Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia uusien "hyvinvointi"alueiden hoitoonpääsystä...

Vierailija
27.07.2026 |

Mulle itselleni on ainakin epäselvää voiko enää edes marssia terveyskeskukseen tiskille varaamaan aikaa ja SAAKO sitä vai onko vastassa joku portinvartija joka päättää tarvitsetko lääkäriä?

Puhelimessa lie sama juttu vai pitääkö nykyään käyttää chattia?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en koskaan soita etukäteen, menen aina päivystykseen. Joutuu odottamaan vähän kauemmin kun varatun ajan kanssa, mutta hyvin silti pääsee. 

Tilatessa ei koskaan vastata, niin suoraan vaan terkkariin.

Juuri teikäläisten takia ne jonot sinne tulee.  Mutta onhan sinun mentävä pikaisesti, kynnen lohkeaminen on vakava asia.  Jos soittaisin niin hoitaja kehottaisi laittaa vaan tekokynnen siihen.  Et pääsisi lääkäriin 

Vierailija
22/28 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en koskaan soita etukäteen, menen aina päivystykseen. Joutuu odottamaan vähän kauemmin kun varatun ajan kanssa, mutta hyvin silti pääsee. 

Olen ehkä tyhmä, mutta mä olen aina luullut että päivystys on sellaisille akuuteille hätätilanteille jotka tarvitsevat apua tosi nopeasti, eikä mikään jonotusperiaatteella toimiva nuhanenien niistopalvelu.

Kyseisellä ihmisellä on ehkä keskimääräistä enemmän päivystystä vaativia tilanteita. Vakava allergia voi olla esim syynä, suuret haavat mitä ei onnistu kotona sitomaan ym. Mielenterveyspuolella on myös päivystys. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni kolmen vuoden takaa kun yritin varata aikaa puhelimitse sukupuolitautitesteihin (älkää kysykö miksi) ohjeiden mukaisesti omalta terveysasemalta niin minua ei otettu kun en valehdellut itselleni riittävän kovia oireita. Toinen on suunnilleen suunnilleen samoilta ajoilta mutta eri asiaan liittyen kun soitin ajanvaraukseen ja jouduin jonoon, jonotusaikani meni puolen tunnin kuluttua umpeen ja tuli ilmoitus että soittavat takaisin mahdollisimman pian ja tämä mahdollisimman pian oli kuukauden päästä.

Vierailija
24/28 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirhassa edelleen kyllä saa puhelimella yhteyden. Myös chatissa joka on tietyn tyyppisiin asioihin todella kätevä, kuten reseptin uusinnat sujuvat nopeasti siellä. Chattipalvelu on auki myös iltaisin ja viikonloppuisin eikä sitä ole rajattu päivystysasioihin, joten reseptin uusinnat ym käyntiä vaatimattomat pikkuasiat saa hoidettua virka-ajan ulkopuolella, mikä on töissäkäyvälle todella iso plussa.

Haasteita tulee siinä vaiheessa, jos tarvitaan käyntiä. Sitä ei voi varata suoraan siitä iltaisin auki olevasta palvelusta, ainakaan mun terveyskeskukseen, vaan asia siirretään terveyskeskuksen itse hoidettavaksi. Viesti tulee sieltä sitten joskus virka-aikaan, ja pitää kirjautua pankkitunnuksilla että sen saa auki, eli kun itse omistan paperiset pankkitunnukset joita suostun käyttämään vain pöytäkoneella, niin kotona illalla sitten saa luettua (joo tiedän että on oma ongelmani). Kätevämpää on itse soittaa terveyskeskukseen sopivalla ajalla, niin saa edes tietää, koska takaisinsoitto tulee.

Takaisinsoiton tullessa on seuraava ongelma. Kun chatin hoitaja on arvioinut, että käynti tarvitaan, niin tämä arvio ei pädekään terveyskeskuksen puolella, vaan sieltä saatetaan sanoa että ei tässä mitään käyntiä tarvita. Eli jatkoyhteydenotto terveyskeskukseen on ollut täysin turhaa ajanhukkaa. Miksi chatin hoitajan arvio ei päde, kun samaa Pirhaa kuitenkin ovat?

Vierailija
25/28 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskaan ei ole yhdessäkään terveyskeskuksessa ollut ohjeena että marssi sisään vaan niin pääset hoitoon. Jos asiasi on akuutti, henkeä uhkaava, soitat ambulanssin 112. Jos pystyt odottamaan, soitat päivystysapuun 116117. Mikäli asiasi ei ole kiireinen, soitat oman alueesi terveyskeskukseen ja jätät hoidonarviointiin soittopyynnön niin hoitaja arvioi kuinka pian tarvitset lääkärin tutkimusta jos ollenkaan.

Ikinä ei ole syytä suoraan marssia mihinkään tiskeille mesoamaan.

Miksi sinä mesoat siellä terkkarissa? Etkö osaa mennä asiallisesti?

Meillä kela korttia näyttäen ilmoittaudutaan koneelle ja istutaan alas odottelemaan. Menen aina  soittamatta, päivystykseen. Sen vuoksi koska puhelimella ei pääse, näin pääsee paremmin kun menee vaan.

Alappa sinä opetella käyttäytymistä ja lopeta se mesoaminen. 

Vierailija
26/28 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri teikäläisten takia ne jonot sinne tulee.  Mutta onhan sinun mentävä pikaisesti, kynnen lohkeaminen on vakava asia.  Jos soittaisin niin hoitaja kehottaisi laittaa vaan tekokynnen siihen.  Et pääsisi lääkäriin 

Me ollaan kaikki pahoillamme puolestasi, ettet pääse lääkäriin, mutta koetappa mennä päivystykseen, varmasti saat kyntesi kuntoon.

Minun takia ei jonot kasva en ainakaan huomannut, kun viimeksi lähdin pois ei odottamassa ollut kun kaksi mun jälkeen. No soittamalla se jonot kasvaa kun lääkäriin pääse heti kun sitä tarvii.

Vierailija
27/28 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh! Onpas todella vaihtelevia käytäntöjä eri alueilla. Kun laaditaan nuo systeemit, ne vievät aikaa pois itse hoidolta. Pahimmassa tapauksessa sairas ei saa mitään hoitoa. 

Vierailija
28/28 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä tyhmä, mutta mä olen aina luullut että päivystys on sellaisille akuuteille hätätilanteille jotka tarvitsevat apua tosi nopeasti, eikä mikään jonotusperiaatteella toimiva nuhanenien niistopalvelu.

Kyseisellä ihmisellä on ehkä keskimääräistä enemmän päivystystä vaativia tilanteita. Vakava allergia voi olla esim syynä, suuret haavat mitä ei onnistu kotona sitomaan ym. Mielenterveyspuolella on myös päivystys. 

Jos minua tarkoitit, en ole sarja sairastaja, vaan menen kun tarvii, ei ole allergioita, ei haavoja joita en itse osaa sitoa, eikä mielessänikään ole vikaa niinkuin sinulla, sori siitä, mutta koita  hoitaa asiasi. Tuo lauseesi  todisti sen että  mielesi prakaa ja kovasti, muuten sairauksilla ei kettuilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän