Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistaako vanhemmat täällä kirjoittelevat AIDS epidemian?

Vierailija
24.07.2026 |

Miten suhtauduitte asiaan ja lopettiko ihmiset tuolloin seksin harrastamisen ilman kondoomia yms?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tauti mihinkään ole hävinnyt.  Asun yhdessä maan isoimmista kaupungeista ja viime kuukausina vastaan on tullut neljä homppelia joista nyt näen heillä on se tauti. 

Vierailija
42/55 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin muistan ja ikä 45. Peloteltiin kaikella tavalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se tauti mihinkään ole hävinnyt.  Asun yhdessä maan isoimmista kaupungeista ja viime kuukausina vastaan on tullut neljä homppelia joista nyt näen heillä on se tauti. 

Tauti ei ole hävinnyt. Mutta tyypillinen tartunnan saaja tai kantaja ei enää vuosikymmeniin ole ollut homo, vaan piikkihuumeiden käyttäjä.

Vierailija
44/55 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan mikä pelko ja paniikki silloin oli. Aidsiin kuoli kuitenkin paljon paljon vähemmän kuin covidiin. Nykyäänhän HIV ei ole pahakaan juttu lääkkeiden takia.

Vierailija
45/55 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin teini ja meille annettiin ensimmäisiä valituksia asiasta koulussa. Terveydenhoitaja tuli luokkaan ja kertoi oppilaille, että AIDS voi levitä, jos lainaa kaverin kampaa ja sattuu olemaan iho rikki. Sen lisäksi kertoi, että voi tarttua myös, jos juo samasta pullosta.

Taisi terkkarilla lähteä mopo keulimaan. Kovin oli tohkeissaan.

Vierailija
46/55 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla ja 2000 mulla oli kauhea AIDS paniikki ja tautipaniikki. Luulosairauksiakin muissa vaivoissa. Luin lehdestä siitä. Pelkäsin että miehillä leviää se, naisille. Yksi mies vielä kertoi 90-luvulla että hiukset lähtee, epäillään hiviä ja olin ollut sen kanssa erehdyksessä silleen. No se kuoli muuhun myöhemmin elämässään, ei ollut hiv.

Vierailija
47/55 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se AIDS ole mihinkään kadonnut. Idiootit jättävät kondomin pois. AIDS leviää vauhdilla myös heteroseksissä, mikä näyttää osalta unohtuneen täysin. 

Mut hemmetin paljo vähemmä ku pyllyseksissä ku peräsuoli on nii paljo tiukempi

No aika moni mies tälläkin palstalla tuntuu sitä naisen peräluukkua himoitsevan.

Vierailija
48/55 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nielettekö?

Vierailija
49/55 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsellut netflixista Teho-osasto -sarjaa alusta, ja pannut merkille, että siinä puhutaan aina, että jollakin potilaalla on aids, ei hiv-virus. Ja sitten ne potilaat tyyliin kuolee siihen paikkaan. Sarjaa on tehty (muistaakseni) -94 vuodesta eteenpäin ja sehän on pitkä kuin nälkävuosi. Mielenkiintoista nähdä, muuttuuko taudin kuvaaminen sarjan edetessä vähemmän kuolemantuomiomaisemmaksi.

Vierailija
50/55 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla ja 2000 mulla oli kauhea AIDS paniikki ja tautipaniikki. Luulosairauksiakin muissa vaivoissa. Luin lehdestä siitä. Pelkäsin että miehillä leviää se, naisille. Yksi mies vielä kertoi 90-luvulla että hiukset lähtee, epäillään hiviä ja olin ollut sen kanssa erehdyksessä silleen. No se kuoli muuhun myöhemmin elämässään, ei ollut hiv.

Erehdyksessäpä hyvinkin...

Vierailija
51/55 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsi. Isommat lapset pelotteli joka yskäisystä että se on AIDS. Taudista tiesin vain että siihen kuolee.

Vierailija
52/55 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan 80-luvulta ne "aids on tappava tuliainen" kyltit. 

Vierailija
53/55 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa kerrottiin täysiä valheita mikä oli oikeasti aika kohtalokasta monelle. Aloin itse ihmettelemään asioita, kun veljeni luokkakaverin äiti kuoli AIDS:iin 80-luvulla. Eihän tässä mikään kerrottu asia enää täamännyt. Sitten paljastui, että hän sai sen tavallisen leikkauksen yhteydessä sairaalassa. Kuka tahansa muukin olisi voinut saada sen näin! Ja varmasti saikin.

Maailma alkoi vaikuttaa vieläkin erikoisemmalta kun Michael Jackson halusi mennä tapaamaan faniaan joka oli saanut HIV-viruksen. Hän soitti Trumpille ja ehdotti että mentäisiin hänen lentokoneella. Siellä pihalla sitten Jackson istui autossa ja kuunteli kasetilta musiikkia tämän perheenjäsenten kanssa. Trump seisoi pihalla eikä oikein tiennyt mistä oli kyse.

Oli aika erilasta aikaa kuin mitä nyt elämme! Michael uskalsi välittää muista ihmisistä vaikka julkisesti puhuttiin aivan palturia, ja kyllä vielä tässäkin ketjussa moni kertoo sitä samaa roskaa. Trump oli fiksumpi kuin nyt, antoi lentokoneen käyttöön ja seisoi pihalla ja varmaan mietti että mistäs tässä nyt oikeasti on kysymys. Piru kun olisi oppinut elämästä tuolloin vielä vähän enemmän.  

Vierailija
54/55 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tartuntamäärät: Vuonna 2025 Afrikassa tapahtui arviolta 1,2 miljoonaa uutta hiv-tartuntaa, joista suuri osa keskittyi Itä- ja Etelä-Afrikkaan.  

Ja se on tietenkin trumpin vika, koska hän on vähentänyt Afrikan lääkitsemistä.

Vierailija
55/55 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun seksivalistuksessa sanottiin että HIV-tartunta johtaa aina kuolemaan vaikka vuonna 1999 oli jo tehokas lääkitys.