Oliko 80-luku suomen onnellisin vuosikymmen?
Olihan silloin hapsutakit ja olkatoppaukset jotka vetivät kapea harteisemmankin ihmisen uuteen malliin.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamala vuosikymmen. Esimerkiksi tyttöjen ja naisten halveksiminen ja ahdistelu oli hyvin yleistä.
No ei ollut. 🙄
Jos sinua ahdisteltiin, älä yleistä sitä kaikkiin muihin.
Kyllä se oli lainsäädännön kannaltakin karmeaa aikaa. Vaimon sai raisk ata. Kikkelikuvia ja raiskausuhkauksia sai lähettää vaikka lapselle (joo kyllä ne postissa kulki).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti parasta aikaa teineille! Sai kasvaa rauhassa kavereiden kanssa ilman somea ja jatkuvaa kuvaamista. Musiikki, ilmiöt ja huolettomuus mm. oli parasta, myös lankapuhelin, vaikka toisaalta kännykän monipuolisuus ja vaivattomuus on tuonut helpotusta.
Miltähän nuorista tuntuisi olla kuukausi 80 luvulla. Ei Nettiä. Ei Kännyköitä. Ei kameroita...
Varmaan aika järkyttävä kokemus elää normaalia elämää.
Järkyttävää olisi palaaminen tähän nykyiseen epänormaaliin elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ne menivät pois muodista. Ei ollut onnellisin. Lapsia sai piiskata vielä 80-luvun alussa. Kouluissa oli käytössä häpeärangaistukset, lapsia ei kehuttu, etteivät ylpisty.
Kukaan ei väitä 80-lukua täydelliseksi, mutta vioistaan huolimatta paras vuosikymmen.
Millä tavalla paras? Koskaan ei ole ollut niin paljon nuorten (alaikäisten) itsemurhia kuin 80-luvulla.
Ne oli niin tavallisia ettei esimerkiksi Piia Ristikankareen tapausta edes tutkittu moniin vuosiin. Piikkiössä oli muitakin nuoria tappanut itsensä, vaikka oli pieni kunta, siksi laitettiin samaan nippuun. Tilastoista näkee että etenkin 80-luvun loppupuoli oli koko Suomessa itsemurhien huippuaikaa.
Paras vuosikymmen???
Joi, 80-luvun loppu on hirveää. Meidän yläasteella oli kaksi itsemurhatapausta yhden vuoden aikana.
Omasta mielestäni oli. Oli työtä toimeentuloa ja varaa harrastuksiin. Hesarikin oli jotain aivan muuta kuin tänä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamala vuosikymmen. Esimerkiksi tyttöjen ja naisten halveksiminen ja ahdistelu oli hyvin yleistä.
No ei ollut. 🙄
Kyllä se oli lainsäädännön kannaltakin karmeaa aikaa. Vaimon sai raisk ata. Kikkelikuvia ja raiskausuhkauksia sai lähettää vaikka lapselle (joo kyllä ne postissa kulki).
Minua ahdisteli joku mies fyysisesti julkisella paikalla kun olin 12-vuotiaa. Kukaan ei auttanut, eikä poliisi edes ottanut juttua tutkittavaksi. Vuosi - 87.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ollut. 🙄
Minä en ollut naimisissa 80-luvulla eikä minulle tapahtunut muutenkaan mitään pahaa. Joten: älä yleistä.
Sitä paitsi: olen ollut saman miehen kanssa naimisissa nyt 34 vuotta, 37 vuotta yhdessä. Ikinä hän ei ole minua raiskannut, häntä sellainen asia kauhistuttaisi jo ideana.
Jos lankeaa vääränsorttiseen mieheen, niin, siitä voi syyttää vain itseään.
Ei mitään tietoa. Synnyin 80-luvun loppupuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ollut. 🙄
Minua ahdisteli joku mies fyysisesti julkisella paikalla kun olin 12-vuotiaa. Kukaan ei auttanut, eikä poliisi edes ottanut juttua tutkittavaksi. Vuosi - 87.
Onko nyt sitten paremmin, 2026? Ovatko raiskaustuomiot pitempiä? Vieläkö täytyy vakuutella oikeudessa, että kyllä minut raiskattiin, että naisen sanaa uskotaan, kun yhden kerran sanoo ?
Enpä usko.
Itsemurhat on kyllä puolittuneet. Monelle 80-luku oli hyvin yksinäistä ja toisaalta väkivaltaista aikaa. Lastensuojelukaan ei oikein toiminut.
80 luku...mitä muistan...
1980 moskovan olympialaiset ja miska karhu
1982 espanjan futis mm kisat
1984 sarajevon olympiakisat
1986 mexico futis mm ja eka katsomoaalto
1988 futis em kisat ja super hollanti
1988 soul olympia ja ben johnson, carl lewis
1988 olympiahopeaa lätkästä suomeen
1988 matti nykänen 3 kultaa olympia calgary
1988 ripari
Rahan ja luottikorttien vuosikymmen
Räväkkää muotia
Hyvää musaa
Hyvä nuoruus
Optimismi ja kaiken kehittyminen
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli kaikki jutut, PAREMMIN !
Niinhän ne olivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väkivallan ja alkoholismin vuosikymmen. Jossain juppipiireissä meni lujaa, monissa muissa piireissä pelkkää ankeutta.
Ei minulla ainakaan, ei ollut noista kumpaakaan.
Ehkä minä sitten osasin elää viisaasti moneen muuhun verrattuna? Kyllä!
No minä olin lapsi. En voinut valita perhettäni. Oli väkivaltaa, seksuaalista ahdistelua jne.
Oli varmaan. Oli aivan uskomattoman hyvin asiat vaikkei täydellistä ollutkaan. Sen jälkeen niin hyvin ei sitten enää ollutkaan. Siitä asti on menty vain huonompaan suuntaan ja tämä 20-luku on ollut ihan kamala. Eikä näy mitään loppua tällekään romahdukselle vaikka ps parhaansa yrittää suomalaisten puolta pitääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti parasta aikaa teineille! Sai kasvaa rauhassa kavereiden kanssa ilman somea ja jatkuvaa kuvaamista. Musiikki, ilmiöt ja huolettomuus mm. oli parasta, myös lankapuhelin, vaikka toisaalta kännykän monipuolisuus ja vaivattomuus on tuonut helpotusta.
Miltähän nuorista tuntuisi olla kuukausi 80 luvulla. Ei Nettiä. Ei Kännyköitä. Ei kameroita...
Varmaan aika järkyttävä kokemus elää normaalia elämää.
Järkyttävää olisi palaaminen tähän nykyiseen epänormaaliin elämään.
Oikeassa olet, luultavasti jos nykynuorelta vietäisiin some pois niin huh mikä shokki se heille olisi.Tosin en minä kaipaa 80-luvulle, ainoa mitä sieltä kaipaisin on nuoruus, 2026 kaikki on suurinpiirtein nykyään ok ainakin omalta kohdalta, terveys suhteellisen hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ne menivät pois muodista. Ei ollut onnellisin. Lapsia sai piiskata vielä 80-luvun alussa. Kouluissa oli käytössä häpeärangaistukset, lapsia ei kehuttu, etteivät ylpisty.
Kukaan ei väitä 80-lukua täydelliseksi, mutta vioistaan huolimatta paras vuosikymmen.
Silloin yhteiskunta toimi kuin rasvattu, toisin kuin nyt.
Vasemmisto johti silloin maata...Erikoista. Hmmmm.
Silloinen vasemmisto oli ihan toista maata kuin nykypäivän vasemmisto. Ei voi puhua samana päivänäkään.
Väkivaltarikoksia oli paljon enemmän kuin nykyään, henkirikoksiakin yli tuplasti.
Joo kyllä näkyy tilastoista.
https://img.img-cdn.yle.fi/crop_extract,w_1265,h_712,x_722,y_0/crop_fil…
Jotkut sanoo kasari, toiset ysäri. Ysärin loppu oli muutosten ja eteenpäinmenon aikaa. Tulevaisuus oli toivoa täynnä, muuri murrettu ja kylmä sota ohi. Iso osa muistaa ysärin laman, siksi sanon kasari. Viattomuuden aika. .
Vierailija kirjoitti:
Oli varmaan. Oli aivan uskomattoman hyvin asiat vaikkei täydellistä ollutkaan. Sen jälkeen niin hyvin ei sitten enää ollutkaan. Siitä asti on menty vain huonompaan suuntaan ja tämä 20-luku on ollut ihan kamala. Eikä näy mitään loppua tällekään romahdukselle vaikka ps parhaansa yrittää suomalaisten puolta pitääkin.
Voitko kertoa mikä oli hyvin?
Henkirikoksia tehtiin moninkertaisesti, itsemurhia moninkertaisesti.
Mikä oli niin hyvin tähän päivään verrattuna?
Teevee-viihdehän oli tosi hyvää silloin. Paljon kotimaista tuotantoa, myös hyviä ulkomaalaisia sarjoja.
Ennen oli kaikki jutut, PAREMMIN !