helppous ja huolettomuus on se juttu. Vihaan kaikkea sellaista mistä tulee prosessi ja tuosta tulisi jo useampi:
1. Auton hankkiminen
2. Auton pitäminen (huollot, katsastukset)
3. Auton ajaminen ja sen tuomat virvokerajoitteet
Tämä verrattuna siihen, että voin kävellä/mennä sporalla/ottaa uberin ja nauttia väliajalla mitä haluan tai mennä esityksen jälkeen ravintolaan.
Olla jo puhuttu puolison kanssa että muutetaan maalle mikäli jossain vaiheessa tulee mahdolliseksi päästä mummoni taloon asumaan. Kaupungissa on hyvää vain sushi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalla ei ole bussipysäkkejä eikä kaikkia tarvittavia kauppoja, joten normaali ihminen ei voi asua maalla.
Mitä te näistä kaupoista jatkuvasti oikein ostelette? Varsinkin nyt kun on jatkuvasti uutisoitu ettei suomalaiset edes kuluta.
Esimerkiksi ruokaa ja vaatteita. Maalla ei ole kaikkia eri ruokakauppoja eikä vaatekauppoja tai hypermarketteja kuten Prismaa.
Kuka ostaa vaatteensa kaupasta, kun netti on keksitty? Kaverit asuu Helsingissä, ei osta sieltä mitään kivijalkakaupoista.
Siksi ne kivijalkapuodit yksi toisensa jälkeen lopettavatkin mutta tässäkin asian ydin on ,sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä maalla kulttuuritarjonta on heikompaa kuin kaupungeissa. Se on sitten eri asia kaipaatko teatteria tai oopperaa, minä kaipaan eli minulle sillä on väliä. Ei palvelujen tarve ole yhden totuuden asia, toisille riittää prisma ja Tokmanni, toiset haluavat oopperaan ja kolmas lätkäotteluun. Ja kaikkea siltä väliltä, osan voi saada maaseudulta yhtä hyvin kuin kaupungista ja osaa taas ei maalta löydy mistään.
Montako kertaa viikossa käyt oikeasti teatterissa tai oopperassa? Jos tätä tapahtuu vaikka pari kertaa kuukaudessa niin miksi tämä olisi maaseudulla asuville jotenkin mahdottomuus ajella lähikaupunkiin samaan tapahtumaan? Ei maaseudulla asuminen tarkoita mitään täyttä eristäytymistä ja erakoitumista kaikesta metsän keskelle.
Sivusta kommentoin, että helppous ja huolettomuus on se juttu. Vihaan kaikkea sellaista mistä tulee prosessi ja tuosta tulisi jo useampi:
1. Auton hankkiminen
2. Auton pitäminen (huollot, katsastukset)
3. Auton ajaminen ja sen tuomat virvokerajoitteet
Tämä verrattuna siihen, että voin kävellä/mennä sporalla/ottaa uberin ja nauttia väliajalla mitä haluan tai mennä esityksen jälkeen ravintolaan.
No tulihan tuostakin oma prosessinsa, jos oopperakäynti tarkoittaakin oopperan lisäksi kännien vetämistä ja ravintolaa. Autoileville voi olla helpotus, että pääsee nopeasti ja tehokkaasti kotiin omalla aikataulullaan eikä tarvitse tuijotella julkisten aikatauluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enhän minä sanonut että se mahdottomuus on, sanoin vain että maalla kulttuuritarjonta on heikompi. Enkä myöskään sanonut että maalla asuminen olisi erakoitumista ja maailmasta eristäytymistä, eli jos ei nyt laitettaisi sanoja suuhun kiitos.
Minusta ainakin on mukavaa kun ei tarvitse ajaa kaikkialle vaan suurimman osan elämää voi suorittaa kävellen, vaikkapa Lopelta olisi aika ikävä kävellä oopperaa katsomaan. Tämä olisi pitänyt tietysti tarkentaa, se on totta.Ooppera ja ooppera. Tavan ihminen ei välitä pätkän vertaa jostain oopperasta. Suurin osa ei käy elämänsä aikana yhden yhtä kertaa oopperassa. Itse olen käynyt muutaman kerran ja silloinkin Savonlinnan Oopperajuhlien näytöksessä.
Ei tarvitse suuttua, minähän puhuin vain omista mieltymyksistä joihin kuuluu ooppera. Eikös siitä ollut tässä kysymys, mitä mieltä on maallemuutosta? Vai pitäisikö olla sanomatta mielipidettään jos se poikkeaa valtavirrasta?
Laadukkaammat oopperat ostat online kotisohvalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä tahansa kaupungin keskustassa on kaikki palvelut kävelyetäisyydessä eikä tarvitse edes keskustaa, jos on kauppakeskus lähellä.
Mutta Helsinki on ainoa kaupunki Suomessa jossa keskusta on on kunnollista korttelikaupunkia ja pääosin vanhempaa arkkitehtuuria. Tämä saa ainakin minut pysymään täällä.
Turussa on kyl pal vanhempia rakennuksia kuin Helsingissä. Esim tuomiokirkko, joka on goottilaista tyyliä. (Ei siis uusgoottilaista). Ikivanha on myös linna.
Keskustassa on uusklassista tyylisuuntaa edustavia taloja, kuten vaikka Ortodoksikirkko (tarkemmin se on empireä).
Tampereella on hieno Jugend-keskusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enhän minä sanonut että se mahdottomuus on, sanoin vain että maalla kulttuuritarjonta on heikompi. Enkä myöskään sanonut että maalla asuminen olisi erakoitumista ja maailmasta eristäytymistä, eli jos ei nyt laitettaisi sanoja suuhun kiitos.
Minusta ainakin on mukavaa kun ei tarvitse ajaa kaikkialle vaan suurimman osan elämää voi suorittaa kävellen, vaikkapa Lopelta olisi aika ikävä kävellä oopperaa katsomaan. Tämä olisi pitänyt tietysti tarkentaa, se on totta.Ooppera ja ooppera. Tavan ihminen ei välitä pätkän vertaa jostain oopperasta. Suurin osa ei käy elämänsä aikana yhden yhtä kertaa oopperassa. Itse olen käynyt muutaman kerran ja silloinkin Savonlinnan Oopperajuhlien näytöksessä.
Jollain pitää perustella milloin mitäkin asiaa,olen stadilainen ja olen välttynyt ensimmäiseltäkinn oopperakäynniltä.Teattereissa muutamia kertoja poikennut.