Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten monilla tuntuu olevan rahaa kuin roskaa? Sijoittaako he osan palkastaan vai mitä tekee, että rahaa kertyy?

Vierailija
20.07.2026 |

Itsellä tuntuu, että elän kokoajan kädestä suuhun. Säästötililläkään paljoa mitään. Mitä sitä pitäisi tehdä, että saisi rahan poikimaan?

Kommentit (219)

Vierailija
21/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aloittanut sijoittamisen 17-vuotiaana js olen aina sijoittanut osan tuloistani. Vaurastuin myös perinnöllä isäni kuoltua. Perintö oli osakesijoituksia ja käteistä sekä talon puolikas. 

Onhan se hienoa jos 17-vuotiaana on jo rahoja mitä voi sijoitella. Minulla ja monella muullakin ne vähäiset rahat mitä nuorena on itse kokoon saanut ovat menneet ihan tähdellisiin ja välttämättömiin hankintoihin ja sellaiseen ovat vanhemmatkin meistä saadut lapsilisät joutuneet säästötilille jemmaamisen sijasta käyttämään. Jos ei kotoa saa mitään pesän munaa itsellisen elämän aloittaessaan niin aika kauan työelämään päästyäänkin ne tienestit menevät asunnon vuokraan ja elämän perushankintoihin eikä omasta omistusasuntoa voi edes ajatella ainakaan jos vanhemmista ei ole edes pankkilainan takaajiksi.

Vanhempien pitäisi elättää 17-vuotias, mutta eihän se nuoren vika tietenkään ole, jos näin eivät tee. Moni tuon ikäinen myös käyttää rahojaan ei-välttämättömyyksiin. 

Vierailija
22/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri kantaa Veikkauksen peleihin joka kuukausi kuulemma 300-500€. Lisäksi käy viihteellä pari kertaa kuussa lähimmässä kaupungissa, matkat kulkee tietenkin taksilla..

Sitten ihmettelee rahattomuuttaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt paljonko pitäisi rahaa olla, että raaskisi ostaa esim. 100 000 euron auton tiedostaen sen menettävän arvoaan yli tonnilla kuukaudessa. Tai varaisi 900 euron hotellihuoneen, kun keikkapaikkakunnalla on muuten majoitus täysin varattu. 

Onhan tuo varmaan myös luonnekysymys. Joku ajattelee, että kerranhan tässä vain eletään, ja jos ne rahat on kuitenkin olemassa, ottaa sen 900 euron hotellihuoneen. Joku toinen, jolla rahaa on aivan saman verran, ei sitä kuitenkaan raski ottaa, koska hintahan on oikeasti poskettoman kallis, ja menee jonnekin leirintäalueelle telttaan tai autoon nukkumaan. Itse olen huono tuhlaamaan, mutta olen nykyään jo vähän oppinut. 

Vierailija
24/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaisin jos olisi rahaa ja osaisin. Tuotto pitäisi olla varma.

Mikään ei ole niin varmaa, kuin epävarma.

Vierailija
25/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt paljonko pitäisi rahaa olla, että raaskisi ostaa esim. 100 000 euron auton tiedostaen sen menettävän arvoaan yli tonnilla kuukaudessa. Tai varaisi 900 euron hotellihuoneen, kun keikkapaikkakunnalla on muuten majoitus täysin varattu. 

Olen miettinyt samaa ja päätynyt 8 miljoonaan (ja tuosta ostetaan kämpät yms myös, eli kyse on ns lottovoitosta, ei käyttörahasta). . Tuolla summalla EN vielä majoittuisi 2000 e hotelleihin enkä matkustaisi mm-kisojen finaaliin.

Hyvä, ettei sinulla ole 8 miljoonaa. 

Vierailija
26/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden rahankäyttö on kanssa haastava arvioita. Jos toinen käyttää satasen kuussa uusiin vaatteisiin ja toinen tekee 1200 euron lomamatkan, niin helpolla kumpikin ihmettelee miten toisella on noin varaa. 

Vierailija
27/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matalariskiset rahastot ovat niin varmoja kuin voi olla, eikä tarvitse edes osata sijoittamista. Jos koko talous kaatuu, niin sitten myös pankkitilillä olevat rahat menettävät arvoaan. 

Vierailija
28/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa ja päätynyt 8 miljoonaan (ja tuosta ostetaan kämpät yms myös, eli kyse on ns lottovoitosta, ei käyttörahasta). . Tuolla summalla EN vielä majoittuisi 2000 e hotelleihin enkä matkustaisi mm-kisojen finaaliin.

Hyvä, ettei sinulla ole 8 miljoonaa. 

Miksi se on hyvä? Itse ajattelen, että jos minulla olisi tuo raha, niin tehokkaasti osaisin kuluttamisellani luoda lisää työpaikkoja. 

Vierailija
29/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aloittanut sijoittamisen 17-vuotiaana js olen aina sijoittanut osan tuloistani. Vaurastuin myös perinnöllä isäni kuoltua. Perintö oli osakesijoituksia ja käteistä sekä talon puolikas. 

Onhan se hienoa jos 17-vuotiaana on jo rahoja mitä voi sijoitella. Minulla ja monella muullakin ne vähäiset rahat mitä nuorena on itse kokoon saanut ovat menneet ihan tähdellisiin ja välttämättömiin hankintoihin ja sellaiseen ovat vanhemmatkin meistä saadut lapsilisät joutuneet säästötilille jemmaamisen sijasta käyttämään. Jos ei kotoa saa mitään pesän munaa itsellisen elämän aloittaessaan niin aika kauan työelämään päästyäänkin ne tienestit menevät asunnon vuokraan ja elämän perushankintoihin eikä omasta omistusasuntoa voi edes ajatella ainakaan jos vanhemmista ei ole edes pankkilainan takaajiksi.

EI sijoittamiseen mitään isoja summia tarvitse eli KYLLÄ 17-vuotiaanakin on jo rahoja mitä sijoitella. Itse asiassa lapseni aloitti itsenäisen sijoittamisen itse tienaamistaan rahoista 15 vuotiaana. Sitä ennen ollaan yhdessä sijoitettu hänen saamiaan lahja- ja viikkorahojaan. Jo pienestä pitäen opetettu että aina osa saaduista rahoista laitetaan tuottamaan ja vain osa käytetään. 

Minullakin tässä kuussa pienin ostos on vieläpä suoraan osakkeisiin, eikä rahastoihin, on 44 USD (n. 38,54 €). Kyllä tuollaisia summia 17-vuotiailla on hyvinkin käytössä. 

Vierailija
30/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo varmaan myös luonnekysymys. Joku ajattelee, että kerranhan tässä vain eletään, ja jos ne rahat on kuitenkin olemassa, ottaa sen 900 euron hotellihuoneen. Joku toinen, jolla rahaa on aivan saman verran, ei sitä kuitenkaan raski ottaa, koska hintahan on oikeasti poskettoman kallis, ja menee jonnekin leirintäalueelle telttaan tai autoon nukkumaan. Itse olen huono tuhlaamaan, mutta olen nykyään jo vähän oppinut. 

Olisin tuo jälkimmäinen. Varallisuutta on n. 600 000, ja kallein hotellihuone ollut 120 euroa/yö. Voisin ehkä jossain poikkeustapauksessa maksaa noin 200, mutta en koskaan suostuisi maksmaan yli 300/yö. Menisin sinne leirintäalueelle. 

Vierailija
31/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaa tuottoa ei ole.

Tuotto maksetaan riskistä.

Vierailija
32/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisella ei tarvi olla rahaa.

Minulla ei ole ikinä kerenny tili kulua, kun seuraava tulee. En sijoita, raha makaa tilillä. Suuremmat hankinnat käteisellä. En omista edes pankkikorttia. On minulla myös aviomies, en kuitenkaan ole riippuvainen hänen tuloistaan. N55

Vierailija
33/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni esittää varakasta velaksi.

ja me varakkaat EMME esitä mitään. Käytämme normaaleja vaatteita, meillä on normaalit kulkupelit, asumme itselle sopivankokoisissa asunnoissa. Meilläkin on ihan vain audi ja pösö sähköautot, ei siis mitään ökyautoja. 

Vierailija
34/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekisitte jos lentäminen ja matkustus olisi ilmaista? Jokainen voisi kokea unelmia.

Vierailija
35/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin tuo jälkimmäinen. Varallisuutta on n. 600 000, ja kallein hotellihuone ollut 120 euroa/yö. Voisin ehkä jossain poikkeustapauksessa maksaa noin 200, mutta en koskaan suostuisi maksmaan yli 300/yö. Menisin sinne leirintäalueelle. 

Oho. Minulla ei ole asunnon lisäksi varallisuutta kuin 70 k, mutta hotellihuoneen kipuraja menee 250-280 eurossa. Ikinä en maksaisi 350 euroa per yö, sitten menen neljän tähden hotelliin ja toivon kädet ristissä, että huone on pimeä, hiljainen ja sänky priimaa.

Vierailija
36/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja me varakkaat EMME esitä mitään. Käytämme normaaleja vaatteita, meillä on normaalit kulkupelit, asumme itselle sopivankokoisissa asunnoissa. Meilläkin on ihan vain audi ja pösö sähköautot, ei siis mitään ökyautoja. 

Ei auti oo varakkaiden auto 😂

Vierailija
37/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei autoa osteta ARVONMUUTOSTEN vuoksi. Ostatko sinä paistinpannun ja sitten pähkäilet että "paljonko paistinpannu on menettänyt arvoaan". Auto maksaa mitä se maksaa ja sellainen ostetaan joka täyttää ne auton tarpeet. Ja se maksaa sen mikä on valmis maksaa tarpeiden täyttymisestä... Meillä se on 800 €/kk.  Ostohinta kirjataan kirjanpitoon, ja vuosittain tehdään tasapoisto niin että auton jäännösarvo on 0. Meillä on poistosuunnitelma 6 vuotta ja sit auto vaihtuu ja sama uusiksi. 

Vierailija
38/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla jäi pointti tajuamatta.

Eri

Vierailija
39/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei autoa osteta ARVONMUUTOSTEN vuoksi. Ostatko sinä paistinpannun ja sitten pähkäilet että "paljonko paistinpannu on menettänyt arvoaan". Auto maksaa mitä se maksaa ja sellainen ostetaan joka täyttää ne auton tarpeet. Ja se maksaa sen mikä on valmis maksaa tarpeiden täyttymisestä... Meillä se on 800 €/kk.  Ostohinta kirjataan kirjanpitoon, ja vuosittain tehdään tasapoisto niin että auton jäännösarvo on 0. Meillä on poistosuunnitelma 6 vuotta ja sit auto vaihtuu ja sama uusiksi. 

Se vain kun se 30000 auto täyttää ihan samat vaatimukset kuin se 100000 auto. Minusta tuollainen 100000 auto olisi typerä ostos, mutta jos rahaa olisi niin paljno ettei tarvitse olla järkevä?

Vierailija
40/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

katsos me varakkaat EMME ostele autoa statuksen mukaan vaan TARPEEN mukaan. Tuo nyt sattui parhaiten sillä hetkellä täyttämään ne meidän tarpeet. ja ei kyllä Peugeotkaan ole massojen mielestä "varakkaan auto". Me emme vain paskaakaan välitä siitä mikä sen auton "pitäisi olla", vaan missä on paras hinta/laatusuhde. Ja laatu on nyt laajassa merkityksessä, esim "kuinka hyvin auto täyttää ne tarpeet mitä autolle on". Siksi toinen on vähän isompi Audi, toinen vähän pienempi peugeot. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi