Jääkö sinulta kauppojen mobiiliedut käyttämättä?
On jo ikää eikä kädet ole enää niin näppärät. Älypuhelimen käyttö on muutenkin hyvin haastavaa. Etsittävä puhelin ensin laukusta, avattava se. Näyttö menee pimeäksi nopeasti, oltava nopea. Pitää kirjautua, mitkä ne salasanat sun muut oli, sieltä lävähtää tilin saldo näkyviin. Pitää zoomata, että näkee, minne kohtaan pitää mennä, että löytää mobiilikuponkiedut. Nolottaa, että ihmiset näkee toilailuni ja tilini tietoja. Tulee painettua väärää kohtaa. Alettava alusta. Kassajono seisoo ja odottaa. Ja niitä alennuksia on enemmän kuin yksi, joita haluaisin käyttää. Eikö tätä käytäntöä voisi uudistaa, että ne alennukset vaikka hyvitetään jälkikäteen, kun tiedot ostoksista kuitenkin jää kaupalle ja bonuksiakin tulee. Itseltä jää siis tämän takia nämä hyvät alennukset käyttämättä. Maksan normaalihinnan. Tuntuu, että on tarkoituksella tehty näin hankalaksi. Peukuta ylöspäin, jos koet nykysysteemin yhtä hankalaksi kuin minä ja haluat muutosta tähän. Peukuta alaspäin, jos systeemi toimii sinun kohdalla hyvin. Tuskin tätä palstaa lukevat, mutta ehkä muutosta joskus tulee, jos muutkin kuin minä tämän asian kanssa tuskailee. Tulihan kotiinkuljetuskin ruokaroboteista puhumattakaan.
Kommentit (732)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 41, enkä edes mikään eläkeikäinen, ja silti koen nuo mobiiliedut hankalaksi käyttää. Stressaan niiden näyttämistä. Kaikista vaikein on Lidlillä.
Mikä siinä on niin vaikeaa? Avaa lidlin äppi, aktivoi jokin etu ja lue kortti sovelluksesta kassalla. Ikää minulla 54.
Mutta miksi näin pitäisi tehdä. Eikö se hinta voi lukea ihan siinnä tiskillä ja sillä selvä.
Avaa. lataa. Aktivoi. Lue. Voi hyvä luoja.
No mutta leikkelihän ne Mummot ennenkin päivän lehdestä niitä kuponkeja ja raahasivat kauppaan. Ihan samaa pelleilyä.
Ihmiset tykkää kun asiat tehdään monimutkaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on monella siinä ettei osata edes sen älypuhelimen ja sovellusten käyttöä kun ei se kiinnosta. Silloin ei osata hyödyntää niitä ominaisuuksia mitä se älypuhelin tarjoaa. Sormenjälki näytön ja sovellusten avaamiseen, salasanojakaan ei tarvitse muistaa kun ne on siellä tallessa ja helposti käytettävissä tarpeen mukaan ja näytön pimenemisen aikaa voi asetuksista muokata ym. Ihan on itsestä kiinni haluaako asioita oppia ja pysyä tämän kehityksen mukana vai ei. Niiden asioiden omaksumiseen kun ei tarvitse mikään Einstein olla.
Uskon kyllä että monikin osaa älykännyä käyttää, osa tarvitsisi apuja ja opastusta.
Itseäni, ehkä muitakin, ärsyttää eniten se että joka paikassa pitäisi aina olla känny kädessä.
No, ei tarvii jos ei halua. Kun olen cittarin ns. kanta-asiakas niin pääsen itsepalvelukassalta sukkelasti läpi.
Pääsee sitä muistakin kaupoista sukkelasti itsepalvelukassalta ja jos ei halua etuja näyttää.
Juu kyllä pääsee mutta cittarin itsepalvelukassalta pääsee sukkelasti myös mobiilietujen kuin omaplussa etujen kansssa eikä tartte näyttää kännyä kenellekään eikä millekään.
Käyttää maksupäätteellä vain pankkikorttia ja plusskorttia tai pankkikorttia johon on liitetty myös plussakortti.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä yhtään huoleta se että älypuhelimienne kautta olette koko ajan jatkuvassa seurannassa?
Älypuhelin vie huomion lisäksi kaiken yksityisyyden teiltä ja lähellänne keskustelevilta ihmisiltä.
Näin yksinkertaisella tavalla vain äppi kerrallaan te olette valmiita luopumaan kaikesta yksityisyydestänne?
Miten se älypuhelin vie kaiken yksityisyyden minulta ja lähelläni keskustelevilta ihmisiltä? Etkö osaa säätää sovelluslupia ja annat niille kaikki luvat? Minulle on kyllä aivan sama näkeekö se kauppias minun ostoskorini sisällön kun ei siinä ole mitään salattavaa. Hyvä vaan jos tarjouksia sen perusteella tulee. Pystytkö sinä liikkumaan yleensäkään jossakin julkisella paikalla? Valvontakameroita kun löytyy nykyään vaikka mistä. Kaupungilla liikkuessa sinua tarkkaillaan kaupoista puhumattakaan. Ennen sentraalisantrat tiesi kaikkien asiat ja sitä myötä tiesi kyllä kaikki muutkin. Nyt en ole kuullut että naapuri tai kukaan muukaan olisi tietoinen puhelimessa käydyistä keskusteluistani, ellen sitten täyttä kurkkua asioitani siihen huuda.
Minulla on älypuhelin.mutta pöytä tietokonetta käytän enemmän. Minua ei kiinnosta opetella puhelimesta kun ihan vaan perusasiat. En halua käyttää mitään sormenjäki juttja. Meinaan ottaa vanhan kännykän takaisin käyttöön. On pienempi ja paljon näppäränpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 41, enkä edes mikään eläkeikäinen, ja silti koen nuo mobiiliedut hankalaksi käyttää. Stressaan niiden näyttämistä. Kaikista vaikein on Lidlillä.
Mikä siinä on niin vaikeaa? Avaa lidlin äppi, aktivoi jokin etu ja lue kortti sovelluksesta kassalla. Ikää minulla 54.
Mutta miksi näin pitäisi tehdä. Eikö se hinta voi lukea ihan siinnä tiskillä ja sillä selvä.
Ja tähän jatkoksi vielä: Tarkista että tuli oikea hinta. Jos olet valinnut kuitittoman palvelun niin avaa appi uudestaan jne...🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tähän jatkoksi vielä: Tarkista että tuli oikea hinta. Jos olet valinnut kuitittoman palvelun niin avaa appi uudestaan jne...🙄
No toisille nämä ovat harmittavia ja hankalia asioita ja toisille ei. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään. Toiset haluaa oppia ja uskaltaa ottaa uutta ennakkoluulottomasti käyttöön ja toiset sitten taas ei. Näin se on aina ollut.
Alkoi niin ärsyttää tämä mobiilin tuputus, että poistin S-mobiilin ja sähköiset kortit puhelimesta, ja siirryin käsin kirjoitettuun ostoslistaan ja fyysiseen korttiin takaisin. Paljon rennompaa, kun puhelin saa olla vaikka repussa, kun keskityn ostoksiin. Ehdin ihan unohtaa, miten nopeasti perinteinen lähimaksu toimii puhelimeen verrattuna, kun S-Pankin kortilla tekee bonukset ja maksun yhdellä ainoalla lukemisella. Bonuksetkin ovat vähän niin ja näin pienillä ostoillani, mutta kyllähän sieltä pari euroa tulee joka kuukausi. Niin ja kaikki yksityisyysasetukset tapissa, ei mitään tuotetasoista ostotietoa tai asiakasprofilointia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on älypuhelin.mutta pöytä tietokonetta käytän enemmän. Minua ei kiinnosta opetella puhelimesta kun ihan vaan perusasiat. En halua käyttää mitään sormenjäki juttja. Meinaan ottaa vanhan kännykän takaisin käyttöön. On pienempi ja paljon näppäränpi.
Tässä tuli ilmi juuri se mitä jo aiemmin sanoin, että ei kiinnosta eikä myöskään haluta ottaa niitä monia helpottavia ominaisuuksia käyttöön. Turha silloin on edes hankkia sitä älypuhelinta jos sitä puhelinta ei tarvitse kuin soittamiseen ja tekstaamiseen, eikä ole kiinnostusta oppia sitä käyttämään ja hyödyntää sitä niissä asioissa missä sitä voi hyödykseen käyttää. Minulle se on ainoa väline netin käyttöön, pankkiasioiden hoitoon ja ylipäätään erilaiseen kommunikointiin monen eri tahon kanssa, tiedon hankintaan ja käytän monia eri sovelluksia eri tarpeisiin. Sillä kirjaudun töihin ja näen työvuorolistat ja tehdyt tunnit sekä on käytössä työnantajan tarjoama Epassi ja työterveyspalvelut. Hoituu kätevästi parkkimaksut ja ajan lisäys jos on tarve, niin ei tarvitse sakkoja maksella ja karttapalvelut opastaa vieraassa paikassa kätevästi oikeaan osoitteeseen. Olisi minulla ainakin aika hankalaa monen asian hoitaminen ilman älypuhelinta.
Minä en kaupassa älypuhelimen kanssa sählää jotain itselleni turhia etuja etsien. Katselen uutuuksia ja nautin ostoksista. Onneksi mobiilietujen kultakatriinat eivät ole ihan sitä, mitä haluan.
Tarkoituksella en ala vouhkaamaan mobiilietujen kanssa.
Jos ei bonuskortti riitä olkoon riittämättä, menen sinne missä on paras hinta-laatusuhde.
1500 euron nettotuloistani jää joka kuukausi silti vähän säästöön, vaikka ruoasta en säästä.
Ähäkutti mobiilietunikkareille...
Käyttämättä jäävät. Turhaa pilipali toimintaa. Taas ei osaavia syrjitään.
Vierailija kirjoitti:
Käyttämättä jäävät. Turhaa pilipali toimintaa. Taas ei osaavia syrjitään.
Ei kaikkiin töihinkään pääse jos ei osaa jotakin hommaa. Onko sekin sitten osaamattoman syrjintää?