Onko tämä narsistin tapa suhtautua?
Pitkäaikaisen miesystäväni kanssa puhelimessa tuli puhe kymmenien vuosien takaisesta seurustelusuhteestani mieheen, joka harjoitti henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Tuo mies on kuollut jo aikoja sitten.
Kerroin miesystävälleni puhelimessa noista vaikeista kokemuksista ja osa noista kertomistani oli väkivaltatilanteita joko henkisiä tai fyysisiä ja pahimmassa kohdassa aloin itkeä. Mies halusi kuulla ja totesi vain että se mies on ollut hullu sekä kysyi olitteko humalassa tai ottaneet jotain. Emme olleet enkä edelleenkään käytä päihteitä. Mitään lohdutusta hän ei sanonut ja jopa liki nukahti kesken kaiken muutaman kerran sillä oli liki keskiyö.
En hakenut mitään sääliä ja olen joskus aikoinaan vittannut tuohon suhteeseen, joten osan tiesikin, mutta ei kaikkea. Viittasin johonkin joka liittyi tuohon väkivaltaiseen suhteeseen ja tämä mies halusi kuulla lisää, joten kerroin.
Olen välillä miettinyt tämän miehen käytöstä, johon olen suhteessa sillä oudosti hän kokee kertomansa mukaa empatiaa muihin ihmisiin, mutta jos kerron jotain huolta tai ikävää tapahtumaa hän ei näytä minkäänlaista empatiaa. Kuuntelee vain ja heittää muutaman lähinnä neutraalin kommentin.
Onko tuo normaalia käytöstä vai tunnekylmyyttä vai narsismia? Itsensä suojelua?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisella tuntuu olevan yleisesti vaikea ymmärtää että kun miestä väsyttää yöllä tai aamulla niin hän ei välttämättä ole täysin parhaimmillaan sosiaalisessa kanssakäymisessä. Minullekin nainen soitti aamulla herättäen (vaikutti olevan vähän sekavassa tilassa ilmeisesti valvottuaan koko yön) ja alkoi tenttamaan miksi kuulostan niin kylmältä yms. yms. No ehkä siksi koska olen vasta herännyt sissus soikoon.
Sitten voi reippaasti avata suunsa ja sanoa, että on väsynyt, jatketaan myöhemmin. Mikä helvetti teitä vaivaa, kun ette saa suustanne ulos mitään järkevää, mutta valittaa kyllä osaatte, siinä kohtaa suusta tuleekin jo sanoja.
eri ... vastaaja ... ehkä siksi, että jos on aiemmin sanonut olevansa väsynyt ja ei jaksa kuunnella, on tilanne vain pahentunut?
Voi sanoa napakasti, että kello on jo paljon, jatketaan huomenna, toivottaa hyvät yöt ja lopettaa puhelu. Ylivoimaista? Jos toinen ei tällaista suostu ymmärtämään, kannattaa vakavasti miettiä, onko suhde terveellä pohjalla ylipäätään. Jotkut rajat pitää olla.
En ihmettele, että ihmiset päätyy huonoihin suhteisiin, jos adioita hoidetaan noin, mutta hei, se on sitten ansaittu ihan itse sillä, että ei pidä kiinni rajoistaan.
Jos tarkkailet ihmisiä, etenkin naisia, monella on aivan liian hauras minä kestämään suoraa palautetta. Mikäli johdattelee sanomalla "tiedätkös kultsi, olen aika väsynyt, en jaksaisi nyt tästä taas kerran puhua" leimaantuu automaattisesti paskaksi mieheksi. Miehen näkökulmasta on viisaampaa myötäillä ja yrittää siirtää ajatukset johonkin ihan muuhun asian. Naisille pitäisi opettaa itsereflektion perustaidot, eli milloin asia on sen arvoinen, että se kannattaa ottaa esille.
Miksi olet tuollaisen ihmisen kanssa? En mä ainakaan jaksaisi. Mahdolliisuus olla avoin ja rehellinen parisuhteessa on koko suhteen perusta.
Ei ainakaan tarvitse enää miettiä, miksi miehet päätyy huonoihin suhteisiin, ollaan kuin pikkuvauvoja, ei osata ilmaista itseään selkeästi eikä osata pitää rajoista kiinni, mutta valittaa osataan.
On tää hauska! Miehet huutaa kilpaa syitään haluta huonoon parisuhteeseen tai pysyä niissä 😂😂😂😂😂
Ja sitten ihan puun takaa nainen ilmoittaa haluvansa erota 😂😂😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Jaluat siis sitoutua ihmiseen, joka ei tue sua vaikeissa asioissa?
Selvä, pidä se 👍👍👍
10 vuoden takaisia asioita vielä vatvoo ! Oikeasti aikuinen ihminen joka ei halua sääli pisteitä on jo päässyt yli. Aloittaja voi nyt miettiä miksi ihmeessä rasittaa miestä sääliä ja empatiaa hakien ? Pitäisikö mennä terapiaan kun ei muuten pääse narsistisesta itsesäälistä eteenpäin
Ap hei, myöhemmin sitä kiinnostaa sun jutut vielä vähemmän. Nyt se sentään yrittää leikkiä kiinnostunutta, kun suhde on tuore.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaluat siis sitoutua ihmiseen, joka ei tue sua vaikeissa asioissa?
Selvä, pidä se 👍👍👍
10 vuoden takaisia asioita vielä vatvoo ! Oikeasti aikuinen ihminen joka ei halua sääli pisteitä on jo päässyt yli. Aloittaja voi nyt miettiä miksi ihmeessä rasittaa miestä sääliä ja empatiaa hakien ? Pitäisikö mennä terapiaan kun ei muuten pääse narsistisesta itsesäälistä eteenpäin
Tuliko tää nyt oikeaan aloitukseen vai etkö ymmärtänyt aloitusta?
Ap, se on tälle miehelle normaalia käytöstä. Ei tule siitä muuttumaan, tee päätöksesi sen pohjalta. Kyse on sun elämästä.
Ex alkoi aina huutamaan jos itkin.
En siis ole mikään itkupilli ja hae huomiota ja yritän olla itsekseni noina hetkinä.
Se on kovin vaikeaa monelle miehelle, aika hyvin tuo vielä on.
Mielestäni täysin normaali, ei-draamaileva reaktio ihmiseltä, joka pyrkii ymmärtämään. En tajua, mitä oikein odotit. Ja olen itse nainen, jolla on myös vastaavia kokemuksia. Haetko tältäkin mieheltä jotain tunteiden vuoristorataa? Minusta rauhallinen ja asiallinen suhtautuminen on parasta.
Ei ole narsismia.
Veikkaan, että koska kukaan läheinen ei lapsena/teininä/aikuisena ole tälle miehelle juuri osoittanut empatiaa hänen vaikeuksiaan kohtaan, niin hän ei myöskään osaa sitä oikein osoittaa läheisilleen. Ei tarkoita etteikö hän välittäisi, mutta ei vaan osaa vastata.
Pahimmassa skenaariossa voisi olla jotain autismia tai aleksitymiaa tai lievää antisosiaalisuutta, mutta kuulostaa aika tavalliselta möllykältä
On tää hauska! Miehet huutaa kilpaa syitään haluta huonoon parisuhteeseen tai pysyä niissä 😂😂😂😂😂