Harjoitussuppareista
Viikkoja kasassa 26+ ja ekakertalaisena mietityttää noiden kivuttomien supistusten määrä ja kesto.
Itselläni niitä on ollut jo useita viikkoja ja ovat edelleen kivuttomia. Nyt kuitenkin tuntuu että ovat lisääntyneet melkoisesti ja olen alkanut niihin enemmän kiinnittää huomiota. Vaikka kukaan ei varmasti laske niiden määrää mutta onko normaalia että lisääntyvät jossain vaiheessa paljon ja välillä tuntuu että niitä on useita tunnissa? Missä vaiheessa kannattaa huolestua siinä määräin että kannattaa käydä tarkistuttamassa tilanne. Voiko neuvolan täti sen tarkistaa vai edellyttääkö se lääkärikäyntiä?
Erot ovat varmasti yksilöllisiä. Kiitokset kaikille etukäteen huomioistaan ja kokemuksistaan!
Kommentit (5)
Minulla kivuttomia suppareita alkoi tulla noin puolessa välissä raskautta, mutta niitä tuli ja meni silloin tällöin, enkä niihin kauheasti kiinnittänyt huomiota. Sitten rv 27 tienoilla lisääntyivät äkisti. Liittyivät yleensä liikkumiseen, mutta myös levossa saattoi tulla. Minulla sattui olemaan neuvolalääkäriaika samalla viikolla ja siellä kerroin suppareista. Sain pari viikkoa sairaslomaa ja neuvon ottaa rauhallisesti. Ei kuitenkaan mitään jatkuvaa vuodelepoa.
Supparit ovat jatkuneet koko ajan, mutta eivät ole saaneet aikaan ennenaikaista synnytystä tai mitään muutakaan. Tässä kovasti odotellaan synnytystä viikolla 39+4.
Jos sinulla on neuvolakäyntiin pitkästi aikaa, voit kai soittaa neuvolaan ja varata tarvittaessa ylimääräisen lääkäriajan.
tiituli
Mulla on nyt viikkoja tasan 25, harjoitussuppareita on ollut viikolta 16. Mulla on välillä ollut ihan muutaman minuutin välein supistuksia, ihan päivittäin niitä on ja useita. Viime viikolla yhtenä päivänä supisteli tosi paljon, varmaan tunnissa yli 10 kertaa, ja tuli vähän vertakin joten kipitin päivystykseen (sitä ennen ei kohdunkaulan tilannetta oltu tarkistettu rv 16 läkärikäynnin jälkeen). Siellä todettiin että paikat on ihan hyvin kiinni ja kohdunkaula kiinteä ja riittävän pitkä, joten eipä kai näistä suurempia murheita kannata ottaa. Tulehdusnäytteet (pissanäyte, emättimen bakteerinäyte, klamydia) ottivat, ne kannattaa kyllä tarkistaa jos kovasti supistelee. Mutta eipä mulla niissäkään mitään ollut. En mä nyt sitten ole paljon toimintaa rajoittanut, hiljennän vähän vauhtia jos kovasti supistelee.
että multa löytyi samaisella lääkärikäynnillä joku bakteeritulehdus emättimestä. Sekin saattaa aiheuttaa ennenaikaisia supistuksia. Mulla ei kyllä supistelu hävinnyt minnekään, vaikka tulehdus hoidettiin...
Mulla esikoisesta alko supistella (kivuttomasti) rv 20, koko ajan enenevässä määrin. Olisko ollu 25. viikolla kun kävin nla-lääkärillä tarkistuttamassa kohdunsuun tilannetta, minkä tämä totesi normaaliksi. Myös tulehduksen mahdollisuus suljettiin labrakokeilla pois. En saanut sairauslomaa kuin 3 päivää ja lääkäri sanoi, että kaikki kuuluu asiaan, toisilla kohtu vain reagoi herkemmin vauvan (ja äidin) liikkeisiin. Supistukset jatkui kuitenkin edelleen, valitin niistä nla-tätille säännöllisesti, joka edelleen väitti niiden kuuluvan asiaan ja minä hölmö uskoin. Supistukset olivat kivuttomia, mutta niitä tuli niin liikkeellä kuin levossakin ja en pystynyt kävelemään edes normaalivauhtia, kun kohdun puristus oli niin kova, että se tuntui ahdistavalta (vaikkei siis sattunut kuitenkaan).
Seuraava lääkäriaika mulle sovittiin rv 35+ mutta vauva syntyi ennenaikaisesti jo rv 34.
Tästä viisastuneena voin suositella kaikille, että luottakaa omaan äidinvaistoonne ja olkaa yhteydessä neuvolaan tai äitipoliin aina kun vähänki siltä tuntuu.
Onnellista loppuodotusta sulle, toivottavasti supistukset ovat ihan harmittomia! :)
S
neuvolassa, että ne on ihan normaaleja, mutta jos ne muuttuu kivuliaksi, tulee useita tunnin sisällä eikä mene levolla ohi tai niihin liittyy verenvuotoa, pitää mennä heti lääkäriin/ensiapuun. Jos kauan aikaa kohdun suun tilanteen tarkistamisesta, ei siitä haittaa ainakaan ole jos neuvolaan soittelet ja varaat aikaa. Meillä tarkistuksen tekee vaan lääkäri.
vauva2006 rv29+3