Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miettiikö kukaan maallemuuttoa?

Vierailija
28.07.2026 |

Toisessa ketjussa maaseutu miellettiin kuoleviksi aavekaupungeiksi/kyliksi tyhjine liikehuoneistoineen, mutta onko kukaan miettinyt kaupungista maallemuuttoa? Tekisitkö näin jos se olisi taloudellisesti mahdollista?

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä. Minun olisi taloudellisesti mahdollista muuttaa minne tahansa, mutta viihdyn Helsingin keskustassa. Täällä on kaikki palvelut kävelyetäisyyden päässä, enkä tarvitse edes autoa.

Mitkä ihmeen palvelut? Samat palvelut löytyvät mistä tahansa kaupungista ja oikeastaan myös maaseudulta.

Ei löydy samoja kulttuuripalveluita eikä ravintoloita.

eri

Vierailija
22/89 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä. Minun olisi taloudellisesti mahdollista muuttaa minne tahansa, mutta viihdyn Helsingin keskustassa. Täällä on kaikki palvelut kävelyetäisyyden päässä, enkä tarvitse edes autoa.

Mitkä ihmeen palvelut? Samat palvelut löytyvät mistä tahansa kaupungista ja oikeastaan myös maaseudulta.

Kyllä maalla kulttuuritarjonta on heikompaa kuin kaupungeissa. Se on sitten eri asia kaipaatko teatteria tai oopperaa, minä kaipaan eli minulle sillä on väliä. Ei palvelujen tarve ole yhden totuuden asia, toisille riittää prisma ja Tokmanni, toiset haluavat oopperaan ja kolmas lätkäotteluun. Ja kaikkea siltä väliltä, osan voi saada maaseudulta yhtä hyvin kuin kaupungista ja osaa taas ei maalta löydy mistään. 

Montako kertaa viikossa käyt oikeasti teatterissa tai oopperassa? Jos tätä tapahtuu vaikka pari kertaa kuukaudessa niin miksi tämä olisi maaseudulla asuville jotenkin mahdottomuus ajella lähikaupunkiin samaan tapahtumaan? Ei maaseudulla asuminen tarkoita mitään täyttä eristäytymistä ja erakoitumista kaikesta metsän keskelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään tapauksessa muuta. Elin nuoruuteni noissa perslävissä - ei koskaan enää.

Vaimo vissiin on puheidensa perusteella muuttamassa, mutta saa mennä kyllä yksin.

Vierailija
24/89 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla asuminen ei ole enää vähävaraisten hommaa. Asuminen ja kulkeminen on kallistunut todella rajuste viimeisten vuosien aikana.

Vierailija
25/89 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin pari vuotta ja tänä kesänä vihdoin muutettiin syrjään.

Vierailija
26/89 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli raskausdiabetes, asuin Tampereella ja kävin kontrolleissa Taysissa. Siellä tapasin muita samanlaisia ja jäin miettimään, että osalla oli pitkä matka kontrolleihin. Yksikin oli Urjalasta. Mietin usein, jos menen Urjalan ohi, että silläkin ihmisellä oli pitkä matka sitten synnyttämään. 

Hoivapaikoissa tosin voi nykyään käydä toisinkin päin, mikä toki on väärin. Tiedän yhden, joka oli ikänsä asunnot Rovaniemellä ja joutui saattohoitoon hyvin kauaksi pikkupaikkakunnalle kauas omaisista. Hyvinvointialueet aiheuttaa paljon huonoa. 

Eihän synnytys tapahdu kuin kertaalleen ja sairaaloita on karsittu muutenkin, esim. Lohjan synnytyssairaala lopetettiin Uudellamaalla, vaikka asukkaita on Urjalaan verrattuna 10x enemmän. 

Vierailija
27/89 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä maalla kulttuuritarjonta on heikompaa kuin kaupungeissa. Se on sitten eri asia kaipaatko teatteria tai oopperaa, minä kaipaan eli minulle sillä on väliä. Ei palvelujen tarve ole yhden totuuden asia, toisille riittää prisma ja Tokmanni, toiset haluavat oopperaan ja kolmas lätkäotteluun. Ja kaikkea siltä väliltä, osan voi saada maaseudulta yhtä hyvin kuin kaupungista ja osaa taas ei maalta löydy mistään. 

Montako kertaa viikossa käyt oikeasti teatterissa tai oopperassa? Jos tätä tapahtuu vaikka pari kertaa kuukaudessa niin miksi tämä olisi maaseudulla asuville jotenkin mahdottomuus ajella lähikaupunkiin samaan tapahtumaan? Ei maaseudulla asuminen tarkoita mitään täyttä eristäytymistä ja erakoitumista kaikesta metsän keskelle.

Enhän minä sanonut että se mahdottomuus on, sanoin vain että maalla kulttuuritarjonta on heikompi. Enkä myöskään sanonut että maalla asuminen olisi erakoitumista ja maailmasta eristäytymistä, eli jos ei nyt laitettaisi sanoja suuhun kiitos. 

Minusta ainakin on mukavaa kun ei tarvitse ajaa kaikkialle vaan suurimman osan elämää voi suorittaa kävellen, vaikkapa Lopelta olisi aika ikävä kävellä oopperaa katsomaan. Tämä olisi pitänyt tietysti tarkentaa, se on totta. 

Vierailija
28/89 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei löydy samoja kulttuuripalveluita eikä ravintoloita.

eri

Löytyy sieltä yleensä ainakin ABC. Monelle se riittää vallan mainiosti. 

Vierailija
29/89 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla ei ole bussipysäkkejä eikä kaikkia tarvittavia kauppoja, joten normaali ihminen ei voi asua maalla.

Eikö nykyään kuulu asiaan ostaa kaikki netistä?

Vierailija
30/89 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai. siellä on naamojen värikin puhtaanvalkea. ja ihan parasta on se hiljaisuus, luonto villipetoineen ja muine eläimineen. sekä tietysti harva asutus, koska vihaan ihmisiä niiden valtavan typeryyden takia. onneksi ne tyhmimmät asustelee kaupungeissa ja saavat siellä pysyäkin.

Vierailija
31/89 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli raskausdiabetes, asuin Tampereella ja kävin kontrolleissa Taysissa. Siellä tapasin muita samanlaisia ja jäin miettimään, että osalla oli pitkä matka kontrolleihin. Yksikin oli Urjalasta. Mietin usein, jos menen Urjalan ohi, että silläkin ihmisellä oli pitkä matka sitten synnyttämään. 

Hoivapaikoissa tosin voi nykyään käydä toisinkin päin, mikä toki on väärin. Tiedän yhden, joka oli ikänsä asunnot Rovaniemellä ja joutui saattohoitoon hyvin kauaksi pikkupaikkakunnalle kauas omaisista. Hyvinvointialueet aiheuttaa paljon huonoa. 

Kokeile asumista Helsingissä ja kummastu, kun synnytyksen alkaessa paikalliset sairaalat ovat täynnä ja sinut ohjataan Lahteen. Jos asuisit Hollolassa, olisi matka synnyttämään paljon lyhyempi.

Vierailija
32/89 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi asua muualla kuin maalla. En mitenkään.

Ensin 14 000 asukkaan paikkakunnalla, sitten 2000 asukkaan paikkakunnalla, nyt 800 asukkaan paikkakunnalla. Nyt on hyvä.

Vierailija
33/89 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi sellainen työ mitä voisi tehdä täysin etänä, niin muuttaisin takaisin kotikonnuille. Rakastan ajatusta, että mun ei tarvitse erikseen lähteä minnekään etsimään rauhaa, vaan nimenomaan sitä menoa meininkiä ja sitten saan palata sinne, omasta näkökulmastani positiivisen pysähtyneisyyden keskelle rauhaan. 

Vierailija
34/89 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla ei ole bussipysäkkejä eikä kaikkia tarvittavia kauppoja, joten normaali ihminen ei voi asua maalla.

Mitä te näistä kaupoista jatkuvasti oikein ostelette? Varsinkin nyt kun on jatkuvasti uutisoitu ettei suomalaiset edes kuluta.

Esimerkiksi ruokaa ja vaatteita. Maalla ei ole kaikkia eri ruokakauppoja eikä vaatekauppoja tai hypermarketteja kuten Prismaa.

Kuka ostaa vaatteensa kaupasta, kun netti on keksitty? Kaverit asuu Helsingissä, ei osta sieltä mitään kivijalkakaupoista.

Vierailija
35/89 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin lapsuuteni maalla enkä muuttaisi enää mistään hinnasta.

Kyllähän ihmiset ja mielipiteet ovat todella ummehtuneita. Oma paikkakuntanikin on pimeintä persuseutua, jossa harjoitetaan kissojentappamista ja autonrassausta.

Mökin toki voisin hankkia sellaisesta paikasa missä ei tarvitse törmätä kehenkään.

Vierailija
36/89 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasin mökin hiljaisuudesta metsän keskeltä kaupunkiin ja ulkona lapset huusi kuin villieläinlauma puoli kymmeneen asti illalla. Oli melkoinen paluu taas arkeen.

Vierailija
37/89 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa palvelu mitä ihminen käyttää liki päivittäin on ruokakauppa. Ja hesulissa tuo tarjonta on oikeastaan surkealla tasolla. 

Vierailija
38/89 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palasin mökin hiljaisuudesta metsän keskeltä kaupunkiin ja ulkona lapset huusi kuin villieläinlauma puoli kymmeneen asti illalla. Oli melkoinen paluu taas arkeen.

Ei kannata asua lapsiperhealueella. Täällä niin hiljaista iltaisin, että voi pitää partsin oveakin auki.

Vierailija
39/89 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa palvelu mitä ihminen käyttää liki päivittäin on ruokakauppa. Ja hesulissa tuo tarjonta on oikeastaan surkealla tasolla. 

En ole ikinä ymmärtänyt tätä päivittäin ruokakaupassa ravaamista. Asun kaupungissa ja suoritan silti ruokaostot kerran viikkoon autolla, ettei tarvitse olla päivittäin hakemassa yksitellen jotain jogurttipurkkia. 

Vierailija
40/89 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On maaseutua esim 30 km kaupungista, sillloin pääsee helposti palveluiden äärelle, kun niitä tarvitsee tai kaipaa. 

Itse tykkään maaseudusta, mutta miehen kanssa ei varmaan päästäisi sopuun talon sijainnista, joten nykyinen kaupunkikoti + mökkeily sopii meille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan