Yli 60-vuotias, muuttaisitko asuntoon jossa lähin kauppa 1km päässä jos ei ole autoa?
Kommentit (82)
kauppaan on kolme ja puol kilometriä, bussilla pääsee ovelta ovelle
lidl on vastapäätä, en käytä
Vierailija kirjoitti:
Ai kävelykö on ainut vaihtoehto? Mites polkupyörä, sähkö- tai tavallinen. Laadukas, oma sähköpotkulauta myös. En edes käyttäisi autoa 1 km matkalle.
Mulla on lähikauppohin ja kirjastoon just noin 1km, ja useimmiten tosiaan käväisen fillarilla. Kirjat ja pikkuostokset mahtuu fillarin koriin. Säästä ja vuodenajasta riippuu tietysti.
Asun niin. Minusta kauppa on lähellä.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä vaikka olen alle 40v. Nyt on supermarket 400m päässä ja talvisin tuntuu olevan liian kaukana.
Meillä on kaupat 1,7 ja 2 km päässä ja se on liian lyhyt matka lenkiksi. Jos tarvitsee kaupasta jotain, menen yleensä pidempää reittiä ja noudan tavarat paluumatkalla kaupasta mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuttaisin sinne hälinään kun nykyinen taloni on hyvä ja sopivan matkan päässä, kauppaan 12km.
Kun liikuntakykysi heikkenee etkö pysty enää ajamaan edes autoa; taidat tulla toisiin mietteisiin.
60v?? Voi työmatkalla vielä vuosikaudet tehdä ostokset.
Itse olen 66v kauppaan on vajaa km mutta yleensä en käy siinä, kallis K kauppa. Pyöräilen Lidliin, n. 2,5 km. Kävelisin mutta pyörällä saa enemmän tavaraa kerralla. Lenkilke sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo iästä riipu, vaan liikuntakyvystä. Outo kysymys.
Olet outo jos et älyä, että ikä vaikuttaa liikuntakykyyn.
Muutin keväällä kerrostaloon ja kaksi kauppaa näkyy ikkunasta, kävelen viiden kilometrin lenkin ja menen paluumatkalla kauppaan, mulla on jalat joilla on mukava kävellä.
Olen 70 v. ja käytän näppärästi nettiä ja kaikkia sähköisiä palveluja joten pystyisin tilaamaan ruuat kaupasta kotiin kuljetettuina jos en itse pääsisi kauppaan. Juuri tällä hetkellä tuntuu siltä, että voisin elää mieluusti vaikka jossain vaikka saaristossa kaukana kaikesta hälinästä, mutta riskihän se olisi tässä iässä sellaiseen paikkaan muuttaa. Ihmettelen ja olen jopa vähän ärsyyntynytkin siihen, että omassa ystävä- ja tuttavapiirissä on oman ikäisiäni, jotka eivät pysy ajan hermoilla koska eivät ole opetelleet eivätkä haluakkaan opetella käyttämään sähköisiä palveluita ja sitten ruikuttavat, kun monen asian hoitaminen muulla tavoin alkaa olla hankalaa.
Ei kai se kauppa mitään haittaa, tuskin sieltä melua kantautuu häiriöksi saakka. Onhan siihen kätevä kipaista hakemaan, jos jotain puuttuu.
T: kauppamatka 27 km
Monet vanhunset ovat lähikaupan varassa, jossa on kalliit hinnat ja tuotteet kelvottoman huonoja! Valikoimat surkeat. Eikö tähän löydy mitään apua? Tilaaminen maksaa ja taitoa siihen ei monella ole. Mistä apu? Kuka perustaisi ryhmä kuljetuksia pikkubussilla suurempiin marketteihin?
Muuttaisin. Wolt tuo 5 eurolla ostokset kotiovelle. Prisma tuo 10-15 eurolla, riippuen valitusta kellonajasta.
Hyvänen aika, onko muka 1km pitkä matka? Mun vanhemmat ovat 88v ja 85v ja käyvät kävellen kaupassa, joka on n.2km päässä ja Nuottaniemessä asuvat. En ole kyllä koskaan ajatellut tuotakaan matkaa pitkänä, ihan tyypillinen Espoossa. He kiertävät joka päivä n7km lenkin ja käyvät samalla kesäisin mm Villa Pentryssä lounaalla.
Olen yli 60, eikä ole käynyt mielessäkään mitä tekisin jos kauppaan olisi yksi km. Nyt on reilut 3 km, jonne kävelen talvella reppu selässä ja kesällä fillaroin. Joskus huvikseni kävelen tarkoituksella vielä kauemmaksi kauppaan, koska olen tosi iloinen miten olen hyvässä kunnossa.
Äitini fillaroi 88 vuotiaaksi kauppaan kolmen km päähän myöskin, vaikka olisi ollut autokin käyttää. Sairastui Parkinsoniin, mutta ähisteli sen saman matkan sitten rollalla niin kauan kuin pystyi.
1 km? Olen 62 ja käyn 2 km päässä kaupassa kävellen. Lähempänä on pieniä kauppoja mutta isommat kauempana. Kilometri on työmatkakin ja kävellen kuljen. Palaan asiaan kun olen yli 80.
Joo. Yksi (1) kilometri nyt menee melkein vaikka yhdellä jalalla hyppien. Normaalisti kävelen 10 km päivittäin. Ja jos on isompi määrä ostoksia, tilaan Bolt-kyydin.
Sukulaistäti i on 80 v ja kävelee kauppaan ja takaisin melkein päivittäin . Matkaa suuntaansa reilu kilometri. Ei osta kaikkea kerralla, että on lähdettävä seuraavanakin päivänä. Reppu on selässä, perästä vedettävä hidastaa kuulemma.
Vierailija kirjoitti:
Monet vanhunset ovat lähikaupan varassa, jossa on kalliit hinnat ja tuotteet kelvottoman huonoja! Valikoimat surkeat. Eikö tähän löydy mitään apua? Tilaaminen maksaa ja taitoa siihen ei monella ole. Mistä apu? Kuka perustaisi ryhmä kuljetuksia pikkubussilla suurempiin marketteihin?
Sinä?
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 60, eikä ole käynyt mielessäkään mitä tekisin jos kauppaan olisi yksi km. Nyt on reilut 3 km, jonne kävelen talvella reppu selässä ja kesällä fillaroin. Joskus huvikseni kävelen tarkoituksella vielä kauemmaksi kauppaan, koska olen tosi iloinen miten olen hyvässä kunnossa.
Äitini fillaroi 88 vuotiaaksi kauppaan kolmen km päähän myöskin, vaikka olisi ollut autokin käyttää. Sairastui Parkinsoniin, mutta ähisteli sen saman matkan sitten rollalla niin kauan kuin pystyi.
Isovanhempani asuivat 8 km päässä kaupasta.
Miksen. Kilometri ei todellakaan ole pitkä matka ja liikkuminen on elintärkeää. Liikkumiskyvytön joutunee joka tapauksessa turvautumaan kuljetuspalveluihin.