Vangeille 3 kalan kalakeittoa
Eli ihmettelen miksi vangeilla on ollut tänään ruokana kolmen kalan kalakeittoa, kun muistisairaille vanhuksille Attendossa on tarjottu kesäkeittoa ja Jorvin sairaalla tofukeittoa. Lisäksi vangit saavat iltaisin proteiinirahkoja, kun sairaalla on koko viikon samaa persikkajogurttia ja vanhukset saavat viiliä. En myöskään ole kuullut, että sairaalassa tai vanhuksille tarjottaisiin aamulla marjaista proteiinituorepuuroa. Usein on vain ihan perus vehnä-, ruis- tai kaurapuuroa.
Haluaisin, että verorahani käytettäisiin mieluummin sairaiden, lasten ja vanhusten hoitoon, jotka eivät voi itse käydä ostamassa itselleen niitä proteiinirahkoja tai valmistaa lohiateriaa. Vangit saavat päivittäin rahaa, jolla voivat ostaa ne omat herkkunsa.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikollisilla on lisäksi myös valmiina sitä omaa rahaa, ovat saaneen tulorajoja tai käynyt töissä, ja saavat päivärahojen lisäksi myös niillä ostaa tupakkaa ja proteiinirahkoja, pitsaa, makkaraa, lasagnea ja mitä haluavat. Onhan se vähän hassua, että heille tarjotaan myös pippurihärkäpataa ja aasialaista kanaa ja tex mex -kanaa jne. Tottakai tuoreet salaatit ja leivät myös ja kastikkeet.
Mutta lapset, sairaat eivätkä vanhukset voi käydä kaupassa tekemässä omia ruokaostoksia. Monen muistisairaan vanhuksen lähikauppakin on monen kilometrin päässä. Ja he joutuvat myös itse maksamaan hoidostaan jo valmiiksi. Vangit eivät maksa mitään oleskelustaan - saavat vain rahaa omiin herkkuihin tai säästöön.Unohdit sen ettei vankilasta pääse itse kauppaan.
Mistä he ruokansa, kahvit ja röökit sitten ostaa? Saavat kauppalistan käteensä ja kirjoittavat mitä haluavat ostaa. Henkilökunta tai joku työvuorossa oleva vanki käy heidän marketista (entinen kanttiini-nykyinen Sale paitsi saa halvemmalla hinnalla kuin normi kauppahinnat kun suoraan tukusta on tuotteet) ne pakkaamassa vangeille heidän vankila-pankkikorttia käyttäen
Tässä on syytä ottaa huomioon myös vankien etniset taustat. Emmehän tahdo vangeinhoitolaitoksen eli Suomen valtion syyllistyvän ra sis miin.
Vierailija kirjoitti:
Linnan ruokien tason tietäen kalat ovat varmaan pasuria, salakkaa ja lahnaa.
Valmis 3 kalan pussi sisältää seitä, turskaa ja lohta. Niitä käyttävät. Attendolla tosin käytetään 2 eri kalan valmispusseja.
On koulussakin 3 kalan keittoa. Siinä on seitiä, lohta ja jotain kolmatta. Se on pakastesekoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikollisilla on lisäksi myös valmiina sitä omaa rahaa, ovat saaneen tulorajoja tai käynyt töissä, ja saavat päivärahojen lisäksi myös niillä ostaa tupakkaa ja proteiinirahkoja, pitsaa, makkaraa, lasagnea ja mitä haluavat. Onhan se vähän hassua, että heille tarjotaan myös pippurihärkäpataa ja aasialaista kanaa ja tex mex -kanaa jne. Tottakai tuoreet salaatit ja leivät myös ja kastikkeet.
Mutta lapset, sairaat eivätkä vanhukset voi käydä kaupassa tekemässä omia ruokaostoksia. Monen muistisairaan vanhuksen lähikauppakin on monen kilometrin päässä. Ja he joutuvat myös itse maksamaan hoidostaan jo valmiiksi. Vangit eivät maksa mitään oleskelustaan - saavat vain rahaa omiin herkkuihin tai säästöön.Unohdit sen ettei vankilasta pääse itse kauppaan.
Avovankilasta pääsee. Suomenlinnan K-marketissa ovat isolla porukalla aina lauantaiaamuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avovankilasta pääsee. Suomenlinnan K-marketissa ovat isolla porukalla aina lauantaiaamuisin.
Muistaakseni niille ei ole sitten ruokatarjoilua. Olen katsonut Linnan molemmat kaudet.
Eli jos kotiin tai ravintolassa voi tilata hyvin monia eri ruokia niin niitä on oltava vangeillekin. Muuten syyllistytään syrjintään ruuan laadun osalta. Ei vankeus rangaistus määritä että ravinnon tulisi olla laadutonta.
Se että vanhukset saa huonoa ruokaa ei tarkoita sitä että vankienkin pitäisi. Molemmille pitäisi tarjota ihmisarvoista ruokaa
Vierailija kirjoitti:
On koulussakin 3 kalan keittoa. Siinä on seitiä, lohta ja jotain kolmatta. Se on pakastesekoitus.
Niin ja lohta siinä on vähiten. Ja varmasti ei ole oikeaa kermaa keitossa vaan kasviskermasekoite.
Eläkeläisvangeilla varsinkin luulisi rahaa löytyvän vai keskeytyykö eläke vankeuden ajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vankien ruoka pitää vankiloista osaltaan rauhallisina. Työolot turvallisina . Tämä on fakta.
Tämä. Lisäksi tulee mieleen, että kaikkiin mainittuihin paikkoihin ruokalistat suunnittelee varmastikin eri toimija. Budjettikin päätetään eri hallinnonaloilla. Attendo on sitä paitsi yksityinen firma. Ei ole mitään yhtä hallintotahoa, joka päättäisi että vankilaan tämä ruoka ja yksityiseen vanhuspaikkaan tämä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisvangeilla varsinkin luulisi rahaa löytyvän vai keskeytyykö eläke vankeuden ajaksi?
Ehdoton vankeusrangaistus ei katkaise tai poista maksettavaa työeläkettä (vanhuus- tai työkyvyttömyyseläkettä), mutta Kelan maksamat kansaneläke-etuudet ja tukimuodot katkeavat pääsääntöisesti kolmen kuukauden kuluttua vankeuden alkamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perjantai-iltaisin taas avovankilassa olevat naiset käyvät isolla bussilla perjantaisin pari h Prismassa shoppailemassa. Ainakin Linna-ohjelmassa kuului joka viikkoisen rutiiniin.ntoki saivat käydä myös muuten kaupungilla omin päin ja käydä kalastamassa ja käyttää vankilan savusaunaa järven rannalla jne. Paljon tykkäsivät laulaa siellä karaokea ja polttaa tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vankien ruoka pitää vankiloista osaltaan rauhallisina. Työolot turvallisina . Tämä on fakta.
Tämä. Lisäksi tulee mieleen, että kaikkiin mainittuihin paikkoihin ruokalistat suunnittelee varmastikin eri toimija. Budjettikin päätetään eri hallinnonaloilla. Attendo on sitä paitsi yksityinen firma. Ei ole mitään yhtä hallintotahoa, joka päättäisi että vankilaan tämä ruoka ja yksityiseen vanhuspaikkaan tämä.
Niin vankien ruoat tekee Leijona Catering. Kyllä voisi poistaa listoiltaan proteiinivanukkaat ja korvata ne ihan vain viilillä, jogurtilla tai maitorahkalla. Myös proteiinituorepuurot aamulla on aika turhia, proteiinijauhetta voi ostaa omalla rahalla. Myös kasvisruokia voisi lisätä, sitä voivat kaikki vangit syödä ilman uskontorajotteita. Makkarat voi ostaa sitten saamillaan päivärahoilla jos haluaa lihaa monta kertaa päivässä, eikä riitä että päivällisellä on.
Vanki on hyysääjille ja ns. tutkijoille ihanteellinen objekti. HeIvetin kallis, tuottaa mehukkaita tutkimusten aiheita ja vankien avulla voi syyllistää tavallisia veronmaksajia milloin milläkin verukkeella. Kovia huumeita käyttävä ja kauppaava taparikollinen alkaa olemaan sitten jo ihan kukkahattuteollisuuden ytimessä.
Vierailija kirjoitti:
Vanki on hyysääjille ja ns. tutkijoille ihanteellinen objekti. HeIvetin kallis, tuottaa mehukkaita tutkimusten aiheita ja vankien avulla voi syyllistää tavallisia veronmaksajia milloin milläkin verukkeella. Kovia huumeita käyttävä ja kauppaava taparikollinen alkaa olemaan sitten jo ihan kukkahattuteollisuuden ytimessä.
Tässä kait puhuttiin vaan ruoasta. Että vangit voisivat sopeutua paremmin yhteiskuntaan jos alkaisivat myös itse ostamaan ja valmistamaan sitä ruokaa. Nyt kun tarjotaan valmis ruoka 4 kertaa päivässä naaman eteen ja tiskataan ja siivotaan sun puolesta, niin voi olla hankalaa hypätä takaisin siihen lähiöelämään ja syödä nuudelipussi päivässä. Ja ympäristön kannalta se päivön toinen lämmin ruoka voisi olla aina kasvisruoka. Kyllä 1 liharuokaa pitäisi päivässä pärjätä, ja sitten päivärahoilla ostaa lisää vaikka jauhelihaa, tonnikalaa, eines pyöryköitä, nakkeja, kalapullia ja graavilohta yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin totta! On se kohtuutonta, että pelkästään sen takia, että nyt vähän makaa väkisin, niin ei muka olisi hetkeen oikeutettu katsastamaan k-marketin kalatiskin tarjontaa!
7:mää, taikka 7:ää.