Espan jädekiskalla 2palloa olis maksanu 7 euroa eli meidän perheen jäätelöhetkelle hintaa 35e !!
Haettiin läheisestä K-marketista Pirkkapuikot jotka tuli maksamaan YHTEENSÄ 9 euroa! Viisas pääsee vähemmällä, hullu eniten maksaa.
Kommentit (75)
Miksei 1 pallo riitä? Mun kokemuksen mukaan ne on isoja. No kallishan se on tietty silti, mutta edes vähän halvempi kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäätelöpallon hinta muodostuu useasta eri tekijästä, joista itse raaka-aineet ovat usein vain pieni osa.
Tässä on selkeä jaottelu siitä, mihin rahasi kuluvat, kun ostat jäätelöpallon kioskista tai kahvilasta:
1. Henkilöstökulut (Suurin erä)
Palkanmaksu: Joku myy, annostelee ja palvelee.
Työnantajakulut: Eläke-, vakuutus- ja sosiaalimaksut korottavat työtunni hintaa.
Lomakorvaukset: Erityisesti kesätyöntekijöille maksettavat korvaukset.
2. Liiketila ja sijainti
Vuokra: Parhaat myyntipaikat (torit, rannat, keskustat) ovat erittäin kalliita.
Sähkö: Jäätelöaltaat ja pakastimet kuluttavat jatkuvasti paljon sähköä.
Luvat: Kaupunkien paikkavuokrat ja terassiluvat maksavat.
3. Raaka-aineet ja tarvikkeet
Itse jäätelö: Laadukas kerma, maito, marjat, pähkinät ja erikoismaut.
Keksitötterö: Laadukkaat, rapeat vohvelit maksavat enemmän kuin paperikupit.
Oheistarvikkeet: Lusikat, lautasliinat, kastikkeet ja strösselit.
4. Kausiluonteisuus ja riski
Lyhyt sesonki: Suomessa jäätelökioski tuottaa vain muutaman kuukauden vuodessa.
Sääriski: Sadepäivinä myynti sakkaa, mutta kiinteät kulut (kuten vuokra) juoksevat silti.
Hävikki: Sulaneet tai vanhentuneet tuotteet luovat tappiota.
5. Verot ja laitteisto
Arvonlisävero (ALV): Jäätelön hinnasta menee suoraan valtiolle elintarvikkeiden ALV.
Laitteet: Ammattikäyttöön tarkoitetut jäätelökoneet, pakastimet ja tiskit maksavat tuhansia euroja.
Logistiikka: Kylmäkuljetukset tehtaalta myyntipisteeseen ovat kalliita.
Näin juuri. Jos persaus ei kestä tötterön hintaa, ei pidä ostaa.
Laatuun nähden liian kallis huvi.
On se. Suurin osa kaupan jäätelöistäkin on nykyään kamalan makuisia. Jotain vaahdotettua kasvirasvapalmuöljymössöä. Pitänee tehdä itse, niin saa kunnon kermajäätelöä. Harmi, että suurin osa kermoistakin on pilattu karrageenilla, joka tutkitusti aiheuttaa suolisto-ongelmia. Sitten ihmetellään, miksi suolistosairaudet on räjähdysmäisessä kasvussa.
San Gimignanossa ostettiin maailmankuulua palkittua Dondolin gelatoa, kaksi eri makua kupissa maksoi 6 euroa. Todellakin aivan upea elämys verrattuna suomalaiseen Valion glukoosifruktoosi-sotkuun.
Vierailija kirjoitti:
San Gimignanossa ostettiin maailmankuulua palkittua Dondolin gelatoa, kaksi eri makua kupissa maksoi 6 euroa. Todellakin aivan upea elämys verrattuna suomalaiseen Valion glukoosifruktoosi-sotkuun.
Tuollaiseen voisi sijoittaakin. Ja tämä on niin totta, suurin osa jäätelöistä on nykyään tuota glukoosifruktoosi-sotkua. Mulle tulee nykyään aivan huono olo, jos syön vaikka pingviini pakettijätskiä. Ilmeisesti siitä tulee niin hirveä verensokeripiikki. Ennen ei kyllä tullut, mutta se johtuu varmaan siitä, että ennen jäätelössä oli kermaa ja vähemmän tuota sotkua. Kerman rasva tasasi verensokeripiikkiä.
Miksi kaikki pitää pilata?
Ap näin helppoa, halpaa ja herkullista jäätelöä voi itse tehdä;
5 dl vispikermaa
1 tölkki (397 g) makeutettua kondensoitua maitoa
1–2 dl makua (esim. Oreo-keksejä, marjoja tai suklaata) [1, 2, 3]
Valmistusohje
Vatkaa vispikerma kuohkeaksi vaahdoksi.
Kaada kondensoitu maito varovasti kermavaahdon joukkoon.
Sekoita massa tasaiseksi nuolijalla.
Rouhi mukaan valitsemasi makuaineet.
Kaada seos pakastuksen kestävään rasiaan.
Pakasta jäätelöä vähintään 4–6 tuntia ennen tarjoilua. [1, 2]
Vierailija kirjoitti:
Glukoosisiirappi aiheuttaa myös todella vaikeita vatsaoireita ärtyvän suolen syndroomasta kärsiville. Saa aina ripuloida ja oksentaa pari päivää, kun syö vahingossa. Ja se vältteleminen ei ole mitään helppoa, kun sitä on nykyään kaikkialla ja kun se välteltävien ruoka-aineiden lista ei pääty siihen. Luulisi, että tämäkin noteerattaisiin jotenkin elintarviketeollisuuden päässä, kun hyvin iso osa suomalaisistakin on vatsavaivaisia.
Vierailija kirjoitti:
Italiassa saa paikoin gelatoa joka on parempaa mielestäni kun meidän kioskijätskit, ison pallon vähän päälle eurolla. Turisti rysissä tosin voivat pyytää tyhmältä vaikka 7€ pallo jos ei ole kartalla mitä ne yleensä maksavat.
Italialaiset syö paljon vähemmän jäätelöä (henkeä kohden laskettuna) kuin suomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Glukoosisiirappi aiheuttaa myös todella vaikeita vatsaoireita ärtyvän suolen syndroomasta kärsiville. Saa aina ripuloida ja oksentaa pari päivää, kun syö vahingossa. Ja se vältteleminen ei ole mitään helppoa, kun sitä on nykyään kaikkialla ja kun se välteltävien ruoka-aineiden lista ei pääty siihen. Luulisi, että tämäkin noteerattaisiin jotenkin elintarviketeollisuuden päässä, kun hyvin iso osa suomalaisistakin on vatsavaivaisia.
Niin tietenkin aiheuttaa! Höh, miksen tätä ole tajunnut, kun aina saa ihmetellä, miksi nyt taas vatsaan sattuu. No sattuuhan siihen, lun tuota sotkua työnnetään oikeasti aivan joka paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
41,58 mk jäätelötötteröstä
huomaa miten ihmisillä rahan arvo kateissa yhä vieläkin
Vuosi 2026 ja porukka vielä vääntää mummonmarkoiksi euroja! Eivät edes osaa sitäkään tehdä oikein! Katso rahanarvon muunnin. Oletko kuullut koskaan käsitteestä nimeltä inflaatio?!
Minä tienaan nykyisin euroissa enemmän kuin 90-luvulla markoissa!
Sinä ja sinä. Yritätkö väittää, että samasta työstä saa nykyisin euroissa saman summan kuin markoissa? Tuskin saa, vaan olet vaihtanut eri tehtäviin, joten turha vertailla.
Minun ensimmäisestä vakityöstä sai 8500 markkaa ja nykyisin siitä saa noin 2000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
5 dl vispikermaa
Valmistusohje
Oon tehnyt tuota orio versiota tällä ohjeella ja oli kyllä aivan hyvää, mutta mun suuhun vähän liian makeaa ja melko raskasta, kun on niin paljon kermaa. En tiedä voisiko tätä keventää vaikka vaihtamalla osan kermasta jugurttiin ja vähentämällä tuon kondensoidun maidon määrää.
Tulee vanhan ajan kunnon tiiliskivijätskiä tällä ohjeella. Muistatteko, kun ei saanut edes veitsellä leikattua palaa kovasta jäätelöstä? Siitä tietää, että on kunnon kermajäätelöä.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä laktoosi-intoleranssi ja oma kokemus on, että ulkomailta ei juuri koskaan löydy jäätelöistä laktoosittomia versioita. Eikä oikeastaan mistään muistakaan tuotteista. Ei tarvi kun Viron puolelle mennä, niin valikoima on jo surkea. Se hyvä puoli pohjoismaissa on, että täältä löytyy maitotuotteita, joita minäkin voin syödä.
Ja joo on olemassa niitä entsyymipillereitä, mutta ei ne mulla ainakaan täysin auta, vaikka vetäisin useamman.
Onneksi kalja ja siideri on aina oikeanhintaisia!
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kalja ja siideri on aina oikeanhintaisia!
Kenelle on, kenelle ei. En osta kyllä näitäkään tuotteita, kun muutaman kerran kesässä.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten me muut ei enää eletä markka-aikaa. Saadaan muuten palkkakin jo euroissa. Myöskään ei käydä päivittäin jäätelökioskilla, joten oikein hyvin pystytään ne tötteröt muutaman kerran kesässä ostamaan talouden kaatumatta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on hukassa sinulta. Markoista luovuttiin jo 1.1.2002.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5 dl vispikermaa
Valmistusohje
Oon tehnyt tuota orio versiota tällä ohjeella ja oli kyllä aivan hyvää, mutta mun suuhun vähän liian makeaa ja melko raskasta, kun on niin paljon kermaa. En tiedä voisiko tätä keventää vaikka vaihtamalla osan kermasta jugurttiin ja vähentämällä tuon kondensoidun maidon määrää.
Tulee vanhan ajan kunnon tiiliskivijätskiä tällä ohjeella. Muistatteko, kun ei saanut edes veitsellä leikattua palaa kovasta jäätelöstä? Siitä tietää, että on kunnon kermajäätelöä.
Joo muistan ysärillä että mummi käytti kunnolla voimaa kun leikkas paloja tiikerijäätelöstä
Itse oon tehnyt jäätelömuottiin siis niitä tikkuversioita, jogurttia, mehua tms muotteihin, pakastimeen antaa jäätyä kunnolla ja sit vaan napostelemaan, ei ehkä sama asia mutta jos on köyhä niin voi tehdä tuollaisia versioita 🥹
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no sen jäätelötytön pitää saada palkka myös sadepäivänä jolloin kukaan ei osta jäätelöä.
Mikä argumentti tuo on? Minä asiakkaana mietin vain omalta kantilta. Minun taloudelliseen halukkuuteen maksaa 35e ei vaikuta yhtään minkä verran kuluja yrittäjällä on. Ja tämä pätee ihan kaikissa afääreissä.
No sitten järsit niitä pirkkapuikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Aina voi ostaa K-kaupasta litran tiiliskivi Pirkka vaniljan: hinta alle kolme euroa.
Ennen sai eurolla. Törkeää rahastusta!
Kaupasta ostaminen ihan ok, mutta lapsena aina hävetti kulkea puistossa niiden kaupan tikkujen kanssa. Pelotti, että tulee joku luokkatoveri vastaan ja sitten ivaillaan koko syksy miten möttösillä ei ole rahaa edes jätskikiskalle.
Niin mä teen ja syön kotona. Ei tartte pyöriä ruhkissa Espalla.