Välilevyn pullistuma helvetti
Miten olette selvinneet iskiaksesta? Kivut aivan helvetilliset varsinkin yöllä. Päivisin hiukan helpottaa. Minulla siis jalka sääri ja nilkka kipeä. Nyt on 2 viikkoa kulunut. Olen hermokipulääkkeestä tokkurassa. Lisäksi syön panadolia ja välillä buranaa. En tiedä mikä lääke auttaisi tähän kunnolla.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Tässä selkäongelmassa nimenomaan ei saa jäädä ns. tuleen makaamaan vaan pitää liikkua, toki kivun ja omien resurssien sallimissa rajoissa. Toki lepoakin tarvitaan mutta liike on lääke. Fysioterapeutti voi ohjeistaa oikeat venyttelyt ja harjoitteet joita voi tehdä kotona.
Ei. Multa oli välilevy revennyt kaikista kerroksistaan ja sisältä pursunnut välilevymassa aiheutti pahan hermopinteen hermoon.
Lääkäri sanoi kuvat nähtyään, että tähän vaivaan ei sitten jumppa autakaan ja lähetti minut leikkausarvioon.
Millään venyttelyillä ja harjoitteilla ei korjata revennyttä välilevyä. Ja jää sitten ajan myötä nähtäväksi, poistaako, surkastuttaako ja kuivuttaako keho itse sen välilevystä tulleen pehmeän massan vai ei. 5 %:lla ei poista.
Vierailija kirjoitti:
Jalkojen nostaminen ylös ja pitäminen ylhäällä voi johtaa laskimo ja verisuonitukoksiin alaraajoissa. Välttäsin tätä. Aika huonoja neuvoja jaellaan täällä.
Tämä on kylläkin ihan oikea virallinen ohje välilevyongelmissa ja myös selkäleikkauksen jälkeen. Jalat siis sillä tavoin ylhäällä, että polvien kohdalta taivuttaa vaakatasoon. Ei sillä tavoin kokonaan pystyyn, että varpaat sojottaa kattoon.
Kaikki ohjeet, mitä tässä on annettu eli jalat 90 asteen asennossa ylhäällä, mahallaan maku ja tyyny jalkojen välissä on ihan sairaalasta saatu ohje.
Vierailija kirjoitti:
Jalkojen nostaminen ylös ja pitäminen ylhäällä voi johtaa laskimo ja verisuonitukoksiin alaraajoissa. Välttäsin tätä. Aika huonoja neuvoja jaellaan täällä.
Ehkä suurempi ongelma on se, että jos välilevy on mennyt, yksikään ihminen ei pysty nostamaan jalkaa suorana ylös.
Vierailija kirjoitti:
Tässä selkäongelmassa nimenomaan ei saa jäädä ns. tuleen makaamaan vaan pitää liikkua, toki kivun ja omien resurssien sallimissa rajoissa. Toki lepoakin tarvitaan mutta liike on lääke. Fysioterapeutti voi ohjeistaa oikeat venyttelyt ja harjoitteet joita voi tehdä kotona.
Riippuu vähän tapauksesta. Jos vika on esim modic muutoksen tulehdus vaihe niin ei siinä mitkään jumpat auta vaan pahentavat. Siksi kuvat kannattaa ottaa jos ei ole selvää prolapsi oiretta. Itse kävin suomen parhailla fyssareilla turhaa juuri tuon takia. Aiheutin itselleni rahalla lisää kipua.
Minun vinkkini: hengitä syvään ja rauhallisesti ja yritä tietoisesti rentoutua. Tämä siis lääkkeiden lisäksi.
Vuoden sairasloma, venyttely, uiminen, lepo. Kivut lähti mutta pullistuma on edelleen. Koska olen työssä olisin työterveyden kautta päässyt jo leikkaukseen koska pullistuma ei parantunut itsestään sairasloman aikana ja olen vielä nuori, mutta en kesää halunnut parannella leikkaus haavoja joten katsotaan syksymmällä joska sitten menen leikkausjonoon.
Itselläni oli ensimmäinen pullistuma ja se leikattiin vuoden kipuilun jälkeen. Olin työkyvytön ja lääkkeenä meni vaikka mitä nappia. Leikkauksen jälkeen muutaman päivän oireeton ja taas alkoi kivut, kuvattiin ja uusi pullistuma. Leikkauksia ei mielellään tehdä, koska 40%mahis, että uusii. Kovalla työllä kuntoutin itseni työelämään. Lääkkeenä kipulaastari ja Gabapentin.
Tänä vuonna alkoi uudet oireet, kuvautin yksityisellä. 3 pullistumaa, pahat kulumat ja modic 1. Lääkkeenä edelleen Norspan kipulaastari, Gabapentin, Argoxia ja läpilyöntikipuun Panacod. Leikkauksesta jäi myös hermovaurio. Ei tämä ikinä tule paranemaan, kivut ovat helvetilliset ja joka päiväiset. Kävelyllä yritän käydä päivittäin, myös erilaisissa hoidoissa käyn. Silti tällä selällä on vaan muita hoidettava.
Tsemppiä, hitonmoinen vaiva 😔
Ennemmin ottaisin issiaksen kuin noidannuolen. Kummastakin kokemusta.
Sitten kun vedätte noita mömmöjä tuohon tahtiin, niin pitäkää huoli, että maksa-arvoja seurataan jatkuvasti. Ei ole leikin asia sekään ja arvo lähtee nousuun suht nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kylläkin ihan oikea virallinen ohje välilevyongelmissa ja myös selkäleikkauksen jälkeen. Jalat siis sillä tavoin ylhäällä, että polvien kohdalta taivuttaa vaakatasoon. Ei sillä tavoin kokonaan pystyyn, että varpaat sojottaa kattoon.
Kaikki ohjeet, mitä tässä on annettu eli jalat 90 asteen asennossa ylhäällä, mahallaan maku ja tyyny jalkojen välissä on ihan sairaalasta saatu ohje.
Silti on yksilöllistä, mikä auttaa kenelläkin. Riippuu myös siitä, missä nikamavälissä ongelmat ovat. Itsellä tuo tyyny jalkojen välissä ja jalat ylhäällä on kaikista pahimmat kivun aiheuttajat. Minulla tehoaa mahallaan makaaminen, jossa nostan ylävartaloa.
Välilevyjä sulanut jo pois, fasettikysta, ajoittasia pidätysvaikeuksia, toinen jalka osin tunnoton ja heikko, ja riippunilkka. En pääse leikkaukseen.
Liike ei todellakaan ole aina lääke. Todella vaarallinen neuvo, jos esimerkiksi välilevy on revennyt. Siinä venytellessä voi tulla paljon vahinkoa silloin aikaan.
Eli lääkäriin ja selästä magneettikuvat ja edetään kuvien mukaan.
Yksi nainen sinnikkäästi venytteli ja jumppasi seurauksena molemmin puolinen miltei halvaus, puutuminen satula-alueelle ja joutui kiireelliseen selkäleikkaukseen. Liike oli hänen tapauksessaan vain tuhoisaa.
Iskiasvaivaan kokeilin Buranaa, Panadolia, Panacodia, Norflexiä mutta omalla kohdalla Lyrica tuntui vasta auttavan. Kiitos vielä paljon saamastani näytepakkauksesta joskus kauan sitten Kirurgisessa sairaalassa. Magneetissa oli iso prolapsi mutta ei sitten tarvinnut lopulta leikata.
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin ottaisin issiaksen kuin noidannuolen. Kummastakin kokemusta.
Niin minullakin molemmista kokemusta ja iskias oli kyllä miljoona kertaa pahempi, noidannuoli ei ollut mitään.
Iskias oli niin paha, että jouduin kiireelliseen selkäleikkaukseen lopulta 10 kk kärvistelyn jälkeen. Ambulanssilla, koska kivut menivät potenssiin miljoona, enkä kyennyt enää liikkumaan yhtään. Hermo oli pahasti pinteessä ja koko välilevy täysin revennyt. Jalassa on ikuiset hermovauriot.
Noidannuoli kestää vain 5 h kerrallaan, että makaan lattialla, enkä voi liikkua milliäkään. Ja se kipu on lihaksessa selässä. Sen jälkeen pääsee ylös lattialta ja pystyy liikkumaan. Muutamassa päivässä tai viikossa on kipu poissa.
Hermokipu on aivan erilaista kuin lihaskipu. Eihän siitä voi puhua samana päivänäkään.
Vierailija kirjoitti:
Se pullistuma kutistuu itsestään mutta vie kuukausia. Jos eivät leikkaa. Pyydä kovempia kipulääkkeitä,niitä on kyllä mutta eivät tahdo niitä antaa. Kipulaastarit yms. Hermokipuihin tarkoitetut. Ei tulehduskipulääkkeet auta.
Mulla meni 1,5 vuotta, kunnes kivut alkoivat hellittää.
Vierailija kirjoitti:
Liike ei todellakaan ole aina lääke. Todella vaarallinen neuvo, jos esimerkiksi välilevy on revennyt. Siinä venytellessä voi tulla paljon vahinkoa silloin aikaan.
Eli lääkäriin ja selästä magneettikuvat ja edetään kuvien mukaan.
Yksi nainen sinnikkäästi venytteli ja jumppasi seurauksena molemmin puolinen miltei halvaus, puutuminen satula-alueelle ja joutui kiireelliseen selkäleikkaukseen. Liike oli hänen tapauksessaan vain tuhoisaa.
Kivun sallimissa rajoissa saa liikkua. Jos tulee halvausoiretta tai muita riskitekijöitä niin sitten leikataan kiireellisesti. Magneettikuvaa ei yleensä tarvita jos ei ole leikkaus suunnitteilla. Selkävaivoissa välilevy usein repeää ja työntyy milloin mihinkin suuntaan. Jos välilevy pullistuu selkäytimestä lähtevä hermoa kohti niin puristus johtaa oireisiin ja puhutaan iskiasvaivasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pullistuma kutistuu itsestään mutta vie kuukausia. Jos eivät leikkaa. Pyydä kovempia kipulääkkeitä,niitä on kyllä mutta eivät tahdo niitä antaa. Kipulaastarit yms. Hermokipuihin tarkoitetut. Ei tulehduskipulääkkeet auta.
Mulla meni 1,5 vuotta, kunnes kivut alkoivat hellittää.
Ihmetyttää miksi ei leikattu jos vaiva jatkui noin kauan. Aikoinaan oli itsellä vaivoja ainakin neljä kuukautta ja lopulta hakeuduin tutkimuksiin. Siinä vaiheessa kun olin magneetissa ja pian sen jälkeen ortopedilla niin vaivat helpottivat mikä vähän yllätti niin pitkä ajan jälkeen.