Miten monilla tuntuu olevan rahaa kuin roskaa? Sijoittaako he osan palkastaan vai mitä tekee, että rahaa kertyy?
Itsellä tuntuu, että elän kokoajan kädestä suuhun. Säästötililläkään paljoa mitään. Mitä sitä pitäisi tehdä, että saisi rahan poikimaan?
Kommentit (266)
Jotkut ihmiset osaa elää säästeliäästi eikä tuhlaa rahaa turhuuksiin ja joillain jos näyttää siltä että meinaa jäädä säästöön niin se raha polttaa oikein että siittä on päästävä eroon. Toinen syy on se että jotkut ihmiset tekee asioita itse eikä osta kaikkea valmiina palveluina niin siinä säästää. Tästä itse tekemisestä niin jotenkin se on aina sama nainen joka valittaa että ei jää rahaa säästöön joka kehuskelee että ei tarvi opetella tekemään itse enkä tarvi miestä mihinkään kun voin ostaa palvelut mitä tarvitsen
Älä tuhlaa elämyksiin ja viihtymiseen rahaa niin sinullakin jää rahaa säästöön ja tiedän kyllä että tähän kin tulee vastaus että minä en ala säästämään kun haluan elää ja kokea niin näille sanon jo etukäteen että älä sitten kehtaa valittaa rahan puutetta
Kummankin vanhemmilta palstan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt paljonko pitäisi rahaa olla, että raaskisi ostaa esim. 100 000 euron auton tiedostaen sen menettävän arvoaan yli tonnilla kuukaudessa. Tai varaisi 900 euron hotellihuoneen, kun keikkapaikkakunnalla on muuten majoitus täysin varattu.
ei autoa osteta ARVONMUUTOSTEN vuoksi. Ostatko sinä paistinpannun ja sitten pähkäilet että "paljonko paistinpannu on menettänyt arvoaan". Auto maksaa mitä se maksaa ja sellainen ostetaan joka täyttää ne auton tarpeet. Ja se maksaa sen mikä on valmis maksaa tarpeiden täyttymisestä... Meillä se on 800 €/kk. Ostohinta kirjataan kirjanpitoon, ja vuosittain tehdään tasapoisto niin että auton jäännösarvo on 0. Meillä on poistosuunnitelma 6 vuotta ja sit auto vaihtuu ja sama uusiksi.
Se vain kun se 30000 auto täyttää ihan samat vaatimukset kuin se 100000 auto. Minusta tuollainen 100000 auto olisi typerä ostos, mutta jos rahaa olisi niin paljno ettei tarvitse olla järkevä?
ei kuule 30 k€ autot kaikkien tarpeita käytä. Esim meillä oli tarve säästää 800€+ kk polttoainekuluissa, YKSIKÄÄN 30 k€ auto ei tähän pystynyt, mutta 70 k€ maksanut auto pystyi.
Ja tuolla säästöllä me itse asiassa kuoletamme tuon auton hinnan pois. 30 k€ autoilla ei olisi ajettu tuota 80 000 km/vuosi edullisilla kuluilla mutta sähköautollamme ajamme sen helposti.
Aika optimistinen laskukaava. Teillä on arvonalenema per kuukausi enemmän kuin bensakulut. Noilla kilometreillä tulee myös akkuremppa aika nopeasti vastaan ja se on mallista riippuen 10-20 ke. Vanhalla sähköautolla ei myöskään ole jälleenmyyntiarvoa.
eli et ymmärrä.
Maksan auton pois sinä aikana kun se minulla on. eli kun viimeinen erä on maksettu niin velkaa 0, kirjanpidossa auton arvo 0. lyhennys < kuin polttoaineSÄÄSTÖ.
-> auton käyttökulut PIENEMMÄT kuin "halvemmalla" polttiksella. Jälleenmyyntiarvotlla tai "arvonalentumisella" ei ole paskaakaan väliä näin laskien, koska kuukausikulut autosta KOKO AUTON HINTA KUOLETTAEN on pienemmät kuin sillä vanhalla dieselrouskulla oli. Jos autosta saa edes 1 euron on se vain plussaa.
Ei sitä kuule lasketa niin että autonhinta+arvonalenema-jäännosarvo.
ei arvonalenema mikään oikea kulu ole. ainoastaan auton OSTOHINTA on.
Arvonaleneminen on ihan oikea kulu, jos 50000 autosta saat 10000 euroa vaihtaessasi autoa. 40000 euroa katosi niiden käyttökustannusten ohella.
siksi että rikas rahastava eliitti on varastanut kaikkien muiden rahat etenkin 2020-2026
ja mitään vastarintaa ei ole alkanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salaisuus on ettei ole velkaa. Maksoin asuntolainan 10 vuodessa pois ja nyt asumiskulut 200€/kk sisältää vastikkeen, sähkön ja veden 👍 50 neliöinen rivarikaksio passeli poikamiehelle 🤗
M39
Jossain vaiheessa tulee remontteja.
Kyllä, ja kun niitä varten etukäteen säästää ja sijoittaa niin saa ne maksettua pois kun niitä tulee vastaan. Rahoitusvastike on aika kallista lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt paljonko pitäisi rahaa olla, että raaskisi ostaa esim. 100 000 euron auton tiedostaen sen menettävän arvoaan yli tonnilla kuukaudessa. Tai varaisi 900 euron hotellihuoneen, kun keikkapaikkakunnalla on muuten majoitus täysin varattu.
ei autoa osteta ARVONMUUTOSTEN vuoksi. Ostatko sinä paistinpannun ja sitten pähkäilet että "paljonko paistinpannu on menettänyt arvoaan". Auto maksaa mitä se maksaa ja sellainen ostetaan joka täyttää ne auton tarpeet. Ja se maksaa sen mikä on valmis maksaa tarpeiden täyttymisestä... Meillä se on 800 €/kk. Ostohinta kirjataan kirjanpitoon, ja vuosittain tehdään tasapoisto niin että auton jäännösarvo on 0. Meillä on poistosuunnitelma 6 vuotta ja sit auto vaihtuu ja sama uusiksi.
Se vain kun se 30000 auto täyttää ihan samat vaatimukset kuin se 100000 auto. Minusta tuollainen 100000 auto olisi typerä ostos, mutta jos rahaa olisi niin paljno ettei tarvitse olla järkevä?
ei kuule 30 k€ autot kaikkien tarpeita käytä. Esim meillä oli tarve säästää 800€+ kk polttoainekuluissa, YKSIKÄÄN 30 k€ auto ei tähän pystynyt, mutta 70 k€ maksanut auto pystyi.
Ja tuolla säästöllä me itse asiassa kuoletamme tuon auton hinnan pois. 30 k€ autoilla ei olisi ajettu tuota 80 000 km/vuosi edullisilla kuluilla mutta sähköautollamme ajamme sen helposti.
Aika optimistinen laskukaava. Teillä on arvonalenema per kuukausi enemmän kuin bensakulut. Noilla kilometreillä tulee myös akkuremppa aika nopeasti vastaan ja se on mallista riippuen 10-20 ke. Vanhalla sähköautolla ei myöskään ole jälleenmyyntiarvoa.
eli et ymmärrä.
Maksan auton pois sinä aikana kun se minulla on. eli kun viimeinen erä on maksettu niin velkaa 0, kirjanpidossa auton arvo 0. lyhennys < kuin polttoaineSÄÄSTÖ.
-> auton käyttökulut PIENEMMÄT kuin "halvemmalla" polttiksella. Jälleenmyyntiarvotlla tai "arvonalentumisella" ei ole paskaakaan väliä näin laskien, koska kuukausikulut autosta KOKO AUTON HINTA KUOLETTAEN on pienemmät kuin sillä vanhalla dieselrouskulla oli. Jos autosta saa edes 1 euron on se vain plussaa.
Arvonaleneminen on ihan oikea kulu, jos 50000 autosta saat 10000 euroa vaihtaessasi autoa. 40000 euroa katosi niiden käyttökustannusten ohella.
Luuletko, että noi Tesla-"älyköt" ymmärtää sitä? :D Se on niille pelkkä kiva trendi ja joku hemmetin status-juttu ajaa tietynlaisella autolla. Mitään muuta syytä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Naisella ei tarvi olla rahaa.
Mitäs kun se mies lemppaa sut jossakin kohtaa?
Esim. meillä rahaa kertyy mukavasti, kun perheessä on kaksi korkeakoulutettua, hyvätuloista aikuista. Ansaitaan bruttona yht. n. 9500 e/ kk. Asuntolaina maksettu jo aiemmin ja tällä hetkellä erittäin pienet asumiskulut, toki asumme suht vaatimattomasti edullisella paikkakunnalla, kuitenkin lähellä isoa kaupunkia. Ei meillä mene kuussa pakollisiin kuluihin kuin 2000-3000, joten säästöön jää joka kk ainakin 3000 e.
Vierailija kirjoitti:
siksi että rikas rahastava eliitti on varastanut kaikkien muiden rahat etenkin 2020-2026
ja mitään vastarintaa ei ole alkanut
Minulla on yksi naapuri, joka ajattelee noin. (ja varmuudeksi vakuudeksi: seuraavasta en tarkoita, että sinulla tai kaltaisella tavalla ajattelevilla on samanlainen tausta kuin nyt kerron erään perheen tarinan:)
Hänellä on äiti, joka aikoinaan otti valuuttaan sidottua lainaa ahneuspäissään, kun piti päästä näyttämään kaikille, että on menestyjä, ja sitten paska lensikin tuulettimeen ja mammaparka miehensä kanssa joutui ku s een velkojensa kanssa ja kaikki romahti kuin lillerilallerin alla ollut kiviaita. Tämä äiti oli aina ollut myös alkoholin suurkuluttaja. Asenteesa periytt yhdelle lapselleen, toinen lapsista oli fiksumpi ja hankki koulutuksen ja alkoi säästää. Tämä vähemmän menestynyt lapsi sitten on myös sitä mieltä, että rikkaat varastaa köyhiltä kaiken. Kuitenkin itse elää tuhlaillen ja ihan itse pitää itseään ja perhettään varattomissa oloissa. Kun on pakko saada mersu autoksi ja uusin malli, jotta voi esittää, että on menestynyt. Varmuuden vuoksi on pitänyt ostaa mersun fannybag vyötärölle ja lippalakki, jotta kaikki näkee, että tässä menee menestynyt mersumies. ei jaksa mennä töihin, miksi menisi, kun vaimo käy matalapalkkatöissä :D. Ostetaan kaikkea turhaa krääsää ja käydään lomilla tiheästi. Siihen ne rahat menee, mutta silti ajattelevat, että kun rikkaat vie heidän rahat :D
Ei voi kuin sanoa, että toisinaan köyhä vie itse itseltään mahdollisuudet vaurastua.Ei siinä ole rikkaita tarvittu.
Suomessa useimmiten rikkaat ovat itse vaurautensa hankkineet. Ja jos jotkut ovat ne, tai osan niistä, perineet, niin niitä perintörahojakin pitää hoitaa, jos ajatuksena on, että saa rahat lisääntymään ja varallisuustasonsa pidettyä. Ei se ihan itsestään käy. Ja siinä sivussa maksavat kallista pääomaveroa sijoitustensa tuotoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ihan tavallisena duunarina olen saanut kerättyä satojentuhansien eurojen osakesalkun, ja sijoitan noin 2000 €/kk.
Tavallisella duunarilla - eli keskituloinen tai jopa alle - ei todellakaan ole mahdollisuutta heittää kahta tonnia sivuun joka ikinen kuukausi. Tai se tarkoittaa että vaikkapa asumiskulusi ovat jotain 150,- per kuu etkä osta kirjaimellisesti yhtään mitään, elät jollain näkkileivällä.
Nää rahakeskustelut AV:lla ovat aina yhtä huvittavia.Et selvästikään ymmärtänyt, että tuon tavallisen duunarin satojen tonnien osakesalkku jo tuottaa niin paljon, että kun hän sijoittaa tuoton, kertyy siitä jo suurin osa tuosta kahdesta tonnista. Palkasta tarvitsee laittaa sijoituksiin vain pieni osa.
Ohis
Jep. Jotenkin tuntuu etteivät ihmiset tajua että jos palkan lisäksi tulee vaikkapa 1500 € pääomatuloja kuukaudessa, 1500 euron lisäsijoitukseen ei tarvitse sijoittaa yhtään palkasta, 1800 euron sijoitukseen tarvitsee laittaa 300, 2000 sijoitukseen 500 euroa. Jos taas pääomatulot ovatkin vaikka 2500 euroa, edes tuohon 2000 euron lisäsijoitukseen ei tarvitse sijoittaa yhtään palkasta vaan kuukaudeksi käyttöön jää enemmän kuin nettopalkka on...
Laitan tonnin tai 2 joka palkasta. Kertyyhän siitä ja eikö se ole juuri tarkoitus eli pienellä kuukausisäästöllä iso tuotto pitkän ajan kuluessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salaisuus on ettei ole velkaa. Maksoin asuntolainan 10 vuodessa pois ja nyt asumiskulut 200€/kk sisältää vastikkeen, sähkön ja veden 👍 50 neliöinen rivarikaksio passeli poikamiehelle 🤗
M39
Hmm, hyvä sulle, jos oikeasti muka noin. Valitettavasti vaan jollekin 99%:lle ei mahdollista. Siis jos asut Suomessa, 200€/kk asumiskulut 50 neliön rivarissa ovat ihan utopiaa. Tai sitten on oltava uusi kämppä niin arvokkaalla paikalla kasvukeskuksessa, että lainan maksaminen 10 vuodessa on utopiaa.
kyllä minä maksoin "arvokkaalla paikalla kasvukeskuksessa", eli Espoosta, paritalon puolikkaan, uutena ostettu, pois 8 vuodessa. eli ei mitään utopiaa kun tietää mitä tekee.. Viimeisenä vuotena maksoin kaikkia lainoja (asunto-, auto- ja sijoituslainoja) yhteensä 289 000 €. ja sitten olin velaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli et ymmärrä.
50 000 eurosta saa vaihtaessa 50 000 euroa... 10 000 euron autosta 10 000....
ja ei ole autolla on se HINTA millä se myydään (myyntihetkellä) ja jos laskee että sen se auto maksaa, ja se pitää saada käyttöaikana kuoletettua MITÄÄN muuta kulua siihen päälle ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkään (20+ vuotta) tehnyt tulotasooni nähden vaatimattomia valintoja ja tinkinyt itsestäni. Tai ei se oikeastaan ole tinkimistä kun olen aina ollut vähään tyytyväinen. Ehkä siksi sitä rahaa on alkanut kertyä. Ja ehkä sitten nyt jollekin ulkopuoliselle tilanteeni saattaa näyttäytyä siltä että "rahaa on kuin roskaa" kun olen pystynyt mahdollistamaan lapsilleni asioita joita edes kahden vanhemman perheessä ei aina pystytä mahdollistamaan.
T. Kahden teinin yksinhuoltaja
Siehän oot ihn hölmöläinen. Elämäs pistänyt hukkaan muutaman tonnin tähden. Sie teet kurjuudesta arkidraamaa. Elät kuin sota-aikojen mummot ja varmasti pikkaritkin ompelet kiinni ja sukat kanssa. Pöljä mikä pöljä. Suomi on täynnä näitä, jotka pistäisi perunatkin kasvamaan kerrostaloyhtiön hiekkalaatkolle jos vain kehtaisivat.
Ihan sairasta meininkiä. On piinaavaa elää tuollaisen vanhemman kanssa lapsuus ja nuoruus.
Näin se menee. Nämä hyvätuloiset aina tulee neuvomaan miten säästetään. Muille se ei ole vaihtoehtona. On vain pakko säästää ja ei ole varaa edes autoon ja auton kuluihin. Tämä myös heikentää työnsaantia merkittävästi. Merkittävä ero on juuri tuo että heillä on varaa leikkiä köyhää ja tehdä vapaita valintoja ostostensa kanssa. Köyhä ostaa aina halvinta tai jättää ostamatta. Mitään säästöjä ei jää ja kaikki menee mikä tulee ja nämä rikkaat senkun rikastuu.
Me rikkaat rikastumme koska osaamme käyttää rahaa. Emme me kaikki rikkaat ole perineet omaisuuttamme vaan olemme aloittaneet itsenäisen elämämme köyhänä.
Minäkin olen aikuisikäni ollut kaikisssa 10 varallisuudesiilissä, ja nyt lähestyn jo sitä top 2-3% varakkaimmista. Ja tämä kaikki ihan normaalipalkalla. Koskaan en ole ollut missään c-tason johtajapositioissa ja työttömyyttäkin on ollut elämän aikana useampaankin otteeseen. On tehty "paskaduuneja jne.
Mistä yritykset tekevät rahaa, kun kukaan ei osta mitään?
Yritysten tulisi panostaa tuotteiden laatuun ja hyvin maltilliseen hinnoitteluun niin niitä voisi ostaa. Kyllä, kate on silloin ohuempi. Mutta: asiakasmäärä on niin paljon suurempi, ja he tulevat mielellään uudestaankin ja liikevoitto kokonaisuudessaan on suurempi kuin ylihinnoittelijoilla. Myös alv ja muut verot jäävät pienemmäksi jos alkuperäinen hintakin on maltillisempi mikä lisää hyötyä eksponentiaalisesti.
Mutta suomessa tehdään useimmiten juuri päinvastoin. Tuotteet ja palvelut ylihinnoitellaan ja kun kukaan ei osta niin valitetaan, lasketaan laatua ja kiroillaan sekä haukutaan työttömiä mutta ei suostuta heitä myöskään ottamaan töihinkään. Todella sairas maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli et ymmärrä.
taidat olla vähän dille.
Jos ostat auton 50 000 eurolla ja jaat sen käyttökuukausille vaikka viidelle kuukaudelle 833 €/kk... niin MITÄ lisäkulua ja MISTÄ IHMEESTÄ tuon 833 auton hankintahinnan kuukausisuorituksen päälle "arvon alenemisesta" tulee? MIlloin se velotetaan sinun tililtäsi tuon 833 /kk maksun lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkään (20+ vuotta) tehnyt tulotasooni nähden vaatimattomia valintoja ja tinkinyt itsestäni. Tai ei se oikeastaan ole tinkimistä kun olen aina ollut vähään tyytyväinen. Ehkä siksi sitä rahaa on alkanut kertyä. Ja ehkä sitten nyt jollekin ulkopuoliselle tilanteeni saattaa näyttäytyä siltä että "rahaa on kuin roskaa" kun olen pystynyt mahdollistamaan lapsilleni asioita joita edes kahden vanhemman perheessä ei aina pystytä mahdollistamaan.
T. Kahden teinin yksinhuoltaja
Siehän oot ihn hölmöläinen. Elämäs pistänyt hukkaan muutaman tonnin tähden. Sie teet kurjuudesta arkidraamaa. Elät kuin sota-aikojen mummot ja varmasti pikkaritkin ompelet kiinni ja sukat kanssa. Pöljä mikä pöljä. Suomi on täynnä näitä, jotka pistäisi perunatkin kasvamaan kerrostaloyhtiön hiekkalaatkolle jos vain kehtaisivat.
Ihan sairasta meininkiä. On piinaavaa elää tuollaisen vanhemman kanssa lapsuus ja nuoruus.
Näin se menee. Nämä hyvätuloiset aina tulee neuvomaan miten säästetään. Muille se ei ole vaihtoehtona. On vain pakko säästää ja ei ole varaa edes autoon ja auton kuluihin. Tämä myös heikentää työnsaantia merkittävästi. Merkittävä ero on juuri tuo että heillä on varaa leikkiä köyhää ja tehdä vapaita valintoja ostostensa kanssa. Köyhä ostaa aina halvinta tai jättää ostamatta. Mitään säästöjä ei jää ja kaikki menee mikä tulee ja nämä rikkaat senkun rikastuu.
Me rikkaat rikastumme koska osaamme käyttää rahaa. Emme me kaikki rikkaat ole perineet omaisuuttamme vaan olemme aloittaneet itsenäisen elämämme köyhänä.
Minäkin olen aikuisikäni ollut kaikisssa 10 varallisuudesiilissä, ja nyt lähestyn jo sitä top 2-3% varakkaimmista. Ja tämä kaikki ihan normaalipalkalla. Koskaan en ole ollut missään c-tason johtajapositioissa ja työttömyyttäkin on ollut elämän aikana useampaankin otteeseen. On tehty "paskaduuneja jne.
Mistä yritykset tekevät rahaa, kun kukaan ei osta mitään?
Heti kun ilmaantuu yritys jolla on tarjolla mulle vaatteita,niin ostan heti. Mutta kun ei ole, niin säästyypä rahat kun ostaa väkisin jotain ei oman maun mukaista muovirättiä ollakseen säädyllinen ihmisten ilmoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli et ymmärrä.
Kyllä on, mutta jos auton koko ostohinnan jakaa tasaisesti käyttökuukausille, niin siinä on jo laskettu arvonalenema. Eli on oletettu, että auton arvo alenee ostohinnasta nollaan auton omistusajan aikana.
Säästän kyllä itse huomattavasti enemmän sillä, että minulla ja perheelläni ei ole autoa lainkaan, mutta ymmärrän, että kaikille se ei ole työn tai asuinpaikan takia mahdollista.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aloittanut sijoittamisen 17-vuotiaana js olen aina sijoittanut osan tuloistani. Vaurastuin myös perinnöllä isäni kuoltua. Perintö oli osakesijoituksia ja käteistä sekä talon puolikas.
Onhan se hienoa jos 17-vuotiaana on jo rahoja mitä voi sijoitella. Minulla ja monella muullakin ne vähäiset rahat mitä nuorena on itse kokoon saanut ovat menneet ihan tähdellisiin ja välttämättömiin hankintoihin ja sellaiseen ovat vanhemmatkin meistä saadut lapsilisät joutuneet säästötilille jemmaamisen sijasta käyttämään. Jos ei kotoa saa mitään pesän munaa itsellisen elämän aloittaessaan niin aika kauan työelämään päästyäänkin ne tienestit menevät asunnon vuokraan ja elämän perushankintoihin eikä omasta omistusasuntoa voi edes ajatella ainakaan jos vanhemmista ei ole edes pankkilainan takaajiksi.
Yliopisto-opiskelijalla on hyvä mahdollisuus hankkia valmistuttuaan omistusasunto ilman vanhempien apua tai takauksia. Näin ihan sillä, että asuu kohtuullisen edullisesti (max 500 €/kk) kimppakämpässä tai solussa, mutta nostaa täyden opintolainan ja säästää siitä ylimenevän osuuden ASP-tilille.
Esimerkki pääkaupunkiseudulla asuvalle: vuokra 500 €/kk ja muut menot 400 €/kk, yhteensä 900 €/kk. Tästä opintotuki ja opiskelijan asumislisä kattaa 575 €/kk. Loppu 325 € katetaan opintolainalla. Opintolainasta jää siis säästettäväksi ASP-tilille 525 €/kk. Näin tehdään yhteensä 45 kk.
Viiden vuoden päästä valmistuessa ASP-tilillä on koron ja lisäkoron kanssa yhteensä yli 26 000 euroa. Toki on myös merkittävä määrä opintolainaa, mutta omistusasunnon hankkiminen on silti mahdollista, jos saa töitä.
Ja jos käy niin huonosti, että valmistumisen jälkeen töitä ei löydy, voi lakkauttaa ASP-tilin, nostaa sillä olevat rahat ja maksaa suurimman osan opintolainasta pois niillä.
Tuossa on varmaan perää ettei ole velkaa mihinkään, se tulee kalliiksi. Ja se joku joka lähtee reissuun "tuosta noin vaan" on ehkä säästänyt monta kuukautta ja lähtee sitten kun on vapaata. Mulla on pienet tulot mutta tänä kesänä tehtiin juuri noin, viikon matka tilattiin edellisenä päivänä. Risteilyllä käytiin toukokuussa kun hinnat on neljäsosan siitä mitä nyt heinäkuussa ja lounasbuffetiin mahtui hyvin syömään. Ostoksilla käytiin (vaatteet) lomakohteessa, uikkareita, kesävaatteita ja kivat farkut teinille, selvittiin varmaan viidellä kympillä. Kaksi cappucinoa ja valtava kakkupala (riitti kahdelle) alle kympin. Suomessa on tehty ilmaisia kesäjuttuja, niitäkin löytyy. Kaikki ei onneksi ole sitä miltä näyttää :)