Jääkö sinulta kauppojen mobiiliedut käyttämättä?
On jo ikää eikä kädet ole enää niin näppärät. Älypuhelimen käyttö on muutenkin hyvin haastavaa. Etsittävä puhelin ensin laukusta, avattava se. Näyttö menee pimeäksi nopeasti, oltava nopea. Pitää kirjautua, mitkä ne salasanat sun muut oli, sieltä lävähtää tilin saldo näkyviin. Pitää zoomata, että näkee, minne kohtaan pitää mennä, että löytää mobiilikuponkiedut. Nolottaa, että ihmiset näkee toilailuni ja tilini tietoja. Tulee painettua väärää kohtaa. Alettava alusta. Kassajono seisoo ja odottaa. Ja niitä alennuksia on enemmän kuin yksi, joita haluaisin käyttää. Eikö tätä käytäntöä voisi uudistaa, että ne alennukset vaikka hyvitetään jälkikäteen, kun tiedot ostoksista kuitenkin jää kaupalle ja bonuksiakin tulee. Itseltä jää siis tämän takia nämä hyvät alennukset käyttämättä. Maksan normaalihinnan. Tuntuu, että on tarkoituksella tehty näin hankalaksi. Peukuta ylöspäin, jos koet nykysysteemin yhtä hankalaksi kuin minä ja haluat muutosta tähän. Peukuta alaspäin, jos systeemi toimii sinun kohdalla hyvin. Tuskin tätä palstaa lukevat, mutta ehkä muutosta joskus tulee, jos muutkin kuin minä tämän asian kanssa tuskailee. Tulihan kotiinkuljetuskin ruokaroboteista puhumattakaan.
Kommentit (761)
Vierailija kirjoitti:
K-ruokasovelluksessa jää käyttämättä ne aktivointia vaativat erikoisedut, koska ne on aina jotain kuraa elintarviketta jota ei ostettaisi muutenkaan, ja muut tuotteet ihan turhaa roskaa. Ei koskaan saada etuja niistä tuotteista joita ostamme vakioina, joten olen ajatellut siirtyä S-kaupan tai Lidlin bonusasiakkaaksi.
Mutta ei ne edut välttämättä muuallakaan ole aina sitä mitä haluaa mutta jokainen toki tekee just niin kuin haluaa. Ja käy niissä kaupoissa jotka muutenkin itseä miellyttää myös valikoimiltaan, saa etuja eli ei.
Itse olen palannut vanhaan hyvään tapaan. Nostan kuukauden alussa sen verran käteistä kuin kuukaudessa tarvitsen kaikkeen "naamatusten" ostamiseen.
Ei ongelmia kun tulee "palveluhyökkäyksiä" ja pankit sekaisin ja kortit ei toimi.
Tiliotteet myös kätevän lyhyitä ja helppokäyttöisiä.
Ja rahaa kuluu myös vähemmän.
Ja käytän aina "ihmiskassaa".
Ja säilytän myös oman yksityisyyteni kun en pelaa äpeillä ja sovelluksillq.
Eikä tule "roskapostia" sähköpostiin. 😇
Kyllä käteinen on kuningas. 👍
Puhelimessani ei ole koskaan ollut Lidlin, S-ryhmän, K-ryhmän, Tokmannin, IKEAn tai minkään muunkaan kaupan "äppejä" tai "kanta-asiakassovelluksia".
Kaikki elintarvikkeet, tavarat ja palvelut voi ostaa ilman älypuhelinta. Näin olen aina tehnytkin. Ostan jopa matkaliput (lennot, juna, bussi) suoraan R-kioskilta, suoraan asemalta (tiskiltä tai lippuautomaatista) tai netin kautta nettiselaimella (ei äppiä).
Jos joku alennus on saatavilla vain äpin kautta, minä en siihen tarjoukseen koske. Jos joku arkipäivän välttämätön palvelu (kuten ruoka, vaatteet, juna/bussiliput) on saatavilla vain äpin kautta, niin otan yhteyttä oikeuskansleriin. Tähän mennessä ei ole tarvinnut "käräyttää" vielä yhtään firmaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen palannut vanhaan hyvään tapaan. Nostan kuukauden alussa sen verran käteistä kuin kuukaudessa tarvitsen kaikkeen "naamatusten" ostamiseen.
Ei ongelmia kun tulee "palveluhyökkäyksiä" ja pankit sekaisin ja kortit ei toimi.
Tiliotteet myös kätevän lyhyitä ja helppokäyttöisiä.
Ja rahaa kuluu myös vähemmän.
Ja käytän aina "ihmiskassaa".
Ja säilytän myös oman yksityisyyteni kun en pelaa äpeillä ja sovelluksillq.
Eikä tule "roskapostia" sähköpostiin. 😇
Kyllä käteinen on kuningas. 👍
Käteisen käytöllä pysyy viikkobudjetti hyvin hallinnassa.
Mulla kun oli että piti saada iso summa säästöön jotta voi ostaa jotain kalliimpaa mitä silloin halusin niin otin käyttöön seuraavan systeemin raha-asioissa. Muunmuassa kauppaostoksiin päätin että satanen per viikko, joka sisälsi vessapaperit sun muut mitä ei tarvii edes joka viikko ostaa. Aina maanantaisin nostin 100 € ja kun/jos seuraavana maantaina oli lompakossa edellisestä satasesta jäljellä vaikka 20€ niin nostin sitten vain 80€ käteistä, eli viikolla oli edelleen satanen käytettävissä. Huomattavan paljon tarkemmin mietti kaupassakin mitä ostaa ja onko tuo nyt ihan tarpeellinen.
Sain tosi nopeasti säästettyä sen mitä tarvitsin kun viikolla "piti" aina lompakosta tsekata paljonko oli käytettävissä, ihan varmuuden varalta. Joku tietysti sanoo että on luonteen heikkoutta jos ei samalla tavoin osaa toimia vaikka pankkikortilla. Mutta niinhän ovat tutkijatkit sanoneet että on huommattavasti helpompaa "tuhlata" näkymätöntä rahaa. Siksi pitäisi myös lapsetkin opettaa käteisen rahan käytöllä miten äkkiä se raha saattaa kadota "käsistä" ja monesti ihan turhuuksiin.
No, on se kuiten esim pankkikortin käyttö paljon helpompaa ja nopeampaa. Varsinkin kun käyttää pääasiassa pikakassoja joilla ei käteinen edes käy.
Mutta ei ne sovellukset mitään roskapostitulvaa aiheuta. Kaikkien kauppojen mainospostitkin voi kieltää. Mulla on k-kaupan sovellus ja se riittää mulle. Jollakin muulla jonkin toisen ja joillakin kaikki mahdolliset. Kukin miten itse tahtoo ja tuntee itselleen tarpeelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on älypuhelin.mutta pöytä tietokonetta käytän enemmän. Minua ei kiinnosta opetella puhelimesta kun ihan vaan perusasiat. En halua käyttää mitään sormenjäki juttja. Meinaan ottaa vanhan kännykän takaisin käyttöön. On pienempi ja paljon näppäränpi.
Tässä tuli ilmi juuri se mitä jo aiemmin sanoin, että ei kiinnosta eikä myöskään haluta ottaa niitä monia helpottavia ominaisuuksia käyttöön. Turha silloin on edes hankkia sitä älypuhelinta jos sitä puhelinta ei tarvitse kuin soittamiseen ja tekstaamiseen, eikä ole kiinnostusta oppia sitä käyttämään ja hyödyntää sitä niissä asioissa missä sitä voi hyödykseen käyttää. Minulle se on ainoa väline netin käyttöön, pankkiasioiden hoitoon ja ylipäätään erilaiseen kommunikointiin monen eri tahon kanssa, tiedon hankintaan ja käytän monia eri sovelluksia eri tarpeisiin. Sillä kirjaudun töihin ja näen työvuorolistat ja tehdyt tunnit sekä on käytössä työnantajan tarjoama Epassi ja työterveyspalvelut. Hoituu kätevästi parkkimaksut ja ajan lisäys jos on tarve, niin ei tarvitse sakkoja maksella ja karttapalvelut opastaa vieraassa paikassa kätevästi oikeaan osoitteeseen. Olisi minulla ainakin aika hankalaa monen asian hoitaminen ilman älypuhelinta.
Koet, että vika on käyttäjissä. Ei ole! Jos usea moni kokee jonkin apin käytön olevan hankalaa niin vika on siinä apissa eikä käyttäjissä. Niin yksinkertaista se on. Varsinkin kaupan kassalla jossa on ostoksia linjalla ja toisia odottamassa vuoroaan on helpoin ja nopein fyysinen etukortti jonka voi yhdistää pankkikorttiin.
Kyllä suurin osa niitä osaa käyttää ja osaa myös ajatella kuinka kassalle mennessä toimii niin että homma menee sujuvasti. K-ryhmällä aktivoi maanantaisin kaikki edut jo kotona niin ovat kortilla käyttövalmiina eikä kassalla muuta tarvitse kuin maksaa ja käyttää plussakorttia olipa se sitten missä muodossa tahansa. Sama Lidlissä, erona että se kortti luetaan heidän sovelluksestaan siinä kassalla lukijaan. S-ryhmällä edut mobiilipankin ja sieltä s-etukortin kautta ja edun aktivointi siinä kassalla myyjälle näyttäen. Siinä kassalla ei sitä puhelinta vasta aleta kaivelemaan ja etsimään sitä etua vaan se on tehty jo ennen maksamista ja siinä vaiheessa vaan näytetään se aktivointi myyjälle.
Jos näiden käyttäminen ei suju niin takuulla ei suju sitten noiden muidenkaan hyödyllisten sovellusten käyttäminen sillä puhelimella. Sama koskee tietokoneen käyttöä. Osataan ne yksinkertaiset perusasiat eikä mitään muuta koska ei ole kiinnostusta eikä halua oppia.
Ymmärrän että 77 vuotias äitini ei pysy enää näissä asioissa asioissa mukana mutta jos alle 50 vuotiaat ovat ihan pihalla, niin on kyllä tapahtunut sellainen aivojen surkastuminen jos ei osata enää ajatella mitään loogisesti ja pohtia itse ratkaisuja näinkin yksinkertaisin ongelmiin eikä edes ohjeista huolimatta kyetä mitään omaksumaan
Vierailija kirjoitti:
Käyttämättä jäävät. Turhaa pilipali toimintaa. Taas ei osaavia syrjitään.
Opettele niin ei syrjitä. Ihmettelen miten ihmiset on nykyään niin laiskoja että ei mitään viitsitä itse opetella.
En ymmärrä miksi kaikilla muilla tuntuu olevan älypuhelin. Itse en tee sillä mitään. Kotona pääsee nettiin läppärillä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi kaikilla muilla tuntuu olevan älypuhelin. Itse en tee sillä mitään. Kotona pääsee nettiin läppärillä.
Minulla ei ole läppärille tarvetta ja älypuhelin on minun tarpeisiini parempi vaihtoehto. Ei kai siinä sen kummempaa tajuamista tarvita. Sama homma auton tai jonkin muunkin asian kanssa. Ja kuten itse sanoit, miksi hankkia sellaista millä ei tee mitään? Läppäri ei vaan ole siellä kaupassa asioidessa järkevin vaihtoehto kantaa mukana ja hyödyntää niitä etuja jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä miksi jotkut maksaa puhelimen netistä ja läppärin netistä kun pelkällä puhelimellakin pärjää, jopa paremmin kuin läppärillä. Säästyy paljon euroja vuodessa kun sovelluksilla saa hyviä alennuksia.
Vierailija kirjoitti:
LIDLillä on aika annelista myös se kuponkien aktivointi ja apin skannailu.
Toimii aivan loistavasti. Aktivoit kupongit valmiiksi ihan milloin vain, ei niitä siinä kassalla s... ana ruveta räpeltämään.
Muuta ei tarvii kassalla tehdä kuin avata äppi ja näyttää se äpin lukijaan. Hyvin yksinkertaista.
Olen seniortason erikoisasiantuntija tietoturva-alalla, ja pidän niin vähän applikaatioita kännyssäni kuin vaan mahdollista. :)
Parasta olisi kun kaupat lopettaisivat asiakkaiden seurannan sovelluksilla, turhien muka-alennusten mainostamisen, ja laskisivat niitä ruokien hintoja valmiiksi kohtuutasolle, tai siis ulkomaiden tasolle.
Ei Ruotsissakaan leikitä näin paljon millään ruokakauppojen sovelluksilla, ja silti siellä on 20% halvemmat elintarvikkeet kuin Suomessa. Asun muutaman kk vuodesta työn takia Ruotsin puolella, joten pystyn vertailla hintoja Tukholman ja Helsingin seuduilla.
Eipä tule käytettyä. Köyhien hommaa tuollaiset.
Mulla vain k-sovellus jonka edut latautuvat plussa kortille, tänään ostin jotain tuotteita.
K-plussaa ja Lidlin sovelluksia käytän ja aktivoin edut valmiiksi, kassalla vaan nopea skannaus. S-etu on ihan kauhea, pitäköön tunkkinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä miksi jotkut maksaa puhelimen netistä ja läppärin netistä kun pelkällä puhelimellakin pärjää, jopa paremmin kuin läppärillä. Säästyy paljon euroja vuodessa kun sovelluksilla saa hyviä alennuksia.
Tietokoneella olipa se pöytäkone ja kannettava, voi tehdä paljon enemmän kuin älypuhelimella. Siinä on huomattavasti isompi näyttö ja enemmän ohjelmia. Pöytäkoneella voi käyttää hiirtä ja näppäimistöä eikä tarvitse olla näpit kiinni kuvaruudussa. Tekstinkäsittely, kuvankäsittely, taulukkolaskenta ja pelaaminen onnistuu paremmin tietokoneella ja se on mahdollista liittää nettiin kiinteän valokuitukaapelin kautta. Valokuvat voi ottaa digikameralla ja musiikkia kuunnella stereoista.
Jos kaikki toiminnot ovat riippuvaisia älypuhelimesta, sehän tekee siitä omasta järjestelmästä erittäin haavoittuvaisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietokoneella olipa se pöytäkone ja kannettava, voi tehdä paljon enemmän kuin älypuhelimella. Siinä on huomattavasti isompi näyttö ja enemmän ohjelmia. Pöytäkoneella voi käyttää hiirtä ja näppäimistöä eikä tarvitse olla näpit kiinni kuvaruudussa. Tekstinkäsittely, kuvankäsittely, taulukkolaskenta ja pelaaminen onnistuu paremmin tietokoneella ja se on mahdollista liittää nettiin kiinteän valokuitukaapelin kautta. Valokuvat voi ottaa digikameralla ja musiikkia kuunnella stereoista.
Jos kaikki toiminnot ovat riippuvaisia älypuhelimesta, sehän tekee siitä omasta järjestelmästä erittäin haavoittuvaisen.
Se on näin. En ikinä luovu läppäristäni ja vaihda pelkkään älyluuriin. Kaikki on helpompaa ja nopeampaa isolla näytöllä ja näppäimistöllä. Pitkätkin tekstit kirjoitan nopeasti, olen aikanaan kirjoittanut kirjoituskoneella joten käytän molemman käden sormiani kirjoittamiseen. Jos haluan jotain videota tai liveä katsoa netissä niin eipä tarvitse tihrustaa pikku näytöltä huonolla äänentoistolla. Koneessani on hyvät lisäkaiuttimet.
Vierailija kirjoitti:
K-plussaa ja Lidlin sovelluksia käytän ja aktivoin edut valmiiksi, kassalla vaan nopea skannaus. S-etu on ihan kauhea, pitäköön tunkkinsa.
Tämä juuri, oon monta kertaa ihmetellyt miten S-kauppa voi olla noin plajon jäljessä muita.
Tai ehkä se on vaan tarkoituksella tehty tarpeeksi hankalaksi etteivät ihmiset käyttäisi niitä, on sinällään kyllä ainakin omalla kohdalla onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä juuri, oon monta kertaa ihmetellyt miten S-kauppa voi olla noin plajon jäljessä muita.
Tai ehkä se on vaan tarkoituksella tehty tarpeeksi hankalaksi etteivät ihmiset käyttäisi niitä, on sinällään kyllä ainakin omalla kohdalla onnistunut.
Syyllinenhän on se appin tekijä, s-ryhmä vain ei ole tarkistanut onko se appi käyttäjäystävällinen. Ehkä saaneet halvalla tai muuten mennyt appin valinta pieleen. Siitä kun asiakkaat tekisivät riittävästi reklamaatioita niin mahdollisesti korjaisivat parempaan.
Minulla ne Oma Plussa Edut tulevat sähköpostiin viikon tarjouspostin mukana, sen viestin lopussa löytyy kun selaa loppuun asti. Muistelisin joskus siellä olleen kysymyslinkin haluaako ne sähköpostiin, ja vastasin kyllä. Kysymys kai tuli sen kerran kuukaudessa tulevan tiedotteen mukana jossa kerrotaan edellisen kuukauden etusäästöt ja paljonko sai rahaa takaisin.