Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten monilla tuntuu olevan rahaa kuin roskaa? Sijoittaako he osan palkastaan vai mitä tekee, että rahaa kertyy?

Vierailija
20.07.2026 |

Itsellä tuntuu, että elän kokoajan kädestä suuhun. Säästötililläkään paljoa mitään. Mitä sitä pitäisi tehdä, että saisi rahan poikimaan?

Kommentit (315)

Vierailija
221/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset osaa elää säästeliäästi eikä tuhlaa rahaa turhuuksiin ja joillain jos näyttää siltä että meinaa jäädä säästöön niin se raha polttaa oikein että siittä on päästävä eroon. Toinen syy on se että jotkut ihmiset tekee asioita itse eikä osta kaikkea valmiina palveluina niin siinä säästää. Tästä itse tekemisestä niin jotenkin se on aina sama nainen joka valittaa että ei jää rahaa säästöön joka kehuskelee että ei tarvi opetella tekemään itse enkä tarvi miestä mihinkään kun voin ostaa palvelut mitä tarvitsen

Ei ne kaikki miehetkään osaa ihan kaikkea vaikka niin tunnut vihjaavan.

Vierailija
222/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni esittää varakasta velaksi.

toi niin totta- kulisit kuntoon ja velkaa-luottoo--- karmeeta ja sittenkin ulosottomis hyvä tuttavuus  perintäkirjeitä jne-

Kyllähän se niin on että jos töissä haluaa käydä ja pitää kulissit kunnossa, niin auto maksaa ja auton kulutus on melkoista. Siinä elää helposti velkaa monta tonnia pitkässä juoksussa (in da long rannys). Pitää olla taloussilmää ja valita sellaisia töitä jotka kannattaa. Jos lähtee tekemään näitä nollatuntitöitä minimipalkoilla ja ylläpitää autoa, niin se on vararikko. Suomessa on ylättävän paljon tyhmiä ihmisiä, jotka on kuitenkin korkeastikoulutettuja ja tekee tätä että käy töissä vaikka kustannukset on suuremmat kuin mitä työstä saa. 

Suomessa on kuitenkin niitä fiksuja pitkäaikaistyöttömiä, jotka elää vaatimattomasti tukien varassa. Osa kuuluisi ihan sairaseläkkeelekin, mutteivat pääse sinne.

Työn pitää tuottaa enemmän kuin mitä menee kuluihin. Auto on valtava kulu. 

Meillä on aika iso ongelma siinä että työnteko on kallista ja siitä maksetaan huonosti. 

Se on hölmöä toisinaan ottaa työ vastaan. Pitää olla laskuoppi kunnossa etttä voi laskea menot ja tulot. On oikeasti aika hassua että meillä on näitä korkeastikoulutettuja lukion pitkänmatikan käyneitä, jotka elää velaksi, koska kulissit ja töissä pitää ideologisesti käydä kuin joku kommunisti. Nykyelämässä töissä ei nyt välttämätä kannata käydä tänä päivänä!

Monesti nämä "menestyjät" ja säästäjät tulee vasemmistolaisista suvuista. Ovat yhdistäneet talousosaamiseen kaksi huonointa perintöään. Köyhänä ja nuukana elämisen luterilaisen paatoksen ja kulutukseen littyvän porvarivihan. Säästävät vaikka olisi varaa, kun on tehty luokkanousu ajat sitten jo. Elämän realiteetit kuitenkin saattaa sataa tuulettimeen, kun lähtee vakituinen työ alta ja tarjolla on pätkää. Vasemmistolaisissa perinteissä on aina ihannoitu työntekoa ja sitä on sitte pakko tehdä kuin robotti huolimatta sen kustannuksista. Auto on yksi selvin tapa hankkia itselleen konkurssi. Ilman autoa taas Suomen kaltaisessa maassa on mahdotonta työllistyä. 

Tämä yhtälö aiheuttaa sitten ne ongelmat. 

Ei hyvätuloisten perheissä ole koskaan säästetty älyttömyyksistä ja aina on varaa lapsillekin tarjota virikkeitä ja heittää rahaa käyttöön. Tässä on yhteentörmäyksessä nää luokkanousun tehneet "säästäjät" ja sitten ne oikeasti taloutta ymmärtävät ihmiset, jotka käyttää varallisuutta palveluihin että talous toimii. 

Tämä säästävä porukka on tosiaan ongelma ja yllättys. Heillä on se punainen menneisyys ja kasvatus taustalla. Nämä kommarit aiheuttaa ongelmia vaikka olisivt näennäisesti oikeistolaisia.

Kommariutta on nimenomaan se palvelujen käyttö, jotta voidaan maksaa enemmän veroja julkisen sektorin kommareille. Mikä hemmetin ammattimainen totuuden vääristäjä sinä oikein olet?

Kommunismissa ei ole rahaa. Sosialismissa on rahaa vielä käytössä. Kommunismissa on vaihdantaa palveluiden käytön välillä. Ainainen säästäminen ja kuluttamisen näkeminen porvarillisena on juuri punaisten jälkeläisten ajatusmaailmaa. Tämän takia markkinatalous ei tällä hetkellä toimi, kun keskiluokka ja ne joilla ne rahat on, niin säästää sitä rahaa ja panttaa sitä epäisänmaallisesti muilta ja palveluilta.

Te olette saatanoita tälle maalle. Köyhät on ylläpitäneet kulutusta ja nyt kun köyhiltä leikattiin, niin te ette perkele voi kantaa tikkua ristiin ja osallistua talkoisiin. 

Tämän takia suuri osa köyhästä kansasta vastusti NATO:on liittymistä, koska he tiesi ettei yhteistalkoita ole hyvätuloisilta odotettavissa. HE  vain säästää ja pistää rahansa osakkeisiin itsekkäästi. Näitä pitäisi sitten hädän tullen puolustaa jos kuuluu reserviin....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä rahaahan pitää olla kuin roskaa että vielä tänä päivänä voi sijoittaa. Ei minulla ainakaan jää satoja euroja kuukaudessa kun tilipäivän jälkeen maksan laskut, lainan ja ruoan. 50€ on paljon jos jää.

Vierailija
224/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salaisuus on ettei ole velkaa. Maksoin asuntolainan 10 vuodessa pois ja nyt asumiskulut 200€/kk sisältää vastikkeen, sähkön ja veden 👍 50 neliöinen rivarikaksio passeli poikamiehelle 🤗

M39

Tuo on se viisaus. Köyhän ei pidä lähteä peruskoulun tai nykyään lukion jälkeen jatko-opintoihin ja ottaa velkaa. On järkevämpi jäädä suoraan työttömäksi ja odotella että joskus tulisi aika, kun voi opiskella työttömänä, koska opintotuki ja velka on suuri riski elämälle. Sitä ei muuten moni työtön valmistunut maisteri ole maksanut vielä nelikymppisenäkään. Velkaa ei kannata ottaa ja se tarkoittaa että opiskelukaan ei kannata tai ole riskin ottamisen väärti.

Vierailija
225/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntokauppa on syväjäässä. Perintöasuntoja ei saa myytyä.

Vierailija
226/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkään (20+ vuotta) tehnyt tulotasooni nähden vaatimattomia valintoja ja tinkinyt itsestäni. Tai ei se oikeastaan ole tinkimistä kun olen aina ollut vähään tyytyväinen. Ehkä siksi sitä rahaa on alkanut kertyä. Ja ehkä sitten nyt jollekin ulkopuoliselle tilanteeni saattaa näyttäytyä siltä että "rahaa on kuin roskaa" kun olen pystynyt mahdollistamaan lapsilleni asioita joita edes kahden vanhemman perheessä ei aina pystytä mahdollistamaan. 

T. Kahden teinin yksinhuoltaja 

Siehän oot ihn hölmöläinen. Elämäs pistänyt hukkaan muutaman tonnin tähden. Sie teet kurjuudesta arkidraamaa. Elät kuin sota-aikojen mummot ja varmasti pikkaritkin ompelet kiinni ja sukat kanssa. Pöljä mikä pöljä. Suomi on täynnä näitä, jotka pistäisi perunatkin kasvamaan kerrostaloyhtiön hiekkalaatkolle jos vain kehtaisivat. 

Ihan sairasta meininkiä. On piinaavaa elää tuollaisen vanhemman kanssa lapsuus ja nuoruus.

Näin se menee. Nämä hyvätuloiset aina tulee neuvomaan miten säästetään. Muille se ei ole vaihtoehtona. On vain pakko säästää ja ei ole varaa edes autoon ja auton kuluihin. Tämä myös heikentää työnsaantia merkittävästi. Merkittävä ero on juuri tuo että heillä on varaa leikkiä köyhää ja tehdä vapaita valintoja ostostensa kanssa. Köyhä ostaa aina halvinta tai jättää ostamatta. Mitään säästöjä ei jää ja kaikki menee mikä tulee ja nämä rikkaat senkun rikastuu. 

Me rikkaat rikastumme koska osaamme käyttää rahaa. Emme me kaikki rikkaat ole perineet omaisuuttamme vaan olemme aloittaneet itsenäisen elämämme köyhänä. 

Minäkin olen aikuisikäni ollut kaikisssa 10 varallisuudesiilissä, ja nyt lähestyn jo sitä top 2-3% varakkaimmista. Ja tämä kaikki ihan normaalipalkalla. Koskaan en ole ollut missään c-tason johtajapositioissa ja työttömyyttäkin on ollut elämän aikana useampaankin otteeseen. On tehty "paskaduuneja jne. 

Sinähän se olet varsinainen pölvästi. Varmasti olit NATO:n kannalla. No sinä maksat sen.

Lisätään verotusta. Köyhiltä ei enää voi ottaa mitään. Siinähän maksat natosta. Säästä lisää ja paina duunia niskat limassa nin saat maksella NATOA. Minä en maksa.

Vierailija
227/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aina ollut minimipalkkatöissä ja silti, nyt viisikymppisenä minut luokitellaan varakkaaksi. Olen aina ollut säästäväinen, minimiin laitetut ja suunnitelut menot ja kaikille ylimääräisille järkevä sijoitusussuunnitelma. Aloitin tämän parikymppisenä ja näihin +30 vuoteen sisältyy myös aika, jolloin ei ollut minkäänlaisia sijoituksia, eli myin jossain aiheessa kaikki ja pidin pari välivuotta sijoittamisessa. Nyt voisin myydä kaikki omistukseni ja niillä rahoilla elää helposti ilman suurempia rahaongelmia, mutta en halua, koska olen saavuttanut hyvän korkoakorolle tason.  Työni vuoksi minua pidetään usein köyhänä, mutta se on oikeastaan oikein hyvä. Ei ole ainakaan kukaan lokkeilemassa minulta rahaa, palveluksia tai muuta mitä varakkaat joskus saa kokea. 

Olen joskus kuullut sanonnan;  ei ne suuret tulot (mitään ratkaise), vaan pienet menot. Ainakin omalla kohdalla piti paikkansa. 

Ainakin enemmistö on huomannut että aina kun menee ruokaa ostamaan, niin ei ole pieniä menoja enää. Rahat menee ruokaan ja mitään ei jää. 

t. painoindeksi 17

Vierailija
228/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvassa ovat miljonäärit, jotka ovat itse rahansa tehneet. Suvussa on 1 miljonääri, muttei olisi hänkään ilman isänsä perustamaa yritystä. 

Vierailija
229/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aloittanut sijoittamisen 17-vuotiaana js olen aina sijoittanut osan tuloistani. Vaurastuin myös perinnöllä isäni kuoltua. Perintö oli osakesijoituksia ja käteistä sekä talon puolikas. 

Onhan se hienoa jos 17-vuotiaana on jo rahoja mitä voi sijoitella. Minulla ja monella muullakin ne vähäiset rahat mitä nuorena on itse kokoon saanut ovat menneet ihan tähdellisiin ja välttämättömiin hankintoihin ja sellaiseen ovat vanhemmatkin meistä saadut lapsilisät joutuneet säästötilille jemmaamisen sijasta käyttämään. Jos ei kotoa saa mitään pesän munaa itsellisen elämän aloittaessaan niin aika kauan työelämään päästyäänkin ne tienestit menevät asunnon vuokraan ja elämän perushankintoihin eikä omasta omistusasuntoa voi edes ajatella ainakaan jos vanhemmista ei ole edes pankkilainan takaajiksi.

Ei.

Vaan ensin maksetaan asuminen, sitten itselle ja lopuilla voi hankkia kattiloita ja iipoka (ja niissäkin kannattaa todella harkita mikä on tarpeellista).

On ihan eri asia aloittaa sitä itsellistä elämää ilman mitään tyhjällä pankkitilillä kuin jos pankkitilillä on on ne vanhempien sinne säästämät lapsilisät ja vaikka vielä päälle mummojen ja pappojen lapsenlapsilleen säännöllisesti säästöön laittamat rahasummat.

kun minä aloitin "itsellistä elämää" minulla oli kirjaimellisesti käytetty alumiinikattila, ruokailuvälineet (1 veitsi, lusikka ja haarukka) ja syvä lautanen. 

SILTI aina pystyin jokaisesta tulosta ensin maksamaan itselleni (säästöön ja sijoituksiin, eli oman elämän turvaksi) sitten maksamaan laskuni, ja loput käytin elämiseen. 
Toki alkuun tuo säästöön ja sijoituksiin summa oli vaatimaton, nykyään tuhansia kuukaudessa.  ja nykyään olen miljonääri. 

Tämä oli hyvä. Lisäisin että kovanyrkkinen pärjää aina elämässä. Kovat nyrkit ja periksiantamaton vittumainen luonne riittää pitkälle. Ei tarvita kattiloita tai haarukoita. Tässä elämässä vain voimakkaimmat pärjää.

Vierailija
230/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaurastumisessa ole kuin 4 askelta

1. Ensin pitää tienata sitä rahaa. Tämä onnistuu helpoiten oikealla koulutuksella, esim lääkäri/DI/ekonomi mutta jos ei koulut maistu niin älä ainakaan matala-palkka-alalle hakeudu. 4k/kk hommia piisaa peruskoulupohjalta

2. Rahaa pitää jäädä säästöön. Turha sitä makaronilinjalle on ruveta mutta esim 20% nettopalkasta säästöön on ihan ok tavoite

3. Pitää olla valmis ottamaan ja sietämään riskiä. Jos olet esim ottanut asuntolainan niin maksuaikaa niin paljon kuin pankki suostuu ja rahat pörssiin. Joku indeksirahasto joka sijoittaa koko maailmaan on ihan ok vaihtoehto tai miksei joku jenkki-indeksikin ole ihan ok. Näissä veroedun lisäksi se etu että jos työttömyys iskee niin saat silti yleistukea vaikka salkussa miljoonalla indeksirahastoja

4. Anna ajan kulua, aika on sijoittajan paras kaveri. 25-30v sijoitusaika esim tonni/kk sijoituksella ja 7-8% vuosituotolla tekee susta jo miljonäärin

Vierailija
231/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole auton korjaamiseen taitoja, tiloja eikä välineitä. Renkaatkin säilytän ja vaihdatan rengasliikkeessä. En rupea raahaamaan renkaita säilytykseen kellarin häkkivarastoon. Osaan tehdä monta muuta asiaa, mutta en ole joka asian taituri.

Minä korjaan autoni ihan tunkin ja apupukin varassa jne. Ja renkaat siellä häkkivarastossa. Ja jo ennen oli huolto-oppaita eri autoihin, sitten videoita ja nykyään vielä tekoäly, joten en näe syytä olla osaamatta yhtään mitään, paitsi jos kyseessä on oikeasti jonkun erityisen raskaan osan vaihto taikka jonkun sellaisen, joka on vain tahallaan tehty tosi hankalaksi tms. No esim. ilmastoinnin täyttöhuoltoa taikka renkaita vanteille en itse laita. Tai nelipyörä-suuntausta tee. Mutta about kaiken muun kyllä itse teen. Köyhyys on usein oma syy.

Vaikka käytän auton kohdalla palveluja, se ei tarkoita sitä, että minun viimeiset rahat menisi siihen. Tiedän tarkalleen, mihin minun rahat menee ja mitkä on ne asiat, missä säästän. Sijoituksiin menee tietyt summat joka kuukausi.

Vierailija
232/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaiset joutuvat makselemaan kerrostalo-asuntojen putkiremontteja.

Vierailija
233/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava rakensi talon eikä vanhaa taloa saa millään myytyä. Ihan sama kuin 1990-luvun lamassa, jolloin monelta lähti omaisuus.

Vierailija
234/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä tuhlaa elämyksiin ja viihtymiseen rahaa niin sinullakin jää rahaa säästöön ja tiedän kyllä että tähän kin tulee vastaus että minä en ala säästämään kun haluan elää ja kokea niin näille sanon jo etukäteen että älä sitten kehtaa valittaa rahan puutetta

Kun matalapalkka-alan työläinen jo viettää kaiken aikansa asunnossa jonka vuokra vie palkasta 3/4, niin mihin viihteeseen ja elämykseen hän nyt enää pistäisi rahaa? Vai pitääkö vapaan ihmisen elää vuokrakämpässään kuin vanki? käydä töissä ja tulla kämpille nukkumaan. Rahat menee työmatkoihin ja ravintoon. 

Se mistä sinä puhut viihteenä ja elämyksinä, nin ei se kaveri tiedä sellaisesta. 

Sinä voit säästää niistä asioista, ei se kaveri joka elää työmaalla ja kopissaan. Sinulla on varaa säästää elämyksisä ja viihteessä. Hänellä ei ole sitä vaihtoehtoa pienituloisena. Nämä on taas näitä kun hyvätuloiset tulee neuvomaan menestysoppejaan. Ainoa mistä pienituloinen voi säästää, niin jättää menemättä töihin ja lopettaa kaiken ylimääräisen ostelun. Koska se viihde on sitä että pääset töihin omalla autollas ja saat ostettua voileiipiä evääksi työpaikkaas. Siinäpä se viihde ja elämys. 

Siitä viihteestä ja elämyksestä on moni jo luopunut, koska ei se nyt ole vaan sen väärtiä. I-lman töitäkin pärjää hyvin, jos siitä ei tule elämään mitään merkittävää tasonnostoa.

t. Miguel ala Ponihäntäsilvetforx

Vierailija
235/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaiset joutuvat makselemaan kerrostalo-asuntojen putkiremontteja.

Kiitos hallitus tästäkin.

Vierailija
236/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvassa ovat miljonäärit, jotka ovat itse rahansa tehneet. Suvussa on 1 miljonääri, muttei olisi hänkään ilman isänsä perustamaa yritystä. 

Köh! Köh! ”Self made”.

Vierailija
237/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole mitään tarvetta myydä perintöasuntoja. Mekin pidetään yhtä sataneliöustä asuntoa huonekaluvatastona (Helsingissä).

Asuntoja kiinteistöjä meillä on Pääkaupunkiseudulla yhteensä viisi. Ei lainaa mistään. Ollaan nelikymppisiä ja keskituloisia. Välillä oltu työttöminäkin pitkiä aikoja, myös molemmat samaan aikaan. Ostettiin isompi asuntokin ollessamme molemmat työttömänä.

Köyhät paasaa tuloista, varakkaat varallisuudesta.

Vierailija
238/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sijoittamalla pääsee ennen pitkää "liioista" rahoistaan nopeasti eroon kun ne siirtyvät pankkiiriliikkeiden haltuun.

Heti aamusta päivän typerin kommentti.

Vierailija
239/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaisin jos olisi rahaa ja osaisin. Tuotto pitäisi olla varma.

Tuolla mentaliteetilla et tule menestymään, se on varmaa. Mikä estää sinua opettelemasta säästämistä ja sijoittamista?

Vierailija
240/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni esittää varakasta velaksi.

toi niin totta- kulisit kuntoon ja velkaa-luottoo--- karmeeta ja sittenkin ulosottomis hyvä tuttavuus  perintäkirjeitä jne-

Kyllähän se niin on että jos töissä haluaa käydä ja pitää kulissit kunnossa, niin auto maksaa ja auton kulutus on melkoista. Siinä elää helposti velkaa monta tonnia pitkässä juoksussa (in da long rannys). Pitää olla taloussilmää ja valita sellaisia töitä jotka kannattaa. Jos lähtee tekemään näitä nollatuntitöitä minimipalkoilla ja ylläpitää autoa, niin se on vararikko. Suomessa on ylättävän paljon tyhmiä ihmisiä, jotka on kuitenkin korkeastikoulutettuja ja tekee tätä että käy töissä vaikka kustannukset on suuremmat kuin mitä työstä saa. 

Suomessa on kuitenkin niitä fiksuja pitkäaikaistyöttömiä, jotka elää vaatimattomasti tukien varassa. Osa kuuluisi ihan sairaseläkkeelekin, mutteivat pääse sinne.

Työn pitää tuottaa enemmän kuin mitä menee kuluihin. Auto on valtava kulu. 

Meillä on aika iso ongelma siinä että työnteko on kallista ja siitä maksetaan huonosti. 

Se on hölmöä toisinaan ottaa työ vastaan. Pitää olla laskuoppi kunnossa etttä voi laskea menot ja tulot. On oikeasti aika hassua että meillä on näitä korkeastikoulutettuja lukion pitkänmatikan käyneitä, jotka elää velaksi, koska kulissit ja töissä pitää ideologisesti käydä kuin joku kommunisti. Nykyelämässä töissä ei nyt välttämätä kannata käydä tänä päivänä!

Monesti nämä "menestyjät" ja säästäjät tulee vasemmistolaisista suvuista. Ovat yhdistäneet talousosaamiseen kaksi huonointa perintöään. Köyhänä ja nuukana elämisen luterilaisen paatoksen ja kulutukseen littyvän porvarivihan. Säästävät vaikka olisi varaa, kun on tehty luokkanousu ajat sitten jo. Elämän realiteetit kuitenkin saattaa sataa tuulettimeen, kun lähtee vakituinen työ alta ja tarjolla on pätkää. Vasemmistolaisissa perinteissä on aina ihannoitu työntekoa ja sitä on sitte pakko tehdä kuin robotti huolimatta sen kustannuksista. Auto on yksi selvin tapa hankkia itselleen konkurssi. Ilman autoa taas Suomen kaltaisessa maassa on mahdotonta työllistyä. 

Tämä yhtälö aiheuttaa sitten ne ongelmat. 

Ei hyvätuloisten perheissä ole koskaan säästetty älyttömyyksistä ja aina on varaa lapsillekin tarjota virikkeitä ja heittää rahaa käyttöön. Tässä on yhteentörmäyksessä nää luokkanousun tehneet "säästäjät" ja sitten ne oikeasti taloutta ymmärtävät ihmiset, jotka käyttää varallisuutta palveluihin että talous toimii. 

Tämä säästävä porukka on tosiaan ongelma ja yllättys. Heillä on se punainen menneisyys ja kasvatus taustalla. Nämä kommarit aiheuttaa ongelmia vaikka olisivt näennäisesti oikeistolaisia.

Kommariutta on nimenomaan se palvelujen käyttö, jotta voidaan maksaa enemmän veroja julkisen sektorin kommareille. Mikä hemmetin ammattimainen totuuden vääristäjä sinä oikein olet?

Kommunismissa ei ole rahaa. Sosialismissa on rahaa vielä käytössä. Kommunismissa on vaihdantaa palveluiden käytön välillä. Ainainen säästäminen ja kuluttamisen näkeminen porvarillisena on juuri punaisten jälkeläisten ajatusmaailmaa. Tämän takia markkinatalous ei tällä hetkellä toimi, kun keskiluokka ja ne joilla ne rahat on, niin säästää sitä rahaa ja panttaa sitä epäisänmaallisesti muilta ja palveluilta.

Te olette saatanoita tälle maalle. Köyhät on ylläpitäneet kulutusta ja nyt kun köyhiltä leikattiin, niin te ette perkele voi kantaa tikkua ristiin ja osallistua talkoisiin. 

Tämän takia suuri osa köyhästä kansasta vastusti NATO:on liittymistä, koska he tiesi ettei yhteistalkoita ole hyvätuloisilta odotettavissa. HE  vain säästää ja pistää rahansa osakkeisiin itsekkäästi. Näitä pitäisi sitten hädän tullen puolustaa jos kuuluu reserviin....

rikas osallistuu talkoisiin ostamalla osuuksia pörssiyrityksistä ja maksaa näistä osuuksien tuotoista kallista pääomaveroa, joten älä vingu, köyhä, vaan liity joukkoon.