Miten monilla tuntuu olevan rahaa kuin roskaa? Sijoittaako he osan palkastaan vai mitä tekee, että rahaa kertyy?
Itsellä tuntuu, että elän kokoajan kädestä suuhun. Säästötililläkään paljoa mitään. Mitä sitä pitäisi tehdä, että saisi rahan poikimaan?
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei puhuttu tuloista, vaan varakkuudesta.
Varakkuus voi olla ihmisellä jo syntymästä lähtien tai varakkaaksi voidaan tulla esimerkiksi teini-iässä. Ei liity useinkaan tuloihin millään tavalla..
=> Vastasin jo: näillä henkilöillä on 5-10 sijoitusasuntoa, koska heillä on hyvät tulot, niin varakkuus kasvaa. No, kaksi heistä on perinyt miljoonakämppiä myös, joissa itse asuvat, mutta sijoitusasunnot hankittu itse ansaituilla bonuksilla.mutta sinä itse määrittelit että "varakas = isot tulot" eli PÄIN PERSETTÄ.
Minulle varakkuus ei merkitse mitään, ellei ole rahaa realisoida omaisuutta. Vaikka asuisin linnassa ja omistaisin ison kasan yrityksen osakkeita joita ei voi myydä - , mutta käyttörahana toimeentulotuki - niin en katso sellaista ihmistä varakkaaksi.
Sori, oma määritelmäni.
joka on päin persettä. Ei voi olla "käyttörahana toimeentulotuki" jos on iso kasa osakkeita... ja kun puhutaan pörssiyhtiön osakkeista, ne voi kutakuinkin aina myydä ellei ole niitä nimenomaisesti velan vakuudeksi pantannut.
Äläs lue tekstiä kuin piru raamattua.
Toimeentulotuki-sanasta hävisi lainausmerkit.
En missään puhunut pörssiyhtiön osakkeista, mutta ei niitäkään voi aina myydä, koska silloin voi menettää äänivallan omassa yrityksessään, tai kauppaa käydään niin vähän, ettei kannata myydä, tai jos myy, ei ole enää sitä varallisuuttakaan.
lue: Vaikka asuisit linnassa ja omistaisit tuhannen työntekijän yrityksen, joka tuottaa minulle palkkatuloa toimeentulotuen verran kuukaudessa - niin en katoisi sinua varakkaaksi. Varakkaaksi muutut vasta, kun sinulla on käytössäsi niin paljon rahaa, että voit halutessasi elää vapaaherrana leveästi.
Minulla on Helsingissä kaksi asuntoa ja lähellä kesämökki, ja ajan bmw:lla, mutta en minä ole varakas. Kuluni ovat niin korkeita, että palkasta ei riitä säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt paljonko pitäisi rahaa olla, että raaskisi ostaa esim. 100 000 euron auton tiedostaen sen menettävän arvoaan yli tonnilla kuukaudessa. Tai varaisi 900 euron hotellihuoneen, kun keikkapaikkakunnalla on muuten majoitus täysin varattu.
ei autoa osteta ARVONMUUTOSTEN vuoksi. Ostatko sinä paistinpannun ja sitten pähkäilet että "paljonko paistinpannu on menettänyt arvoaan". Auto maksaa mitä se maksaa ja sellainen ostetaan joka täyttää ne auton tarpeet. Ja se maksaa sen mikä on valmis maksaa tarpeiden täyttymisestä... Meillä se on 800 €/kk. Ostohinta kirjataan kirjanpitoon, ja vuosittain tehdään tasapoisto niin että auton jäännösarvo on 0. Meillä on poistosuunnitelma 6 vuotta ja sit auto vaihtuu ja sama uusiksi.
Se vain kun se 30000 auto täyttää ihan samat vaatimukset kuin se 100000 auto. Minusta tuollainen 100000 auto olisi typerä ostos, mutta jos rahaa olisi niin paljno ettei tarvitse olla järkevä?
ei kuule 30 k€ autot kaikkien tarpeita käytä. Esim meillä oli tarve säästää 800€+ kk polttoainekuluissa, YKSIKÄÄN 30 k€ auto ei tähän pystynyt, mutta 70 k€ maksanut auto pystyi.
Ja tuolla säästöllä me itse asiassa kuoletamme tuon auton hinnan pois. 30 k€ autoilla ei olisi ajettu tuota 80 000 km/vuosi edullisilla kuluilla mutta sähköautollamme ajamme sen helposti.
Ainakaan käytettyä sähköautoa ei pienempituloiset osta, koska akku voi maksaa 10000.
niin voi maksaa polttisauton moottori ja kytkinremppakin 10 000 €.... eli "piempituloiset" ei osta autoja ollenkaan kun KAIKKIIN niihin VOI tulla kalliita remppoja....
pettämätöntä tuo logiikkasi.
Ostetaan me bensaautoja ja korjataan itse youtuben ohjeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka on ainakin vähentänyt kuluttamista, koska työttömyysturvaa on heikennetty niin paljon, rahaa on pakko olla jemmassa. Kyllähän moni kertoo, että kulutetaan vain aivan pakolliseen, kaikki palvelut on jääneet pois (kahvilat, kampaajat, baarissa käyminen, ulkona syöminen ym.), ei ostella jatkuvasti uusia vaatteita jne. Nuoremmille ikäluokille mainostellaan 70 vuoden eläkeikää, mikä varmasti motivoi sijoittamaan.
Moni työläisvanhempien lapsi (vanhemmat eivät ole maistereita tai tohtoreita) mieltää itsensä jostain syystä keskiluokkaan kuuluvaksi.
Keskiluokka on kuitenkin ryhmä, johon synnytään.Keskiluokka on myös määritelmä, johon suurinosa kokopäivätyössä käyvistä palkansaajista osuu tulojen perusteella. Noin 68% suomalaista kuuluu keskiluokkaan.
Juuri näin. Keskiluokka = tuloiltaan ja varallisuudeltaan tavis. Keskivertotyyppi.
Ei ole näin. Useimmiten puhutaan hyvin koulutetusta keskiluokasta. Tarkoittaa ihmisiä, jotka ovat vähintään maistereita. Tulot sekä varallisuus ovat eri lokero. Varallisuus on asia, joka usein saadaan jo syntymän hetkellä.
Moni maisteri tienaa nykyisin vähemmän kuin keskivertoduunari.
Silti hän kuuluu älymystöän. Älymystöön kuuluminen on keskiluokkaista. Älymystöön kuulumattomuus puolestaan työväenluokkaista. Ei liity tienaamisen millään tavalla.
Se, kuuluuko henkilö keskiluokkaan määritellään nimenomaan ensisijaisesti tulojen ja varallisuuden perusteella.
Useimmiten puhutaan kuitenkin koulutetusta keskiluokasta. Tällä tarkoitetaan maistereita ja tohtoreita. Ihminen voi olla esimerkiksi työtön ka kuulua keskiluokkaan.
Kaikenlaista voi tietenkin puhua. Mutta aika hupsulta se näyttää, jos yleistuella kituuttava työtön ja rahaton maisteri väittää kuuluvansa keskiluokkaan. 😂
Me ostettiin kykin kolariautosta. Ei pienituloisella ole rahaa ostaa auton osia uutena.
Vierailija kirjoitti:
Me ostettiin kykin kolariautosta. Ei pienituloisella ole rahaa ostaa auton osia uutena.
Siis kytkin
Omat kaverit elää kaikki velaksi. Jopa pizza tilataan velaksi puhelinlaskuun, taloista, autoista ja pikavipeistä lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka on ainakin vähentänyt kuluttamista, koska työttömyysturvaa on heikennetty niin paljon, rahaa on pakko olla jemmassa. Kyllähän moni kertoo, että kulutetaan vain aivan pakolliseen, kaikki palvelut on jääneet pois (kahvilat, kampaajat, baarissa käyminen, ulkona syöminen ym.), ei ostella jatkuvasti uusia vaatteita jne. Nuoremmille ikäluokille mainostellaan 70 vuoden eläkeikää, mikä varmasti motivoi sijoittamaan.
Moni työläisvanhempien lapsi (vanhemmat eivät ole maistereita tai tohtoreita) mieltää itsensä jostain syystä keskiluokkaan kuuluvaksi.
Keskiluokka on kuitenkin ryhmä, johon synnytään.Keskiluokka on myös määritelmä, johon suurinosa kokopäivätyössä käyvistä palkansaajista osuu tulojen perusteella. Noin 68% suomalaista kuuluu keskiluokkaan.
Juuri näin. Keskiluokka = tuloiltaan ja varallisuudeltaan tavis. Keskivertotyyppi.
Ei ole näin. Useimmiten puhutaan hyvin koulutetusta keskiluokasta. Tarkoittaa ihmisiä, jotka ovat vähintään maistereita. Tulot sekä varallisuus ovat eri lokero. Varallisuus on asia, joka usein saadaan jo syntymän hetkellä.
Silti hän kuuluu älymystöän. Älymystöön kuuluminen on keskiluokkaista. Älymystöön kuulumattomuus puolestaan työväenluokkaista. Ei liity tienaamisen millään tavalla.
Eri asioita. Keskiluokkaan kuuluminen vaatii tiettyä tulotasoa. Tohtorinhattu tekee kantajastaan älymystön edustajan, mutta ei yksinään riitä siihen että henkilö kuuluisi keskiluokkaan.
Tämä on muuten aina toistuva riidan aihe täällä. Älymystön edustajilla taitaa olla kovin heikko itsetunto, kun joka kerta alkaa tämä sama parku, ettei voi olla keskiluokkainen jos ei ole syntynyt siihen asemaan tai ei ole korkeasti koulutettu. Kyllä tämä määrittely nyt vain tehdään nykyään tulojen perusteella, vaikka kuinka asiasta vänkäisi.
Päinvastoin, työväenluokkaan syntyneet, ilmaisen koulutuksen saaneet parkuvat, koska heidän oma taustansa hävettää heitä. Välttävät ko. puheenaihetta. Kuitenkin tuo tausta näkyy heidän käytöksestään ja kuuluu heidän puheestaan.
Pitäisi olla kiitollinen, että yhteiskunta (varakkaamman ihmiset) ovat verotuloilla mahdollistaneet sen, että lukukausimaksuja ei ole ja opiskelua jopa tuetaan yhteiskunnan toimesta - riippumatta siitä, mitä vanhempasi ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varakkuus voi olla ihmisellä jo syntymästä lähtien tai varakkaaksi voidaan tulla esimerkiksi teini-iässä. Ei liity useinkaan tuloihin millään tavalla..
=> Vastasin jo: näillä henkilöillä on 5-10 sijoitusasuntoa, koska heillä on hyvät tulot, niin varakkuus kasvaa. No, kaksi heistä on perinyt miljoonakämppiä myös, joissa itse asuvat, mutta sijoitusasunnot hankittu itse ansaituilla bonuksilla.mutta sinä itse määrittelit että "varakas = isot tulot" eli PÄIN PERSETTÄ.
Minulle varakkuus ei merkitse mitään, ellei ole rahaa realisoida omaisuutta. Vaikka asuisin linnassa ja omistaisin ison kasan yrityksen osakkeita joita ei voi myydä - , mutta käyttörahana toimeentulotuki - niin en katso sellaista ihmistä varakkaaksi.
Sori, oma määritelmäni.
joka on päin persettä. Ei voi olla "käyttörahana toimeentulotuki" jos on iso kasa osakkeita... ja kun puhutaan pörssiyhtiön osakkeista, ne voi kutakuinkin aina myydä ellei ole niitä nimenomaisesti velan vakuudeksi pantannut.
Toimeentulotuki-sanasta hävisi lainausmerkit.En missään puhunut pörssiyhtiön osakkeista, mutta ei niitäkään voi aina myydä, koska silloin voi menettää äänivallan omassa yrityksessään, tai kauppaa käydään niin vähän, ettei kannata myydä, tai jos myy, ei ole enää sitä varallisuuttakaan.
lue: Vaikka asuisit linnassa ja omistaisit tuhannen työntekijän yrityksen, joka tuottaa minulle palkkatuloa toimeentulotuen verran kuukaudessa - niin en katoisi sinua varakkaaksi. Varakkaaksi muutut vasta, kun sinulla on käytössäsi niin paljon rahaa, että voit halutessasi elää vapaaherrana leveästi.
Minulla on Helsingissä kaksi asuntoa ja lähellä kesämökki, ja ajan bmw:lla, mutta en minä ole varakas. Kuluni ovat niin korkeita, että palkasta ei riitä säästöön.
kerroppa KUINKA monella suomessa on tilanne että "elää toimeentulotukinormilla" ja on todellisuudessa merkityksellisesti äänivaltainen OMASSA yrityksessään joka on PÖRSSINOTEERATTU...?
Osa auton osista tilataan ulkomailta ja osa ostetaan käytettynä kolariautoista. Ei ole rahaa viedä autoa mihinkään kalliiseen korjaamoon ja ostaa osia uutena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa EVA (Elinkeinoelämän valtuuskunta) määrittelee keskiluokkaisuutta nimenomaan tulojen perusteella:
"EVA: Keskiluokka Suomessa Euroopan suurimpia - ”pysynyt taloudellisesti vahvana”
Silti työläinen on aina työläinen omassa luokassaan.
En ymmärrä, miksi työläistaustaiset aina häpeävät omia vanhempiaan ja yrittävät häivyttää taustansa? Eikö vanhemmat osanneet kasvattaa olemaan ylpeä siitä työläistaustasta - aivan samalla tavoin kuin akateemisetkin vanhemmat opettivat lapsiaan olemaan ylpeitä porvaristaustasta?Nykyään nämä vanhempien taustat ei merkitse mitään, kun työpaikoista on niin kova kilpailu. Saa olla onnellinen jos töitä löytyy.
Niille merkitsee, jotka itse tulevat porvarisperheestä. Ero käyttäytymisessä on niin räikeä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole auton korjaamiseen taitoja, tiloja eikä välineitä. Renkaatkin säilytän ja vaihdatan rengasliikkeessä. En rupea raahaamaan renkaita säilytykseen kellarin häkkivarastoon. Osaan tehdä monta muuta asiaa, mutta en ole joka asian taituri.
Minä korjaan autoni ihan tunkin ja apupukin varassa jne. Ja renkaat siellä häkkivarastossa. Ja jo ennen oli huolto-oppaita eri autoihin, sitten videoita ja nykyään vielä tekoäly, joten en näe syytä olla osaamatta yhtään mitään, paitsi jos kyseessä on oikeasti jonkun erityisen raskaan osan vaihto taikka jonkun sellaisen, joka on vain tahallaan tehty tosi hankalaksi tms. No esim. ilmastoinnin täyttöhuoltoa taikka renkaita vanteille en itse laita. Tai nelipyörä-suuntausta tee. Mutta about kaiken muun kyllä itse teen. Köyhyys on usein oma syy.
Vierailija kirjoitti:
Osa auton osista tilataan ulkomailta ja osa ostetaan käytettynä kolariautoista. Ei ole rahaa viedä autoa mihinkään kalliiseen korjaamoon ja ostaa osia uutena.
Ei nyky hallituksen leikkauksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta luokat - yläluokka, keskiluokka, alaluokka - määrittyvät edelleen ensisijaisesti pääoman jakautumisen perusteella. Peruskoulun kesken jättänyt multimiljonääri kuuluu yläluokkaan, työtön ja rahaton tohtori alaluokkaan. Valtaosa ihmisistä sijoittuu keskiluokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt paljonko pitäisi rahaa olla, että raaskisi ostaa esim. 100 000 euron auton tiedostaen sen menettävän arvoaan yli tonnilla kuukaudessa. Tai varaisi 900 euron hotellihuoneen, kun keikkapaikkakunnalla on muuten majoitus täysin varattu.
ei autoa osteta ARVONMUUTOSTEN vuoksi. Ostatko sinä paistinpannun ja sitten pähkäilet että "paljonko paistinpannu on menettänyt arvoaan". Auto maksaa mitä se maksaa ja sellainen ostetaan joka täyttää ne auton tarpeet. Ja se maksaa sen mikä on valmis maksaa tarpeiden täyttymisestä... Meillä se on 800 €/kk. Ostohinta kirjataan kirjanpitoon, ja vuosittain tehdään tasapoisto niin että auton jäännösarvo on 0. Meillä on poistosuunnitelma 6 vuotta ja sit auto vaihtuu ja sama uusiksi.
Se vain kun se 30000 auto täyttää ihan samat vaatimukset kuin se 100000 auto. Minusta tuollainen 100000 auto olisi typerä ostos, mutta jos rahaa olisi niin paljno ettei tarvitse olla järkevä?
ei kuule 30 k€ autot kaikkien tarpeita käytä. Esim meillä oli tarve säästää 800€+ kk polttoainekuluissa, YKSIKÄÄN 30 k€ auto ei tähän pystynyt, mutta 70 k€ maksanut auto pystyi.
Ja tuolla säästöllä me itse asiassa kuoletamme tuon auton hinnan pois. 30 k€ autoilla ei olisi ajettu tuota 80 000 km/vuosi edullisilla kuluilla mutta sähköautollamme ajamme sen helposti.
Aika optimistinen laskukaava. Teillä on arvonalenema per kuukausi enemmän kuin bensakulut. Noilla kilometreillä tulee myös akkuremppa aika nopeasti vastaan ja se on mallista riippuen 10-20 ke. Vanhalla sähköautolla ei myöskään ole jälleenmyyntiarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole auton korjaamiseen taitoja, tiloja eikä välineitä. Renkaatkin säilytän ja vaihdatan rengasliikkeessä. En rupea raahaamaan renkaita säilytykseen kellarin häkkivarastoon. Osaan tehdä monta muuta asiaa, mutta en ole joka asian taituri.
Minä korjaan autoni ihan tunkin ja apupukin varassa jne. Ja renkaat siellä häkkivarastossa. Ja jo ennen oli huolto-oppaita eri autoihin, sitten videoita ja nykyään vielä tekoäly, joten en näe syytä olla osaamatta yhtään mitään, paitsi jos kyseessä on oikeasti jonkun erityisen raskaan osan vaihto taikka jonkun sellaisen, joka on vain tahallaan tehty tosi hankalaksi tms. No esim. ilmastoinnin täyttöhuoltoa taikka renkaita vanteille en itse laita. Tai nelipyörä-suuntausta tee. Mutta about kaiken muun kyllä itse teen. Köyhyys on usein oma syy.
Me korjataan itse, mutta ollaan silti köyhiä. Minä korjasin naisena myös pesukoneen itse, otin takalevyn irti. En saa enää ansiosidonnaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, oma määritelmäni.
Toimeentulotuki-sanasta hävisi lainausmerkit.En missään puhunut pörssiyhtiön osakkeista, mutta ei niitäkään voi aina myydä, koska silloin voi menettää äänivallan omassa yrityksessään, tai kauppaa käydään niin vähän, ettei kannata myydä, tai jos myy, ei ole enää sitä varallisuuttakaan.
Minulla on Helsingissä kaksi asuntoa ja lähellä kesämökki, ja ajan bmw:lla, mutta en minä ole varakas. Kuluni ovat niin korkeita, että palkasta ei riitä säästöön.kerroppa KUINKA monella suomessa on tilanne että "elää toimeentulotukinormilla" ja on todellisuudessa merkityksellisesti äänivaltainen OMASSA yrityksessään joka on PÖRSSINOTEERATTU...?
Metaforia, brutukseni, metaforia…
Minäkin ihan tavallisena duunarina olen saanut kerättyä satojentuhansien eurojen osakesalkun, ja sijoitan noin 2000 €/kk.
Tavallisella duunarilla - eli keskituloinen tai jopa alle - ei todellakaan ole mahdollisuutta heittää kahta tonnia sivuun joka ikinen kuukausi. Tai se tarkoittaa että vaikkapa asumiskulusi ovat jotain 150,- per kuu etkä osta kirjaimellisesti yhtään mitään, elät jollain näkkileivällä.
Nää rahakeskustelut AV:lla ovat aina yhtä huvittavia.
Pitäisikö palstalle perustaa ketju, missä miehet voisi neuvoa naisia pesukoneen korjauksessa nyt kun Petteri vei naisilta ansiosidonnaisen. Asun vuokralla kerrostalossa. Pitäisi varmaan netistä lukea noita sähköjuttu ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aloittanut sijoittamisen 17-vuotiaana js olen aina sijoittanut osan tuloistani. Vaurastuin myös perinnöllä isäni kuoltua. Perintö oli osakesijoituksia ja käteistä sekä talon puolikas.
Onhan se hienoa jos 17-vuotiaana on jo rahoja mitä voi sijoitella. Minulla ja monella muullakin ne vähäiset rahat mitä nuorena on itse kokoon saanut ovat menneet ihan tähdellisiin ja välttämättömiin hankintoihin ja sellaiseen ovat vanhemmatkin meistä saadut lapsilisät joutuneet säästötilille jemmaamisen sijasta käyttämään. Jos ei kotoa saa mitään pesän munaa itsellisen elämän aloittaessaan niin aika kauan työelämään päästyäänkin ne tienestit menevät asunnon vuokraan ja elämän perushankintoihin eikä omasta omistusasuntoa voi edes ajatella ainakaan jos vanhemmista ei ole edes pankkilainan takaajiksi.
Ei.
Vaan ensin maksetaan asuminen, sitten itselle ja lopuilla voi hankkia kattiloita ja iipoka (ja niissäkin kannattaa todella harkita mikä on tarpeellista).
On ihan eri asia aloittaa sitä itsellistä elämää ilman mitään tyhjällä pankkitilillä kuin jos pankkitilillä on on ne vanhempien sinne säästämät lapsilisät ja vaikka vielä päälle mummojen ja pappojen lapsenlapsilleen säännöllisesti säästöön laittamat rahasummat.
Nykyään nämä vanhempien taustat ei merkitse mitään, kun työpaikoista on niin kova kilpailu. Saa olla onnellinen jos töitä löytyy.