Miten teidän perheessä kotityöt jakautuu?
Hoitaako teillä nainen kaikki töidensä lisäksi vai osallistuuko myös mies ja lapset kotitöihin?
Kommentit (48)
Ihan liikaa ollut naisten vastuulla, äiti häärää keittiössä, muut syö ja äiti sitten. Isännät istui pöytään ja juoksutti kaatamaan ja tuomaan kahvia. En sitten enää ole tuohon alistunut, vaikka mullekkin sukulaiset tuota roolia yrittää tuputtaa, että määräilevät ja minun odotetaan tietysti hiljaa kuuntelevan ja olevan sellainen kuin he haluavat. Kyllästynyt koko perheeseen ja sukuun. Seuraus, tekaistuja huoli ilmoituksia kun olen "muuttunut" ym.
Huoli ilmoja??? Onko jossain maalla vielä tuollaista?
Minä teen lähes kaikki kotityöt ja ns. miestentyöt päälle. Akka makaa lähinnä sohvalla.
Sillä tavalla kuin se yleensä menee. Mies käy töissä, sen jälkeen kaupassa, tulee kotiin, laittaa pyykkikoneen päälle, laittaa ruoan, siivoaa, laittaa riskit, illalla viikkaa pyykit. Mies
Tietenkin kaikki osallistuvat ikätasoisesti. En tämä mikään palvelutalo ole.
Kokki suunnittelee ja valmistaa ruoat, huolehtii aterioista ja erityisruokavalioista. Siivoojat pitävät kodin puhtaana ja järjestyksessä, hoitavat päivittäisen siivouksen, suuremmat puhdistukset ja kodin ylläpidon. Pyykkihenkilökunta pesee, silittää ja järjestää vaatteet sekä huolehtii arvokkaiden vaatteiden hoidosta. Lastenhoitajat hoitavat lasten arkea, kuljetuksia, harrastuksia ja aikatauluja. Puutarhurit vastaavat pihoista, kasveista ja ulkoalueista. Huoltohenkilökunta pitää huolen talon tekniikasta, korjauksista ja laitteista. Taloudenhoitaja taas johtaa koko henkilökuntaa ja varmistaa, että koko koti pyörii sujuvasti.
En juuri osallistu, käyn töissä. Puoliso on sairaseläkkeellä mutta kykenee kyllä siivoamaan ja kokkaamaan molemmille. Mä tuon leivän pöytään, hän laittelee ne leivät pöytään
Minä teen kotityöt ja mies makaa sohvalla. No vie se roskat ulos. Parempi kun ei osallistu, onnistuu vaan sotkemaan kaiken.
Tein selväksi jo ennnen yhteen menoa että yhteistaloudessa kaikki hommat menee 50/50 tai mä lähden välittömästi nostelemaan. Ei ole tarvinnut lähteä. En ole kenenkään palvelija, piika, kotiapulainen tai passaaja.
Itse sotken ja itse teen kaiken, myös renkaiden vaihdon ja lumityöt.
Ei me lasketa kovin tarkkaan. Mutta kun fiilistelen jakoa niin näin suurin piirtein meillä
Pihahommat hoidan käytännössä minä. Ja rännien / katon putsaukset, maalaukset katosten / terassien + leikkimökin teon yms. Nuo vie oikeesti aikaa jos tekee iltaisin ja loma-aikoina. Ja autojen huoltovaraukset/ isompien korjausten varaukset yms. Kaksi vanhaa autoa, joten itsellekkin jää niistä vielä tehtävää/ pikkukorjauksia silloin tällöin. Nää on oikeestaan 100% mun tonttia.
80% mun tonttia on kokkaus + jälkien siivous. Ja tiskikoneen täyttö + tyhjennys. Emäntä ja lapset osallistuu loppuosan.
Imurointi ja moppaus sama juttu.
Pyykki ja muu vaatehuolto 100% emännällä
Metatyöt, eli lasten menojen seuraaminen ja aikatauluttaminen + koulu + päikkyakselilla on 80% emännällä. Mä osallistun vastaavalla suhteella toteuttavaan puoleen. Eli siihen kuskaamiseen ja paikanpäälle menemiseen.
On meillä jokasella hommaa. Lapset ollaan päästetty liian vähällä varmaan, mutta treenataan. 6- ja 8v, ei nyt ihan kaikkee jaksa ja kykene vielä, mutta sujuu se tiskikoneen tyhjäys ja imurointi heiltäkin. Ja esim. omenoiden kerääminen yms puutarhahommat.
M44
Vierailija kirjoitti:
Kokki suunnittelee ja valmistaa ruoat, huolehtii aterioista ja erityisruokavalioista. Siivoojat pitävät kodin puhtaana ja järjestyksessä, hoitavat päivittäisen siivouksen, suuremmat puhdistukset ja kodin ylläpidon. Pyykkihenkilökunta pesee, silittää ja järjestää vaatteet sekä huolehtii arvokkaiden vaatteiden hoidosta. Lastenhoitajat hoitavat lasten arkea, kuljetuksia, harrastuksia ja aikatauluja. Puutarhurit vastaavat pihoista, kasveista ja ulkoalueista. Huoltohenkilökunta pitää huolen talon tekniikasta, korjauksista ja laitteista. Taloudenhoitaja taas johtaa koko henkilökuntaa ja varmistaa, että koko koti pyörii sujuvasti.
Noinhan se useimmilla menee,😂
Yksin joudun tekemään kaiken kun yksin asuu.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen lähes kaikki kotityöt ja ns. miestentyöt päälle. Akka makaa lähinnä sohvalla.
Onpa akalla hyvät oltavat. Kiitos sinulle.
Tasaisesti jakautuu, yhdessä teemme ruokaa, käymme kaupassa ja siivoamme. Olemmekin eläkkeellä ja onnellisesti naimisissa jo yli 40 vuotta.
Mies maksaa siivoojan ja minä kokkaan sekä pesen pyykit. Sopii mulle, kun pidän ruoanlaitosta ja pyykikone hoitaa pyykit.
Tiedän useamman huushollin, missä mies tekee kaikki kotityöt oman päivätyönsä lisäksi.
Minä teen kotityöt ja koira sotkee. Toimiva työnjako.