Espan jädekiskalla 2palloa olis maksanu 7 euroa eli meidän perheen jäätelöhetkelle hintaa 35e !!
Haettiin läheisestä K-marketista Pirkkapuikot jotka tuli maksamaan YHTEENSÄ 9 euroa! Viisas pääsee vähemmällä, hullu eniten maksaa.
Kommentit (94)
SE on se tunne kun syö penkillä jätskiä, eikä jotai pirkka jätskii!
35€ ei paha, kun kerran kesässä syö.
Ei pidä tehdä niin paljon lapsia, ettei niille ole varaa ostaa jäätelötötteröitä kerran kesässä.
Vierailija kirjoitti:
Jäätelöpallon hinta muodostuu useasta eri tekijästä, joista itse raaka-aineet ovat usein vain pieni osa.
Tässä on selkeä jaottelu siitä, mihin rahasi kuluvat, kun ostat jäätelöpallon kioskista tai kahvilasta:
1. Henkilöstökulut (Suurin erä)
Palkanmaksu: Joku myy, annostelee ja palvelee.
Työnantajakulut: Eläke-, vakuutus- ja sosiaalimaksut korottavat työtunni hintaa.
Lomakorvaukset: Erityisesti kesätyöntekijöille maksettavat korvaukset.
2. Liiketila ja sijainti
Vuokra: Parhaat myyntipaikat (torit, rannat, keskustat) ovat erittäin kalliita.
Sähkö: Jäätelöaltaat ja pakastimet kuluttavat jatkuvasti paljon sähköä.
Luvat: Kaupunkien paikkavuokrat ja terassiluvat maksavat.
3. Raaka-aineet ja tarvikkeet
Itse jäätelö: Laadukas kerma, maito, marjat, pähkinät ja erikoismaut.
Keksitötterö: Laadukkaat, rapeat vohvelit maksavat enemmän kuin paperikupit.
Oheistarvikkeet: Lusikat, lautasliinat, kastikkeet ja strösselit.
4. Kausiluonteisuus ja riski
Lyhyt sesonki: Suomessa jäätelökioski tuottaa vain muutaman kuukauden vuodessa.
Sääriski: Sadepäivinä myynti sakkaa, mutta kiinteät kulut (kuten vuokra) juoksevat silti.
Hävikki: Sulaneet tai vanhentuneet tuotteet luovat tappiota.
5. Verot ja laitteisto
Arvonlisävero (ALV): Jäätelön hinnasta menee suoraan valtiolle elintarvikkeiden ALV.
Laitteet: Ammattikäyttöön tarkoitetut jäätelökoneet, pakastimet ja tiskit maksavat tuhansia euroja.
Logistiikka: Kylmäkuljetukset tehtaalta myyntipisteeseen ovat kalliita.
Tätä alapeukuttanut ei tiedä yhtään mitään yrittämisestä. Kuvittelee vissiin, että jäätelöpallon hinta on puhdasta tuloa yrittäjälle. Samaa kuvittelevat ne ainaiset tinkijät missä tahansa myymälässä. Mikseivät itse ala yrittäjiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no sen jäätelötytön pitää saada palkka myös sadepäivänä jolloin kukaan ei osta jäätelöä.
Mikä argumentti tuo on? Minä asiakkaana mietin vain omalta kantilta. Minun taloudelliseen halukkuuteen maksaa 35e ei vaikuta yhtään minkä verran kuluja yrittäjällä on. Ja tämä pätee ihan kaikissa afääreissä.
No sitten järsit niitä pirkkapuikkoja.
Kyllä minä jätskikioskeja käytän, mutta päätökseeni mennä tai ostaa yksi tai kaksi palloa, ei vaikuta yhtään yrittäjän kulurakenne vaan pohdin, että haluanko maksaa 35e siitä mitä Saan. Hyvin mielelläni maksan. Jäätelökioskit on melkein parasta kesässä.
Mikä tässä nyt oikein on että hintoja kauhistellaan? Sitten ostetaan jotain Pirkkaa ja ollaan muka tyytyväisiä. Paneeko se köyhyys tekemään tuollaisia valintoja?
Vierailija kirjoitti:
35€ ei paha, kun kerran kesässä syö.
Itellä kipuraja 50e. Toki lasten lukumäärä vaikuttaa. Itsellä kolme lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap näin helppoa, halpaa ja herkullista jäätelöä voi itse tehdä;
5 dl vispikermaa
1 tölkki (397 g) makeutettua kondensoitua maitoa
1–2 dl makua (esim. Oreo-keksejä, marjoja tai suklaata) [1, 2, 3]
Valmistusohje
Vatkaa vispikerma kuohkeaksi vaahdoksi.
Kaada kondensoitu maito varovasti kermavaahdon joukkoon.
Sekoita massa tasaiseksi nuolijalla.
Rouhi mukaan valitsemasi makuaineet.
Kaada seos pakastuksen kestävään rasiaan.
Pakasta jäätelöä vähintään 4–6 tuntia ennen tarjoilua. [1, 2]
Oon tehnyt tuota orio versiota tällä ohjeella ja oli kyllä aivan hyvää, mutta mun suuhun vähän liian makeaa ja melko raskasta, kun on niin paljon kermaa. En tiedä voisiko tätä keventää vaikka vaihtamalla osan kermasta jugurttiin ja vähentämällä tuon kondensoidun maidon määrää.
Tulee vanhan ajan kunnon tiiliskivijätskiä tällä ohjeella. Muistatteko, kun ei saanut edes veitsellä leikattua palaa kovasta jäätelöstä? Siitä tietää, että on kunnon kermajäätelöä.
Joo muistan ysärillä että mummi käytti kunnolla voimaa kun leikkas paloja tiikerijäätelöstä
Itse oon tehnyt jäätelömuottiin siis niitä tikkuversioita, jogurttia, mehua tms muotteihin, pakastimeen antaa jäätyä kunnolla ja sit vaan napostelemaan, ei ehkä sama asia mutta jos on köyhä niin voi tehdä tuollaisia versioita 🥹
Samoja muistoja. Ensin piti odottaa, että jätski vähän sulaa. Siltikin kaksik käsin veitsestä kiinni ja kunnon voimalla piti leikata. Nykyään jäätelö on pakkasessakin pehmeää, koska se on jotain kasvirasvamössöä.
Vierailija kirjoitti:
Persaukiset pysykööt kotonaan. Jotenkin vaikea uskoa, että löysit noin edullisen K-marketin läheltä espaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt oikein on että hintoja kauhistellaan? Sitten ostetaan jotain Pirkkaa ja ollaan muka tyytyväisiä. Paneeko se köyhyys tekemään tuollaisia valintoja?
Tietäsitpä paljon ihmisillä on varallisuutta. Sitä kertyy kummasti, kun ei aina valitse "jätskikioskia"
Vierailija kirjoitti:
Kaupasta ostaminen ihan ok, mutta lapsena aina hävetti kulkea puistossa niiden kaupan tikkujen kanssa. Pelotti, että tulee joku luokkatoveri vastaan ja sitten ivaillaan koko syksy miten möttösillä ei ole rahaa edes jätskikiskalle.
Häh, miksi ihmeessä? Me käytiin välkälläkin salaa hakemassa jätskiä lähikaupasta. Kaikki söi hyvillä mielin ulkona kaupan jätskejä.
Vierailija kirjoitti:
Persaukiset pysykööt kotonaan. Jotenkin vaikea uskoa, että löysit noin edullisen K-marketin läheltä espaa.
Et taida olla Helsingistä? Oletko koskaan käynytkään?
Helsingin kaupunki tarjoaa vähävaraisille maksusitoumuksia jäätelökioskeille. Niiden avulla olen tänä kesänä päässyt Linnanmäelle, risteilylle, jäätelökioskille ja kylpylään lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin kaupunki tarjoaa vähävaraisille maksusitoumuksia jäätelökioskeille. Niiden avulla olen tänä kesänä päässyt Linnanmäelle, risteilylle, jäätelökioskille ja kylpylään lasten kanssa.
Valettahan tuo on. Ajatella, me olemme menneet itse maksavina noihin samoihin juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
San Gimignanossa ostettiin maailmankuulua palkittua Dondolin gelatoa, kaksi eri makua kupissa maksoi 6 euroa. Todellakin aivan upea elämys verrattuna suomalaiseen Valion glukoosifruktoosi-sotkuun.
Tuollaiseen voisi sijoittaakin. Ja tämä on niin totta, suurin osa jäätelöistä on nykyään tuota glukoosifruktoosi-sotkua. Mulle tulee nykyään aivan huono olo, jos syön vaikka pingviini pakettijätskiä. Ilmeisesti siitä tulee niin hirveä verensokeripiikki. Ennen ei kyllä tullut, mutta se johtuu varmaan siitä, että ennen jäätelössä oli kermaa ja vähemmän tuota sotkua. Kerman rasva tasasi verensokeripiikkiä.
Miksi kaikki pitää pilata?
Sijoittaa jäätelöannokseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupasta ostaminen ihan ok, mutta lapsena aina hävetti kulkea puistossa niiden kaupan tikkujen kanssa. Pelotti, että tulee joku luokkatoveri vastaan ja sitten ivaillaan koko syksy miten möttösillä ei ole rahaa edes jätskikiskalle.
Häh, miksi ihmeessä? Me käytiin välkälläkin salaa hakemassa jätskiä lähikaupasta. Kaikki söi hyvillä mielin ulkona kaupan jätskejä.
Koska siinä vieressä oli jätskikiskoja, joten jokainen tajuaa, että on kyse vain köyhäilystä.
Eikö köyhillä ole varaa syödä edes jäätelöä.....
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kalja ja siideri on aina oikeanhintaisia!
Jep. Vielä kun saisi jäätelökioskilta ostaa.
Meillä on koko kesä herkuteltu K-Supermarketin veneillä; niitä on kolmen makuisia: lakritsi, toffee ja kuningatar. Ihana on vohveli, pehmeä, jätskiä ison pallon verran, eikä yhden hinnaksi tule kuin euro. Vähän alle 6 e maksaa paketti ja paketissa on 6 kpl. Tuuttia enemmän syötävää kuitenkin.