Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vangeille 3 kalan kalakeittoa

Vierailija
27.07.2026 |

Eli ihmettelen miksi vangeilla on ollut tänään ruokana kolmen kalan kalakeittoa, kun muistisairaille vanhuksille Attendossa on tarjottu kesäkeittoa ja Jorvin sairaalla tofukeittoa. Lisäksi vangit saavat iltaisin proteiinirahkoja, kun sairaalla on koko viikon samaa persikkajogurttia ja vanhukset saavat viiliä. En myöskään ole kuullut, että sairaalassa tai vanhuksille tarjottaisiin aamulla marjaista proteiinituorepuuroa. Usein on vain ihan perus vehnä-, ruis- tai kaurapuuroa.

Haluaisin, että verorahani käytettäisiin mieluummin sairaiden, lasten ja vanhusten hoitoon, jotka eivät voi itse käydä ostamassa itselleen niitä proteiinirahkoja tai valmistaa lohiateriaa. Vangit saavat päivittäin rahaa, jolla voivat ostaa ne omat herkkunsa.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vankilaruoan rahat voisi helposti puolittaa ja verorahoja säästyisi. Siellä ollaan kärsimässä rangaistusta, ei nauttimassa koululaisille tai vanhuksille suunnattua ruokavaliota. Aamupuuron lisäksi lounas voi aina olla keitto. Laitoksissa kesäkeitto, peruna-purjo- tai porkkanasosekeitto on ihan normaali ruoka, mutta ei taida vangeille kelvata. Samoten juurespihvejä vanhukset syövät lähes viikottain. Vangeilla on jauhelihapihvejä bbq-kerma-kastikkeessa jne.  Alkaisin siis säästämään vankien ruokailussa, mutta nälkää ei tarvitse nähdä. Näkkäriä joka ruokailulla ja edulliset raaka-aineet kuten makaroni.

Vierailija
42/72 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Vangeille riittäisi hyvin halvimmasta pakasteseitistä tehty soppa ja proteiinituotteet tulisi vaihtaa tavallisiin hiilihydraatti tai kevyisiin kasvistuotteisiin. Muista laitosruuista esim sairaaloissa, kouluissa ja vanhainkodeissa onnistutaan helposti tekemään kuvottavia ja luotaan työntäviä niin miksei muka vankilassa onnistuisi sama?

Sei on itse asiassa melko kallista. Itse eläkeläisenä raaskin ostaa harvoin, vaikka pidän siitä. 

Joskus jostain katsoin, että vangeille oli sunnuntaina tarjolla palapaistia naudanlihasta. Mulla ei ole ollu VUOSIIN mahdollisuutta ostaa sellaista lihaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri haastateltiin jossain ohjelmassa jotain vankien hoitajaa, joka sanoi että alle 2% vangeista on kiinnostunut tekemään vankilassa edes toisinaan ruokaa vaikka siihen kannustetaan ja annetaan valmiita reseptejä yms. Eli taitaa se vankilaruoka kelvata rikollisille vähän liiankin hyvin jos ei jaksa edes ruokaa tehdä ikinä.

Vierailija
44/72 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että vanhukset saa huonoa ruokaa ei tarkoita sitä että vankienkin pitäisi. Molemmille pitäisi tarjota ihmisarvoista ruokaa

Selkeästi ei voi kuin toisen valita, niin kalat vaan pois vankien lautaselta ja pärjätköön paljaalla perunakeitolla. Muut herkut voi ostaa itse. Niinhän se vanhuksiltakin laskutetaan kaikesta mahdollisesta 

Vierailija
45/72 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo se vanhuksille tarjottava ruoka saattaa olla kyllä joskus aika kauheaa. Ehkä me eletään rikollisille tarkoitetussa maailmassa ja siksi olot on heillä niin hyvät ja meillä kunnollisilla huonommat. Minunkin pitää opiskelijana tiukentaa kukkaroa ja luopua mm proteiini rahkoista, syön nykyisin juurikin viiliä. En ole tehnyt rikoksia ja ajatellut että pitää olla kiltti eikä rikostella. 

Vierailija
46/72 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On koulussakin 3 kalan keittoa. Siinä on seitiä, lohta ja jotain kolmatta. Se on pakastesekoitus. 

On siis varattu kalalle 3 keittoa, saa valita, vai saako kaikki kolme?

Vierailija
47/72 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmen kalan keitto lienee ruokana halvimmasta päästä. "Kolme kalaa" tarkoittaa sekalaisia kalapakkaamon jämiä, pääasiassa seitiä ja turskaa ja nimen velvoittamana yksittäisiä lohisattumia. 

Seitiä, turskaa ja lohta tässä veroimaksajakin syö

Vierailija
48/72 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikollisilla on lisäksi myös valmiina sitä omaa rahaa, ovat saaneen tulorajoja tai käynyt töissä, ja saavat päivärahojen lisäksi myös niillä ostaa tupakkaa ja proteiinirahkoja, pitsaa, makkaraa, lasagnea ja mitä haluavat. Onhan se vähän hassua, että heille tarjotaan myös pippurihärkäpataa ja aasialaista kanaa ja tex mex -kanaa jne. Tottakai tuoreet salaatit ja leivät myös ja kastikkeet.

Mutta lapset, sairaat eivätkä vanhukset voi käydä kaupassa tekemässä omia ruokaostoksia. Monen muistisairaan vanhuksen lähikauppakin on monen kilometrin päässä. Ja he joutuvat myös itse maksamaan hoidostaan jo valmiiksi. Vangit eivät maksa mitään oleskelustaan - saavat vain rahaa omiin herkkuihin tai säästöön.

Unohdit sen ettei vankilasta pääse itse kauppaan.

Sehän se vielä puuttuisi 🤣 Kyllähän vihervassarit tuommoisen epäkohdan äkkiä korjaa.

Vierailija
49/72 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikollisilla on lisäksi myös valmiina sitä omaa rahaa, ovat saaneen tulorajoja tai käynyt töissä, ja saavat päivärahojen lisäksi myös niillä ostaa tupakkaa ja proteiinirahkoja, pitsaa, makkaraa, lasagnea ja mitä haluavat. Onhan se vähän hassua, että heille tarjotaan myös pippurihärkäpataa ja aasialaista kanaa ja tex mex -kanaa jne. Tottakai tuoreet salaatit ja leivät myös ja kastikkeet.

Mutta lapset, sairaat eivätkä vanhukset voi käydä kaupassa tekemässä omia ruokaostoksia. Monen muistisairaan vanhuksen lähikauppakin on monen kilometrin päässä. Ja he joutuvat myös itse maksamaan hoidostaan jo valmiiksi. Vangit eivät maksa mitään oleskelustaan - saavat vain rahaa omiin herkkuihin tai säästöön.

Tämä on niin totta! On se kohtuutonta, että pelkästään sen takia, että nyt vähän makaa väkisin, niin ei muka olisi hetkeen oikeutettu katsastamaan k-marketin kalatiskin tarjontaa! 

Pääsevät kuitenkin kanttiiniin.

Vierailija
50/72 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Vangeille riittäisi hyvin halvimmasta pakasteseitistä tehty soppa ja proteiinituotteet tulisi vaihtaa tavallisiin hiilihydraatti tai kevyisiin kasvistuotteisiin. Muista laitosruuista esim sairaaloissa, kouluissa ja vanhainkodeissa onnistutaan helposti tekemään kuvottavia ja luotaan työntäviä niin miksei muka vankilassa onnistuisi sama?

Sei on itse asiassa melko kallista. Itse eläkeläisenä raaskin ostaa harvoin, vaikka pidän siitä. 

Joskus jostain katsoin, että vangeille oli sunnuntaina tarjolla palapaistia naudanlihasta. Mulla ei ole ollu VUOSIIN mahdollisuutta ostaa sellaista lihaa. 

ens ma vangeilla on perinteistä lihakeittoa. Ainesosien mukaan lihana on naudanlihaa, josta 100g kohden on köytetty 109g naudan lihaa. Itse olen kuvitellut että lihakeitto tehdään jämälihoista, mutta väärässä taas olin. Ihan laatulihaa käyttävät keittoon.

Vierailija
51/72 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avovankilasta pääsee. Suomenlinnan K-marketissa ovat isolla porukalla aina lauantaiaamuisin.

Käykö rikosten paljousalennukset myös kauppaan?

Vierailija
52/72 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vankilaruoan rahat voisi helposti puolittaa ja verorahoja säästyisi. Siellä ollaan kärsimässä rangaistusta, ei nauttimassa koululaisille tai vanhuksille suunnattua ruokavaliota. Aamupuuron lisäksi lounas voi aina olla keitto. Laitoksissa kesäkeitto, peruna-purjo- tai porkkanasosekeitto on ihan normaali ruoka, mutta ei taida vangeille kelvata. Samoten juurespihvejä vanhukset syövät lähes viikottain. Vangeilla on jauhelihapihvejä bbq-kerma-kastikkeessa jne.  Alkaisin siis säästämään vankien ruokailussa, mutta nälkää ei tarvitse nähdä. Näkkäriä joka ruokailulla ja edulliset raaka-aineet kuten makaroni.

Laitoksissa yleensä vain maataan. Vankilassa suurin osa opiskelee tai tekee töitä eikä silloin mikään sosekeitto riitä.

Vierailija
53/72 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vankien ruoka pitää vankiloista osaltaan rauhallisina. Työolot turvallisina . Tämä on fakta. 

Lukitut ovetkin sen tekee. Antaa väkivaltarikollisten tappaa toisensa omilla osastoillaan, jotkut veronkiertäjät yms tuskin niin herkästi tappeleekaan ja ne voi olla omissa oloissaan. 

Vierailija
54/72 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä ne kolme kalaa oli? Kultakala, särki ja sei? Ja keittoa oli 1000 litraa jossa kolme kalaa uiskenteli?

Vierailija
55/72 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta! On se kohtuutonta, että pelkästään sen takia, että nyt vähän makaa väkisin, niin ei muka olisi hetkeen oikeutettu katsastamaan k-marketin kalatiskin tarjontaa! 

Pääsevät kuitenkin kanttiiniin.

Ei ole olemassa mitään kanttiinia nykyään. Se on ihan vankilan sisäinen kauppa. Ja kyllä, siellä on pakastealtaan ja graavilohta ja kalapuikkoja ja tonnikalaa ja vaikka mitä myynnissä. Kanttiini-nimitystä käytetään lähinnä kioskin luukusta.

Vierailija
56/72 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoksissa yleensä vain maataan. Vankilassa suurin osa opiskelee tai tekee töitä eikä silloin mikään sosekeitto riitä.

Tietenkin riittää, jollain sisäfileen voimallako luulet, että tämä maa on rakennettu? 

-eri 

Vierailija
57/72 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä ne kolme kalaa oli? Kultakala, särki ja sei? Ja keittoa oli 1000 litraa jossa kolme kalaa uiskenteli?

Sei 40%, turska 30% ja norjalainen lohi 30%

Vierailija
58/72 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom korjaan vielä, että vankien kalakeitossa oli siis SEFILEE 40%, TURSKAFILEE 30% ja LOHI 30%.

Netistä näkee Leijona Cateringin sivuilta ruokien ainesosat ja tiedot ja ruokalistat. Tämä siis on Helsingin Riihimäen vankilasta.

Vierailija
59/72 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo rikoksia tehneiden vankien hyysääminen on kyllä KUVOTTAVAA. Kun jopa kansalaisten perusterveydenhoidosta säästetään niin miksi hellvetissä näihin paskajätteisiin edelleen tuhlataan rahaa? Kaurapuuro ja leipä riittää näille ruokasi. Savat köllötellä siellä pehmeässä punkassa lämpimässä sellissä muutenkin. 

"jos ei niitä paapota saattavat aiheuttaa mellakoita ja uusia rikoksia" on hyysääjien puolustelut tuolle toiminnalle, sen takia vankien pitää pohjoismaissa elää kuin hotellissa.

Vierailija
60/72 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös opiskelu ole makaamista? Vai yhdellä jalalla seisot 6h päivässä samalla kuin luet sitä oppikirjaa? Ihan yhtä lailla pärjää keitoilla, leivällä, puurolla ja pastalla niin kuin muutkin. Omalla rahalla sitten proteiinirahkat ja makkarat, kun se opiskelu on niin rankkaa ja sellissä makoilu.