Miten monilla tuntuu olevan rahaa kuin roskaa? Sijoittaako he osan palkastaan vai mitä tekee, että rahaa kertyy?
Itsellä tuntuu, että elän kokoajan kädestä suuhun. Säästötililläkään paljoa mitään. Mitä sitä pitäisi tehdä, että saisi rahan poikimaan?
Kommentit (219)
Perikuntien asuntoja ei saa myytyä. Todella huono taloustilanne Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos duunari meinaa olla varoissaan, osakesäästäminen on enemmän kuin suotavaa. Ei ole tarvinnut katua, että aloitin sen 24 vuotta sitten. Töistä sai jäädä pois silloin kun siltä tuntui eikä ole huolta huomisesta.
Hyvä, koska jos irtisanotaan niin pääomatulot vähentävät 595 yleistukea myös yli 55-vuotiailla työttömillä.
Tää saattaa olla uutinen sulle, mutta on ihmisiä jotka eivät itke moisen pikkusumman takia. Itse en kehtaisi edes hakea tukia jos joskus jäisin työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka on ainakin vähentänyt kuluttamista, koska työttömyysturvaa on heikennetty niin paljon, rahaa on pakko olla jemmassa. Kyllähän moni kertoo, että kulutetaan vain aivan pakolliseen, kaikki palvelut on jääneet pois (kahvilat, kampaajat, baarissa käyminen, ulkona syöminen ym.), ei ostella jatkuvasti uusia vaatteita jne. Nuoremmille ikäluokille mainostellaan 70 vuoden eläkeikää, mikä varmasti motivoi sijoittamaan.
Moni työläisvanhempien lapsi (vanhemmat eivät ole maistereita tai tohtoreita) mieltää itsensä jostain syystä keskiluokkaan kuuluvaksi.
Keskiluokka on kuitenkin ryhmä, johon synnytään.Keskiluokka on myös määritelmä, johon suurinosa kokopäivätyössä käyvistä palkansaajista osuu tulojen perusteella. Noin 68% suomalaista kuuluu keskiluokkaan.
Juuri näin. Keskiluokka = tuloiltaan ja varallisuudeltaan tavis. Keskivertotyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt paljonko pitäisi rahaa olla, että raaskisi ostaa esim. 100 000 euron auton tiedostaen sen menettävän arvoaan yli tonnilla kuukaudessa. Tai varaisi 900 euron hotellihuoneen, kun keikkapaikkakunnalla on muuten majoitus täysin varattu.
ei autoa osteta ARVONMUUTOSTEN vuoksi. Ostatko sinä paistinpannun ja sitten pähkäilet että "paljonko paistinpannu on menettänyt arvoaan". Auto maksaa mitä se maksaa ja sellainen ostetaan joka täyttää ne auton tarpeet. Ja se maksaa sen mikä on valmis maksaa tarpeiden täyttymisestä... Meillä se on 800 €/kk. Ostohinta kirjataan kirjanpitoon, ja vuosittain tehdään tasapoisto niin että auton jäännösarvo on 0. Meillä on poistosuunnitelma 6 vuotta ja sit auto vaihtuu ja sama uusiksi.
Se vain kun se 30000 auto täyttää ihan samat vaatimukset kuin se 100000 auto. Minusta tuollainen 100000 auto olisi typerä ostos, mutta jos rahaa olisi niin paljno ettei tarvitse olla järkevä?
ei kuule 30 k€ autot kaikkien tarpeita käytä. Esim meillä oli tarve säästää 800€+ kk polttoainekuluissa, YKSIKÄÄN 30 k€ auto ei tähän pystynyt, mutta 70 k€ maksanut auto pystyi.
Ja tuolla säästöllä me itse asiassa kuoletamme tuon auton hinnan pois. 30 k€ autoilla ei olisi ajettu tuota 80 000 km/vuosi edullisilla kuluilla mutta sähköautollamme ajamme sen helposti.
Ainakaan käytettyä sähköautoa ei pienempituloiset osta, koska akku voi maksaa 10000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt paljonko pitäisi rahaa olla, että raaskisi ostaa esim. 100 000 euron auton tiedostaen sen menettävän arvoaan yli tonnilla kuukaudessa. Tai varaisi 900 euron hotellihuoneen, kun keikkapaikkakunnalla on muuten majoitus täysin varattu.
ei autoa osteta ARVONMUUTOSTEN vuoksi. Ostatko sinä paistinpannun ja sitten pähkäilet että "paljonko paistinpannu on menettänyt arvoaan". Auto maksaa mitä se maksaa ja sellainen ostetaan joka täyttää ne auton tarpeet. Ja se maksaa sen mikä on valmis maksaa tarpeiden täyttymisestä... Meillä se on 800 €/kk. Ostohinta kirjataan kirjanpitoon, ja vuosittain tehdään tasapoisto niin että auton jäännösarvo on 0. Meillä on poistosuunnitelma 6 vuotta ja sit auto vaihtuu ja sama uusiksi.
Se vain kun se 30000 auto täyttää ihan samat vaatimukset kuin se 100000 auto. Minusta tuollainen 100000 auto olisi typerä ostos, mutta jos rahaa olisi niin paljno ettei tarvitse olla järkevä?
Minä olen ihan tyytyväinen, että jotkut ostaa arvokkaita autoja, jotka tulevat sitten myyntiin, kun he vaihtavat auton uudempaan. Laadukkaalla käytetyllä autolla ajelen itse monen monta vuotta.
Ainoa järkevä teko nykytilanteessa: kaikki säästöön mitä pystyy. Toisilla se on toki enemmän, toisilla vähemmän mutta kannattaa minimoida kaikki rahan käyttö mihinkään vähänkin turhaan niin pienistäkin tuloista saa kyllä kerättyä säästöön turvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos duunari meinaa olla varoissaan, osakesäästäminen on enemmän kuin suotavaa. Ei ole tarvinnut katua, että aloitin sen 24 vuotta sitten. Töistä sai jäädä pois silloin kun siltä tuntui eikä ole huolta huomisesta.
Hyvä, koska jos irtisanotaan niin pääomatulot vähentävät 595 yleistukea myös yli 55-vuotiailla työttömillä.
Tää saattaa olla uutinen sulle, mutta on ihmisiä jotka eivät itke moisen pikkusumman takia. Itse en kehtaisi edes hakea tukia jos joskus jäisin työttömäksi.
On myös ihmisiä, joilla on lainaa ja kulutusluottoa ja ulosottolaitos vie omaisuuden, jos irtisanotaan töistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen nelikymppinen mies ja olen aina korjannut autoni ja myöhemmin myös moottoripyöräni. Oletteko koskaan jaksaneet ajatella yhtään, paljonko teillä kuluu rahaa palveluihin? Just vaikka toi auton korjauttaminen on älyttömän kallista, sillä siinä työssä maksaa työntekijän 25 % TyEL-maksu (joka menee suoraan nykyisille eläkeläisille eläke-pyramidiin), 25,50 % ALV, joka menee 700k julkisen sektorin työntekijöille, m... m...ttajille, sos. tu. lla eläville, yh-äideille yms. ym. kulut. Jos käytätte palveluita, niin teidän pitää oikeasti olla rikkaita, että se olisi kannattavaa. No noin minä ainakin olen säästänyt. En tuhlaa myöskään turhuuksiin rahaa! Kaljat ostan Eckeröltä pääosin ja niitäkään en hirveästi käytä muuten kuin jotain vkl. Striimi-palveluihin en käytä rahaa, vaan käytän ilmaisia striimejä. En tilaile mitään lehtiä, sillä en jaksaisi lukea niitä. Sijoituksiin olen laittanut aika paljonkin rahaa ja jonkun verran olen hävinnytkin ja jonkun verran voittanut. Ehkä kuitenkin enemmän voitolla, varsinkin kryptoissa. Jalometallejakin on. On minulla asuntolainakin, eli ainut laina, mutta jotenkin sitä rahaa jää vaan kaikkeen? Tämän vuoksi mielestäni kaikki raha-ongelmaiset ja työssäkäyvät valittajat ovat valehtelevia tuhlaajia, sillä itse pärjään asuntolainan, auton, mp:n yms. kanssa. Eikä ole raha-ongelmaa. Miten joillekin taloudenpito on niin vaikeaa?
Tästä vuodatuksesta unohtui niinkin tärkeä seikka kuin kuukaudessa käteen saatavat tulot. Jos vierekkäin on kaksi ihmistä jonka toisen nettopalkka on 1800 e/kk ja toisen 3800 e/kk niin tilanne on jo hyvin eri. Myös lapsiperheessä menot on aivan eri luokkaa kuin sinkkutaloudessa.
Palkansaajalla käytännössä isot tulot.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei puhuttu tuloista, vaan varakkuudesta.
Varakkuus voi olla ihmisellä jo syntymästä lähtien tai varakkaaksi voidaan tulla esimerkiksi teini-iässä. Ei liity useinkaan tuloihin millään tavalla..
=> Vastasin jo: näillä henkilöillä on 5-10 sijoitusasuntoa, koska heillä on hyvät tulot, niin varakkuus kasvaa. No, kaksi heistä on perinyt miljoonakämppiä myös, joissa itse asuvat, mutta sijoitusasunnot hankittu itse ansaituilla bonuksilla.
voi olla sekä hyvätuloinen että varakas, mutta siltikään ei voi sanoa että varakkaan raja olisi x euroa kuussa tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ihan tyytyväinen, että jotkut ostaa arvokkaita autoja, jotka tulevat sitten myyntiin, kun he vaihtavat auton uudempaan. Laadukkaalla käytetyllä autolla ajelen itse monen monta vuotta.
Emme osta sähköautoa käytettynä, koska uusi akku voi maksaa 10000 ja yleensä 10 vuoden vanhaan autoon sen joutuu ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs häpeämistä työttömyysturvan hakemisessa on, jos jäät työttömäksi? Itsehän sinä olet töissä ollessasi todennäköisesti maksanut oman tukisummasi moninkertaisesti veroina ja työnantajan palkastasi pidättäminä työttömyysvakuutusmaksuina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka on ainakin vähentänyt kuluttamista, koska työttömyysturvaa on heikennetty niin paljon, rahaa on pakko olla jemmassa. Kyllähän moni kertoo, että kulutetaan vain aivan pakolliseen, kaikki palvelut on jääneet pois (kahvilat, kampaajat, baarissa käyminen, ulkona syöminen ym.), ei ostella jatkuvasti uusia vaatteita jne. Nuoremmille ikäluokille mainostellaan 70 vuoden eläkeikää, mikä varmasti motivoi sijoittamaan.
Moni työläisvanhempien lapsi (vanhemmat eivät ole maistereita tai tohtoreita) mieltää itsensä jostain syystä keskiluokkaan kuuluvaksi.
Keskiluokka on kuitenkin ryhmä, johon synnytään.Keskiluokka on myös määritelmä, johon suurinosa kokopäivätyössä käyvistä palkansaajista osuu tulojen perusteella. Noin 68% suomalaista kuuluu keskiluokkaan.
Juuri näin. Keskiluokka = tuloiltaan ja varallisuudeltaan tavis. Keskivertotyyppi.
Ei ole näin. Useimmiten puhutaan hyvin koulutetusta keskiluokasta. Tarkoittaa ihmisiä, jotka ovat vähintään maistereita. Tulot sekä varallisuus ovat eri lokero. Varallisuus on asia, joka usein saadaan jo syntymän hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös ihmisiä, joilla on lainaa ja kulutusluottoa ja ulosottolaitos vie omaisuuden, jos irtisanotaan töistä.
Toimeentulotukea lasten ruokiin ei saa. Osa kyllä luulee niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku hankkii kalliin uuden auton tai muuta niin sehän on itselleni vain hyvä, kun miettii miten paljon ja pitkään hän joutuu tekemään raskaasti verotettua työtä sen maksamiseksi ja miten paljon siinä ostohinnassakin oli suomen verotuksella jo pelkkiä veroja. Hienoa että jotkut tuota tekee, hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea lasten ruokiin ei saa. Osa kyllä luulee niin.
Tai voi saada, mutta ensin ulosottolaitos vie omaisuuden ja voi jäädä velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole näin. Useimmiten puhutaan hyvin koulutetusta keskiluokasta. Tarkoittaa ihmisiä, jotka ovat vähintään maistereita. Tulot sekä varallisuus ovat eri lokero. Varallisuus on asia, joka usein saadaan jo syntymän hetkellä.
Moni maisteri tienaa nykyisin vähemmän kuin keskivertoduunari.
Lainat ei ole menoja toimeentulotuessa eli asuntolaina, yhtiölaina putkiremontista, opintolaina, kulutusluotto esim pesukoneen oston takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nelikymppinen mies ja olen aina korjannut autoni ja myöhemmin myös moottoripyöräni. Oletteko koskaan jaksaneet ajatella yhtään, paljonko teillä kuluu rahaa palveluihin? Just vaikka toi auton korjauttaminen on älyttömän kallista, sillä siinä työssä maksaa työntekijän 25 % TyEL-maksu (joka menee suoraan nykyisille eläkeläisille eläke-pyramidiin), 25,50 % ALV, joka menee 700k julkisen sektorin työntekijöille, m... m...ttajille, sos. tu. lla eläville, yh-äideille yms. ym. kulut. Jos käytätte palveluita, niin teidän pitää oikeasti olla rikkaita, että se olisi kannattavaa. No noin minä ainakin olen säästänyt. En tuhlaa myöskään turhuuksiin rahaa! Kaljat ostan Eckeröltä pääosin ja niitäkään en hirveästi käytä muuten kuin jotain vkl. Striimi-palveluihin en käytä rahaa, vaan käytän ilmaisia striimejä. En tilaile mitään lehtiä, sillä en jaksaisi lukea niitä. Sijoituksiin olen laittanut aika paljonkin rahaa ja jonkun verran olen hävinnytkin ja jonkun verran voittanut. Ehkä kuitenkin enemmän voitolla, varsinkin kryptoissa. Jalometallejakin on. On minulla asuntolainakin, eli ainut laina, mutta jotenkin sitä rahaa jää vaan kaikkeen? Tämän vuoksi mielestäni kaikki raha-ongelmaiset ja työssäkäyvät valittajat ovat valehtelevia tuhlaajia, sillä itse pärjään asuntolainan, auton, mp:n yms. kanssa. Eikä ole raha-ongelmaa. Miten joillekin taloudenpito on niin vaikeaa?
Tästä vuodatuksesta unohtui niinkin tärkeä seikka kuin kuukaudessa käteen saatavat tulot. Jos vierekkäin on kaksi ihmistä jonka toisen nettopalkka on 1800 e/kk ja toisen 3800 e/kk niin tilanne on jo hyvin eri. Myös lapsiperheessä menot on aivan eri luokkaa kuin sinkkutaloudessa.
Tienaan kuule ihan mediaani-palkkaa, eli samaa kuin suurin osa suomalaisista! Että älä nyt ala väittämään, etteivät omat valinnat mukamas vaikuta mitenkään ihmisen varallisuuteen/köyhyyteen! Aina jotkut vain valehtelee näistä asioista! Asuntolainan ja vastikkeen jälkeen jää jotakuinkin 1400 € käteen. Moni saa enemmän työkyvyttömyys-eläkettäkin taikka ansiosidonnaista ja silti vingutaan ja valitetaan omaa köyhyyttä!
Minulle varakkuus ei merkitse mitään, ellei ole rahaa realisoida omaisuutta. Vaikka asuisin linnassa ja omistaisin ison kasan yrityksen osakkeita joita ei voi myydä - , mutta käyttörahana toimeentulotuki - niin en katso sellaista ihmistä varakkaaksi.
Sori, oma määritelmäni.