Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten monilla tuntuu olevan rahaa kuin roskaa? Sijoittaako he osan palkastaan vai mitä tekee, että rahaa kertyy?

Vierailija
20.07.2026 |

Itsellä tuntuu, että elän kokoajan kädestä suuhun. Säästötililläkään paljoa mitään. Mitä sitä pitäisi tehdä, että saisi rahan poikimaan?

Kommentit (219)

Vierailija
61/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt paljonko pitäisi rahaa olla, että raaskisi ostaa esim. 100 000 euron auton tiedostaen sen menettävän arvoaan yli tonnilla kuukaudessa. Tai varaisi 900 euron hotellihuoneen, kun keikkapaikkakunnalla on muuten majoitus täysin varattu. 

ei autoa osteta ARVONMUUTOSTEN vuoksi. Ostatko sinä paistinpannun ja sitten pähkäilet että "paljonko paistinpannu on menettänyt arvoaan". Auto maksaa mitä se maksaa ja sellainen ostetaan joka täyttää ne auton tarpeet. Ja se maksaa sen mikä on valmis maksaa tarpeiden täyttymisestä... Meillä se on 800 €/kk.  Ostohinta kirjataan kirjanpitoon, ja vuosittain tehdään tasapoisto niin että auton jäännösarvo on 0. Meillä on poistosuunnitelma 6 vuotta ja sit auto vaihtuu ja sama uusiksi. 

Se vain kun se 30000 auto täyttää ihan samat vaatimukset kuin se 100000 auto. Minusta tuollainen 100000 auto olisi typerä ostos, mutta jos rahaa olisi niin paljno ettei tarvitse olla järkevä?

Sanoo ihminen, jolla ei ole kokemusta siitä, miten eri hintaiset autot ovat erilaisia….ei sen puoleen, en minäkään aiemmin tätä ymmärtänyt.

Eri

Ne, joilla oikeasti on varakkuutta, ajavat yli 10 vuotta vanhalla autolla. Jos rahan tekemisestä jotain ymmärtää, auto ei ole se, mihin ensimmäiseksi satsataan. Muutenkin miljoonapmaisuudesta on tapana olla hiljaa ja pitää matalaa profiilia.

Kas, kun minun tuntemani varakkaat ihmiset (varakuuden mitta = vähintään 200 k vuositulot) ajavat kaikki porcheilla, defendereillä tai vastaavan hintaluokan autoilla. Muttajoo, ei hekään lamborgineilla aja.

ei... varakkuus EI TARKOITA tuloja. varakkuus tarkoittaa OMAISUUTTA. 

No, noilla tuntemillani henkilöillä on 5-10 sijoitusasuntoa. Koska tuloilla on mahdollisuus lisätä omaisuutta.

Vierailija
62/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos duunari meinaa olla varoissaan, osakesäästäminen on enemmän kuin suotavaa. Ei ole tarvinnut katua, että aloitin sen 24 vuotta sitten. Töistä sai jäädä pois silloin kun siltä tuntui eikä ole huolta huomisesta. 

Hyvä, koska jos irtisanotaan niin pääomatulot vähentävät 595 yleistukea myös yli 55-vuotiailla työttömillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt paljonko pitäisi rahaa olla, että raaskisi ostaa esim. 100 000 euron auton tiedostaen sen menettävän arvoaan yli tonnilla kuukaudessa. Tai varaisi 900 euron hotellihuoneen, kun keikkapaikkakunnalla on muuten majoitus täysin varattu. 

ei autoa osteta ARVONMUUTOSTEN vuoksi. Ostatko sinä paistinpannun ja sitten pähkäilet että "paljonko paistinpannu on menettänyt arvoaan". Auto maksaa mitä se maksaa ja sellainen ostetaan joka täyttää ne auton tarpeet. Ja se maksaa sen mikä on valmis maksaa tarpeiden täyttymisestä... Meillä se on 800 €/kk.  Ostohinta kirjataan kirjanpitoon, ja vuosittain tehdään tasapoisto niin että auton jäännösarvo on 0. Meillä on poistosuunnitelma 6 vuotta ja sit auto vaihtuu ja sama uusiksi. 

Se vain kun se 30000 auto täyttää ihan samat vaatimukset kuin se 100000 auto. Minusta tuollainen 100000 auto olisi typerä ostos, mutta jos rahaa olisi niin paljno ettei tarvitse olla järkevä?

Sanoo ihminen, jolla ei ole kokemusta siitä, miten eri hintaiset autot ovat erilaisia….ei sen puoleen, en minäkään aiemmin tätä ymmärtänyt.

Eri

Ne, joilla oikeasti on varakkuutta, ajavat yli 10 vuotta vanhalla autolla. Jos rahan tekemisestä jotain ymmärtää, auto ei ole se, mihin ensimmäiseksi satsataan. Muutenkin miljoonapmaisuudesta on tapana olla hiljaa ja pitää matalaa profiilia.

Kas, kun minun tuntemani varakkaat ihmiset (varakuuden mitta = vähintään 200 k vuositulot) ajavat kaikki porcheilla, defendereillä tai vastaavan hintaluokan autoilla. Muttajoo, ei hekään lamborgineilla aja.

Nyt ei puhuttu tuloista, vaan varakkuudesta. 

Varakkuus voi olla ihmisellä jo syntymästä lähtien tai varakkaaksi voidaan tulla esimerkiksi teini-iässä. Ei liity useinkaan tuloihin millään tavalla..

Vierailija
64/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokka on ainakin vähentänyt kuluttamista, koska työttömyysturvaa on heikennetty niin paljon, rahaa on pakko olla jemmassa. Kyllähän moni kertoo, että kulutetaan vain aivan pakolliseen, kaikki palvelut on jääneet pois (kahvilat, kampaajat, baarissa käyminen, ulkona syöminen ym.), ei ostella jatkuvasti uusia vaatteita jne. Nuoremmille ikäluokille mainostellaan 70 vuoden eläkeikää, mikä varmasti motivoi sijoittamaan.

Vierailija
65/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan bruttona 10 k€ kuukaudessa. Töissä ollut 15 vuotta ja ns. iso osa hankinnoista jo tehty. Ei lapsia, ei koiria. On rahaa lähteä vaikka heti Australiaan kylpylälomalle.

Vierailija
66/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sijoittanut nuoresta asti, lukion jälkeen aloitin sijoittamalla ylioppilaslahjarahat. Opiskelijana nostin koko opintolainasumman vaikka en sitä olisi tarvinnutkaan, ja sijoitin. Nykyisin en sijoita mitään isoja summia kerralla, mutta säännöllisesti. Siitä tulee hyvin nopeasti tapa, ja rahaa alkaa kertyä melkeinpä huomaamatta. Ajan mittaan myös korkoa korolle -matematiikka alkaa vaikuttaa.

Vierailija
67/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, ulosottolaitoksella on tällä hetkellä kiire.

Vierailija
68/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aloittanut sijoittamisen 17-vuotiaana js olen aina sijoittanut osan tuloistani. Vaurastuin myös perinnöllä isäni kuoltua. Perintö oli osakesijoituksia ja käteistä sekä talon puolikas. 

Ihmettelen miksi tämäkin on saanut alapeukkuja kun joku vastaa asiallisesti täsmälleen siihen mihin kysytään. Kateellisuuden vuoksiko alapeukuttelette?

Vierailija
69/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

No, noilla tuntemillani henkilöillä on 5-10 sijoitusasuntoa. Koska tuloilla on mahdollisuus lisätä omaisuutta.

Olethan varma, ettei sijoitusasuntojen ostoon ole käytetty lainarahaa? Meillä on Helsingissä kaksi sijoitusasuntoa, eikä niiden hankkimiseen ole käytetty velkarahaa.

Vierailija
70/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

SILTIKÄÄN VARAKAS ei kerro TULOISTA vaan OMAISUUDESTA. Varakas voisi olla vaikka verotettavat tulot olisivat 0. 

Toki suuri palkka antaa PAREMMAN MAHDOLLISUUDEN kerryttää varallisuutta, mutta SILTIKÄÄN  varakas EI TARKOITA millaiset TULOT sinulla on. 

Vierailija
71/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakkuus voi olla ihmisellä jo syntymästä lähtien tai varakkaaksi voidaan tulla esimerkiksi teini-iässä. Ei liity useinkaan tuloihin millään tavalla..

=> Vastasin jo: näillä henkilöillä on 5-10 sijoitusasuntoa, koska heillä on hyvät tulot, niin varakkuus kasvaa. No, kaksi heistä on perinyt miljoonakämppiä myös, joissa itse asuvat, mutta sijoitusasunnot hankittu itse ansaituilla bonuksilla. 

Vierailija
72/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka on ainakin vähentänyt kuluttamista, koska työttömyysturvaa on heikennetty niin paljon, rahaa on pakko olla jemmassa. Kyllähän moni kertoo, että kulutetaan vain aivan pakolliseen, kaikki palvelut on jääneet pois (kahvilat, kampaajat, baarissa käyminen, ulkona syöminen ym.), ei ostella jatkuvasti uusia vaatteita jne. Nuoremmille ikäluokille mainostellaan 70 vuoden eläkeikää, mikä varmasti motivoi sijoittamaan.

Moni työläisvanhempien lapsi (vanhemmat eivät ole maistereita tai tohtoreita) mieltää itsensä jostain syystä keskiluokkaan kuuluvaksi.

Keskiluokka on kuitenkin ryhmä, johon synnytään. 

Vierailija
73/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittamiseen voi saada alkusysäyksen pienestäkin ylimääräisestä rahasta.  Ensin säästää, sitten maksaa vaikka isoa laskua osamaksuna niin alkaa hahmottaa talouttaan paremmin.  

Vierailija
74/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Olethan varma, ettei sijoitusasuntojen ostoon ole käytetty lainarahaa? Meillä on Helsingissä kaksi sijoitusasuntoa, eikä niiden hankkimiseen ole käytetty velkarahaa.

En tiedä, millä rahalla he 20 vuotta sitten ostivat sijoitusasuntonsa, mutta sen tiedän, että tuotto on tänä päivänä täysimääräistä.

Vierailija
75/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tosiaan ole ollut säästäväinen. Jossain vaiheessa yritin olla ja sainkin kasaan mukavasti, mutta sitten tajusin, että en halua elää elämää "sitku". Olen nyt 52 ja asunto on velaton (asutaan Tampereella eli asunnolla toivottavasti on arvoa jatkossakin) sekä noin 100 000 säästöjä miehen kanssa. Tällä hetkellä eletään kädestä suuhun palkkojen kanssa. Eli kaikki saa mennä. On vähennetty työntekoakin ja nautitaan elämästä. Perintöä tulen kyllä vielä saamaan. On ajateltu niin, että tehdään kivoja asioita ja tuetaan opiskelevia lapsia. Matkustelemme aika paljon ja nyt kesällä on jäänyt lomarahoineen säästöön ja muutenkin on oltu vaan kotona, niin varasimme juuri reissun syyskuulle ja lapset saa tulla "kavereineen" mukaan. Eli siis ottavat seurustelukaverin ja avopuolison. Ja me maksetaan koko porukan matka. Halutaan, että jää kivoja muistoja, otetaan kallis hotelli, syödään hyvin ja nautitaan elämästä porukalla. Ei se väliä, jos siihen nyt menee sitten reippaasti rahaa. Ihan sama. Tuleehan sitä joka kuukausi lisää. 

Vierailija
76/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilipäivänä pitää siirtää ensin säästö itselle, sitten maksaa laskut ja loppukuu elää niillä rahoilla, mitä jäi jäljelle. Jos tuntuu tiukalta, niin menoja pitää tarkastella huolellisesti, onko siellä jotain, josta voi luopua.

Vierailija
77/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

=> Vastasin jo: näillä henkilöillä on 5-10 sijoitusasuntoa, koska heillä on hyvät tulot, niin varakkuus kasvaa. No, kaksi heistä on perinyt miljoonakämppiä myös, joissa itse asuvat, mutta sijoitusasunnot hankittu itse ansaituilla bonuksilla. 

mutta sinä itse määrittelit että "varakas = isot tulot" eli PÄIN PERSETTÄ. 

Vierailija
78/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nelikymppinen mies ja olen aina korjannut autoni ja myöhemmin myös moottoripyöräni. Oletteko koskaan jaksaneet ajatella yhtään, paljonko teillä kuluu rahaa palveluihin? Just vaikka toi auton korjauttaminen on älyttömän kallista, sillä siinä työssä maksaa työntekijän 25 % TyEL-maksu (joka menee suoraan nykyisille eläkeläisille eläke-pyramidiin), 25,50 % ALV, joka menee 700k julkisen sektorin työntekijöille, m... m...ttajille, sos. tu. lla eläville, yh-äideille yms. ym. kulut. Jos käytätte palveluita, niin teidän pitää oikeasti olla rikkaita, että se olisi kannattavaa. No noin minä ainakin olen säästänyt. En tuhlaa myöskään turhuuksiin rahaa! Kaljat ostan Eckeröltä pääosin ja niitäkään en hirveästi käytä muuten kuin jotain vkl. Striimi-palveluihin en käytä rahaa, vaan käytän ilmaisia striimejä. En tilaile mitään lehtiä, sillä en jaksaisi lukea niitä. Sijoituksiin olen laittanut aika paljonkin rahaa ja jonkun verran olen hävinnytkin ja jonkun verran voittanut. Ehkä kuitenkin enemmän voitolla, varsinkin kryptoissa. Jalometallejakin on. On minulla asuntolainakin, eli ainut laina, mutta jotenkin sitä rahaa jää vaan kaikkeen? Tämän vuoksi mielestäni kaikki raha-ongelmaiset ja työssäkäyvät valittajat ovat valehtelevia tuhlaajia, sillä itse pärjään asuntolainan, auton, mp:n yms. kanssa. Eikä ole raha-ongelmaa. Miten joillekin taloudenpito on niin vaikeaa?

Vierailija
79/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni työläisvanhempien lapsi (vanhemmat eivät ole maistereita tai tohtoreita) mieltää itsensä jostain syystä keskiluokkaan kuuluvaksi.

Keskiluokka on kuitenkin ryhmä, johon synnytään. 

Keskiluokka on myös määritelmä, johon suurinosa kokopäivätyössä käyvistä palkansaajista osuu tulojen perusteella. Noin 68% suomalaista kuuluu keskiluokkaan.

Vierailija
80/219 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aloittanut sijoittamisen 17-vuotiaana js olen aina sijoittanut osan tuloistani. Vaurastuin myös perinnöllä isäni kuoltua. Perintö oli osakesijoituksia ja käteistä sekä talon puolikas. 

Onhan se hienoa jos 17-vuotiaana on jo rahoja mitä voi sijoitella. Minulla ja monella muullakin ne vähäiset rahat mitä nuorena on itse kokoon saanut ovat menneet ihan tähdellisiin ja välttämättömiin hankintoihin ja sellaiseen ovat vanhemmatkin meistä saadut lapsilisät joutuneet säästötilille jemmaamisen sijasta käyttämään. Jos ei kotoa saa mitään pesän munaa itsellisen elämän aloittaessaan niin aika kauan työelämään päästyäänkin ne tienestit menevät asunnon vuokraan ja elämän perushankintoihin eikä omasta omistusasuntoa voi edes ajatella ainakaan jos vanhemmista ei ole edes pankkilainan takaajiksi.

Ei.

Vaan ensin maksetaan asuminen, sitten itselle ja lopuilla voi hankkia kattiloita ja iipoka (ja niissäkin kannattaa todella harkita mikä on tarpeellista).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi