Yh-ystävä vähättelee kahden vanhemman perhettämme ja elämäämme yhden lapsen kanssa
Onko tällainen tavallistakin, että yh kettuilee perheemme tilanteesta? Taustatietona sen verran, että meillä on 1 alle kouluikäinen lapsi (enempää ei tulossa) ja perheen molemmilla vanhemmilla on vaikeaa, arkeen vaikuttavaa sairautta (fyysiset sairaudet puhkesivat lapsen synnyttyä). Meillä ei ole "tukiverkkoja" arjessa eli pyöritetään työt, lapsen asiat yms ihan kahdestaan. Ja sekin vielä taustatilanteesta, että en ole ikinä vähätellyt yh-ystävän perhetilannetta tai kuvittele, että me oltaisiin jotenkin "parempia", kun meillä on ydinperhe.
Olen saanut mm. tällaisia kommentteja yh-ystävältä:
"Ei ole yhden lapsen kanssa rankkaa, näin kahden äitinä tiedän." Miksi yhden lapsen kanssa ei voisi olla raskasta? Meillä on ollut, kun lapsella on ollut terveyshaasteita ja meillä vanhemmilla sairautta. Ystävä usein sanoo, miten meillä ei ole rankkaa, kun on vain yksi lapsi ja hänellä on tuplasti raskaampaa kahden kouluikäisen (11 v ja 9 v) kanssa.
"Helppoa se teillä on, kun perheessä on kaksi vanhempaa. On niin rankkaa olla yksin vastuussa lapsista" Kyllä, meitä on kaksi, mutta kumpikaan meistä ei ole terve. Usein tuntuu, että meillä on yhden ihmisen voimavarat yhteensä eikä tukiverkkoja käytössä. Ystävällä taas asuu vanhemmat ihan lähellä ja lapset piipahtavat mummolassa lähes päivittäin. Ystävällä on myös muita tukiverkkoja, sukulaiset/ystävät ottavat lapset välillä luokseen ja ex-mies katsoo lapsia joka toinen viikonloppu + joka viikko torstaisin.
"Teillä sentään on parisuhde, arvaa miten vaikea on lasten äitinä löytää aikaa treffeille." Olemme miehen kanssa näiden pikkulapsivuosien aikana käyneet 3 kertaa kahdenkeskisillä treffeillä, koskaan emme ole olleet lapsen luota yötä pois kotoa yhtä aikaa. Ystäväni käy treffeillä eri miesten kanssa melkein joka viikko, treffit järjestyvät lapsivapailla.
Onko tällainen avautuminen tavallistakin? Minulla on kaveripiirissä myös toinen yh ja hän ei ole koskaan kommentoinut tällaista. Toki on kertonut olevansa tosi väsynyt, mutta ei ole tuolla tavalla piikitellyt tilannettamme. Alkaa ottaa jo päähän tämä, kun tämä yksi ystävä jatkuvasti avautuu siitä, miten hänellä on paljon rankempaa kuin meillä ja meillä ei rankkaa voi ollakaan, kun on 2 vanhempaa ja 1 lapsi.
Ap
Kommentit (25)
Minulla oli yh-kaveri, joka vähätteli kaikkia murheitani. Kun mieheni sairastui vakavasti, niin "tuohan on pikkujuttu, sinulla sentään on mies ja minä olen yksin." Jos lapseni oli sairas, niin se oli aina pieni asia. Jos hänen lapsensa oli kipeä, niin se oli maailman suurin murhe. Väsytti, kun hänellä ei koskaan riittänyt empatiaa muille.
Ei sitä yksin jäämisen tilannetta tajua, jos sitä ei ole käynyt itselle.
Toisaalta myös totean, että moni yh kuvittelee pariskuntien elämän paljon ruusuisemmaksi kuin se oikeasti on. Saattaa se mies olla todella laiska ja osallistumaton, vaikka pari yhdessä onkin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi antaa tuon ystävyyden olla. Kumpikaan ei selvästi siitä hyödy.
Siinä ei muuten ole mitään anteeksipyydeltävää, että teillä on 2 vanhempaa ja 1 lapsi. Ei se ole toiselta pois, vaikka teillä on tuo tilanne.
Tähän ilmiöön nyt törmää muutenkin, että pitäisi pyydellä anteeksi sitä, jos elämässä joku asia menee hyvin. Ei pidä. Eikä siinä ole mitään pahaa, väärää tai epäreilua, jos Matti on rikas ja Pekka ei. Tai jos Minnalla on upea mies ja Tiinalla ei.
On tullut vastaan eronneita naisia (naisena nyt kaverit sattuvat olemaan pitkälti naisia) ja monella on todella nihkeä suhtautuminen ydinperheessä eläviin naisiin. Koetaan, että toisten onni on itseltä pois ja sillä perheellisellä ei mitään ongelmia voisi ollakaan. Joskus kannattaisi myös katsoa sitä omaa tilannetta ja miettiä, mitä itse voisi tehdä sen sijaan, että kadehtii toista.