Onko kukaan valittanut saamastaan vanhempainpäivärahasta?
Mulla on 3 vuotta täyttänyt esikoinen. Loppukesällä odotetaan syntyväksi toista. Hain päivärahaa verotietojen mukaan, mutta en ollenkaan ajatellut, että siinä katsotaankin vuoden 2005 verotietoja, jolloin olin yli puolet vuodesta hoitovapaalla. (Viimeksi hain 6kk tulojen mukaan, mutta ei auttanut, joten ajattelin, ettei nytkään...varsinkin kun oletin, että katsotaan viime vuotta) Nyt kun päätös tuli, se oli kuukautta kohti jopa pari sataa euroa pienempi kuin eka kerralla. Olen luonnollisesti kauhuissani! Viime vuoden tulot ovat yli 50% paremmat, joten ois ilman muuta pitänyt nytkin hakea 6kk tulojen perusteella. Aivojen käyttö ois sallittu vähän aiemmin... =(
onko kenelläkään kokemusta tai kommenttia, meniskö valitus/oikaisu läpi? Onko kuin iso urakka? Vaikka vaivannäkö palkitaan, jos luvassa on 200e per kuukausi. Huomenna menen kelaan kysymään APUA!!!!!!!!!
oikaisua. tietenkin jos tulot on viimiseltä 6 kk:ta sen 20 prossaa paremmat. siis että olet ollut töissä tässä välissä.
kela katsoo päivärahan määrän 2005 verotustietojen perusteella ja jos viimeisen puolen vuoden tulot on 20% paremmat niin sitten niitä käytetään. ohjelma katsoo automaattisesti pois luettavat vähennykset ja sen jälkeen automaattisesti katsoo kumpi on saajalle edullisempi vaihtoehto. edellisen päivärahan päivärahan perusteena olleita tuloja ei käytetä koska esikoinen jo täyttänyt kolme vuotta.
hae tietenkin korjausta päätökseen. kyllä he sen huomioivat.