Mikä on mielestäsi elämän tarkoitus?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Se, että on syntynyt. Että on oma itsensä ja antaa oman kontribuutionsa maailmalle, mikä se sitten onkaan.
Esim. loisiminen Kelan kämpässä
Kun puhutaan elämän tarkoituksesta ajatellaan tietysti aina omaa elämää. Mutta elämää on paljon muutakin. Kasvit, puut, kalat, eläimet ja ötökät.
Mikä on jonkin kasvin tarkoitus? Itsellemme tietysti tykkäämme kuvitella paljon hienompaa merkitystä kuin näille vähemmän älykkäille elämänmuodoille.
Kun joskus kohtaamme meitä älykkäämpää elämää se tulee olemaan kolaus egollemme. Emme olekaan universumin ja kaiken elämän ylin muoto.
No mulle se on taide ja rakkaus. Jokaiselle voi olla erilaisia intohimoja. Joku voi vaikka tykkää auttaa ihmisiä. Tai joku voi tykkää skeitata. Harrastaa urheilua, tehdä pitkiä reissuja maailman ympäri. Se tunne kun tunnet olevasi elossa ja alat hypehdellä kun olet niin innoissasi. Minulle sen tuottaa taide ja rakkaus.
"No mulle se on taide ja rakkaus." Kuuntelen juuri Youtubesta tätä: "Rachmaninoff's Finale. Khatia Buniatishvili's Explosive Allegro scherzando"
MIeletön, kaunis, teknisesti huikea. Miten korkealle ihminen onkaan parhaimmillaan päässyt ja pääsee... Siinä on tosiaankin tarkoitustakin elämälle huikaisevan paljon...
Saada orgasmeja kauniin naisen kanssa tyydys mielessä.
Ei sellaista kaiketi ole. Tai riippuu, miltä kannalta asiaa tarkastelee. Ja jos sellainen olisi, olisi se ihmislajille jokin karmaa muistuttava laki, jossa omat teot, tunteet ja yhteydet muihin ihmisiin määrittäisivät onnistuneen ja arvokkaan elämän ihmisenä. Kytkeytyisi arvoihin: Mikä tekee elämästäsi merkityksellisen tai arvokkaan?
Jos on levittänyt ympäristöönsä enemmän hyvää kuin pahaa, jättänyt satuttamatta muita ja ollut kaikin puolin hyvä ihminen, ei voi pahasti epäonnistua ihmisenä. Torakka ja rottakin sikiävät, joten geenien levittäminen ei tee susta sen kummempaa, jos et onnistu kasvattamaan lapsistasi hyviä ihmisiä.