Imetyksen lopetus ja rintatulehdus
Hei,
millä todennäköisyydellä rinta tulehtuu kun lopettaa imettämisen? Rintani on vasta osittain parantunut edellisestä tulehduksesta ja nyt (miljoonasta syystä) olen lopettanut imetyksen. Rinnassa tuntuu kovia kohtia kainalonpuoleisessa reunassa ja alareunassa. Pumppaanko? Vaikka tarkoitus ois saada maidontulo loppumaan? Pelkään ihan älyttömästi sitä että tulehdus uusii! Syön varuilta antibioottia, mutta se ei estänyt edellistä tulehdusta pahenemasta (silloin tarvittiin suonensisäistä antibioottia tippana sairaalalla). Mitä tässä on kaikenkaikkiaan odotettavissa?
Kaikista vastauksista kiitollisena,
Arkamamma
Kommentit (8)
Hei,
tilanne on tällä hetkellä (viimeksi imettänyt puolitoista vuorokautta sitten) sellainen, että molempiin rintoihin sattuu kunheruu, mutta sitä kestää vaan hetken. Tämän jälkeen oikea rinta on ihan OK, pehmeä eikä edes kosketusarka. Vasen (se joka tulehtui), on kosketusarka oik.reunasta ja alaosasta, missä on myös kovia alueita. Muuten rinta on pehmeä. Kumpikaan ei siis tunnu täydeltä ja sen takia tukalalta. Haluaisinkin vielä tarkentaa, kiitos jos jaksat ottaa asiaani kantaa, pitääkö minun tyhjentää rintaa kovettumien takia vaikka se ei muuten tunnu sitä tarvitsevan?
Myös muilta kokemusta omaavilta otetaan ilolla kommentteja vastaan!
Pelkään uusiutuvaa rintatulehdusta yli kaiken. Haluaisin myös että tämän oikean rinnan kosketusarkuus paranisi.
T. Arkamamma
Itse olisin sitä mieltä, että kipeää rintaa kannattais tyhjentää, etenkin niistä kovista kohdista maidon poistulo varmaan helpottaisi oloa, itselläni on ainakin sellainen kokemus. Tulkitsin tuolloin omassa tilanteessani, että joku maitotiehye oli tukossa, ja kipu helpttaa, kun "tukkeuman" saa pois. Käsipelillä ja pumppaamalla se on kyllä aika työlästä, ,mutta voiskohan lämmin haude (tai vanha kunnon kaalikääre) auttaa maidon tuloon?
Tuolla jollelkn muullekin kommentoin, että tulehdusoireisiin kannattais ehkä ottaa paracetamolia kuurina "täysi annos päivässä", eli 2x500mg kolme kertaa päivässä ja vaikka viikon ajan. Tosin kannattaa selvittää miten sopii antibioottisi kanssa tai onko siitä edes hyötyä sen yhteydessä. Itse olen ottanut "tulehduksenestokuurina" niin, että muita lääkkeitä ei ole ollut käytössä...
Toivottavasti tästä nyt on jotain hyötyä, ja nää on tosiaan sitten vaan sellasia "mu-tu-juttuja", eikä mitään asiantuntuntijan neuvoja! :)
Kiva olisi, jos vielä saisin lukea tilanteesi etenemisestä! Toivotaan parasta!!
-hiiriemo-
Hei hiiriemo!
Ajattelin laittaa väliaikatietoja, sain nimittäin huomiseksi lähetteen sairaalalle, käyn näyttämässä tätä vielä siellä niin että saan tietää missä mennään. Alan pikkuhiljaa epäillä toipuiko tämä sittenkään siitä edellisestä tulehduksesta ja oireileeko tämä vieläkin siitä nyt kun imetys loppui.
Tällä hetkellä molemmat rinnat on muuten OK, paitsi tosiaan tämän vasemman kipeä ulko- ja alareuna. Oon käynyt kuumassa suihkussa, hieronut sitä, pitänyt kaurapussia ja syönyt panadolia 2x500 kolmesti päivässä + buranaa 600mg kolmesti päivässä + antibiootti. Vointi ei siis ainakaan ole onneksi huonontunut! Ja huomenna on onneksi se lääkäri, vaikka se jännittääkin kovin. Mitä jos siellä on paise tai mätää..? Toivottavasti vointi ei huonone yön aikana ja saan levättyä. Pöhköä maata huolissaan valveilla kun lapsi sentään nukkuu.
Huomenna kuitenkin tiedetään enemmän.
T. Arkamamma
Hei,
sain terveen paperit. Nyt jatkan vaan varuilta antibioottikuurin loppuun + särkylääkettä kunnes maidontulo loppuu ja tilanne rauhoittuu. Kuinkakohan kauan siihen menee? Onneksi ei ole tulehdusta!
T. Arkamamma
Onpa kurja tuo tilantaasi! Eiköhän se olo muutamissa päivissä kuitenkin ala helpottaa, ainakin itselläni pahin olo on helpottnut ihan parissa-kolmessa päivässä kun ottaa särkylääkettä säännöllisesti! Nyt täytyy kyllä sanoa, että ei ole kokemusta noin kipeytyneistä rinnosta, joten neuvoni alkavat varmaan kuivua kokoon...
Voimia kuitenkin sinulle, nyt sait onneksi ne terveen paperit (toki silti täytyy vointia edelleen seurata!). Yritä nauttia vauvasta ja unohtaa murheet edes hetkittäin...
Laittelethan vielä kuulumisiasi, alkaa olo olla yhtään parempi!? Ja oletko enää lainkaan lypsänyt maitoa? Jos edelleen on joku kuumottava tai tukoisen oloinen kohta, niin auttaisikohan lypsäminen edelleen? Ottiko lääkäri asiaan kantaa?
-hiiriemo-
Hei,
Nyt viikko imettämättä ja rinnat on rauhoittuneet suht mukavasti. Välillä kutittelee/vihloo vielä varsinkin nännejä, mutta toipumaan päin ollaan. Enää mietityttää kuinka kauan tarvitsee pitää liivejä yöllä + liivinsuojuksia maidontulon pelossa? Ja kuinka kauan tarvitsee suojata kylmältä eli pitää rinnanlämmittimiä ulkona? Onko kellään kokemuksia?
Kaikista vinkeistä kiitollisena,
Arkamamma
PS. Kiitokset varsinkin Hiiriemo, sulle kun oot "kuunnellu" ja kommentoinut. Ei ole ollut niin yksinäinen olo näiden muutosten keskellä. Kiitos! Kaikkea hyvää sinulle jatkossa!
Tulin kurkkamaan kuulumisiasi, ja vielä oli jaettava muutama kokemus... :)
Itse kans juuri lopettelen imettämistä (noin viikko ollaan vähennetty, ja enää pienet iltahörpyt annan vauvalle). Enää ei mulla kyllä maito samalla tavalla nouse rintoihin, eikä tunnu lainkaan täysiltä (vaan enempiki tyhjiltä!), joten olen jättänyt liivit pois öisin. Päivisin kyllä käytän liivinsuojuksia, mutta ei niihin enää kyllä mitään tuu (kunhan vaan itse tiedän etten oo varmasti paita märkänä!). Samoin ajattelsin ulkoiluista, eli en oo kyllä vuorannu rintojen aluetta enää millään (tosin täällä eteläisessä Suomessa ei vielä kovin kylmää ole ollutkaan, paitsi aamuisin)...
En tiedä onko näistä sulle mitään hyötyä, mutta tälleen meillä! :D
Mukavaa syksyä myös sinulle aj hyvä, kun asiat on alkaneet sujua!
-hiiriemo-
...juu, siinäpä se ydinajatukseni olikin. Itsekin tässä paraikaa aloittelen imetyksen lopettamista (kolmannen lapsen kanssa), ja kyllähän ne rinnat tuppaa aluksi olemaan kovin täydet. Itse olen lypsänyt ihan käsin lavuaariin enimmät maidot, ja aika pian se maidontuotto sitten kyllä vähenee...
...sinun kuvio on tietysti tulehduksineen ongelmallisempi, mutta ajattelisin, että liian täysinä (siis niin täysinä, että tuntuu jo pahalta!) rintoja ei turhaan kannata pitää, sillä tukala olo todella helpottaa aika pian, ja voithan vähentää lypsämistä/pumpaamista vaikka pikkuhiljaa...?
Onnea matkaan!
-hiiriemo-