Miksi mielenterveys ongelmista kärsivä hylätään
Ei kysellä kuulumisia tai ei haluta olla tekemisissä. Onko tää yleistäkin?
Kommentit (190)
Asia on hyvin tapauskohtainen. Mielenterveysongelmat ovat laaja kirjo, ja ihmiset yksilöitä. Ei ole järkevää yleistää.
Ovat niin itsekkäitä kpäitä.
Mä itse olen katkaissut välit tyttäreeni. Masennus, paniikkihäiriö, adhd, autismi. En jaksanut sitä 20 v jatkunutta ”mua ahistaa, oot pska, mä oon pska, vihaan sua, vihaan itteäni, tpa ittes, tpan itteni” -puhetta. En edes enää halua tietää miten hänellä menee, en vaan jaksa enää.
Kokemuksesta: on raskasta, jos yhteydenpito ja keskustelut menevät yksipuolisiksi. Pitää olla niitä omiakin voimavaroja, että jaksaa. Itselläni on mt-ongelmista kärsivä vanhempi ja kumppani ja myös ystäviä, joten energiaa ei samalla tavalla kaikkien tukemiseen saati kannatteluun. Pitää rajata, jotta jaksaa huolehtia myös itsestään.
Tämän takia lopetin yhteydenpidon. Itse otti yhteyttä vain, kun tarvitsi esim. kyytiä jonnekin tai pyysi rahaa lainaksi. Laina takaisin maksu vaikeaa. Piti itse muistuttaa, että maksaa velan . Oli kiinnostunut vain omista jutuistaan. Arvosteli jatkuvasti muita, mutta jos hänen käytöstään arvosteli suuttui kovin. Erittäin raskas ihminen! Oli liian rasittavaa itselleni.
Tunnen myös mukavia mt- ongelmista kärsiviä ihmisiä, jotka osaavat itse ottaa vastuuta käytöksestään.
Mielenterveysongelmiensa kanssa painiva ei monesti tule edes itsensä kanssa toimeen, saati muiden ihmisten kanssa. Vähäiset voimat ja energiat menee jotenkin kasassa pysymiseen ?
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei mitään mt-ongelmaisia vastaan sinänsä. Itselläkin oli masennus, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja ocd. Parhaalla ystävälläni skitsofrenia ja toisella psykoottinen masennus. Nämä ovat kuitenkin mukavia tyyppejä, eivätkä turhia ruikuta. Mutta tunnen toisenlaisiakin, valittajia, uhriutujia, takertuvia, väkivaltaisiakin. Nämä ovat enimmäkseen naisia. Masennuksen lisäksi epävakaata ja vaativaa persoonallisuutta ym. Näistä pysyn mahdollisuuksien mukaan erossa. Vihaan jatkuvaa valittamista, uhriutumista, draamaa, manipulointia, asioiden jatkuvaa märehtimistä ja kaatamista toisten niskaan.
Tämähän se. Vaatii hyvin pitkään pinnaa ja ymmärrystä ja aina ei vaan jaksa.
Siinä saattaa alitajuntaisesti tajuta, että voi itsekin brakaa, että elämä ei ehkä olekaan ihan niin täysin hallittavissa kuin haluaisi uskoa. Hylkäminen voi johtua tästä pelosta. Siinä ikäänkuin näkee oman itsensä, jos huonosti käy.
Vierailija kirjoitti:
Ovat niin itsekkäitä kpäitä.
Mä itse olen katkaissut välit tyttäreeni. Masennus, paniikkihäiriö, adhd, autismi. En jaksanut sitä 20 v jatkunutta ”mua ahistaa, oot pska, mä oon pska, vihaan sua, vihaan itteäni, tpa ittes, tpan itteni” -puhetta. En edes enää halua tietää miten hänellä menee, en vaan jaksa enää.
Tuollaisella ulosannilla on kyllä vaikea uskoa, että et olisi ollut osaltasi luomassa noita tyttäresi ongelmia..
Vierailija kirjoitti:
Kait kaikki toivoo että heitän veivini. Sitten ovat onnellisia.
Ap
Juuri tällaista en aio sietää keneltäkään. Mikä tahansa ihmissuhde mun kanssa olisi tällä lauseella taputeltu.
Vierailija kirjoitti:
Siinä saattaa alitajuntaisesti tajuta, että voi itsekin brakaa, että elämä ei ehkä olekaan ihan niin täysin hallittavissa kuin haluaisi uskoa. Hylkäminen voi johtua tästä pelosta. Siinä ikäänkuin näkee oman itsensä, jos huonosti käy.
En usko. Tervepäinen kyllä on selvillä siitä että elämä ei ole täysin hallittavissa - siksi se onkin päästään terve. Joskus tuntuu, että mielenterveysongelmaisen läheisen tavoitteenakin on saada toinen ihminen hajoamaan. Silloin on syytäkin ottaa etäisyyttä
Mä luulen että ei haluta että se toinen pääsee nousemaan pohjalta. Halutaan pitää se siellä että tunnetaan itsensä hyväksi ja oikeaksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä yhteydenpito hiipuu ilman dramatiikkaa, kun mielenterveysongelmainen ei sairautensa vuoksi siihen pysty. Turhaa syyllistää ketään.
Voihan se terve osapuoli pitää yhteyttä jos se mielenterveysongelmainen ei pysty.
Ei sitä yksipuolisuuttaa kauaa jaksa. Turha yrittää toisen niskaan kaikkea vyöryttää sen oman sairautensa nimissä.
Miten se vyöryttää toisen niskaan mitään jos ei vaan jaksa olla yhteyksissä, tuohan on vaan sen mielenterveysongemaisen syyllistämistä jos noin väittää.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen että ei haluta että se toinen pääsee nousemaan pohjalta. Halutaan pitää se siellä että tunnetaan itsensä hyväksi ja oikeaksi.
Ap
Jep. Jos ihminen laittaa rajoja suojellakseen itseään toisen rajattomalta syyllistämiseltä ja valitukselta, on heti paha. Ja kaikki liittyy vain sinuun ja sinun tarpeisiin. Ainakin tuolla ajattelulla todistit kärsiväsi mt-ongelmista, et liioitellut yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Erittäin sairasta, itsekästä ja mustavalkoista ajatuksenkulkua. Hyi.
Esim. paranoidisen ihmisen jutut voi olla todella raskaita. Kun toisella on hätätila päällä ilman todellisuuspohjaa, on hyvin vaikeaa auttaa mitenkään.
Pahimmillaan vainoharha alkaa kohdistua ystävään.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla noinkin. Mutta minusta todennäköisempää on, että on omia omia huolia ja stressiä eikä pysty kantamaan toisen murheita kuukaudesta ja vuodesta toiseen tulematta itse siinä suhteessa kuulluksi.
KAIKKI meidät terveysongelmaiset hylätään. Meitähän voi joutua auttamaan ja useinkin lääkitys estää kaljan tms. juonnin.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja itsesäälinen ruikutus senkun jatkuu .. ja loitontaa entisestään ihmisiä kauemmas itsestäs ..
Juuri tuollainen asennoituminen mt-tautiselta on just se red flag mikä omiaan aiheuttamaan etääntymisen ja ns. "hylkäämisen" .. Vaikutat sellaiselta että haluat ehdoin tahdoin saada toisenkin sairastumaan jotta et olisi niin yksinäinen etkä tuntisi itseäsi kummajaiseksi eikä sellainen ole ok ..
Itsellä ei mitään mt-ongelmaisia vastaan sinänsä. Itselläkin oli masennus, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja ocd. Parhaalla ystävälläni skitsofrenia ja toisella psykoottinen masennus. Nämä ovat kuitenkin mukavia tyyppejä, eivätkä turhia ruikuta. Mutta tunnen toisenlaisiakin, valittajia, uhriutujia, takertuvia, väkivaltaisiakin. Nämä ovat enimmäkseen naisia. Masennuksen lisäksi epävakaata ja vaativaa persoonallisuutta ym. Näistä pysyn mahdollisuuksien mukaan erossa. Vihaan jatkuvaa valittamista, uhriutumista, draamaa, manipulointia, asioiden jatkuvaa märehtimistä ja kaatamista toisten niskaan.