Voiko testamenttiin kirjata, ettei halua omaa siskoaan ja hänen perhettään hautajaisiin?
Siskoni olisi taatusti tulossa koko perheensä kanssa, mutta hän on pettänyt minut kahteen otteeseen niin verisesti, että en halua, että tulee hautajaisiin. Teki mm. väärän ilmiannon, mutta joutui itse lopulta maksamaan omat ja minun oikeudenkuluni. Otti pattiin se, että asiassa tuhraantui kokonaiset 3 vuotta, aikaa, jota minulla ei olisi ollut tuhlattavaksi.
Sairastan tautia, joka vie parissa vuodessa on lääkäri arvioinut.
Miten sikson ja perheen saa pidettyä kirkon ulkopuolella? Ja miten siskon perheineen saa pidettyä poissa hautaanlaskemistilanteesta? Pitääkö palkata turvamiehet ja laittaa nekin testamenttiin? Sukuni tietää asiasta, mutta en halua, että surijat joutuvat hätistelemään siskoani hautajaisissa. Lisäksi kaikki sukulaiseni eivät edes tiedä tilanteestani, siis eivät suhteestani siskooni eivätkä sairaudestani.
Yksityisyyden suojelemiseksi olen muuttanut kertomusta hieman, ettei tunnistettaisi. Tosin perheestäni ei kukaan (tietääkseni ainakaan) lue tätä palstaa.
Totta on, että olen sairas, mutta siitä tietävät vain mieheni ja kolme lastani.
Totta on kysymys ja totta on se, että se liittyy siskooni ja totta on se, että siskoni teki minusta väärän ilmiannon.
Minua ahdistaa tämä asia - eli taas asia, joka liittyy siskooni, joka aiheuttaa minulle epätietoisuutta ja ahdistusta.
Miten tämän asian voisi ratkaista? En halua siskoani paikalle, kun minut haudataan!!! Onko mitään keinoa varmistaa asia vaikkapa testamentilla?
Kommentit (66)
No olipa ap naurettava kirjoitus. Oletko niin suosittu että surijoita sinulla on riviksi asti, tuskin edes tulevat hautajaisiisi, muistavat vain että olit harvinaisen vittumainen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Et taida itse olla hautajaisia näkemässä. Ne järjestetään elävien ihmisten surua helpottamaan - siellä saa tukea toisista ja mahdollisesti uskosta. Joten et oikein voi määrätä ketä sinne tulee.
kyllä voi etukäteen kieltää!
Sanot siskolle, ei saa tulla!
Onko sinulla ketään luotettavaa henkilöä, jolle voisit laatia ohjeet hautajaisia varten? Tieto pitäisi saada ennen testamenttia, joten sinne ei kannata merkitä asiasta mitään. Jos vaikuttaa, ettei luotettu hlö halua toimia ohjeesi mukaan sulje ohje kirjekuoreen ja käske avaamaan se heti kuolemasi jälkeen sisaresi kanssa.
OmaKannassa on myös hoitotahto, jos se mitenkään auttaisi. Voit myös jutella hoitohenkilökunnan kanssa voiko potilastietoihisi kirjata mitään sellaista, mikä annetaan sitten lähiomaisille tiedoksi.
Se tieto paljon auttaakin testamentissa joka avataan vasta HAUTAJAISTEN JÄLKEEN🤦🏻
Ei vttu mitä riemuidareita maa päällään kantaakaan🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida itse olla hautajaisia näkemässä. Ne järjestetään elävien ihmisten surua helpottamaan - siellä saa tukea toisista ja mahdollisesti uskosta. Joten et oikein voi määrätä ketä sinne tulee.
Oi, miten miellyttävä ihminen olet. Ei, ap
Tottahan tuo on. Vainaja on silloin kuollut, joten ei se häntä voi enää satuttaa ketä hänen hautajaisissa käy.
Jo on murheet. Kannattaisi nyt vain unohtaa koko sisko ja koittaa elää viimeiset hetket häntä miettimättä. Ihan itse annat hänen pilata elämäsi jos koko ajan mietit kaunaisia.
Ei hautajaisiin voi ketään estää menemästä, paitsi jos on häiriöksi. Muistotilaisuus on asia erikseen mutta tällöin testamentti ei ole oikea paikka esittää toiveita.
Pakkoko se on ilmoittaa koko kuolemasta tälle siskolle? Itse tiedän erään henkilön, joka sanoi, että, jos hän kuolee ensin, toivoo, ettei hänen veljelleen ilmoiteta koko asiasta. Jos sisko tietääkin kuolemasta, ei ole pakko ilmoittaa, milloin ja missä hautajaiset tai varmaankin siunaustilaisuus pidetään. Voi myös esittää läheisilleen toiveen, ettei siskoa kutsuta.
Vierailija kirjoitti:
Hautaustahdonkin voi sopia.
Se tehdään hautaustoimistossa etukäteen, ja hautajaisjärjestelyistä sovit luotetun henkilön kanssa.
Kannattaa laittaa tuo hautaustahtoon.
Ei tieto hyödytä ketään, jos laitat
sen postuumisti avattaviin dokumentteihin.
Itse haluan tuhkauksen ja hyvin koruttomat
läksiäiset. Ei ole riitakumppaneita. Exien
ja anoppien kanssa lämpimät välit.
Paikkakunnan tapahtumat olen sydämessäni anteeksiantanut, enhän
edes tiedä tekijöiden nimiä varmasti,
vaikka epäilyksiä on. He ovat joka tapauksessa ennestään minulle
tuntemattomia ja jatkossa
minulle merkityksettömiä hlöitä. En
usko heidän edes katuvan tekojaan.
Jos katuisivat, olisivat jo yhteyden ottaneet.
Turha tietenkään näillä spekseillä
mitään iloluontoisia kahvitteluja odottaa.
Pysyttelen neutraalin etäisenä ja toivon
kaikkea hyvää jatkoon itse kullekin. E
Kirkko ja hautausmaa ovat julkisia paikkoja, sinne ei voi ketään kieltää tulemasta. Testamentti tosiaan luetaan normaalisti vasta hautajaisten jälkeen, että siinä toiveen ilmaiseminen on ns liian myöhäistä. Ehkä sinun nyt vaan kannattaa nostaa tämä kissa pöydälle nyt samantien? Ja sellaisessa seurassa, jossa paikalla on muitakin sukulaisia kuin lähiperheesi? Jolloin asia on muidenkin tiedossa ja voivat katsoa asian perään, eikä ihan lähipiirin tarvitse siinä surun keskellä ruveta vielä portsareiksi?
Voihan trolli, mikset keskustele asiasta miehesi kanssa. Mihin vainjana tarvitset hautajaisia missä ovat läsnä muut kuin lapsesi ja miehesi.
Kuolemasta ilmoitetaan ainoastaan Kantaan lähimmäksi omaiseksi merkitylle.
Vierailija kirjoitti:
Ei hautajaisiin voi ketään estää menemästä, paitsi jos on häiriöksi. Muistotilaisuus on asia erikseen mutta tällöin testamentti ei ole oikea paikka esittää toiveita.
Tarkoitat nyt siunaustilaisuutta (tai saattotilaisuutta, mikäli vainaja ei ole kuulunut kirkkoon).
Hautajaisista ei tarvitse tiedottaa kaikille. Kuolinilmoitus lehdessä ei ole pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Kirkko ja hautausmaa ovat julkisia paikkoja, sinne ei voi ketään kieltää tulemasta. Testamentti tosiaan luetaan normaalisti vasta hautajaisten jälkeen, että siinä toiveen ilmaiseminen on ns liian myöhäistä. Ehkä sinun nyt vaan kannattaa nostaa tämä kissa pöydälle nyt samantien? Ja sellaisessa seurassa, jossa paikalla on muitakin sukulaisia kuin lähiperheesi? Jolloin asia on muidenkin tiedossa ja voivat katsoa asian perään, eikä ihan lähipiirin tarvitse siinä surun keskellä ruveta vielä portsareiksi?
Mistä sinä tiedät mihin kirkkoon niihin hautajaisiin menet ja milloin?
Teet hautaustahdon ja kerrot siitä miehellesi ja lapsillesi. Hautaustoimistossa voit laatia esisopimuksen. Sinulla on täysi oikeus päättää itse miten ja missä hautajaisesi pidetään ja minne sinut haudataan, ja jos haluat että kaikki tämä tapahtuu vain oman perheesi kesken, se ei kuulu kenellekään muulle.
Hämmentävää ettei Ap luota omaan puolisonsa, että tämä järjestäisi toiveen mulaiset hsitajaiset. Oletko eroamassa vielä ennen kuolemaasi vai miksi et luota?
Tuhlatako loppua aikaansa tällaisen murehtimiseen? Miksihän niitä riitoja pitää ylläpitää loputtomiin?
Äidin sisko itse ei halunnut tulla siskonsa hautajaisiin. Äitini taas ei halunnut isän veljeä isän hautajaisiin. Tiesin, että isä olisi halunnut. Sanoin äidille, että siinä vaiheessa en minäkään osallustu, jos setää ei kutsuta. No setä perheineen kutsuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko se on ilmoittaa koko kuolemasta tälle siskolle? Itse tiedän erään henkilön, joka sanoi, että, jos hän kuolee ensin, toivoo, ettei hänen veljelleen ilmoiteta koko asiasta. Jos sisko tietääkin kuolemasta, ei ole pakko ilmoittaa, milloin ja missä hautajaiset tai varmaankin siunaustilaisuus pidetään. Voi myös esittää läheisilleen toiveen, ettei siskoa kutsuta.
Tämä ei minulta.
Veljeni saa tiedon ensimmäisten
joukossa. Hän on minulle
hyvin tärkeä, rakas ihminen.
Uskon meidän molempien elävän
vielä vähintään 30 vuotta. E
Ei olekaan, kun se on minulta.
Voi antaa anteeksi, olen antanut, mutta silti en halua erästä sukulaista hautajaisiin kännäämään ja sössöttämään. ei ap