Purran leikkuri toimii sillä työttömyystuki, asumistuki ja opintoraha on vuonna 2027 lähes 9 prosenttia pienempiä
Nykyisin suurta osaa julkisista menoista, kuten sosiaaliturvaetuuksia, kuntien ja hyvinvointialueiden rahoitusta sekä eläkkeitä, korotetaan automaattisesti. Korotuksilla suojataan niiden ostovoimaa.
”Menot nousevat koko ajan automaattisesti ja se on jo itsessään ongelma”, Purra sanoo.
Nykyinen hallitus päätti jo hallituskauden alussa jäädyttää useiden sosiaalietuuksien kuten työttömyystuen, asumistuen ja opintorahan indeksikorotukset hallituskauden ajaksi. Kelan laskelman mukaan etuudet ovat ensi vuonna noin 9 prosenttia pienempiä kuin ne olisivat ilman jäädytystä.
Purran mukaan kaikkien indeksien jäädyttäminen tarkoittaisi noin 5–6 miljardin euron vaikutusta julkiseen talouteen.
Kommentit (27)
Demarit tulevat leikkaamaan tuista myöskin. Ei tule köyhille helpotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan maksamat tuet on nousseet ennätysmäärin.
Mutta eläkkeitä maksetaan paljon enemmän 39 miljardia.
Mutku eläkeläiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan maksamat tuet on nousseet ennätysmäärin.
En ihmettele katsoo paljonko työttömiä on tullut lisää.
Tt-tuessa lainat ei ole menoja. Ulosottolaitoksella on todella kiire.
Jep, toiset ei sun lainoja maksele. Jotain rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen. Moni ei saa sitä enää kerättyä.
Ennen keräysaika oli 6 kuukautta.
Ai kauheeta. Nyt sun pitäs olla vuosi töissä, että pääsisit makaamaan kahdeksi vuodeksi ansiosidonnaiselle, ei riitä 6kk enää. Sun kaltaistesi takia näin on tehty.
Minä olen ollut kulutuslakossa koko nykyisen hallituskauden ja säästänyt 40 000 euroa (säästöt ja rahastot). Olen onneksi vakituisesti työssä, mutta nykyisin ei voi luottaa mihinkään. Ei ihme, että talous sakkaa, kun hallitus aloitti velkapelottelun ensitöikseen. Viime vaaleissa äänestin demareita, ensi keväänä ääni menee vasemmistolle.
Yleistukea eivät kaikki saa, siinä on ehtoja, jos ollut työtön. Eikä asumistukea. On 50% leikkuri tt-tuessa.
Onneksi kuitenkin pummikaveri Vapaavuorelle riittää 35 miljoonaa euroa ja tunnin junaan!