Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teidän perheessä kotityöt jakautuu?

Vierailija
27.07.2026 |

Hoitaako teillä nainen kaikki töidensä lisäksi vai osallistuuko myös mies ja lapset kotitöihin?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on kotimiehenä ja tekee suurimman osan kaikesta. Mä käyn töissä ja teen viikonloppuna jotain pyykinpesua, siivousta ja tietty kokkailen.

Vierailija
22/48 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen selkänojanhaku keskustelu tää on. Varmaan joka perheessä mennään luonnollisesti vahvuuksien mukaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kaiken. Kun lapsikin oli vielä tässä yksiössä, sovittiin että se siivoaa oman huoneensa. Kun tajusi että huone on koko asunto, nauroi ja sanoi että olen yhtä kiero kuin vaari.)

Vierailija
24/48 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalla ainakin puutetta hommista kun noin paljon pohdituttaa, että kirjoittelee ihan palstalle

Vierailija
25/48 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen selkänojanhaku keskustelu tää on. Varmaan joka perheessä mennään luonnollisesti vahvuuksien mukaan

Luonnollisesti vahvuuksien mukaan? Eli siis se kumpi on esimerkiksi kokeneempi pyykkääjä pyykkää ja kokeneempi kokkaaja kokkaa? Mites se tasapuolisuus toteutuu, jos toinen on kokeneempi kaikessa? Käytän sanaa kokeneempi, koska esimerkiksi pyykkäys ei ole kenenkään ”luonnollinen vahvuus”.

Vierailija
26/48 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotityöt jakautuvat luonnollisesti ja tasapuolisesti, ilman mitään asioiden turhaa vatulointia maailman tappiin...

Vierailija
27/48 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se akka muuta tee kuin sotkee. Pesee kyllä pyykkiä. On oikein raivona kun pyykkiä pyykkiä pyykkiä, mutta niitä on kodinhoito huoneen koko taso niin täynnä viikkaamatta kuin olla ja voi, eikä ne siitä mihinkään lähde jos en itse niitä viikkaa. Jos en pidä huolta niin ruokapöytä on puoleksi täynnä lehtiä, lasten leluja, ties mitä tavaraa, samoin keittiön tasot. Mies

Vierailija
28/48 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein selväksi jo ennnen yhteen menoa että yhteistaloudessa kaikki hommat menee 50/50 tai mä lähden välittömästi nostelemaan. Ei ole tarvinnut lähteä. En ole kenenkään palvelija, piika, kotiapulainen tai passaaja. 

Mä oisin tehny selväksi tommoselle pirttihirmulle et yhteen ei muuteta. Teillä on varmaan exelit käytössä et kuka mitäki on tehny tai jättäny tekemättä, ja ukkoa jännittää jokaviikkoinen exelin tarkistus että nytkö se akka lähtee kävelemään. Tai voihan se toivoakki sitä.

Vierailija
29/48 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teen lähes kaikki kotityöt ja ns. miestentyöt päälle. Akka makaa lähinnä sohvalla.

Onpa akalla hyvät oltavat. Kiitos sinulle.

Ole hyvä vain. Hyvin näyttää pyöristyvän tuossa sohvalla, ja suklaatia kuluu.

Vierailija
30/48 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän useamman huushollin, missä mies tekee kaikki kotityöt oman päivätyönsä lisäksi.

Sinkkumiehiä kaikki, joiden luona äiti ei suostu käymään siivoamassa.

Vierailija
31/48 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset naiset ovat laiskoja nykyään, valitettavasti.
T.Jamppa

Vierailija
32/48 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei me lasketa kovin tarkkaan. Mutta kun fiilistelen jakoa niin näin suurin piirtein meillä

Pihahommat hoidan käytännössä minä. Ja rännien / katon putsaukset, maalaukset katosten / terassien + leikkimökin teon yms. Nuo vie oikeesti aikaa jos tekee iltaisin ja loma-aikoina. Ja autojen huoltovaraukset/ isompien korjausten varaukset yms. Kaksi vanhaa autoa, joten itsellekkin jää niistä vielä tehtävää/ pikkukorjauksia silloin tällöin.  Nää on oikeestaan 100% mun tonttia. 

80% mun tonttia on kokkaus + jälkien siivous. Ja tiskikoneen täyttö + tyhjennys. Emäntä ja lapset osallistuu loppuosan.

Imurointi ja moppaus sama juttu. 

Pyykki ja muu vaatehuolto 100% emännällä 

Metatyöt, eli lasten menojen seuraaminen ja aikatauluttaminen + koulu + päikkyakselilla on 80% emännällä. Mä osallistun vastaavalla suhteella toteuttavaan puoleen. Eli siihen kuskaamiseen ja paikanpäälle menemiseen. 

On meillä jokasella hommaa. Lapset ollaan päästetty liian vähällä varmaan, mutta treenataan. 6- ja 8v, ei nyt ihan kaikkee jaksa ja kykene vielä, mutta sujuu se tiskikoneen tyhjäys ja imurointi heiltäkin. Ja esim. omenoiden kerääminen yms puutarhahommat. 

M44

Montako terassia ja leikkimökkiä olet vuosien varrella vääntänyt? 

Vierailija
33/48 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee puolet kotitöistä, minä puolet ja lisäksi elätän perheen, mies ei ole ollut töissä kohta kahteen vuoteen.

Vierailija
34/48 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tekee se, joka kerkeää. Mies suurimman osan, minä kun teen keskimäärin 70h viikossa töitä vs. Puolison 37,5h. Helpotan kyllä puolison työtaakkaa maksamalla siivoojan isompiin siivouksiin, ikkunan pesuun jne. 

N34

Vierailija
35/48 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies suurimman osan tekee, hänellä on aikaa kun on kotiherrana. Isot viikko ym. Siivoukset tehdään yhdessä. 

Vierailija
36/48 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin töissä, hommat jakautuivat suunnilleen 50-50. Mies hoiti valtaosan arjen ruuanlaitosta, pyykit, jätteiden viennit ja lajittelun sekä erilaiset remonttihommat ja autoon liittyvät jutut. Mies myös vei ja haku lapset hoidosta. Minä taasen hoidin viikonlopun ruoat, valtaosan kauppareissuista. Astianpesukoneen lastasi ja täytti aina se, kummalla oli aikaa. Siivous ostettiin. Olen nyt ollut suunnilleen vuoden työttömänä ja uusia töitä ei ole löytynyt, joten nyt hoidan kaiken muun paitsi lasten viemisen, remonttihommat ja autoon liittyvät asiat. Ne tekee yhä mies. 

Vierailija
37/48 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei me lasketa kovin tarkkaan. Mutta kun fiilistelen jakoa niin näin suurin piirtein meillä

Pihahommat hoidan käytännössä minä. Ja rännien / katon putsaukset, maalaukset katosten / terassien + leikkimökin teon yms. Nuo vie oikeesti aikaa jos tekee iltaisin ja loma-aikoina. Ja autojen huoltovaraukset/ isompien korjausten varaukset yms. Kaksi vanhaa autoa, joten itsellekkin jää niistä vielä tehtävää/ pikkukorjauksia silloin tällöin.  Nää on oikeestaan 100% mun tonttia. 

80% mun tonttia on kokkaus + jälkien siivous. Ja tiskikoneen täyttö + tyhjennys. Emäntä ja lapset osallistuu loppuosan.

Imurointi ja moppaus sama juttu. 

Pyykki ja muu vaatehuolto 100% emännällä 

Metatyöt, eli lasten menojen seuraaminen ja aikatauluttaminen + koulu + päikkyakselilla on 80% emännällä. Mä osallistun vastaavalla suhteella toteuttavaan puoleen. Eli siihen kuskaamiseen ja paikanpäälle menemiseen. 

On meillä jokasella hommaa. Lapset ollaan päästetty liian vähällä varmaan, mutta treenataan. 6- ja 8v, ei nyt ihan kaikkee jaksa ja kykene vielä, mutta sujuu se tiskikoneen tyhjäys ja imurointi heiltäkin. Ja esim. omenoiden kerääminen yms puutarhahommat. 

M44

Montako terassia ja leikkimökkiä olet vuosien varrella vääntänyt? 

Yhden mökin, yhden terassin ja tänä kesänä olisi vielä katos tohon sisäänkäynnin yläpuolelle. Nämä siis kahden viime vuoden aikana. 

Lisäksi roskakatos roska-astioille on työn alla.

Sitä ennen rivari ja kerrostalo-asumista joten ei siellä rakennella mökkejä. Talkoita tein kavereille niin sain kämppäremppoihin apuja sitten heiltä. 

Nää siis tulee normi kotiaskareiden + ansiotöiden ja lasten asioiden hoidon päälle.  Mutta ovat oikeasti monesti hankalia toteuttaa jos ei voi vaikka täyttä iltaa käyttää kerralla jonkun asian loppuun viemiseen. 

Vierailija
38/48 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee suurimman osan, lapset vähän ja vaimo vähiten sillä tekosyyllä että hänellä on iltatyö. Eipä kyllä aamupäivävapaillaankaan saa juuri mitään aikaan eli täysi perässä vedettävä naisvauva kyseessä.

Vierailija
39/48 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainio työnjako nykyään. Minä siivoan yhden siistin ihmisen sotkuja ja laitan yhdelle pieniruokaiselle ihmiselle ruokaa.

Vierailija
40/48 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen lähes kaikki kotityöt ja ns. miestentyöt päälle. Akka makaa lähinnä sohvalla.

Hauska! En siis ollut asian kanssa yksin, näin se oli meilläkin, sitten pääsin mätisäkistä eroon...Mää kävin töissä, tein pitkiä päiviä, mun palkalla elettiin, hän piti omat liksat ittellään. Sitten kävin kaupassa ja tein ruuan. Ruokailun jälkeen tiskasin, kuului olkkarista huuto. "Sinun vuoro vaihtaa vaipat, minä olen tänään vaihtanut jo kolmasti". Tiskin jälkeen pihatöitä ja sitten remonttia jatkamaan ja hän kattoi edelleen teeveetä. Remppa hommat seis ja lapsille tekemään iltapalaa ja juttelemaan päivän kuulumiset, sitten skidit maate, hyvät yöt ja pusut poskille, uinuuta kania...(Iskän tapa toivottaa kauniita unia.) Tässä vaiheessa kello on jo lähellä yhtätoista. Mätisäkki oli mennyt jo maate heti yhdeksän jälkeen, onhan se ihan helvetin raskasta kattoo telkkaria...Ja tää ei edes ole väritetty juttu, vaan ihan tosi tarina elävästä elämästä, tätä mentiin vuosikausia! Tasa-arvoa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän