Muistaako vanhemmat täällä kirjoittelevat AIDS epidemian?
Miten suhtauduitte asiaan ja lopettiko ihmiset tuolloin seksin harrastamisen ilman kondoomia yms?
Kommentit (29)
Merkittävä vaara, jos sota alkaa.
Naapurimme lähettää mielellään hyviä sairastavia rintamalle ja otaksuttavasti ilman lääkkeitä rais kailevat.
Ja Suomi on kuin saari ja lääkkeet loppuvat täältä.
Samoin, jos meidät vallataan, niin tokko saamme hiv lääkkeitä.
Itselläni ei ole juuri henkilökohtaisia muistoja AIDS-pelosta, sillä vuosimallina -93 olen liian nuori. Olen kuitenkin myöhemmin tutustunut aiheeseen, ja HIV on nähdäkseni erittäin pelottava tauti, ja huoli sen leviämisestä sekä aikanaan että nykyäänkin hyvin aiheellista.
Sain paniikin, kun olin pussaillut paljon maksullisia ulkomailla käyttävää miestä. (Neukuissa, Virossa ja kauko-idässä, kun kuulemma suomessa ei seksistä kannata maksaa.)
Kävin testissä. Onneksi ei ollut.
Luin jostain, että käsi-ihottumaa sairastava hoitaja oli saanut hoidokistaan hivin.
Tuolloin hammaslääkärit alkoi käyttää hanskoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Työpaikalla mietittiin uskaltaako firman julkihomoa enää kutsua osaston viikkopalavereihin.
Auroran sairaalassa hoidettiin AIDS-potilaita, ja sukulainen oli siellä lääkärinä. Hän mietti tarttuuko virus esim. potilaan syljestä.
Lukekaa Jonas Gardellin trilogia Älä koskaan pyyhi kyyneleitä paljain käsin.
Kiinnostaa enemmänkin AIDS tietokirjallisuus yms eikä fiktiiviset jutut.
Se on sinun häpeäsi.
SK kirjoitti:
Itselläni ei ole juuri henkilökohtaisia muistoja AIDS-pelosta, sillä vuosimallina -93 olen liian nuori. Olen kuitenkin myöhemmin tutustunut aiheeseen, ja HIV on nähdäkseni erittäin pelottava tauti, ja huoli sen leviämisestä sekä aikanaan että nykyäänkin hyvin aiheellista.
Sinulta ei kysytty.
Sitä erittyy kaikkiin kehon nesteisiin. Tämän vuoksi sitä pelättiin.
Muistan kuinka aidsin sai myös verensiirrosta ainakin joissain maissa, missä narkeille maksettiin verenluovutuksesta.
Prinsessa Diana kävi sairaaloissa AIDSpotilaita halaamassa ja kansa haukkoi henkeään! Itsekin pidin tätä käsittämättömänä temppuna osoittaa, ettei hiv tartu ilman seksiä. Eihän silloin vielä taudista tiedetty juuri mitään, pelättiin vaan.
Minulla oli hurjimmat seksivuodet tuolloin 1983-1985. Olin vapautunut tyttöystävästä, muuttanut Helsinkiin, olin vähän tuuliajolla, join, ketjupoltin ja jahtasin naisia. Olin ns. baanalla ainakin kolme kertaa viikossa. Kyllähän se vähän huolestutti, mutta ei niin paljon että olisin tapojani muuttanut. Kyllä se seksuaalinen halu ohittaa järjen ja jopa kuolemanpelon. Kondomia käytettiin jos muuta ehkäisyä ei löytynyt.
Kun tapasin tulevan vaimoni vuonna 1985, olimme yhtä mieltä siitä että nyt oli hyvä aika vakiintua.
Tapauksia oli loppujen lopuksi aika vähän heteropiireissä. En tunne yhtään Aids/HIV-positiivista.