Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko testamenttiin kirjata, ettei halua omaa siskoaan ja hänen perhettään hautajaisiin?

Vierailija
19.07.2026 |

Siskoni olisi taatusti tulossa koko perheensä kanssa, mutta hän on pettänyt minut kahteen otteeseen niin verisesti, että en halua, että tulee hautajaisiin. Teki mm. väärän ilmiannon, mutta joutui itse lopulta maksamaan omat ja minun oikeudenkuluni. Otti pattiin se, että asiassa tuhraantui kokonaiset 3 vuotta, aikaa, jota minulla ei olisi ollut tuhlattavaksi. 
Sairastan tautia, joka vie parissa vuodessa on lääkäri arvioinut.
Miten sikson ja perheen saa pidettyä kirkon ulkopuolella? Ja miten siskon perheineen saa pidettyä poissa hautaanlaskemistilanteesta? Pitääkö palkata turvamiehet ja laittaa nekin testamenttiin? Sukuni tietää asiasta, mutta en halua, että surijat joutuvat hätistelemään siskoani hautajaisissa. Lisäksi kaikki sukulaiseni eivät edes tiedä tilanteestani, siis eivät suhteestani siskooni eivätkä sairaudestani.
Yksityisyyden suojelemiseksi olen muuttanut kertomusta hieman, ettei tunnistettaisi. Tosin perheestäni ei kukaan (tietääkseni ainakaan) lue tätä palstaa. 
Totta on, että olen sairas, mutta siitä tietävät vain mieheni ja kolme lastani.
Totta on kysymys ja totta on se, että se liittyy siskooni ja totta on se, että siskoni teki minusta väärän ilmiannon. 
Minua ahdistaa tämä asia - eli taas asia, joka liittyy siskooni, joka aiheuttaa minulle epätietoisuutta ja ahdistusta. 
Miten tämän asian voisi ratkaista? En halua siskoani paikalle, kun minut haudataan!!! Onko mitään keinoa varmistaa asia vaikkapa testamentilla? 

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et taida itse olla hautajaisia näkemässä. Ne järjestetään elävien ihmisten surua helpottamaan - siellä saa tukea toisista ja mahdollisesti uskosta. Joten et oikein voi määrätä ketä sinne tulee.

Miten hautajaiset helpottavat surua? Et sinä voi olla varma kaikkien uskosta.

Ja kyllä, jokaisella ihmisellä on oikeus esittää tahtonsa ja toiveensa omista hautajaisistaan. Sitten on omaisten asia noudattaa niitä tai olla noudattamatta. 

Isäni halusi tulla haudatuksi arkussa synnyinseudulleen sukuhautaan toiselle puolelle Suomea, mutta äitini valitsi hänelle tuhkauksen ja hankki uurnapaikan pääkaupunkiseudulta. Muistotilaisuuteen isäni ei olisi halunnut muita kuin oman perheensä ja "pienet pullat", mutta äitini kutsui kuitenkin isäni veljen ja veljentyttären, ja tarjottavaakin olimme leiponeet enemmän.

Vierailija
62/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita itse siskollesi jo nyt, että kun kuolet, et halua hänen tulevan hautajaisiisi.  Ja sinullahan on mies ja lapset, pyydä heitä vielä huolehtimaan asiasta sitten.  Eiköhän se sillä järjesty.

Ja nyt unohdat koko asian.  Jos sinulla on vain vähän aikaa elää, käytä se aika muuhun kuin siskosi ajattelemiseen ja siihen, tuleeko hän hautajaisiisi vai ei.  Ihan lopullisesti et voi sitä edes tietää, mitä vain voi vielä tapahtua.  Siskosi voi vaikka kuolla ennen sinua.

Nytkin ulkona paistaa aurinko niin ihanasti.  Nauti siitä, että on kesä ja kaunista ja saat kokea sen.  Jotenkin tuntuu ja näyttää siltä, että tänä kesänä luonnon kukat kukkii runsaammin kuin  ennen.  Hyviä päiviä sinulle!

Älä nyt saatana ala määräillä ventovierasta ihmistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testamentti ei koske hautajaisia vaan perintöä, se luetaan vasta perunkirjat tilaisuudessa. 

Vierailija
64/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdentekevää kuka siellä hautajaisissa on. Minä olen esittänyt toiveen, että hautajaisiini ei tuotaisi kukkia eikä hautakiveä laitettaisi. Muistolaatta uurnahautapaikassa riittää.

Kenen kannalta yhdentekevää?

Minun kannalta tietenkin. Arvostan kohtaamisia elävänä. Kuolleena ei mitään merkitystä.

Vierailija
65/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et taida itse olla hautajaisia näkemässä. Ne järjestetään elävien ihmisten surua helpottamaan - siellä saa tukea toisista ja mahdollisesti uskosta. Joten et oikein voi määrätä ketä sinne tulee.

Läheiseni, joka tiesi lähdön koittavan hetkellä millä hyvänsä, laati vieraslistan: Oma perhe, sisarukset puolisoineen ja ne pari parasta ystävää. Kaikki kutsutut tulivat, ei ketään kutsumatta.

Vierailija
66/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita itse siskollesi jo nyt, että kun kuolet, et halua hänen tulevan hautajaisiisi.  Ja sinullahan on mies ja lapset, pyydä heitä vielä huolehtimaan asiasta sitten.  Eiköhän se sillä järjesty.

Ja nyt unohdat koko asian.  Jos sinulla on vain vähän aikaa elää, käytä se aika muuhun kuin siskosi ajattelemiseen ja siihen, tuleeko hän hautajaisiisi vai ei.  Ihan lopullisesti et voi sitä edes tietää, mitä vain voi vielä tapahtua.  Siskosi voi vaikka kuolla ennen sinua.

Nytkin ulkona paistaa aurinko niin ihanasti.  Nauti siitä, että on kesä ja kaunista ja saat kokea sen.  Jotenkin tuntuu ja näyttää siltä, että tänä kesänä luonnon kukat kukkii runsaammin kuin  ennen.  Hyviä päiviä sinulle!

Älä nyt saatana ala määräillä ventovierasta ihmistä.

Lol. Ei minulta. Täällä ventovieraat

kiusanaputtavat alanuolia asiallisille +

haistatellaan/riidellään kommenteissa.

Mikä crazy town.. voi luoja. 👋 E

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi