Miten monilla tuntuu olevan rahaa kuin roskaa? Sijoittaako he osan palkastaan vai mitä tekee, että rahaa kertyy?
Itsellä tuntuu, että elän kokoajan kädestä suuhun. Säästötililläkään paljoa mitään. Mitä sitä pitäisi tehdä, että saisi rahan poikimaan?
Kommentit (219)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt paljonko pitäisi rahaa olla, että raaskisi ostaa esim. 100 000 euron auton tiedostaen sen menettävän arvoaan yli tonnilla kuukaudessa. Tai varaisi 900 euron hotellihuoneen, kun keikkapaikkakunnalla on muuten majoitus täysin varattu.
ei autoa osteta ARVONMUUTOSTEN vuoksi. Ostatko sinä paistinpannun ja sitten pähkäilet että "paljonko paistinpannu on menettänyt arvoaan". Auto maksaa mitä se maksaa ja sellainen ostetaan joka täyttää ne auton tarpeet. Ja se maksaa sen mikä on valmis maksaa tarpeiden täyttymisestä... Meillä se on 800 €/kk. Ostohinta kirjataan kirjanpitoon, ja vuosittain tehdään tasapoisto niin että auton jäännösarvo on 0. Meillä on poistosuunnitelma 6 vuotta ja sit auto vaihtuu ja sama uusiksi.
Se vain kun se 30000 auto täyttää ihan samat vaatimukset kuin se 100000 auto. Minusta tuollainen 100000 auto olisi typerä ostos, mutta jos rahaa olisi niin paljno ettei tarvitse olla järkevä?
ei kuule 30 k€ autot kaikkien tarpeita käytä. Esim meillä oli tarve säästää 800€+ kk polttoainekuluissa, YKSIKÄÄN 30 k€ auto ei tähän pystynyt, mutta 70 k€ maksanut auto pystyi.
Ja tuolla säästöllä me itse asiassa kuoletamme tuon auton hinnan pois. 30 k€ autoilla ei olisi ajettu tuota 80 000 km/vuosi edullisilla kuluilla mutta sähköautollamme ajamme sen helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaisin jos olisi rahaa ja osaisin. Tuotto pitäisi olla varma.
Semmoistahan kuin varma tuotto ei ole, vaikka av.n sijoittajat niin väittävät.
Aina on riski mukana.
Määräaikaistalletus on niin riskitön kuin voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittamalla sitä rahaa saa.. Eli kun on fiksu rahan käyttäjä, on mahdollisuus sijoittaa ja sitä myöten sitä rahaakin kertyy. Ei tarvitse olla mitkään ihmeelliset tulotkaan. Minäkin ihan tavallisena duunarina olen saanut kerättyä satojentuhansien eurojen osakesalkun, ja sijoitan noin 2000 €/kk. Ja kyllä, "elänkin" eli kulutan rahaa. Syyslomalle menen kahdeksi viikoksi Côte d’Azurille.
Nettona saan osinkoina enenmmän rahaa kuin kuukauden perusmenot ovat, joten palkkahan näin jää käytettäväksi ihan mihin lystää.
Ei ole perusduunari jos sijoitukseen jää 2 tonnia rahaa elämiskustannusten jälkeen. Se on vissi se!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina on riski mukana.
myös se että EI sijoita rahojaan sisältää riskin.
Ja riskin todennäköisyys on erittäin korkea.
Riskiä ET voi ikinä välttää.
Oikeasti varakkaiden ihmisten varakkuus ei näy päälle millään tavoin. Vain asuntovelkaisilla on tapana esitellä varakkuuttaan, joka on oikeasti pääosin velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittamalla sitä rahaa saa.. Eli kun on fiksu rahan käyttäjä, on mahdollisuus sijoittaa ja sitä myöten sitä rahaakin kertyy. Ei tarvitse olla mitkään ihmeelliset tulotkaan. Minäkin ihan tavallisena duunarina olen saanut kerättyä satojentuhansien eurojen osakesalkun, ja sijoitan noin 2000 €/kk. Ja kyllä, "elänkin" eli kulutan rahaa. Syyslomalle menen kahdeksi viikoksi Côte d’Azurille.
Nettona saan osinkoina enenmmän rahaa kuin kuukauden perusmenot ovat, joten palkkahan näin jää käytettäväksi ihan mihin lystää.Ei ole perusduunari jos sijoitukseen jää 2 tonnia rahaa elämiskustannusten jälkeen. Se on vissi se!
ai perusduunariko ei voi saada 2000 €/netto kuussa? Sen verran minulle jäisi 2000 euron nettopalkasta käteen "elämiskustannusten jälkeen".. et siis osaa lukea.. SIJOITUKSET tuottavat kuukaudessa jopa ENEMMÄN kuin nuo välttämättömät "elämiskustannukset" ovat.
Kädestä suuhun tilannetta pitää välttää viimeiseen asti. Paras rahankäytön neuvo on se, että tilillä pitää olla aina rahaa yllättäviä pakollisia menoja varten. Kun olin köyhä opiskelija lopetin kaiken kuluttamisen, jos tilin saldo meni alle kolmensadan. Siitä puskuria on kasvatettu tulojen ja menojen kasvaessa. Lopputulos on se, että tilillä on aina rahaa ja haluamiaan hankintoja voi tehdä milloin vain harkinnan jälkeen.
Toinen tärkeä asia on harkinta. Hetken mielijohteesta ei pidä hankkia mitään vain siksi, että se olisi kiva. Moni turha asia jää hankkimatta, kun antaa alkuhuuman mennä ohi. Näin saa pidettyä purkurin tilillä. Muutenhan se häipyisi heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt paljonko pitäisi rahaa olla, että raaskisi ostaa esim. 100 000 euron auton tiedostaen sen menettävän arvoaan yli tonnilla kuukaudessa. Tai varaisi 900 euron hotellihuoneen, kun keikkapaikkakunnalla on muuten majoitus täysin varattu.
Olen miettinyt samaa ja päätynyt 8 miljoonaan (ja tuosta ostetaan kämpät yms myös, eli kyse on ns lottovoitosta, ei käyttörahasta). . Tuolla summalla EN vielä majoittuisi 2000 e hotelleihin enkä matkustaisi mm-kisojen finaaliin.
Hyvä, ettei sinulla ole 8 miljoonaa.
Miksi se on hyvä? Itse ajattelen, että jos minulla olisi tuo raha, niin tehokkaasti osaisin kuluttamisellani luoda lisää työpaikkoja.
Hellanlettas tuollaista perusteetonta itsekehua :D. "Minä se työllistäisin, jos saisin lotosta 8 miljoonaa"
Mitä työpaikkoja lisäät sillä, ettet majoitu 2000 eurolla?
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri kantaa Veikkauksen peleihin joka kuukausi kuulemma 300-500€. Lisäksi käy viihteellä pari kertaa kuussa lähimmässä kaupungissa, matkat kulkee tietenkin taksilla..
Sitten ihmettelee rahattomuuttaan.
Jos tuon 500 olisi laittanut joka kk. Sijoituksiin vuosien ajan, niin paremmin olisi nyt "plussalla". Ja vähemmän olisi riskiä sijoituksen katoamisesta. Minä en veikkaa senttiäkään kk. Mutta yritän mitättömistä tuloistani saada edes 50e/kk sijoituksiin. Olen nyt 580e plussalla ja aloitin n. 1.5 vuotta sitten nollasta. Aina en saa tuota 50 säilöttyä mutta enimmäkseen saan, joten pikkuhiljaa sitä sukanvarteen kertyy.
En tiedä muista, mutta itse ainakin saan palkkaa. Siitä sitä varallisuutta kertyy kuin huomaamatta koko ajan lisää. Joka kuukausi voi sijoittaa palkkatuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina on riski mukana.
Määräaikaistalletus on niin riskitön kuin voi olla.
ei ole, vaan sekin riippuu sen KO talletuksen EHDOISTA.
esimerkiksi määräaikaistalletus, josta rahoja ei saa pois ilman rangaistusta (tuottojen menetys tai nostopalkkio tai jotain muuta) luo sinulle likviditeetti riskin. Eli jos tarvitkin yllättäen rahaa, sinulla ei sitä ole halvalla käytettävissä kun se on sidottu sinne talletukseen.
ja mikäli näitä rajoitteita ei ole, korkokin on silloin mitättömämpi, jolloin sinulla on inflaatioriski jne.
RISKITTÖMYYTTÄ ei ole. voit vain valita MITKÄ RISKIT OTAT ja millaista Korvausta riskin vastineeksi on odotettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei autoa osteta ARVONMUUTOSTEN vuoksi. Ostatko sinä paistinpannun ja sitten pähkäilet että "paljonko paistinpannu on menettänyt arvoaan". Auto maksaa mitä se maksaa ja sellainen ostetaan joka täyttää ne auton tarpeet. Ja se maksaa sen mikä on valmis maksaa tarpeiden täyttymisestä... Meillä se on 800 €/kk. Ostohinta kirjataan kirjanpitoon, ja vuosittain tehdään tasapoisto niin että auton jäännösarvo on 0. Meillä on poistosuunnitelma 6 vuotta ja sit auto vaihtuu ja sama uusiksi.
Se vain kun se 30000 auto täyttää ihan samat vaatimukset kuin se 100000 auto. Minusta tuollainen 100000 auto olisi typerä ostos, mutta jos rahaa olisi niin paljno ettei tarvitse olla järkevä?
Sanoo ihminen, jolla ei ole kokemusta siitä, miten eri hintaiset autot ovat erilaisia….ei sen puoleen, en minäkään aiemmin tätä ymmärtänyt.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoo ihminen, jolla ei ole kokemusta siitä, miten eri hintaiset autot ovat erilaisia….ei sen puoleen, en minäkään aiemmin tätä ymmärtänyt.
Eri
Ne, joilla oikeasti on varakkuutta, ajavat yli 10 vuotta vanhalla autolla. Jos rahan tekemisestä jotain ymmärtää, auto ei ole se, mihin ensimmäiseksi satsataan. Muutenkin miljoonapmaisuudesta on tapana olla hiljaa ja pitää matalaa profiilia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa ja päätynyt 8 miljoonaan (ja tuosta ostetaan kämpät yms myös, eli kyse on ns lottovoitosta, ei käyttörahasta). . Tuolla summalla EN vielä majoittuisi 2000 e hotelleihin enkä matkustaisi mm-kisojen finaaliin.
Hyvä, ettei sinulla ole 8 miljoonaa.
Miksi se on hyvä? Itse ajattelen, että jos minulla olisi tuo raha, niin tehokkaasti osaisin kuluttamisellani luoda lisää työpaikkoja.
Hellanlettas tuollaista perusteetonta itsekehua :D. "Minä se työllistäisin, jos saisin lotosta 8 miljoonaa"
Mitä työpaikkoja lisäät sillä, ettet majoitu 2000 eurolla?
Lisään työpaikkoja sillä, että kun säästän hotellikuluissa 1000 e per yö - ja vietän yleensä kolme viikon lomia, niin minulle jää 20 000 euroa lisää enemmän rahaa. Näin minulla on tonni päivässä enemmän rahaa käytettävissä ravintoloihin tai ostoksiin. Lisään työpaikkoja ravintoloissa ja tapahtumissa, ja työllistän kivijalkakauppiasta, ompelijaa, kampaajaa, remonttimiestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EriNe, joilla oikeasti on varakkuutta, ajavat yli 10 vuotta vanhalla autolla. Jos rahan tekemisestä jotain ymmärtää, auto ei ole se, mihin ensimmäiseksi satsataan. Muutenkin miljoonapmaisuudesta on tapana olla hiljaa ja pitää matalaa profiilia.
Kas, kun minun tuntemani varakkaat ihmiset (varakuuden mitta = vähintään 200 k vuositulot) ajavat kaikki porcheilla, defendereillä tai vastaavan hintaluokan autoilla. Muttajoo, ei hekään lamborgineilla aja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EriNe, joilla oikeasti on varakkuutta, ajavat yli 10 vuotta vanhalla autolla. Jos rahan tekemisestä jotain ymmärtää, auto ei ole se, mihin ensimmäiseksi satsataan. Muutenkin miljoonapmaisuudesta on tapana olla hiljaa ja pitää matalaa profiilia.
Kas, kun minun tuntemani varakkaat ihmiset (varakuuden mitta = vähintään 200 k vuositulot) ajavat kaikki porcheilla, defendereillä tai vastaavan hintaluokan autoilla. Muttajoo, ei hekään lamborgineilla aja.
ei... varakkuus EI TARKOITA tuloja. varakkuus tarkoittaa OMAISUUTTA.
Ehdottomasti kannattaa alkaa sijoittamaan esim indeksirahastoihin heti kun se on mahdollista. Mahdollisimman nuorena siis, summa voi olla aluksi pienikin. Heilahtelua tottakai tulee, mutta jos tarkoitus on säästää ja sijoittaa pitkällä tähtäimellä, niin kyllä se sijoittaminen vaan kannattaa. Kannattaa kokeilla netissä esim korkoa korolle-laskureita.
No ei nyt niin kuin roskaa mutta kyllä pystyy heti jotain käteisellä hankkimaan, jos tarvetta tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aloittanut sijoittamisen 17-vuotiaana js olen aina sijoittanut osan tuloistani. Vaurastuin myös perinnöllä isäni kuoltua. Perintö oli osakesijoituksia ja käteistä sekä talon puolikas.
Onhan se hienoa jos 17-vuotiaana on jo rahoja mitä voi sijoitella. Minulla ja monella muullakin ne vähäiset rahat mitä nuorena on itse kokoon saanut ovat menneet ihan tähdellisiin ja välttämättömiin hankintoihin ja sellaiseen ovat vanhemmatkin meistä saadut lapsilisät joutuneet säästötilille jemmaamisen sijasta käyttämään. Jos ei kotoa saa mitään pesän munaa itsellisen elämän aloittaessaan niin aika kauan työelämään päästyäänkin ne tienestit menevät asunnon vuokraan ja elämän perushankintoihin eikä omasta omistusasuntoa voi edes ajatella ainakaan jos vanhemmista ei ole edes pankkilainan takaajiksi.
Välttämättömät hankinnat: Henkkamaukka ja matkustelu.
Kallis asunnon vuokra: Pakko asua Punavuoressa.
Ei mahdollisuuta omistusasuntoon: Pankki ei huoli vanhempien takauksia vaan etukäteissäästöjä ja takaisinmaksukykyä.
Ps. Ota vastuu valinnoistasi vi tun nillittäjä.
Aina on riski mukana.