Suomen kesä on lähinnä vitsi, raivostuttaa!
En muista milloin olisi joutunut heinäkuussa jopa palelemaan, varsinkin aamuisin. Muutama hellepäivä oli ja meni, lisää ei taida enää tulla. Tämän heinäkuun ilmat ollut iso pettymys ja p-askimmat ehkä ikinä. Tänään piti olla pilvistä ja poutaa. Viikon ainoa vapaapäivä ja eiköhän alkanut satamaan kaatamalla, että edes pyöräilemään ei voi lähteä. Jippii! Koko heinäkuun ilmat olleet, kuin syksyllä. Sataa, tuulee, koleaa, hämärää. Ja tätä kesää odotti, kuin kuuta nousevaa koko talven. Ei tarvitsisi mitään hirmu helteitä ollakaan, mutta onhan tämä nyt ihan rimanalitus heinäkuuksi.
Kommentit (430)
Jännää, että niin moni nauttii kylmistä ja kalseista säistä. Mä kärsin tosi paljon tällaisesta kesästä ja ylipäätään Suomen säästä enkä voi ymmärtää, että suurin osa suorastaan nauttii tämmöisestä.
Ja ennen kuin kukaan huutelee, että muuta ulkomaille, ni todellakin, se on mun suurin haave ja nuorempana asuinkin ulkomailla. Harmi vain, että mies ja lapset ei halua muuttaa ulkomaille ja on kärvisteltävä sen takia täällä. Ai vitsi miten mä inhoankaan Suomea! Oikea masennuslandia, jossa pieni auringonpaistekin on kauhistus.
Vierailija kirjoitti:
Jännää, että niin moni nauttii kylmistä ja kalseista säistä. Mä kärsin tosi paljon tällaisesta kesästä ja ylipäätään Suomen säästä enkä voi ymmärtää, että suurin osa suorastaan nauttii tämmöisestä.
Ja ennen kuin kukaan huutelee, että muuta ulkomaille, ni todellakin, se on mun suurin haave ja nuorempana asuinkin ulkomailla. Harmi vain, että mies ja lapset ei halua muuttaa ulkomaille ja on kärvisteltävä sen takia täällä. Ai vitsi miten mä inhoankaan Suomea! Oikea masennuslandia, jossa pieni auringonpaistekin on kauhistus.
aha! kiva kun kerroit taas ton täällä.
Tultiin "nauttimaan" Suomen kesästä etelän lämmöstä. Joo-o, heinäkuun mökkireissulle piti ottaa toppikset mukaan. Aurinkoisena aamuna +12 jne. Onneksi kesä alkaa 1.9. Aurinkorannikolla taas.
Tehtiin muutama vuosi sitten strateginen valinta, ettei rakenneta uutta huvilaa ihanalle (hyvällä säällä) saaritontille pikku perusmökin lisäksi, vaan käytetään säästynyt raha ja aika oleskeluun etelässä ( Aurinkorannikko, Kanaria ja Thaimaa vuodenajan mukaan) eikä ole kaduttanut. Saaripaikan ihanuus olisi realisoitunut 5-10 vrk kesässä max. Säätä pidellään mieluummin ydinkeskustan kodissa kuin mökillä vaikka olisi mitkä mukavuudet.
Mä en ihan oikeasti tajua tätä sääasiaa.
Ensinnäkin, miksi ihmeessä sää on nykyään lööppiuutisoinnin aihe? "Tänään on ollut tavallista viileämpi päivä" ei ole uutisen aihe. Se on normaalivaihtelua.
Toisekseen, miten suomalaisille on onnistuttu markkinoimaan, että Suomessa on viikkojen takuuhelteet kesällä? Ei ole. Suomen kesä on epävakainen. Joskus on enemmän hellettä ja joskus enemmän viileää, molemmat normaalia Suomen säätä.
En ymmärrä oikein kuumuudesta valittajia (no ehkä just ja just näitä, joilla on kotonaan 30+ lämmintä, mutta sillekin asialle yleensä voi tehdä jotain), enkä myöskään näitä surkeista säistä valittajia. Sää on, mitä on, eikä se valittamalla muuksi muutu. Voi joko muuttaa asennettaan ja miettiä, mitä kivaa voi tehdä juuri siinä säässä sen sijaan, että valittaa, ettei voi tehdä niitä asioita, mitä olisi kiva tehdä siinä toisessa säässä. Tai sit voi ottaa ja siirtyä paikkaan, jossa on takuuvarmemmin sellainen sää, mitä kaipaa, jos se toisenlainen sää on elämän murskaava katastrofi.
Vierailija kirjoitti:
Jos vähääkään mietit niin on tosi monia syitä miksi käristyskupolia ei kaivata. Monen asunnossa tulee sietämättömän kuuma jos ei ole ilmastointilaitetta, moni ylipainoinen tuskailee ja hikoilee helposti, monet sairaudet pahenee kuumalla ja hoivakodeissa usein kuolleisuus nouseekin helteillä samoin nukkuminen ja urheileminen on viileässä mukavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomessa ihmiset niin ankeita, että oikein nautitaan kylmästä ja huonosta ilmasta kesällä. Sen kylmän ja pimeän talven jälkeen. Tuskin kukaan oikeasti täysillä käyvä nauttii vaan jotkut muutenkin pimeät. Ihanaa, vettä sataa taas kaatamalla, ihanaa!!!
Ne jotka nauttii ovat mielenterveyspotilaita jotka eivät ikinä ulkoile
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vähääkään mietit niin on tosi monia syitä miksi käristyskupolia ei kaivata. Monen asunnossa tulee sietämättömän kuuma jos ei ole ilmastointilaitetta, moni ylipainoinen tuskailee ja hikoilee helposti, monet sairaudet pahenee kuumalla ja hoivakodeissa usein kuolleisuus nouseekin helteillä samoin nukkuminen ja urheileminen on viileässä mukavampaa.
Sitä voisi vaihteeksi kyllä ulkoillakin. Mutta eihän se käy, koska masennusta ja ahdistusta ja muutenkin
Raivostuttavaa. Hellekupoli aiheuttaa Etelä-Euroopassa mm. valtavia metsäpaloja ja koska ilmakehän ilma ei sekoitu, tänne ei tule lämpöä.
Miksi ympäristöjärjestöt eivät varoittaneet, että ilmastonmuutos aiheuttaa kylmiä ankeita kesiä Suomeen?
Kadun katkerasti etten nuorena voinutkaan muuttaa ulkomaille kuten olin päättänyt tehdä. Sairauttani hoidettiin väärällä hoitomuodolla joka aiheutti vain lisää terveysongelmia, enkä sen takia uskaltanut lähteä kun oli tilaisuus. Pelkäsin sairastuvani toisessa maassa niin että velkaantuisin, kun vakuutus ei olisi korvannut aiemmin todetun sairauden aiheuttamia kuluja. Nyt ajattelen ettei ulkomailla sairaalakulujen takia velkaantuminenkaan olisi ollut niin paha tilanne. Olisi ollut edes tasaisen hyvä ilmasto.
Ja myös kesäkuu oli aivan hanurista. Kaikki (turha) toivo lepää elokuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomessa ihmiset niin ankeita, että oikein nautitaan kylmästä ja huonosta ilmasta kesällä. Sen kylmän ja pimeän talven jälkeen. Tuskin kukaan oikeasti täysillä käyvä nauttii vaan jotkut muutenkin pimeät. Ihanaa, vettä sataa taas kaatamalla, ihanaa!!!
Tunnen yhden tyypin, joka alkaa valittaa kuumuutta heti kun on tyyliin +15 tai yli. Ja kylmyyttä kun on +5 tai alle.
Itse pulahdan raikkaana pakkasaamuna avantoon ja nautin auringosta ja kuuman asfaltin tuoksusta tai heinäsirkkojen sirityksestä loppukesän helteellä pellon reunassa, kypsyvän viljan laiskasti roikkuessa ja ilman pikkuhiljaa väreillessä. Kuten myös tuoreen pakkaslumen narskumisesta kevättalven hangella. Kun oikein tarkkaan katsoo, niin näkee tuhansia pieniä jalokiviä, jotka hohtavat eri värisinä.
Tuuli tai rankkasade voivat olla myös mukavia, mutta sellaisesta tasaisen harmaasta tihkusäästä on vaikea löytää mitään hyvää. Tai vetisestä loskakelistä, johon sekoittuu harmaus, pimeys, räntä hiekoitushiekka, tiesuola ja koirankakka. Niitä päiviä on Suomessa ihan tarpeeksi!
Ehkä näiden perään haikailevat ovat sitä ihmistyyppiä, joiden mielestä muilla ei saa olla kivaa kun ei minullakaan ole! Ainakin tuo tuntemani valittaja on sellainen!
Käyttäjä27148 kirjoitti:
Monella menee sato pilalle. Näiden auronkovastaisten olisi hyvä muistaa myös tämä seikka.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia Suomalaista kesäsäätä. Meidän ilmastoon ei kuulu viikkojen helleputket ja tukala kosteus. Siihen ilmasto on toki jo muuttunut, mutta vielä saadaan onneksi silloin tällöin nauttia näistä perinteisistä säistä :)
No ei joku max 15 astetta, sataa ja tuulee ole ollut mikään ihan normisää heinäkuussa ennenkään. Ei ap helleputkia sanonut kaipaavansakaan. Minusta sellainen normaali kesäsää on n. 22 astetta, puolipilvistä, välillä viileämpää ja sateista ja välillä hellettä. Kaikki viljelykasvitkin lähinnä vaan sinnittelee nyt, ei kukoista. Harmaahome iskee pian.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä27148 kirjoitti:
Monella menee sato pilalle. Näiden auronkovastaisten olisi hyvä muistaa myös tämä seikka.
Jankuti jankuti jankuti.............
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ei voi olla shortseilla ja t paidalla
Oltiin toissailtana puistokonsertissa. Ilta-aikaan (18-22). Lämpötila 20->16. Pilvipoutaa. Oikein kiva konserttisää. Paljon oli ihmisillä shortseja ja kesämekkoja. Eikä näyttänyt palelevan. Kaikki taisi olla kantiksia.
Vierailija kirjoitti:
Eihän nyt ole kylmää eikä kalseaa vaan juuri sopivaa. Ulkona tarkenee t-paidassa ja shortseissa mutta lenkkeillessä ei tule kuuma. Parasta kuitenkin on se, että öisin pystyy nukkumaan normaalisti. Viime heinäkuun helteillä oli pakko lähteä hotelliin, kun halusi saada pari yötä nukuttua kunnolla.
Joko olet aika nuori, tai sinun muistisi on kovin lyhyt.
1990 -luvulla oli useita tällaisia sadekesiä. Silloin mietittiin, että olikohan se totta, kun lapsuuden kesämuistoissa aurinko paistoi aina ja oli lämmintä. Sateet olivat vain kivaa vaihtelua, ja menivät nopeasti ohi. Vai onko sittenkin aika kullannut muistot.
Nyt on ollut monta peräkkäistä kesää sellaisia, kuin ne lapsuuden kesät olivat 1970 -luvulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ei voi olla shortseilla ja t paidalla
Oltiin toissailtana puistokonsertissa. Ilta-aikaan (18-22). Lämpötila 20->16. Pilvipoutaa. Oikein kiva konserttisää. Paljon oli ihmisillä shortseja ja kesämekkoja. Eikä näyttänyt palelevan. Kaikki taisi olla kantiksia.
Mä en lähde alle +30 helteellä ulos t:kelaneekeri
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä27148 kirjoitti:
Luuletko että keskivertopalstalaisen älykkyys riittää miettimään asioita noin pitkälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä27148 kirjoitti:
Jankuti jankuti jankuti.............
Sä et varmaan sitten syö mitään viljatuotteita ensi talvena?
Miten menee siellä neukkukuutiossa?