Hesarissa 80v. vanhus vaatii hallitusta tuomaan maahan thaimaalaiset poimimaan metsiin mätänevät marjat
Mielipidepalstalla. Ihmettelen vaan, että mistä lähtien on "uusi normaali", että poimijoiden pitää olla nimenomaan ulkomaalaisia ja etusijalla thaimaalaisia?
Mistä jopa 80-vuotiaalle vanhukselle on tullut käsitys, ettei Suomessa muka ole nuoria, opiskelijoita, ja työttömiä, jotka tähän kausityöhön kykenisivät, jos marjafirmat vaan suostuisivat palkkaamaan kotimaisia työntekijöitä? Iso osa nuorista jäi kokonaan ilman kesätöitä, joista käydään kiihtyvää kamppailua joka vuosi. Ja meillä on peräti ennätyksellinen työttömyys.
Eikö HS mielipidepalstalle kirjoittava henkilö ole lukenut pääkirjoituksia, joissa käsitellään niitä karuja syitä, mikä takia viisumeja ei myönnetä? Jo ennen käräjäoikeuden tuomioita Thaimaa määritteli Suomen ihmiskaupan riskimaaksi. Ennen kuin kykenemme suojelemaan ja kohtelemaan inhimillisesti tänne töihin tulevia, ei meidän tule heitä maahan päästää. Suomen talous on jo niin suuressa kusessa ja ollaan koettu valtavia mainehaittoja pitkin hallituskautta, että ei ole varaa profiloitua ulkomaalaista työvoimaa riistäväksi rasistiseksi maaksi.
Miksi suomalaiset eivät enää kelpaa poimimaan marjoja? Ovatko ainoat vaihtoehdot todella ne, että joko thaimaalaiset poimivat, tai marjat mätänevät metsään?
Kommentit (44)
Poimikoot se joka niitä syö.
T. 65 tonnia vuodessa pääomatuloja
Vierailija kirjoitti:
Mites verorahoilla loisivat?
Marjat jäis metsiin, palkan pitäis olla tukia suuremmat eli marjalitran hinta olis jossain 500 euron paikkeilla, ja täynnä roskia.
Vierailija kirjoitti:
Se on se PALKKA. Kunnon Palkka.
En tiedä, mitä heille on maksettu mutta mikä on mielestäsi palkka, millä lähtisit poimimaan?
Hesaria tilaavalla 80 vuotiaalla eläkeläisellä ei ole enää edes varaa pelata hedelmäpelejä Esson huoltoasemalla, kun kaffebullakin maksaa jo 5 euroa ja traktoriin pitää tankata dieseliä yli 2e hinnalla jotta pääsee kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjat jäis metsiin, palkan pitäis olla tukia suuremmat eli marjalitran hinta olis jossain 500 euron paikkeilla, ja täynnä roskia.
Tt-tuki on kuussa noin 500e, uusi yleistuki lienee jotain 600-700e/kk. Tuet ovat hyvin alle minimipalkan. Vaikka tuntipalkkaa maksettaisiin poimijoille vain 8e, tekisivät he silti kovemman tilin esim 10 tuntisilla poimintapäivillä kuin Kelan tuilla. Marjafirma voisi aamulla järjestää bussikuljetuksen kohteelle ja illalla kuljetuksen takaisin. Minibussin vuokra tai hankinta ei voi hommaa kaataa.
Äläs nyt.
Usutetaanhan sinne myös suomalaisia työttömiä.
Ilman palkkaa.
Tosiaan hassua, kun muita vaihtoehtoja ei tunnu olevan 🤔 itse keksisin montakin, mutta ilmeisesti mennään näillä.
Miksi mätänevät marjat pitäisi noukkia? Tuoreet on parempia.
Kyllä niitä moni poimii, mutta myy itse ilman riistofirmaa välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mitä heille on maksettu mutta mikä on mielestäsi palkka, millä lähtisit poimimaan?
Vaikka sama kuin sinun palkka.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä moni poimii, mutta myy itse ilman riistofirmaa välissä.
Saman huomannut, metsissä on paljon nuoria ja vanhoja ämpärit kourassa. Usealla paikkakunnalla.
Miksei mene itse keräämään. Onkohan loisinut koko elämänsä jossain yritystuki firmassa.
Thaimaalainen tienaa vain jos itse myy marjat Facebookissa. Minä etsin marjat, vaimo poimi 38 ämpärillistä, joista mustikoita 18 ämpärillistä. Pölyimurilla putsattiin. Kyllä silläkin määrällä taskurahat tienasi.
Miksei sieltä idän suunnalta voi tuoda noita naisia enemmän tänne rakastamaan kilttejä ja kunnollisia yksinäisiä miehiä kuntoon ja yhteiskuntakelpoisiksi? Kaikkien etu jos suominaisten hylkimät yksinäiset miehet saadaan työelämään.
Kauhea hätä jos jotain jää hyödyntämättä. Sitä sellaista luontosukupolvea. Antaa luonnonmarjojen olla luonnossa, meillä on valmiit viljelykset ja kauppareitit viljellyille tuotteille.
Mietin sitäkin, että miksi maan hallituksen pitäisi sekaantua asiaan tuomalla ja hankkimalla halpatyövoimaa yrityksille? Onko meillä markkinatalous, vai kommunismi? Markkinatalous toimii markkinoiden ehdoilla. Jos työvoimasta on pulaa, pitää palkkoja nostaa tai luoda tekijöille etuja, että alkaa niitä löytyä. Yritysten pitäisi itse hankkia työntekijänsä, ei voi kaikissa asioissa vaatia veronmaksajaa kustantamaan kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sama kuin sinun palkka.
Älä väistele, vaan ilmoita tuntiliksasi, tai urakkahinta. En tiedä, tehdäänkö tuota tunti-, vai urakkapalkalla. Tietääkö joku?
Suoraan ja vain suoraan otsikkoon liittyvä kysymys; Miksi jo mätäneviä marjoja pitäisi poimia?
Jos hetken pohditaan yhdessä tätä aivopähkinää. Kun tuodaan thaimaalaisia, heille pitää maksaa:
-Viisumikulut
-Lentoliput
-Majoitus Suomessa
-Liikkuminen Suomessa
-Kaikki elämisen juoksevat kulut
-Välineet ja varusteet metsään
Kuinka iso potti näistä kaikista kertyy? Ehkä 2000e/per poimija. Joten toiminta ei voi mitenkään kannattaa muuten kuin ihmiskaupan kautta, eli poimijat jäävät marjayrityksille kulunsa velkaa eikä heille makseta työstä palkkaa.
Kotimaisille poimijoille riittäisi palkan maksu ja ehkä kuljetukset metsiin.