"Kukaan ei ole niin töykeä kuin suomalainen 50–70-vuotias mies”
Kirjailija Joonas Konstigin mukaan herrasmiehuuteen liittyy historiallisesti antiikin Roomasta periytyvä sana gravitas, joka viittaa vakavasti otettavuuteen. ”Herrasmies ei ole hiljainen vässykkä tai heittopussi vaan vakavasti otettava mies.”
Kalliossa ravintola Sivukirjaston terassilla istuskelevat Iris Ekholm, 21, ja Mea Virtanen, 20, sanovat, ettei klassisilla herrasmiehen tavoilla ole heille niin suurta merkitystä. Sen sijaan tärkeää on tunneäly ja muiden kohteleminen hyvin.
”Arvostan, jos mies osaa sanoittaa tunteita ja keskustella vaikeista asioista. Ja se, miten hän kohtelee asiakaspalvelijoita, kertoo paljon”, Ekholm sanoo.
Tunneäly kuulostaa suorastaan 2000-luvun ritarillisuudelta. Konstigin mukaan se on nimenomaan herrasmiehuuden ydintä.
”Se on juuri sitä, että miettii toista. Jos esimerkiksi joku on ollut keskustelussa pitkään hiljaa, herrasmies miettii, miten hänet saisi keskusteluun mukaan.”
Kommentit (5)
Mieheni kuuluu kyseiseen ikäluokkaan ja on kohtelias , avaa minulle ovet jne . Ei moittimista hänen käytöksestään .
Petteri Orpokin on hyvin kohtelias. Hyvät tavat eivät kerro käytöksestä vielä mitään. Kultaisen ulkokuoren alla voi olla ihan täysmulkku.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni kuuluu kyseiseen ikäluokkaan ja on kohtelias , avaa minulle ovet jne . Ei moittimista hänen käytöksestään .
Et osaa itse avata ovia..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et osaa itse avata ovia..?
Vähän niinkin kun olen tottunut että avataan.....
Miten otsikko liittyy itse tekstiin?