Suomessa ei tulisi käyttää venäläisperäisiä sanoja etenkään ukrainan sodan jälkeen, kuten vunukka
Itä-Suomessa edelleen sanotaan tyttärentyttärestä esim. vunukka, joka tulee venäjän sanasta vnuk (lapsenlapsi). Tai "akkuna" joka tulee okno sanasta (ikkuna).
Kommentit (66)
ap voisi tarkentaa että missä päin itä suomea käytetään sellaista sanaa kuin vunukka
Vierailija kirjoitti:
Pyh. En lähde tuollaiseen russofobiaan mukaan. Se on matalaotsaista.
Sanaa russofobia eivät käytä muut kuin ryssssssssät ja ryssssssssän kätyrit. Suomalainen käyttäisi sanaa rysssssssäviha. Se meille on koodattu DNA:han.
Pomo sanoi, ettei täällä pätsissä voi raataa, nyt leimat paperiin, pirttiin kiisseliä kasarista ottamaan ja lähti itse majakkarantaan katiskaa kokemaan.
En nyt tähän hätään saanut parempaa esimerkkiä murjussani muokattua venäläisperäisistä sanoista, enkä ihan lutkalinjalle ajatellut lähteä.
Vierailija kirjoitti:
ap voisi tarkentaa että missä päin itä suomea käytetään sellaista sanaa kuin vunukka
Pohjois-Karjalassa ainakin
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanaa russofobia eivät käytä muut kuin ryssssssssät ja ryssssssssän kätyrit. Suomalainen käyttäisi sanaa rysssssssäviha. Se meille on koodattu DNA:han.
Ei minulle. Minulla ei ole mitään syytä vihata venäläisiä. Tämä ei tarkoita että kannattaisin ukrainan operaatiota.
Et silti tohdi nimittää vainolaisen aloittamaa sotaa sodaksi. "Operaatio" muka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulle. Minulla ei ole mitään syytä vihata venäläisiä. Tämä ei tarkoita että kannattaisin ukrainan operaatiota.
Minkä ihmeen vainolaisen?
AI:
Vainolainen on vanha suomalainen sana, joka tarkoittaa vihollista tai vainoajaa. Se on johdettu sanasta vaino, jonka taustalla on todennäköisesti varhainen laina slaavilaisista kielistä; esimerkiksi muinaisvenäjän tai ukrainan sotaa tarkoittava sana vojná (o) muistuttaa äänteellisesti ja merkityksellisesti suomen sanaa. [1, 2, 3, 4]
Sana on vakiintunut suomen kieleen ja kansanperinteeseen satoja vuosia sitten. Se on tullut erityisen tunnetuksi osana suomalaista sotahistoriaa, kansanrunoutta (esim. Kalevala) sekä Porilaisten marssin sanoitusta. [1, 2, 3]
Vainolainen-sanan historiaan ja käyttöön liittyy monia mielenkiintoisia puolia:
Kansanrunous: Sanalla on historiallisesti viitattu erityisesti itäisiin valloittajiin ja ryöstöretkiä tehneisiin vihollisiin.
Kielihistoria: Sanan kantamuoto vaino on yksi suomen vanhimmista slaavilaisperäisistä lainasanoista.
Kielitoimiston kanta: Nykysuomessa vainolainen luokitellaan tyyliltään lähinnä runolliseksi tai vanhahtavaksi ilmaisuksi.
Venäjä pelkää ihan tosissaan. On kieltänyt Karjalan sivistysseuran 17.7.26. On ilmeisesti vaarallinen toimija.
tai niinku raamattu :D älä lähe keulii niin nopeeta
Eikö AP enää keksi kunnon provoja? Tylsää tylsää tylsää.... Samaa paskan jauhamista päivästä toiseen. Ideat alkavat loppumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen vainolaisen?
Opettele suomea.
Eikä englishiä usan laittomien hyökkäyssotien vuoksi. Onneksi Israelia ei täällä puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Mummoni oli kotoisin Kannakselta. Häneltä olen oppinut tuon sanan. Äitini puoleisen suvun ohella en ole kenenkään kuullut käyttävän vunukka - sanaa, mutta asummekin Varsinais-Suomessa. Ei ap
Vunukkaa en ole kuullut koskaan. Vanukkaa kuulee käytettävän. Kuten esmes mies söi lasten vanukkaat.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jää, jos ihan kaikki lainasanat - varsinkin ns. murresanat - poistettaisiin? Lainoja ovat esim: mesta, halatti, jama, potra, tinkiä, ukaasi, kuljeskella, vaino, varastaa, tyrmä, saapikas, sontikka...
Kolpakko, rospuutto, hotsittaa. Kyllä näitä löytyy!
Ne ovat r y s s i ä jotka r y s s i i.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain venäläinen kutsuu sitä operaatioksi. Igor teki aloituksen ja vastasi itse itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavara on myös venäläinen.
Pilu 50 euro
AI:
Sanan pillu alkuperä on tuntematon ja sen uskotaan liittyvän vanhoihin itämerensuomalaisiin ilmauksiin, jotka tarkoittavat rakoa tai halkeamaa. Sana on kehittynyt todennäköisesti eufemismiksi eli kaunistelluksi kiertoilmaukseksi. [1, 2]
Yksityiskohdat ja kielelliset yhteydet:
Alkuperäinen merkitys: Kielitieteilijä Veijo Meren Sanojen synty -teoksen ja muiden etymologisten lähteiden mukaan sanan taustalla on todennäköisesti fyysistä rakoa tai halkeamaa tarkoittava sana.
Vertaissanoja: Sanaa on verrattu viron sanaan pilu (rako, ommel, ratkennut sauma) ja karjalan kielen sanaan pilu.
Levikki: Sana on suomalais-karjalainen ja sitä käytetään laajasti myös vepsässä
Vierailija kirjoitti:
Eikö AP enää keksi kunnon provoja? Tylsää tylsää tylsää.... Samaa paskan jauhamista päivästä toiseen. Ideat alkavat loppumaan.
Työtään Igor vain tekee. Nyt teemana koettaa tällä tavoin uskotella suomen ja venäjän läheisyyttä.
Noh, minulle on yhden tekevää mitä aloittaja tai "Igor" haluaa tai ei halua kuulla. Muodostan omat mielipiteeni ja elän omien arvojeni mukaisesti.