Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Toimitusjohtaja tylyttää suomalaisten työmoraalia – vei itse työkoneen synnytyssaliin

Vierailija
19.07.2026 |

Kahden lapsen isä Aapo Mäki ei pitänyt vanhempainvapaata. Hän kirjoittaa sosiaalisessa mediassa, että suomalaisten on priorisoitava työntekoa.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012151068.html

Kommentit (198)

Vierailija
41/198 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihmisiä jotka oikeasti pystyy tekemään tuottavaa työtä joka päivä, joka tunti kun töitä tehdään vaikka 12h päivässä. He ovat hyvin harvinaisia. Olen kateellinen näille ihmisille mutta he ovat enimmäkseen turhautuneita muihin.

ADHD

Vierailija
42/198 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden lapsen isä Aapo Mäki ei pitänyt vanhempainvapaata. Mikä tämän mahdollisti? Vaimon tekemä hoitotyö ja oman uran pistäminen tauolle, jotta Aapo saa tehdä töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/198 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen miesuhriutuja? Kokee uhraavansa kaiken ja muut ei.

No tää yhtä lailla sitä sais työssä pakertaa ilman perhettä, mutta vaimon työmäärä on kaksin/kolminkertaistunut ja hän sitten pääosin hoitaa lapset näköjään. Ja oletan että tekee suurimman osan kotitöistä ja omat tulot pienenivät paljon, plus synnytyksens ja raskauden rasitteet keholle ja terveydelle.

Vierailija
44/198 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan työkone mukana myös kun lasta laitettiin alulle.

Vierailija
45/198 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli synnärillä huonetoverina nainen, joka oli töissä koko ajan. Koko ajan työpuheluja ja naputusta koneella. Välillä sitten vauvaa tissille. Oli kuulemma tehnyt samaa salissakin... 

Se vähän vastaavasti sätti mua ja suomalaisten työmoraalia. Mä tulin synnyttämään ja aion olla lastani varten. Töihin palaan sitten jossain vaiheessa. Selkeesti ärsyyntyi ja mitä mun työntekemättömyyteni synnnärillä tulee, niin kyllä se huumori siinä vaiheessa löyty, kun kerroin olevani kokki. 

Ei ollut kuulemma niin monelta kantilta edes ehtinyt ajatella asiaa.

Kasvaa varmaan tosi tasapainoisia lapsia, kun vanhempi ei ole ikinä läsnä ja työ on aina lasta tärkeämpi.

Vierailija
46/198 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimitusjohtajan on oltava aina yrityksen käytettävissä, se tuosta jutusta on "unohtunut". Tosin uhraus palkitaan työsuhde eduilla ja hyvällä rahallisella korvauksella.

Vierailija
47/198 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta korvaamatonta työnsankaria olen kuljettanut. Kaikki ovat päässeet perille vähemmälläkin vallan, rahan ja kunnianhimon hamuamisella. Korvaamattomia he ovat olleet vain läheisilleen. 

T. Hauturi

Vierailija
48/198 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä sitä ei uhrais sen eteen, että ois hautausmaan rikkain jätkä.

Vierailija
49/198 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli synnärillä huonetoverina nainen, joka oli töissä koko ajan. Koko ajan työpuheluja ja naputusta koneella. Välillä sitten vauvaa tissille. Oli kuulemma tehnyt samaa salissakin... 

Se vähän vastaavasti sätti mua ja suomalaisten työmoraalia. Mä tulin synnyttämään ja aion olla lastani varten. Töihin palaan sitten jossain vaiheessa. Selkeesti ärsyyntyi ja mitä mun työntekemättömyyteni synnnärillä tulee, niin kyllä se huumori siinä vaiheessa löyty, kun kerroin olevani kokki. 

Ei ollut kuulemma niin monelta kantilta edes ehtinyt ajatella asiaa.

Oikoistolaiset harvoin ajettelee monelta kantilta asioita. 

Vierailija
50/198 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ihminen on tyhmä.

Ensinnäkään, hän ei ymmärrä sitä, ettei kaikkien työt "kulje mukana". On toki näppärää, jos voi läppärin kuskata mukana ja tehdä töitä niin autopesussa kuin synnärilläkin, mutta miten se onnistuu metsurilta, kaupan kassalta, rekkamieheltä, tuomarilta, kirurgilta jne. ei mitenkään.

Toisekseen hän ei ymmärrä, että moni asia menee ohi elämässä, jos vain tuijottaa ruutua. Voihan sitä olla kone sylissä lapsen keväjuhlasssa ja silloin kun lapsen polven haavaa tikataan ensiavussa, mutta silooin hän ei ole sille LAPSELLE LÄSNÄ, vaan tekee töitä. Arvovalintoja toki, mitä sitten kukakin pitää arvokkaana.

Kolmanneksi, jos on toimari tai vastaava, se EI OLE ammattitaitoa että pitää itseään(!) korvaamattomana, se on kyvyttömyyttä johtaa ja delegoida. Jos Herra Tärkeä joutuu kolariin ja on koomassa, mitä firmalle käy? Hänen ajatusmaailmassaan se varmaan kaatuu, -ehkä niin käykin. Tuossa on iso ero siihen "kilpailevan firman naistoimariin", joka ymmärtää hoitaa työnsä niin, että firma pärjää vaikka hän onkin hetken pois.

Moni huono johtaja jopa pelkää ns. hyviä alaisia tai vastuunjakoa, monesti siksi, että ns. "ympäröimällä itsensä idiooteilla" vaikuttaa itse korvaamattomalta ja tärkeältä. Varjopuoli on sitten se, että PITÄÄ aina olla töissä, ja muu elämä jää paitsioon.

Mutta arvovalintojahan nämä ovat, toivottavasti kuollessaan ei kadu mitään, vaan on edelleen samaa mieltä asioista.

Vierailija
51/198 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän saa vapaasti valita tappaa itsensä työnteolla. Muiden ei tarvitse.

Vierailija
52/198 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin töissä on yksinkertaisesti pakko.

Kyllä vaimo ymmärtää sitten kun lomalla päästään viiden tähden hotelliin ja maailman parhaisiin ravintoloihin. 

Lapsellekin voidaan palkata hoitaja.

Vierailija
53/198 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin näin, että jos ei osaa hiljentyä edes synnytyssalissa, niin pelkää omia ajatuksiaan.

Tunnen työelämästä monta johtajaa, joilla on "teen töitä, olen siis olemassa"- asenne. Pelkäävät pysähtyä.

Vierailija
54/198 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastenmielinen tyyppi. Sairaus se on tuokin. Työ on tärkeää, mutta perheen pitäisi olla numero 1. Toivottavasti vaimo älyää jossain vaiheessa lähteä, raha ei korvaa vanhempia.

Vierailija
55/198 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapo ei taida tietää sanan työmoraali merkitystä. Ei se ole sitä että jos synnytyssalissa ei tee töitä niin ei ole työmoraalia. 
En ikinä menisi tuollaiselle toimitusjohtajalle töihin. Hän ei taida tietää paljoakaan ihmisten johtamisesta. 
Ja kuten sanottu, hänen vaimonsa se siellä synnytti. Mies nyt vaan valitsi sen työn perheen edelle. Myös synnytyssalissa. Säälittävä ukko. Vaikka saisi kuinka paljon palkkaa. 
Kaikille muille ei vaan makseta sellaista palkkaa että kannattaisi uhrautua tuolla tavalla.

Vierailija
56/198 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tää työn sankarin firma pullahtaa. Työn sankarin esittäminen on niin typerää ja ärsyttävää. Kaikki tuntemani ilman työtä olevat parempia kuin tää nousukas. 

Vierailija
57/198 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä nykyajan synnyttäjiä ja heidän kumppaneitaan pitää ohjeistaa siinä, että synnytyksen aikana keskitytään äitiin ja synnytyksen jäljeen äitiin ja lapseen, eikä someteta tms. Ihan arkipäivää nykyään synnytyssalissa ja sen jälkeen.

Tuon jutun mies ei ole poikkeus.

T Kätilö

Tuskin ne duunia siellä tekee, kuten tämä, joka hakee vain kuuluisuutta ja tunnettavuutta. Onhan näitä nähty.

Julkisuuteen hinnalla millä hyvänsä.

Vierailija
58/198 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi Aapo mun puoliso. Syystä ja toisinpäin.

Mietin myös, että minkälainen mahtaa olla työnantajana. 

Vierailija
59/198 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joutuu aina olemaan töissä, niin rivienvälistä paistaa läpi...arvatkaa mikä?

Vierailija
60/198 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissakin töissä on yksinkertaisesti pakko.

Kyllä vaimo ymmärtää sitten kun lomalla päästään viiden tähden hotelliin ja maailman parhaisiin ravintoloihin. 

Lapsellekin voidaan palkata hoitaja.

Lomalla? Pitääkö hän Lomia....