Äänestätkö seuraavissa eduskuntavaaleissa?
En olisi aiemmin osannut kuvitella olevani äänestämättä. Sehän sivistymätöntä ja moukkamaista.
Viime vuodet ovat kuitenkin taas näyttänyt todellisuuden. Tai pienen osan siitä - moni suhmurointi ym. ei tule kansan tietoon. Yksikään puolue ei enää nauti luottamustani. Eduskuntavaaleissakin usein on tullut mietittyä henkilöä, ei pelkästään puoluetta. Mutta itsenäisesti, oman ja kansan tahdon ja moraalin mukaisesti toimivia sekä äänestäviä edustajia rangaistaan eli vain puolueella on merkitystä.
Todennäköisesti en ensi kerran äänestä.
Kommentit (154)
Nukkuvat mahdollistavat nykymenon pahenemisen.
Ilman muuta ääni menee samalle parhaalle kuin aiemminkin,PS puolueeseen.
Niin tai näin. Mitään hyötyä siitä ei ole, koska järjestelmä on viallinen, eikä sitä tulla korjaamaan ennen sisällissotaa, koska tahtoa siihen ei ole.
Olen aina äänestänyt, ja tulen aina äänestämään.
Meillä jokaisella on vain yksi ääni, ja jos et käytä omaasi, annat sen toisten käyttöön.
Ja kun rikkaat ja vanhukset äänestää eniten, heidän äänensä on yliedustettuna ja heidän käyttöönsä menee myös nuorten ja köyhien äänet jotka jätetään käyttämättä.
Ja nyt on varmasti tärkein aika äänestää, koska tulevaisuus on epävarmempi kuin koskaan sitten sotien. Nyt pitää valmistautua suuriin ja yllättäviinkin muutoksiin, eli meillä pitäisi olla mahdollisimman fiksut päättäjät, sellaiset jotka ottavat huomioon kansalaisten hyvinvoinnin ja koko kansakunnan vahvistamisen, jotta selviämme tulevista koettelemuksista. Kyse ei ole siitä, miten täällä jotain urheiluareenoita rakennetaan, niillä ei loppupeleissä tee mitään kun sonta osuu tuulettimeen.
Äänestin soinin persuja. Sitten KD. nyt olen siirtynyt SDP koska ei löydy näköjään humanitaarista puoluetta suomesta.
Vain todellinen typerys jättää äänestämättä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ja ääni menee kokoomukselle, kuten aina. Varallisuutta kun on päässyt kertymään ja vuositulot on yli 200.000 euroa, niin muita järkeviä vaihtoehtoja ei ole.
Se, että sinä äänestät kokoomusta on ymmärrettävää. Se, että Outi Opettaja, Sari Sairaanhoitaja tai Teija Toimistotyöläinen äänestää heitä, ei ole. Paitsi tietty jos Outin, Sarin tai Teijan pääasiallinen toimeentulo tulee peritystä varallisuudesta osinkotuloina.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä äänestänyt muita kuin sukulaisia ja edellisen kerran tähän on ollut mahdollisuus 90-luvun alussa. Stressaavaa on mennä äänestämään jotain joka seuraavassa vaiheessa onkin huijannut tai tehnyt jotain muuta ikävää ja on tehnyt tämän minunkin antaman äänen turvin.
Lopetetaan kansanvalta ja siirrytään tiedemaailmasta valittujen ihmisten johtamaan päätöksentekoon. Valtiolta itseltään löytyy yli 3000 pätevää tutkimusta tekevää henkilöä sekä paljon muita asiantuntijoita. He osaa hoitaa Suomea paremmin kuin omaa intressiryhmää pönkittävät ja omaa etuaan ajavat poliitikot. Ja he toimisivat virkavastuulla, se on paljon suurempi vastuu kuin mitä on kansanedustajan tai ministerin vastuu. Ja kukaan heistä ei saisi sopeutumiseläkettä jos töpeksii ja ei saa jatkokautta.
Entäs poliisit? Eikö olisi parempi, että poliiseilla olisi kaikki valta ja päätöksentekokyky, että kadut on turvallisia ja rikolliset ei rellestä, myöskään tiedemaailmassa?
Tieteessä on paljon humpuukitutkimusta, tutkitaan onko portaikossa yhtä paljon portaita ylös ja alas mennessä. Pitää olla laadukasta valkoisen miehen tekemää tutkimusta, jotta tuo sinun näkemyksesi toimisi.
Äänestämättä jättäminen ei ole protesti. Olen edelleen sitä mieltä että kaikkiin vaaleihin 0 eli Nolla numeron ehdokas jos haluaa protestoida. jos tämä voittaa menee vaalit uusiksi.
Toivotaan että voittaja puolue sitten keskittyy oikeasti enemmistön hyvinvointiin eikä sukupuolineutraaleihin liikenne merkkeihin, passeihin, tulitikkuihin ym. turhaan.
-Konservatiivi
On ihan sama, ketä tai mitä puoluetta äänestät. Sinun ei tarvitse julistaa sitä millään vauvapalstalla. Tärkeintä on, että äänestät itse. Ala jo miettiä, miten sen teet. Ei sitten mitään pisteitä, Aku Ankkoja eikä kirkkoveneitä tai lapsellisia sydämiä. Pelkästään ehdokkaan numero. Äänestä ennakkoon, jos vaalipaikalle meno ahdistaa,
Vierailija kirjoitti:
Äänestämättä jättäminen ei ole protesti. Olen edelleen sitä mieltä että kaikkiin vaaleihin 0 eli Nolla numeron ehdokas jos haluaa protestoida. jos tämä voittaa menee vaalit uusiksi.
mikä juttu? hylätään ne. muistakaa muuten kattoo miten ne numerot on tarkotus piirtää jos meette äänestään. vaimo oli äänten laskijana ja aika isolla kädellä ääniä karsitaan pois esim. seiskan viivan perustella ei tiiä onko se 1 vai 7 parempi hylätä
Vierailija kirjoitti:
Vain todellinen typerys jättää äänestämättä.
Joo mene sinä piirtämään taas kirkkovene.Mikään ei oikeastaan muutu koskaan vähiten vaalilupaukset ja niiden toteuttamiset, joten aikaa en moiseen tuhlaa.
Tietysti äänestän, kansalaisuusvelvollisuus.
Jos ei äänestä niin pulinat pois.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Helsingissä on myös se näkökulma, että Aku Ankan äänestäminen voi todellakin johtaa edistyksellisen muutospuolueen ( tms. ) Aku Paavon läpimenoon.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on äänioikeus, eikä ääni siksi ole mikään protesti. Se on sinun mahdollisuutesi vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti äänestän, kansalaisuusvelvollisuus.
Jos ei äänestä niin pulinat pois.
nään asian niin että pulista saa jos maksaa veroja. mihin eikä kuka niitä käyttää
Todellakin äänestän ääliöliberalismia vastaan.
Jokaisen suomalaisen pitää tietenkin äänestää ihan jo siitä ilosta, että saamme vielä vapaasti niin tehdä. Jos vierastaa puolueita, niin voihan valita henkilön, joka on samaa mieltä vaikkapa vaalikoneen mukaan, joka siis tavallaan jakaa ne arvot, joita itse pitää tärkeinä. Jos äänestysprosentti jää alhaiseksi oikeistopuolueet, lähinnä kokoomus, voittaa. Siksi tämänkaltaisia aloituksia saadaan varmaan lukea vielä paljon. On tärkeä huomata, että tällaisilla mielipiteillä pyritään vaikuttamaan äänestyskäyttäytymiseen.