Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaupoissa on järjettömät valikoimat

Vierailija
23.07.2026 |

Jossain isossa marketissa varmaan sata erilaista leipää ja saman verran juustoja ja leikkeleitä. Hävikkiä tulee ihan väkisinkin. Eikö vähempi tosiaan riitä?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri mietin samaa, kun kävin Helsingin Ruoholahden Cittarissa. Olisi kiva laittaa vertailuksi pystyyn lapsuuteni K-kaupan maitohylly Cittariin. Kun lapsan leipoi, piti usein käydä kaikki ostarin kolme pientä kauppaa läpi, että sai kaiken tarvittavan kasaan. Nykyään asioin pääasiassa Lidlissä sekä hinnan takia että koska siellä ei kulu tuntia valikoiman kiertämiseen. Nykyään on enää muutamia tuotteita, joita en sieltä saa, vaikka suosin suomalaisia vihannesten, lihojen ja maitotuotteiden osalta. 

Vierailija
22/64 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa, joka ihmettelee, ostaako sitä kaikkea joku.

Eräässä kaupassa oli 11 erilaista voilaatua, mutta ei sitä, jota olisin ostanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoissahan on hävikki vain pienentynyt vuosi vuodelta. 

Vierailija
24/64 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja laskee vaikka kuinka monta erilaista maitoa kaupasta löytyy. Paljon. Eikö riitä Punanen,sininen,vaaleansininen ja samat laktoosittomina. Eli kuus. Ei. Varmaan 26 erilaista.

Valkoinen maito riittäisi minulle vallan hyvin.

Vierailija
25/64 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi onkin leipävalikoiman suhteen poikkeuksellinen maa. Jostain syystä suomalaiset puputtavat leipää. 

Vierailija
26/64 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valikoimaa kyllä riittää, mutta itse asiassa kävin tänään yhdessä suuressa marketissa, jossa olin viimeksi käynyt ennen koronaa - ja kiinnitin huomiota siihen, miten paljon valikoimat ovat supistuneet aiemmasta.

Olen kyllä samaa huomannut muuallakin, mutta se on tapahtunut vähitellen, niin se ei ole näyttänyt niin dramaattiselta.

Esimerkiksi etsin leivoksia tarjottavaksi kahvin kanssa, ja kaikenlaisia leivoksia ja viinereitä oli silloin muutama vuosi sitten melkein tuplasti pidempi hyllyllinen. Gluteenittomat keksit yms. olivat kutistuneet hyllytilaltaan jopa kolmasosaan entisestä. Samoin lihatuotteissa oli paljon vähemmän valinnanvaraa.

Muistan myös, kuinka äitini kanssa ennen katseltiin (ja kokeiltiinkin) kaikenlaisia eksoottisia tuotteita, oli se sitten jotain italialaisia mausteöljyjä tai ranskalaisia viinihyytelöitä. Paaaaljon vähemmän on enää tuollaisia "luksustuotteita" tarjolla. Ulkomaalaiset erikoisuudetkin ovat nykyään enemmänkin ylikansallisten yhtiöiden arkisia tuotteita, joissa sattuu olemaan ulkomaalaiset tekstit. Oma vakiomarkettini kaupittelee esimerkiksi ulkomaalaisia limumakuja (tyyliin japanilaista tai amerikkalaista Pepsiä) eksoottisina ihmeinä.

No, kukaan ei pääse silti leivosten, limujen tai pihvin puutoksesta kärsimään. Eiköhän tällä valikoimalla pärjätä paremmin kuin hyvin. Mutta tulinpa vain ajatelleeksi, että ennen koronaa vissiin oli jonkin sortin "kulta-aika", johon ei päästä enää takaisin.

Vierailija
27/64 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alepat ja K-Marketit ovat niin pieniä valikoimiltaan että on hyvä käydä myös supermarketeissa. Niinkin arkinen asia kuin valmiit juustoraasteet ja laktoosittomat fetat on haettava CM:stä.

Vierailija
28/64 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi onkin leipävalikoiman suhteen poikkeuksellinen maa. Jostain syystä suomalaiset puputtavat leipää. 

Saksalainen ihmettelee maamme leipävalikoimia. Leipä miehen tiellä pitää, sanottiin ennen vanhaan ja monelle se on eväs työpaikalle. Pienet leipomot kunniaan!

Vierailija
29/64 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja laskee vaikka kuinka monta erilaista maitoa kaupasta löytyy. Paljon. Eikö riitä Punanen,sininen,vaaleansininen ja samat laktoosittomina. Eli kuus. Ei. Varmaan 26 erilaista.

Mikä tuottaja saisi sitten yksinoikeudella myydä suomalaista maitoa? Kuka määrittäisi hinnan? Itse ostan luomumaitoa.

Vierailija
30/64 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja enemmän joka vuosi. 

Minä lopetin reilu vuosi sitten leivän syönnin kokonaan ja nyt maistoin tummaa ruisleipää. Syömättä jäi, ihan järkyttävän makuista ja ennen kaikkea makeaa, ihan ylimakeaa. Kyllä me ollaan totutettu ittemme ihan järkyttävään sokerin määrään.

Vierailija
31/64 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuottaja saisi sitten yksinoikeudella myydä suomalaista maitoa? Kuka määrittäisi hinnan? Itse ostan luomumaitoa.

Ei mennä kolhoosiajatteluun, eihän?

Vierailija
32/64 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomessa on näin? Norjakin on markkinatalousmaa ja valikoima paljon suppeampi. Edes Lidliä ei ole markkinoille päästetty. 

Lidl toimi Norjassa 2000-luvun puolessa välissä parin vuoden ajan mutta ei koskaan saanut yli 2%:n markkinaosuutta ja lopetti.

Virossakin on Lidl, mutta ne eivät tuo parempaa vaihtoehtoa minkään asian suhteen. Virossa kun on kilpailua ruokakaupassakin.

norjalaisen tutun kanssa keskustelin lidlistä muutama kuukausi sitten. Mies tuumi, että oli Norjassa, mutta joutui lähtemään. Markkinaosuuden kasvatus estettiin kaavoituksella tai muulla poliittisilla metkuilla. 

Vierailija
33/64 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

S-ryhmällä Kotimaista ja K-kaupalla Pirkka. Paitsi että eikös hallitus vasta vääntänyt lain, että ketju ei saa asettaa omia merkkejään muita parempaan asemaan? 

Vierailija
34/64 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Ja onhan se hyvä että on valikoimaa eikä ole kuten Lidl myymälät, että siellä ei ole kaikkea valikoimissa”

Lidlin myymälän valikoima riittää oikein hyvin, kun osaa itse tehdä ruokaa. Käyn viikottain Lidlissä just sen takia, että myymälä ei ole mikään hehtaarihalli ja löydän sieltä viikottaiset perustuotteet. Sitten joskus käyn hakemassa prismasta pesuaineita tms. tuotteita, joita en Lidlistä saa mieluisina.

Vierailija
35/64 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Ja onhan se hyvä että on valikoimaa eikä ole kuten Lidl myymälät, että siellä ei ole kaikkea valikoimissa”

Lidlin myymälän valikoima riittää oikein hyvin, kun osaa itse tehdä ruokaa. Käyn viikottain Lidlissä just sen takia, että myymälä ei ole mikään hehtaarihalli ja löydän sieltä viikottaiset perustuotteet. Sitten joskus käyn hakemassa prismasta pesuaineita tms. tuotteita, joita en Lidlistä saa mieluisina.

Minulla ei kyllä ole koskaan ollut vaikeuksia löytää etsimäni tavaroita Prismasta. Jos ei muuten tiedä, niin siellä on isot numeroidut kyltit, missä lukee mitä missäkin hyllyvälissä on. 

Vierailija
36/64 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei kyllä ole koskaan ollut vaikeuksia löytää etsimäni tavaroita Prismasta. Jos ei muuten tiedä, niin siellä on isot numeroidut kyltit, missä lukee mitä missäkin hyllyvälissä on. 

Minäkin käyn Lidlissä pääosin, ei vaan jaksaa kiertää isoja marketteja, liian suuria.

Vierailija
37/64 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse nyt ole siitä, että olisin konkreettisesti eksyksissä prismassa :D Löytämisellä tarkoitin enemmän sitä, että Lidlin valikoima on riittävä minulle muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Viikottaiset arkiset ostokset voin hyvin hoitaa Lidlissä, kun valikoima on minulle riittävä, en välttämättä tarvitse siihen Prisman kokoista myymälää ja valikoimaa.

Vierailija
38/64 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin käyn Lidlissä pääosin, ei vaan jaksaa kiertää isoja marketteja, liian suuria.

Niin, Suomessa joutuu kaupassa kävelemään. Pitäisikö sinulle hankkia sellainen amerikkalainen sähköskootteri kauppareissuja varten? 

Vierailija
39/64 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemattomat oluet, siiderit ja viinit voisi poistaa kokonaan. Myös tupakat ja tupakkatuotteet. Pois pokkeen. 

Vierailija
40/64 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin Prismassa. Mihin ihmiset tarvitsevat kahtakymmentä eri maitoa, tai sataa eri kanaa ja lihaa? Ei niinkuin mitään järkeä. Juustoja on monta eri kylmähyllyä, makkarahyllyä 50 metriä erilaisia.