Tekoälyn virheitä gradussa :(
Töissä kysyttiin, että mistä aiheesta tein gradun ja että jos on kiinnostava aihe, niin voivat vilkaista. Nyt sain tiedon, että tekemäni gradu sisältää tekoälyn "hallusinoimia" lähdeviittauksia eli läheitä, joita ei ole olemassakaan. Sanomattakin selvää, että kaikki tekstiosat, joissa noihin kuvitteellisiin lähteisiin viitataan, voivat olla täysin tuulesta temmattuja!
Suoraan sanottuna vituttaa ja raskaasti. Enkä edes koe olevani mikään akateeminen huijari, koska professorin ohjeiden mukaan etsin tekoälyn avulla lähteitä, jotka tukevat sekä tuovat uusia näkökulmia omaan tekstiin. Ei käynyt mielessäkään, että chatgpt vetää hatusta kirjallisuusviittauksia ja vielä kertoo, miten nämä lähteet tukevat päättelyäni. Kirjoitin kyllä omin sanoin, mutta nyt gradussa on siellä täällä virkkeitä, joissa vakuuttavasti perustellaan, miten lähde X tukee omaa viitekehystä ja näkökulmaa.
Voiko asialle tehdä enää yhtään mitään? Voiko gradun jotenkin piilottaa julkisesta verkkohausta?
Kommentit (29)
Et sitten tajunnut tarkastaa ite niitä lähteitä? Ihan tavallisissakin asioissa kannaattaa kattoo se lähde, joka ohjaa tyhjälle sivulle.
Mistä sait tuon tiedon hallusinoiduista lähdeviittauksista?
Täytyy olla täys typerys jos ei tarkasta "tekoälyn" lähteitä.
Käytit siis viitekehyksen tukena artikkeleita, joita et itse ollut lukenut (koska niitä ei ole olemassakaan)?
Kukaan muu kuin sinä itse ei tule koskaan lukemaan graduasi
Sitten kun tekoäly itse lukee näitä virheellisiä graduja ja alkaa viitata niihin on soppa loputon.
Onneksi olen jo 70 ja pääsen pian pois.
miten lähde X tukee omaa viitekehystä ja näkökulmaa.
X se on minullakin faktantarkastajien ykkönen, eikä Grok hallusinoi alkuunkaan.
Mielenkiintoista. Onko nuoret herkempiä uskomaan, että tekoäly ei tee virheitä?
Meille iäkkäämmille sen ei tarvitse valehdella kuin kerran, niin ei oikeastaan uskota mihinkään mitä se sanoo. Kaikki tarkistetaan ja kierrätetään vaikka toisen tekoälyn kautta.
Tekoäly ei osaa olla kriittinen itseään kohtaan mutta toinen tekoäly paljastaa sen hallusinaatiot ihan mielellään.
Jossain kohdassa on nyt ollut paha ymmärrysvirhe. Olet ehkä ymmärtänyt väärin mitä professorisi on neuvonut. Jos et, niin sitten suurin syyllinen on proffasi. Luulen kyllä että tämä on trolli. Lähteet pitää itse lukea, varmaan aika tyypillisesti niitä vain vilkaistaan, mutta siis sitähän tiede on, että omaksutaan vanhaa tietoa ja sen pohjalta tehdään päätelmiä, eikä sitä että vain lätkitään jotain kirjojen ja artikkeleiden nimiä "lähteiksi". Gradusi ja sitä myöten tutkintosi pitäisi peruuttaa. Voit olla vain hissun kissun, koska tuskin kukaan sitä lukee, jos et koskaan itse sitä ota esiin, tai jos asia painaa sinua hyvin paljon niin ota yhteys yliopistoosi ja kerro mitä on tapahtunut. Jos olet oikeasti noudattanut heidän ohjeitaan, etkä ole itse tehnyt tyhmyyksiä, niin heidän pitää auttaa tässä sopassa. Graduillahan on ohjaajat.
Minusta tuntuu että tämän täytyy olla trolli, koska tekoäly NIMENOMAAN hallusinoi uskottavan kuuloisia asioita. Jos sitä vähänkin käyttää, niin asian huomaa heti.
En usko tätä aloittajan juttua. Kukaan maisteri ei voi olla niin ääliö, että suoraan viittaa tekoälyn antamiin lähteisiin. Oikeasti tekoäly auttaa etsimään aiheesta lähteitä, mutta itse mennään alkuperäisen lähteen äärelle ja viitataan siihen. Tämä siis selvä provo.
Ei voi olla totta! Täytyy olla trollaus! Siis kuka gradun tekijä ei muka tiedä, että AI generoi jossain vaiheessa tekaistuja lähteitä? Ja miten ihmeessä tuo on muka mennyt yliopistolla läpi?!
Vierailija kirjoitti:
Kukaan muu kuin sinä itse ei tule koskaan lukemaan graduasi
Niin sitä äkkiä luulis. Minunkin työtä on luettu kohta 3000 kertaa.
Joten älkää vielä kauhistuko boomerit!
Ja jos aloittaja ei tiedä missä gradut julkaistaan, puoltaa sekin sitä, että aloitus on trollausta. Tutkielman tekijä saa päättää julkaistaanko verkossa vai pelkästään yliopiston kirjastossa paperiversiona.
Miten typerä pitää olla että edes käyttää tekoälyä gradun tekemiseen?
En usko. Jokainen gradun tekijä tietää, että lähteet pitää itse lukea ja tarkastaa. Ei käytetä toisenkäden lähteitö, niissä voi olla mitä tahansa ilman tekoälyäkin.
Vierailija kirjoitti:
Et sitten tajunnut tarkastaa ite niitä lähteitä? Ihan tavallisissakin asioissa kannaattaa kattoo se lähde, joka ohjaa tyhjälle sivulle.
Vähän kyllä ihmettelen jos gradun tarkastajatkaan ei muka huomanneet olemattomia lähteitä. Mutta mistä näistä naistutkijoista sun muista sosiologeista tietää.
En usko tätä tarinaa. Gradua tekevä ei pysty tekemään noin alkeellista virhettä.
Laita linkki tänne niin me arvioidaan se piilottamisen tarve.